LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] houtkachel

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
BobbyQ
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2007 17:07

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door BobbyQ »

Helaas de uitzending gemist. Maar ook ik heb een buur met een houtkachel.
De afvoer zit op het terras (op de eerste verdieping) van de buur. Ca 6 m van de afrastering tussen hun en mijn terras. De pijp zit op het zuid westen en met de overwegende windrichting in Nederland slaat de rook volop tegen mijn gevel aan en door elke kier. Op het moment dat het stoken begint moet ik alle ventilatieroosters en ramen sluiten van de slaapkamers of alles gaat bij mij binnen naar de rook stinken, gordijnen, kleding etc.

Ik ben helaas lang niet altijd aanwezig om de zaak tijdig dicht te doen. Nadat de kachel in gebruik werd genomen en ik hinder ondervond heb ik daar bij de gemeente Zwolle een onderzoek naar laten te doen.
Er bleek destijds (ca. 6 jaar geleden) echter geen ander beleid te zijn dan dat de afvoer op 1 m. van de erfgrens af moest staan. En daar voldeed het aan.

Nadien heb ik met de buurman een afspraak gemaakt dat hij niet voor 18:00 zou stoken tot max. 22:00 uur zodat ik tijdig de zaken dicht kon doen voordat de rook binnensloeg. In het begin ging dat goed. Maar nu na een aantal jaren 'vergeet' men de gemaakte afspraak steeds vaker en staat mijn slaapkamer regelmatig vol met de geur van verbrand hout.
In het slechtste geval zelfs met blauwe rook (bij het pas aanmaken).

Ik heb zelfs een aanbod gedaan om een deel van de kosten van een hogere pijp en of een gasinzet te betalen. Want ik begrijp best de mensen die een kachel met vlammen leuk vinden. Geen reaktie....

Heeft iemand nog goede ideeen hoe ik van dit probleem afkom zonder te verhuizen???

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door Anastasia »

Je mag geen overlast veroorzaken, dus ook mijn barbeknoei mag geen rook bij de buren naar binnen laten.

De schoorsteen dient voldoende hoog te zijn, en bij rook neerslag kun je klagen, want ventileren is noodzakelijk, en hout stoken niet.

Droog hout rookt minder dan enig rest vocht....

Een goed trekkende schoorsteen kan bij mist toch ook nog ondanks de hoogte wel problemen geven, dus dient de persoon die de kachel opstookte rekening met de directe omgeving te houden.

Gezien de gesprekken over een rookverbod in horeca, je mag ook geen overlast bij buren veroorzaken dus lees de APV eens na, en noteer die artikelen, en daarmee kun je dwingen dat zij het aanpassen, U hoeft niets te betalen, en bij verkoop van uw huis kunt U zelfs waardevermindering krijgen als zij zo blijven doen!

Dat de schoorsteen op 1 meter van de erfgrens is, dat is leuk, maar bij deze dikke rook wolken gelden nog andere regels...

Zij hebben altijd warmte en schone lucht en U de stank, dat mag dus niet!

Als zij vergeten U te waarschuwen mogen ze geen kachel stoken, of ze moeten eerst naar de wind kijken.

Meestal is een hogere schoorsteen de echte oplossing, en bij mist kan het helemaal niet.

veel succes en lees de apv wat betreft overlast naar buren maar eens!

ponpon
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2007 20:48

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door ponpon »

