Agriwebshop.nl neemt carbid niet retour vanwege speciale verpakking en ADR product

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
muratnl
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2021 18:09

Agriwebshop.nl neemt carbid niet retour vanwege speciale verpakking en ADR product

Ongelezen bericht door muratnl »

Beste Radar

Ik heb recentelijk bij agriwebshop.nl (agriwebshop.com) 10 kilo carbid gekocht voor onze molshopen en ondertussen heb ik me toch bedacht om bestelling te annuleren. De omdoos heb ik zelfs niet opengemaakt en heb het direct tijdens bestellen via mail al aangegeven maar de bezorgers hebben het pakje bij mij achtergelaten in de tuin, dus ik kon het pakje niet weigeren. (niemand was thuis)
Nu staat er duidelijk op website van Agriwebshop dat ze niet retour accepteren voor carbid op de product pagina, en via mail contact heb ik begrepen dat dit is omdat het een ADR product is en dat bij retour deze vernietigd moet worden. Beide argumenten lijken mij niet voldoende voor herroepingsplicht uit te sluiten voorzover ik zelf heb kunnen onderzoeken.

Ik heb meerdere malen gemailed en volgens mij is het ook niet rechtgeldig maar ze houden er aan vast dat dat wel zo is en dat dat in de voorwaarde staat. ook mailde ze mij dat het een ADR product is en dat ze dit moeten vernietigen als ik het terugstuur. vind het allemaal ongeloofwaardig. De voorwaarde heb ik trouwens ook niet kunnen vinden op hun retour sectie van hun site.

Is het nu rechtsgeldig dat ze op de site vermelden dat er geen retour wordt geaccepteerd? Is dit niet een normaal online verkoop?

met vriendelijk groet
Murat

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Agriwebshop.nl neemt carbid niet retour vanwege speciale verpakking en ADR product

Ongelezen bericht door alfatrion »

https://www.agriwebshop.com/mollen-carbid?search=carbid
LET OP, verpakt mollencarbid kan niet retour worden genomen i.v.m, dit product speciaal voor u wordt verpakt en binnen een aantal dagen opgebruikt moet worden!
De verpakking is geen legitiem argument, maar de houdbaarheid is dat wel.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Agriwebshop.nl neemt carbid niet retour vanwege speciale verpakking en ADR product

Ongelezen bericht door Sira »

Als het inderdaad vanwege de houdbaarheid niet retour mag, dan zou ik maar snel achter een paar melkbussen aan gaan. Wel voorzichtig zijn! En zorg dat de carbid niet nat wordt, want dan is de ellende groot!

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Agriwebshop.nl neemt carbid niet retour vanwege speciale verpakking en ADR product

Ongelezen bericht door juliomariner »

10 kg Carbid, hoeveel mollen heeft u dan wel niet in de tuin?

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Agriwebshop.nl neemt carbid niet retour vanwege speciale verpakking en ADR product

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Het verhaal van die webshop is logisch en ook vooraf gemeld. Waarom zou je dat dan niet gewoon accepteren zoals afgesproken?

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Agriwebshop.nl neemt carbid niet retour vanwege speciale verpakking en ADR product

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Dan lijkt het mij dat de webshop toch behoorlijk riskant en zelfs illegaal bezig is geweest. ADR producten zijn gevaarlijke stoffen waarbij het vervoer aan bepaalde regels is gebonden. Deze kan en mag dus niet met een gewone bezorgdienst worden vervoerd.
Het is al helemaal uit den boze om dit soort spul zomaar ergens achter te laten. Dat zou een beroepschauffeur die dagelijks gevaarlijke stoffen rijdt nooit doen. Dit geeft mij het vermoeden dat deze bestelling via een gewone pakketdienst is verstuurd die niet wisten wat ze vervoerde.
De leed was niet te overzien geweest als kinderen deze carbid uit de tuin hadden meegenomen of er een flinke regenbui was gevallen.

