LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aangepast tuingereedschap

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
PieterS123
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2017 12:01

aangepast tuingereedschap

Ongelezen bericht door PieterS123 »

Heeft iemand ervaring met Gardena comfort line? of ander tuingereedschap dat is aangepast? heb last van artrose in mn handen. Zag op deze site gereedschap van Gardena comfort line staan, heeft iemand daar ervaring mee? [commerciële link door moderator verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 26 apr 2019 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: commerciële link verwijderd door moderator

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: aangepast tuingereedschap

Ongelezen bericht door Lowieze »

Persoonlijk vind ik het Gardena tuingereedschap erg fijn werken, maar ik kan niet zeggen dat ik minder last heb van mijn handen bij gebruik. Snoeien blijft toch erg belastend voor de pols en moet je niet te lang achter elkaar doen.
Er zijn wel hulpmiddelen te verkrijgen voor mensen met reuma, bv. Easy-grip, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: aangepast tuingereedschap

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Geen ervaring met de Gardena comfort Line echter doorgaans is Gardena redelijk hobbyspul maar is er veel beter
te koop (en regelmatig niet eens zoveel duurder).
Als het je om snoeischaren te doen is zou je eens bij Felco kunnen kijken die hebben een aantal aangepaste scharen in
hun programma die met name bij artrose zeer bruikbaar zijn (en bijna eeuwig meegaan)

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: aangepast tuingereedschap

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, Felco snoeischaren worden door vakmensen hoog gewaardeerd en vaak gebruikt. Sterker nog: indertijd op school werden ze zelfs aanbevolen.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: aangepast tuingereedschap

Ongelezen bericht door Lowieze »

Veldt01 schreef:
25 apr 2019 11:38
Geen ervaring met de Gardena comfort Line echter doorgaans is Gardena redelijk hobbyspul maar is er veel beter
te koop (en regelmatig niet eens zoveel duurder).
Als het je om snoeischaren te doen is zou je eens bij Felco kunnen kijken die hebben een aantal aangepaste scharen in
hun programma die met name bij artrose zeer bruikbaar zijn (en bijna eeuwig meegaan)
Zou u daar eens een linkje van kunnen plakken, ik kan nl geen aangepaste snoeischaren van Felco vinden.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: aangepast tuingereedschap

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier staan alle modellen, Lowieze. De Felco12 heeft een rolhandvat, die zou dus geschikt moeten zijn.
https://www.felco.com/nl_nl/onze-produc ... haren.html


Op deze link lees ik dat ARS een rolsnoeischaar heeft die speciaal geschikt is voor mensen met reuma. Dat is misschien een alternatief.
https://deboomdokter.be/blog/bomen-en-b ... ischaar-2/
Laatst gewijzigd door witte angora op 25 apr 2019 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: aangepast tuingereedschap

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
25 apr 2019 11:55
Hier staan alle modellen, Lowieze.

https://www.felco.com/nl_nl/onze-produc ... haren.html
Dank je wel, maar ik lees over “aangepaste” scharen. Die zie ik hier niet bij staan, wel dat ze ergonomisch gemaakt zijn, maar dat zijn goedkopere modellen ook wel.
Gardena kan dan maar “hobbyspul” zijn, maar ik ben ook maar een tuinhobbyist :D

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: aangepast tuingereedschap

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb het bovenstaande bericht net aangepast...

Maar als je een rolhandvat wil, zou je ook, als ze weer in de aanbieding zijn, bij de Aldi kunnen kijken. Ik heb er daar wel eens eentje vandaan geplukt voor een euro of 7.

ZeerPrivé
Berichten: 5425
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: aangepast tuingereedschap

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
25 apr 2019 11:55

Op deze link lees ik dat ARS een rolsnoeischaar heeft die speciaal geschikt is voor mensen met reuma. Dat is misschien een alternatief.
https://deboomdokter.be/blog/bomen-en-b ... ischaar-2/

Dat heeft alleen betrekking op de grip, net als er bijv. bestek is voor mensen met reuma handen. Het vergemakkelijkt het snoeien niet.

ZeerPrivé
Berichten: 5425
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: aangepast tuingereedschap

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik gebruik ook al jaren Gardena producten, voldoet prima. Het hoeft ook niet eeuwig mee te gaan, dat doe ik ook niet. Mensen met artrose zijn doorgaans ook geen 20 meer.

markmm99
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 mar 2019 17:08

Re: aangepast tuingereedschap

Ongelezen bericht door markmm99 »

Het belangrijkste van een snoeischaar is het scherp houden van de bladen. Bij botte bladen krijg je last van je handen. scherp houden kan door eens in de zoveel tijd de slijptol er even langs te halen

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: aangepast tuingereedschap

Ongelezen bericht door Lowieze »

markmm99 schreef:
25 apr 2019 12:16
Het belangrijkste van een snoeischaar is het scherp houden van de bladen. Bij botte bladen krijg je last van je handen. scherp houden kan door eens in de zoveel tijd de slijptol er even langs te halen
Een slijptol heb ik niet, wel een diamantvijltje, werkt prima om je snoeischaren scherp te houden.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: aangepast tuingereedschap

Ongelezen bericht door witte angora »

Een gewoon vijltje (uiteraard voor metaal) werkt ook prima. Daar hebben we indertijd onze schoffels scherp mee gehouden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: aangepast tuingereedschap

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik de slijptol pakte, blijft er meestal niets van over...
schuurpapier of gladde vijl lijken me beter en tijdig en bijhouden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: aangepast tuingereedschap

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Aanzetstaal uit de keukenla werkt ook prima.

Gesloten