Ik heb al twintig jaar een houtkachel. Houtkachels zijn heel gezellig en geven een heerlijke warmte. Een open haard stoken is geld weggooien, het rendement is nog geen 10%. Een moderne houtkachel heeft een rendement van 65-75% en is zeer rendabel als je aan redelijk geprijsd hout kan komen. En vaak kan dat. Bijna alle provinciale Landschappen verkopen prima hout. Je moet het wel zelf ophalen. Knotgroepen verkopen vaak hout (es en els). En er wordt nog steeds heel veel hout gewoon weggegooid. Vaak is dat naaldhout. Dat kun je beter niet stoken omdat het veel creosoot bevat, en dat zorgt voor (brandbare!) aanslag in je afvoer. Maar er wordt ook flink wat loofhout weggegooid. Het eerste jaar dat ik hout stookte kreeg ik 1000 gulden terug, het tweede verving het gasbedrijf volledig onnodig de gasmeter. We verbruiken al vele jaren de helft van wat onze buren (met een veel kleiner huis) aan gas verbruiken. Hout stoken is ook nog eens CO2-neutraal: de CO2 die vrijkomt, is de CO2 die er tijdens de groei in is opgeslagen. Die CO2 komt ook vrij als je het hout laat verrotten. Door hout (en andere biomassa) te stoken verklein je je bijdrage aan het opwarmen van de aarde. Maar niet te ontkennen valt dat veel mensen onverantwoord stoken. Een open haard (en terraskachels, vuurkorven en dergelijke) zorgen altijd voor enorme luchtvervuiling: de verbrandingstemperatuur is te laag, zodat koolmonoxide en PAKs in de lucht terechtkomen. Diezelfde stoffen komen trouwens ook in je woonkamer terecht: een open haard is een ongezonde huisgenoot. In een goede, moderne houtkachel is de verbranding een stuk vollediger omdat de temperaturen veel hoger zijn. Dat geldt in nog sterkere mate voor tegelkachels en CV's op hout of houtpellets. De temperatuur daarin gaat richting 1000 graden. Deze houtvergassers zijn daarmee efficiënter dan een HR-CV. Toch gaat het bij veel houtkachels mis: mensen stoken te nat hout, stoken zelfs melkpakken en andere troep, of knijpen de luchttoevoer af. In alle gevallen krijg je ongewenste rookgassen. De rook van een houtkachel moet wit of lichtgrijs zijn, alleen dan is de verbranding optimaal.
Hout mag maximaal 15% vocht bevatten. Nat hout geeft geen warmte (die gaat op aan het droogstoken van het hout), zorgt voor veel luchtvervuiling en ook komt er veel creosoot-aanslag in je pijp. Hout moet een of anderhalf jaar worden opgeslagen in zon en wind (essen kan wat korter). Het moet ook liefst dubbel gekloofd zijn: een rond stuk stam in vier stukken gehakt.
Redelijk geprijsd hout kun je vaak op Marktplaats vinden. Het handigst is zoeken op je postcode. Soms kun je ook meterhout krijgen: zacht prijsje, zelf zagen en kloven. Pallets zijn niet geschikt: veel werk en meestal van populier, dat heel weinig warmte teruggeeft voor het vele werk dat je eraan hebt. Wilg is vaak gratis te krijgen, is erg licht en brandt dus snel op, maar als je veel ruimte hebt, is er niets op tegen om het te stoken.
Samenvattend: Hout stoken is leuk. Het is financieel zeer lucratief (als je bereid bent je ervoor in het zweet te werken: zakjes bij de pomp zijn idioot duur). Maar stook vooral verantwoord: een fel vuur, of vuurtje, van droog, ongeverfd, onbewerkt loofhout. Geen spaanplaat, geen zacht- of hardboard of mdf.

Ponpon

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nog veel beter: houtkachels verbieden. Die kankerverwekkende "milieuvriendelijke" stinkapparaten horen niet thuis in een woonwijk.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door Henri42 »

Bob, waar verwarm jij jouw huis mee??????????, niet meepraten over iets waar je niets vanaf weet.

ccstaff
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2007 14:56

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door ccstaff »

hebben jullie het over BBQ's en vuurkorven ofzo??

bij ons in de straat een aantal houtkachels en ja je kan zien dat ze hem aansteken maar daarna zie je geen rook meer hoor....

wij hebben er vorig jaar ook 1 gekocht en er is echt geen overlast hoor... schoorsteentjes netjes op het dak en stoken maar..

natuurlijk ruik je soms wat maar overdrijven is ook een vak en dat is toch wel iets wat erg graag gedaan word heb ik het idee

iepema
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2006 22:12

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door iepema »

Ik heb zelf jaren lang een houtkachel gehad en ben bezig om een kachel+rookkanaal aan te schaffen en ik heb nooit klachten gehad van mijn buren dit komt hoofdzakelijk door hoe men stookt ten eerste stook altijd droog hout (minimaal 2 jaar laten drogen) en ten tweede niet stoken met mist.
Al dat gezeur over fijnstof uit een houtkachel terwijl men aan een drukke straat woont of in drukke stad, als je goed met de buren kunt opschieten is dat ook bespreekbaar alleen als je denkt dat je gelijk hebt kom je er ook nooit uit en dan is de enige manier om je frustratie te uiten alles en iedereen die een houtkachel bezit aan te vallen al dan niet met gefundeerde argumenten.