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Agriwebshop.nl neemt carbid niet retour vanwege speciale verpakking en ADR product

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
19 okt 2021 22:35
De leed was niet te overzien geweest als kinderen deze carbid uit de tuin hadden meegenomen of er een flinke regenbui was gevallen.
Mwah. Met een regenbui is er nog niet echt iets aan de hand.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Agriwebshop.nl neemt carbid niet retour vanwege speciale verpakking en ADR product

Ongelezen bericht door Erthanax »

Voor ontbranding is ook nog een vonk of vlam nodig en in de regen is daar niet veel kans op. Zo verschrikkelijk gevaarlijk is carbid nou ook weer niet, grootvader had carbidlampen op zijn koets 😁. Maar tien kilo van dat spul met een pakketdienst versturen vind ik toch wel opmerkelijk.

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Agriwebshop.nl neemt carbid niet retour vanwege speciale verpakking en ADR product

Ongelezen bericht door riddert »

Ik_weet_niet_alles schreef:
19 okt 2021 22:35
Dan lijkt het mij dat de webshop toch behoorlijk riskant en zelfs illegaal bezig is geweest. ADR producten zijn gevaarlijke stoffen waarbij het vervoer aan bepaalde regels is gebonden. Deze kan en mag dus niet met een gewone bezorgdienst worden vervoerd.
Kan gewoon mee met de reguliere pakkerbezorgers hoor. Moet alleen wel een extra label op de buitenkant met de adr info. Uw conclusie is nogal voorbarig.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Agriwebshop.nl neemt carbid niet retour vanwege speciale verpakking en ADR product

Ongelezen bericht door juliomariner »

[quote=Moneyman post_id=2856203 time=1634677034
Mwah. Met een regenbui is er nog niet echt iets aan de hand.
[/quote]

Inderdaad, Er moet een behoorlijke hoge concentratie Carbid gas zijn voordat het ontploft. Deze concentratie wordt in de buitenlucht eigenlijk nooit gehaald.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Agriwebshop.nl neemt carbid niet retour vanwege speciale verpakking en ADR product

Ongelezen bericht door sjohie »

Calciumcarbide, oftewel carbid valt onder ADR klasse 4.3. en mag dus niet zo per post verstuurd worden. (relevante PGS hoofdstuk)

En ik lees op de site van die club niks over het verzenden van carbid conform alle eisen. De verzendkosten die ze noemen, lijken die van standaard PostNL pakketjes, niet die van het inzetten van een ADR gecertificeerde vervoerder.

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Agriwebshop.nl neemt carbid niet retour vanwege speciale verpakking en ADR product

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik las dat er tot 20 kg sprake is van een vrijstelling.
Het is verboden om carbid als vrijgestelde hoeveelheid (3.4 ADR) te (laten) vervoeren. Al het vervoer moet derhalve geschieden conform het ADR waarbij tot 20 kilo totaal gewicht per zending er gebruik gemaakt kan worden van de gedeeltelijke vrijstelling van 1.1.3.6 van het ADR (de 1000 punten regeling)

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Agriwebshop.nl neemt carbid niet retour vanwege speciale verpakking en ADR product

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

retourrecht is retourrecht, men kan in de voorwaarden schrijven wat men wil maar de wet gaat altijd voor....

wijs ze hierop en eis dat men het spul retour neemt....

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Agriwebshop.nl neemt carbid niet retour vanwege speciale verpakking en ADR product

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:
24 okt 2021 16:27
retourrecht is retourrecht, men kan in de voorwaarden schrijven wat men wil maar de wet gaat altijd voor....

wijs ze hierop en eis dat men het spul retour neemt....
Dit advies heeft natuurlijk alleen nut als men in strijd met de wet zou handelen.

muratnl
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2021 18:09

Re: Agriwebshop.nl neemt carbid niet retour vanwege speciale verpakking en ADR product

