LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wijziging vliegtijden airberlin

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
prijk
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 jul 2008 16:17

Re: wijziging vliegtijden airberlin

Ongelezen bericht door prijk »

rozemarijntje schreef::roll: :roll:
kijk even op de anvr voorwaarden....
Wat hebben de ANVR-Voorwaarden hier nu weer mee te maken? De vragensteller heeft een vliegreis met Air Berlin geboekt, geen pakketreis!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: wijziging vliegtijden airberlin

Ongelezen bericht door Emmy75 »

prijk schreef:
rozemarijntje schreef::roll: :roll:
kijk even op de anvr voorwaarden....
Wat hebben de ANVR-Voorwaarden hier nu weer mee te maken? De vragensteller heeft een vliegreis met Air Berlin geboekt, geen pakketreis!
Dat weet je niet zeker!

boulderados
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2011 15:47

Re: wijziging vliegtijden airberlin

Ongelezen bericht door boulderados »

Toch een paar opmerkingen...

Als je de vlucht heb geboekt als onderdeel van een pakket dan valt het onder de voorwaarden van de reis organizatie en niet de luchtvaart maatschapij. deze zijn vaak zgn volgens de ANVR voorwaarden maar hier wordt niks gerept over vertrek tijden die verschuiven.

In princiepe staan je tijden pas vast op het moment dat je de tickets krijgt dus 5-10 werk dagen vantevoren. De ANVR voorwaarden waarborgen deze tijden. Daarom krijg je je tickets pas op het laatste moment; zodat de organizatie alle vrijheid heeft om de vluchten te veranderen.

Hieruit kun je dus concluderen dat vluchttijden volledig irrelevant zijn waneer je via een reisorganizatie boekt want ze betekenen niets. sterker nog; middernacht vluchten kom je vrijwel niet tegen omdat dit marketing technische slecht is. men publiceert alleen fijne vertrek tijden.

Advies: Boek nooit een vakantie met een vlucht maar boek de vlucht zelf. Want dan word je beschermd als consument volgens de EU regels. Deze bescherming gaat anders pas in als je de tickets hebt ontvangen.

De vraag waar ik mee zit is wat gebeurt er als je een overnachting hebt gemist. Mijn reis geeft duidelijk aan dat ik 8 overnachtigingen heb geboekt en betaald. Mijn vlucht is echter van 10:00 naar 21:30 verplaatst waardoor wij pas om 05:00 aan zullen komen in het hotel. Hoewel men het recht heeft de vlucht te wijzigen, er staat niets over compensatie voor mijn gemiste overnachting. Mij lijkt het een duidelijke voorbeeld van een contractuele wanprestatie.

Jullie mening?

kooskoekedoos
Berichten: 135
Lid geworden op: 28 jun 2010 12:21

Re: wijziging vliegtijden airberlin

Ongelezen bericht door kooskoekedoos »

@boulderados

Eerst twee opmerkingen bij jouw verhaal. Zelfs als de tickets binnen zijn kunnen de vliegtijden van charter luchten nog wijzigen. Hier beschermen de ANVR voorwaarden ook niet tegen.
Dit kun je idd tegengaan door een lijndienstvlucht en hotel apart te boeken, maar dit is meestal duurder. Daarnaast is het voordeel van een pakketreis dat 1 iemand verantwoordelijk is voor het verloop van jouw hele reis. Mocht je vlucht geschrapt worden kan het theoretisch zo zijn dat je het hotel gewoon dient te betalen.

Dan over jouw vraag mbt tot je reis: wordt er gesproken over een reis van 8 dagen, of echt expliciet over 8 overnachtingen? De laatste ben ik nog nooit tegengekomen bij een pakketreis.
Als er 8 dagen staat kun je niets doen, je vertrekt immers op dag 1 en komt op dag 8 terug.
Bij expliciet 8 overnachtingen weet ik niet goed hoe dit geregeld is.

Gesloten