kees51
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mei 2008 11:07

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door kees51 »

Beste

Het stoken op hout hoeft totaal geen overlast te geven, mits we stoken met natuurlijk hout en geen geimpregneerde rommel en afval zoals velen doen.

vroeger stookten we alleen maar kolen en hout, en niemand had last, de longproblemen en dergelijke kwam ook veel minder voor dan nu, ja ik moet zeker ook melden dat het toegenomen verkeer en industrie een kwalijke verslechtering heeft veroorzaakt.

Maar hout uit de natuur mits heel droog bewaard is niet schadelijk, indianen stookten het gewoon in hun wigwam of hoe zo,n puntmuts ook heet, wel goedkoper dan onze huidgioe woningen trouwens maar ook hier doet de tijdgeest wel iets aan zoals je nu wereldwijd ziet..

monique169
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2008 16:40

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door monique169 »

Het stoken van houtkachels is helemaal in. In de zomer ga je kapot van de hitte en dan zijn er mensen die gewoon doorstoken vooral met tuinkachels. In de winter vanaf september zie je in de feniks wijken van die rookpluimen. Je gaat kapot van de stank die van straten ver soms af komt. Je moet alles potdicht houden, ik moet er echt van overgeven zo stinkt het. En wat zegt de wet? NIKS het mag. Roosters alles moet potdicht, dus geen ventilatie. Ik gooi smorgens als het droog weer is alles open. Gevolg is dat ik dagelijks ziek ben. En waarom doet de wet er niets tegen. Stoken is helemaal niet voordeliger tenzij je afval brand.
De omliggende kinderen moeten opgroeien in die stank die zwaar kanker verwekkend is. Het word tijd dat de mensen is flink gaan zeuren bij het kabinet. Want zelfs met de roosters dicht komt de stank door de kieren binnen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vanavond op TV in Netwerk: Houtkachels en fijn stof. Haal een snelweg in huis met je houtkachel! :shock:

karly73
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 okt 2008 23:04

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door karly73 »

Weet je wat ze zouden moeten verbieden?

Van die mensen die over de kleinste dingen zaniken.

Ik heb het hele topic gelezen en mijn God, wat een gezwam over fijnstof en milieuvervuiling.

Waar hebben we het over? Houtkachels. Niet over de Hoogovens.

Kan iemand ff in China gaan kijken? Zolang de boel daar nog lekker doorvervuilt, voel ik me niet geroepen om mijn gezellige houtkacheltje stiekem te gaan stoken.

Eerlijk is eerlijk, we stoken voornamelijk voor de gezelligheid, dus niet om geld te verdienen. Maar elke avond dat de CV niet aan hoeft is er 1 die scheelt in de jaarrekening.

Ik vind het zelf altijd heerlijk ruiken. Dan weet je dat de winter in aantocht is. Dan proef ik al bijna de warme chocomel.

En al die mensen die gelijk hun waffel op een hoog volume open trekken om hun mening over die stinkdingen te geven zouden eens moeten proberen te praten met hun buren in plaats van op hoge poten te eisen dat dat ding uit moet.

Ik heb ook wel eens geen zin in Jan Smit, maar als mijn buren dat nou leuk vinden, dan mogen ze van mij best een uurtje lol hebben met de tuindeur open.
Leer nou eens verdraagzaam te zijn!