Ongelezen bericht door muratnl »

dank voor de reacties,
wat betreft houdbaarheid klopt de info niet op de site van agriwebshop, carbid blijkt in een goede verpakking jaren houdbaar.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Agriwebshop.nl neemt carbid niet retour vanwege speciale verpakking en ADR product

Ongelezen bericht door juliomariner »

Inderdaad, droog bewaard blijft het jaren goed. Het zijn een soort brokjes steen.
Net zoiets als Himalaya zout. Dit is miljoenen jaren oud maar op de verpakking staat een houdbaarheids datum 😀

muratnl
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2021 18:09

Re: Agriwebshop.nl neemt carbid niet retour vanwege speciale verpakking en ADR product

Ongelezen bericht door muratnl »

DeZevendeHenk schreef:
19 okt 2021 21:48
Het verhaal van die webshop is logisch en ook vooraf gemeld. Waarom zou je dat dan niet gewoon accepteren zoals afgesproken?
het gaat over wat rechtsgeldig is, volgens de reacties hier zie ik nog steeds niet in waarom ze de herroepingsplicht uitzonderen op carbid, het blijkt goed houdbaar. Alleen omdat je op je site vermeld dat je retour iet accepteert betekend niet dat dit rechtsgeldig is. Vooral de info over klantverpakking en houdbaarheid is verleidend en niet correct.

muratnl
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2021 18:09

Re: Agriwebshop.nl neemt carbid niet retour vanwege speciale verpakking en ADR product

Ongelezen bericht door muratnl »

alfatrion schreef:
19 okt 2021 14:02
https://www.agriwebshop.com/mollen-carbid?search=carbid
LET OP, verpakt mollencarbid kan niet retour worden genomen i.v.m, dit product speciaal voor u wordt verpakt en binnen een aantal dagen opgebruikt moet worden!
De verpakking is geen legitiem argument, maar de houdbaarheid is dat wel.
beste Alfatron, carbid blijkt goed houdbaar als je beetje zoekt op websites, het is misleidend wat ze op hun site vermelden over houdbaarheid en klantverpakking en ook niet correct.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Agriwebshop.nl neemt carbid niet retour vanwege speciale verpakking en ADR product

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Op www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-c ... anneer-wel staat
Uitzonderingen op de bedenktijd van 14 dagen
(...)
producten die snel bederven of verouderen, zoals vers voedsel en verse dranken of bloemen
Of het hierop van toepassing is, weet ik niet. Maar je wordt wel hiervoor gewaarschuwd.

Eventueel kan je met www.consumentenbond.nl/juridisch-advies of www.juridischloket.nl om verdere advies vragen. Als laatste enige mogelijkheid is de rechter. Al denk ik dat de kosten daarvan niet in verhouding zijn. Ook is de kans op verliezen aanwezig vanwege THT datum.

Mijn advies, Neem je verlies en denk voortaan beter na voordat je een aankoop doet.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Agriwebshop.nl neemt carbid niet retour vanwege speciale verpakking en ADR product

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

muratnl schreef:
03 nov 2021 14:53
DeZevendeHenk schreef:
19 okt 2021 21:48
Het verhaal van die webshop is logisch en ook vooraf gemeld. Waarom zou je dat dan niet gewoon accepteren zoals afgesproken?
het gaat over wat rechtsgeldig is, volgens de reacties hier zie ik nog steeds niet in waarom ze de herroepingsplicht uitzonderen op carbid, het blijkt goed houdbaar. Alleen omdat je op je site vermeld dat je retour iet accepteert betekend niet dat dit rechtsgeldig is. Vooral de info over klantverpakking en houdbaarheid is verleidend en niet correct.
Zoals bij iedere grens kun je discussiëren of een product nu net aan de ene of aan de andere kant van de grens zit. In dit geval hebben zij hun standpunt duidelijk vermeld en kun je dus niet overvallen zijn door iets dat je niet kon weten. Maar inderdaad, Carbid is onder de juiste omstandigheden goed houdbaar, maar wie garandeert die omstandigheden?

Gesloten