Vandaag was de kachel uit, maar uit nijd zal ik hem morgen eens flink opstoken. Hoest ze! Alhoewel, dat betwijfel ik want we stoken met gortdroog hout.

wood-worker
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 okt 2008 23:03

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door wood-worker »

koop dan ook geen diesel verslindende suv of mpv in je finex wijkje voor het aanzien van de buren, daar gaat het milieu en de stank in de straat aan ten onder!
tegenwoordig zijn er ook houtVERGASSERS met cv mogelijkheid die CO2 neutraal werken, ooooo geen stank en rook? NEE praktisch niet wandt met een rendement van 85% en 1% afvalresten heb je geen rook en stank.
Maar ja sommige mensen kunnen alleen maar janken en geen terdege onderzoek doen over het onderwerp waar ze GRAAG over mee beppen.
En JA met zo'n dure SUV voor je dure hypotheekje heb je geen 4 nullen meer over voor een degelijk stookhokje............. :oops: ja dus allemaal even een waterstof autotje kopen, ook goed voor het imago naar de buren, die zijn nog duurder dan een SUV!! en even investeren in een houtvergassertje en weg alle roetdeeltjes en opwarming van de aarde, en ook niet meer gemaakt gezellig met de straat BBQen, daar komt pas een rook vanaf en dat is pas kanker verwekkend dat verbrande vlees........... :roll:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wie schreeuwt hier het hardst? :shock:

Maar goed, deze reacties zijn mij inmiddels bekend. Kom niet aan iemands houtkacheltje, want dan zul je wat beleven.

niet-roker
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2009 14:35

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door niet-roker »

Met het risico dat meerdere mensen mij een aansteller vinden doe ik toch mijn verhaal over de overlast die wij ondervinden van de houtkachel van onze buren. Ik lees op dit forum meerdere verhalen die ons verhaal zouden kunnen zijn. Onze buren hebben zo'n 4 winters geleden besloten de open haard te verruilen voor een houtkachel. (De open haard werd zelden gebruikt, de houtkachel daarentegen wordt gebruikt als hoofdverwarming, er wordt dus 24 uur per dag gestookt.) Wij zijn verplicht om van september tot mei onze ramen en ventilatieroosters dicht te houden omdat anders de rook- en stank ons huis binnen dringt. Zelfs dan heb je nog kans dat het door kieren naar binnen komt. We hebben dan ook al hier en daar extra tochtstrips aangebracht om de stank buiten te houden. Ook ligt er regelmatig roet op de vensterbanken buiten.
We hebben bij de buren verschillende keren aangegeven dat de rook heel erg stinkt en dat hun stookgedrag ten koste gaat van onze gezondheid en ons woongenot. Toen er een schoorsteenbrand bij hen was en we zeiden dat we hem al hadden gezegd dat die rook verschrikkelijk stonk was zijn antwoord "Had me dan ook gewaarschuwd"!!!!??
De brand was dinsdagavond en de zondag daarna werd met een vrachtautootje alweer een nieuwe lading hout gebracht.!
Nadat de schade hersteld was werd er weer volop gestookt.
We zijn 's nachts wel eens wakker geschrokken omdat er een sterke brandlucht in onze slaapkamer hing en we dachten dat de hele boel in brand stond.
Het zal duidelijk zijn dat er constant een brandlucht om ons huis hangt, die wij dus verplicht zijn om in te ademen.Als ik zie dat er geen rook uit de schoorsteen komt probeer ik boven de slaapkamers te luchten door alles tegen elkaar open te zetten, elke keer als een idioot kijkend of die schoorsteen niet weer begint te roken. De wijkagent inschakelen of de Milieudienst van de gemeente heeft totaal geen zin, er wordt je bij je klacht al gezegd dat ze weinig voor je kunnen doen.
Ik kan me niet voorstellen dat ze hout stoken, omdat dat goedkoper is dan aardgas. Dan kunnen ze beter op iets anders bezuinigen, door bijvoorbeeld 's avonds minder verlichting aan te doen en met de fiets (ze hebben 2 auto's) naar het werk te gaan, want daar is hij dan ook op die manier binnen 10 minuten. Spaart je de contributie van de sportschool uit.
Ik ben altijd van mening geweest dat je samen in een buurt woont en niet ieder voor zich, het zou al zoveel schelen als je als hout(hoop ik dan maar)stoker eens bij je buren gaat informeren of ze ook overlast ondervinden. Dat komt symphatieker over dan dat jij daar weer aan de deur staat om aan te geven dat jij hinder ondervindt. Dat geldt overigens niet alleen voor het gebruik van houtkachels, maar ook van andere dingen waarvan je redelijkerwijs kunt aannemen dat je buren er wel eens last van zouden kunnen hebben.

aperik
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:26

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door aperik »

De ene kachel is de andere niet.
Mensen die in een metalen kachel stoken zullen altijd met stankoverlast te maken hebben.
Vanwege het feit dat in een metalen kachel NOOIT een zodanige temperatuur kan worden bereikt dat er een volledige verbranding kan plaats vinden.
In b.v. een speksteen kachel is volledige verbranding normaal, de kachel rookt niet, enkel wat condens komt uit de schoorsteen. Bovendien hoeft de kachel niet constant gestookt te worden, is ie eenmaal op temperatuur dan blijft deze nog een hele poos warm.
Eigenlijk zouden de mensen geen hout meer moeten stoken in metalen kachels, dat is beter voor het milieu en het geld (gebruikt ca 5x zoveel hout als in een speksteen kachel)

houtvergasser
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2009 22:25

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door houtvergasser »

Ik stook met een zeer moderne houtvergasser van Viessmann, deze kachel brand eh sorry vergast het hout op temperaturen tussen de 700 en 800 graden, hij rookt uiteraard ook als je hem net aansteekt,
het rendement van deze kachel zou moeten liggen op een goeie 90%.

als men deze kachel op de juiste manier stookt en hij is goed afgesteld( het hele systeem is computer gestuurd is men zoals men mij heeft verteld co2 neutraal.

ik heb dit systeem, in combinatie met een aantal zonnecollectoren en zonneboiler aangeschaft om millieutechnies op een goeie manier bezig te zijn en op een verantwoorde wijze van afvallen af te komen.

Gandalf52
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2009 23:49

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door Gandalf52 »

De uitstoot van houtkachels is tegenwoordig de grootste fijnstofbron in Duitsland, meer dan verkeer. Ook in België en Nederland neemt houtstook toe i.v.m. gestegen energieprijzen. Veel mensen weten niet hoe ze de kachel moeten bedienen. De meeste houtrook ontstaat bij onvoldoende zuurstoftoevoer. Dat gebeurt 's avonds vaak als men het wat te warm vindt worden in de kamer en het hout nog volop in de kachel ligt: de klep van de luchttoevoer wordt zodanig geknepen dat er onvoldoende zuurstof is en er onvolledige verbranding ontstaat. De temperatuur zakt dan ook meteen. Een katalysator helpt hier niet omdat de temperatuur ver onder de 360 graden zakt. Sowieso helpt een katalysator niet tegen roet, dat verbrandt pas bij 730 graden en hoger. De katalysator zet hooguit onverbrande koolwaterstoffen om in.... roet, door pyrolyse, tenzij er vuur in de katalysator weet te ontwikkelen, dan verbranden de koolwaterstoffen maar voor roet zal het te koud blijven, tenzij de katalysator voor een lagere verbrandingstemperatuur van koolstof kan zorgen; er staat echter in de reclamefolder niets uitgelegd daarover. Ook vuurverschijnselen in de katalysator lijken me twijfelachtig. Het zou mooi zijn als het wel werkt maar het feit dat er al 15 jaar aan gewerkt wordt en het schoongespoeld moet worden (zogenaamd voor het as) geeft me niet veel vertrouwen.
Als de luchttoevoer geknepen is ontstaat er veel roet en koolmonoxide en koolwaterstoffen: onverbrande produkten die veel luchtverontreiniging veroorzaken. Het installeren van kachels met te grote capaciteit, het tegelijk stoken van de cv en het inbrengen van teveel brandstof zijn dus belangrijke oorzaken van overlast en verhoogde fijnstofconcentraties in de wijk.
Dis fijnstofconcentraties zijn in Denemarken gemeten in woonwijken met aardig wat houtstook, ook in Noorwegen en in Oostenrijk. Gebleken is dat in de winterperiode (stookseizoen liever) de concentraties van fijn stof voor 30 tot zelfs 95 % door houtstook veroorzaakt wordt. Ook in Nederland zijn wijken en plaatsen te vinden waar regelmatig belangrijk verhoogde concentraties zijn. Er is geen enkel instantie die daar toezicht op houdt of metingen aan doet. De gemeentes hebben veelal geen middelen en de GGD's ook niet en/of men heeft het probleem niet eens onderkend.
In houtrook zit meer PAC's dan in diesel bleek uit Deens onderzoek, bovendien zitten er dioxines in, één van de meest gevaarlijke giftige chemische stoffen die we kennen.
Dat de provincie brabant milieusubsidie op kachels met >73% rendement geeft is ingegeven vanwege beperking van CO2-uitstoot vanuit fossiele brandstoffen, vanuit fijnstof-oogpunt en volksgezondheid is het een aanfluiting.
Deze kachels kunnen nog steeds 10 gram per kg hout aan fijnstof produceren.
Pelletkachels doen het al beter maar die zullen weinig aangekocht worden: ca. 3 gram per kg. houtvergassing is waarschijnlijk nog wat beter, als de teerdampen tenminste uit het rookgas gehaald worden.
De eerder genoemde onvolledige verbranding bij smoren zorgt ervoor dat van broeikasgasreductie niet veel terecht komt: er komt dan namelijk methaan vrij en dat is een aanzienlijk sterker broeikasgas dan CO2. Verder is het probleem bij smoren dat de veel rokerigere pluim niet meer optrekt de wijde wereld in maar daarentegen naar beneden slaat en zo de buren in en om hun huis in giftige rook doet belanden. Ik maak het hier regelmatig mee dat een pluim naar de biosfeer trekt (de onderste paar meters van de atmosfeer). Een ander probleem is dat sommige schoorstenen niet boven de nok van het dak uitsteken en de pluim in de neerwervel aan de lijzijde van het dak mee omlaag gaat. Schoorstenen horen ruim boven de nok van het dak uit te komen.
Verder moet je niet bij mistig stagnerend windstil weer stoken.
Hout kan ook te droog zijn, dat zal niet vaak gebeuren maar soms wordt het te ver doorgedroogd in ovens, hierdoor wordt juist meer i.p.v. minder rook geproduceeerd bij het verbrandingsproces.

Het stoken van 5 kg hout (1 kachel) kan bij redelijk goed stoken toch nog een gebied van 180 bij 180 meter boven de 50 ug/m^3 aan fijnstofgehalte krijgen bij een inversie op 30 meter hoogte en zonder wind.

De fijnstofconcentraties die het landelijk meetnet van LML laat zien is totaal geen afspiegeling van wat er bij u in de woonwijk aanwezig is. Dat heeft de bosbrand bij Schoorl ook wel aangetoond, zelfs ondank dat de pluim naar meetstation Wieringen stond werd daar toch geen duidelijke verhoging gemeten. Dat terwijl het in Warmenhuizen Dirkshorn blauw stond met concentraties van honderden microgrammen per kuub en in Schoorl zelfs duizenden microgrammen per kuub gevonden kon worden (zeer ver boven de calamiteitswaarde).

Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door Roelant1 »

Bob Schurkjens schreef:Nog veel beter: houtkachels verbieden. Die kankerverwekkende "milieuvriendelijke" stinkapparaten horen niet thuis in een woonwijk.
Oeps, de enige verwarming die wij hebben zijn houtkachels.
We hebben er 1 in de voorkamer en 1 in de achterkamer en het voldoet prima, het nadeel is natuurlijk dat niet ieder vertrek warm is.
Beide kachels zijn 4 jaar geleden vervangen door kachels met een hoog rendement, eigenlijk niets anders dan kachels met platen erin waardoor de rook niet meteen het schoorsteenkanaal in gaat maar bovenin de kachel blijft hangen en nogmaals wordt verbrand door de hoge temperatuur en dan door het kanaal naar buiten gaat.
Beide kachels zijn van gietijzer en worden enkel met zuiver hout gestookt.
Het zagen van het hout doe ik in een natuurgebied, via staatsbosbeheer koop ik een aantal m3's hout die ik zelf moet zagen en vervoeren naar huis.
De bomen die weg moeten om het natuurgebied te behouden worden gemerkt en mag ik zagen vanaf november tot begin maart zodat de broedvogels er geen last van hebben.
Mijn kettingzagen vul ik met Aspen, een milieuvriendelijke brandstof en de takken van de bomen moet ik op rijen stapelen als beschutting voor dieren in dat gebied en omdat ze door het rottingsproces de bruikbare CO2 uitstoten.
Het gebruik per jaar is ongeveer 16 m3 aan hout (80% Amerikaanse eik, 10% berken en 10% vogelkers)
De buren hebben er geen last van want ik zorg voor een goed trekkende schoorsteen, hout wat ruim 3 jaar gedroogd is en enkel zuiver hout.

Volgens mij draag ik zelfs een steentje bij aan het milieu.

Groeten,

Roelant.

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Ook ik heb een houtkachel, alleen bij het aansteken rookt deze. Ik gebruik alleen droog en onbehandeld hout, eiken, essen, beuken, etc.
Ik vraag regelmatig aan alle buren of ze overlast ondervinden van de houtkachel, tot nu toe niet, dus ik stook door.
Mijn naaste buren, die grenzen aan mijn afvoer kanaal, hebben me verteld omdat ik een houtkachel heb, zij hun cv 2 graden lager kunnen zetten, omdat hun afvoer kanaal de warmte doorgeeft in hun huiskamer.

Wel vind ik dat een goede voorlichting voor het stoken van een houtkachel ontbreekt. Te vaak stoken mensen met nat hout, geverfd of gelakt hout, gooien hun oud papier in de kachel, etc.

Ik kan wel beamen dat een houtkachel behoorlijk kan stinken, in de buurt is iemand die alles wat maar kan branden er in gooit en tja dat ruik je.
Dat kan behoorlijk op je ogen, neus en longen slaan, daar kan ik ook over meepraten.
Maar ja, een brommer, auto, ruik je ook en daar klaag ik ook niet over, ik heb ze zelf niet, dus ik mag eigenlijk wel klagen. De vliegtuigen die hier dagelijks overkomen, zijn ook niet zo schoon qua uitstoot en ook daar moet ik mee leven.

Als je goedkoop aan hout kan komen, scheelt het veel op je gasrekening , als je nou ook nog twee lichtjes per dag uitlaat, levert dat een leuke vakantie op bij de eindafrekening. Uiteraard niet met het vliegtuig of auto, maar gewoon met de trein.

Verder vind ik dat mensen wel iets toleranter mogen worden, sta zelf eens stil of jezelf geen overlast veroorzaakt, of hebben we hier mensen op het forum, die op kousenvoetjes door het huis lopen?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

kaarsje69 schreef: Ik kan wel beamen dat een houtkachel behoorlijk kan stinken, in de buurt is iemand die alles wat maar kan branden er in gooit en tja dat ruik je.
Dat kan behoorlijk op je ogen, neus en longen slaan, daar kan ik ook over meepraten.
Maar ja, een brommer, auto, ruik je ook en daar klaag ik ook niet over, ik heb ze zelf niet, dus ik mag eigenlijk wel klagen. De vliegtuigen die hier dagelijks overkomen, zijn ook niet zo schoon qua uitstoot en ook daar moet ik mee leven.

Als je goedkoop aan hout kan komen, scheelt het veel op je gasrekening , als je nou ook nog twee lichtjes per dag uitlaat, levert dat een leuke vakantie op bij de eindafrekening. Uiteraard niet met het vliegtuig of auto, maar gewoon met de trein.

Verder vind ik dat mensen wel iets toleranter mogen worden, sta zelf eens stil of jezelf geen overlast veroorzaakt, of hebben we hier mensen op het forum, die op kousenvoetjes door het huis lopen?
De lucht van een brommer of een auto zal geen uren in je kamer blijven hangen, omdat de auto of de brommer niet uren voor je raam blijft kachelen. Dit in tegenstelling tot een houtkachel.
En ja, ik loop binnen op sokken en niet op schoenen, ik zet mijn radio niet achterlijk hard, ik heb namelijk geleerd rekening te houden met mijn omgeving.
Maar als ik 's zomers 's avonds en 's nachts mijn ramen dicht moet doen, omdat mensen hun vuurkorfen aan willen steken en ik 's winters alles de hele dag dicht moet houden, omdat diezelfde mensen dan de hele dag hun houtkachel aanhebben, dan word ik dus kriegel.
Als ik dat namelijk niet doe, lijkt het net of ik in een palingrokerij lig te slapen en ik kan je zeggen, het is gewoon goor.

Gesloten