Boom in de tuin

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Jan Bokelman
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 okt 2018 15:16

Re: Boom in de tuin

Ongelezen bericht door Jan Bokelman »

Beste mensen. Ik denk dat het wijs is om eerst een met de WBV te overleggen over al dan niet verwijderen en de kosten. Ik dacht ooit eens een arrest gelezen te hebben dat gezien de leeftijd van de boom nieuwe regels niet automatisch bindend waren en de huurder niet aansprakelijk was voor eventuele kosten behoudens buitengewone nalatigheid.
Als ik wat meer weet kom ik hierop terug.
Allen bedankt voor de reacties en het meedenken. Wordt gewaardeerd.

Vriendelijke groet en fijne avond,
Jan

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Boom in de tuin

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Voor de kosten draait alleen de verhuurder op. In het Besluit Kleine Herstellingen is te vinden waar u als huurder voor verantwoordelijk bent. Ook inzake uw tuin.

Een grote boom verwijderen is "vakwerk" en kan niet van een huurder gevergd worden. Daarom is dit voor rekening verhuurder.

Normaliter verzoekt de huurder aan de verhuurder om een boom te verwijderen uit eigen tuin.

In uw geval - op initiatief van verhuurder n.a.v. klachten omwonenden - ben ik nog niet tegen gekomen. U wordt kennelijk niets gevraagd. Ik vraag me af of dat zomaar kan. Ook al is de boom eigendom van de verhuurder.

Dit zou interessante jurisprudentie kunnen zijn. Maar ongetwijfeld is uw casus toch weer anders:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2019:6996

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Boom in de tuin

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik kan me ook niet voorstellen dat er zomaar een kapvergunning wordt afgegeven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Boom in de tuin

Ongelezen bericht door moederslink »

Mijn zoon had hetzelfde gedonder, hoge bomen in zijn tuin, hij dolblij, buren minder blij 8)
Na jaren kwam de WBV met de mededeling dat zij op hun kosten en met professioneel materieel de bomen wel zouden komen kappen.
Mijn zoon flabbergasted en er op aangedrongen dat zolang hij daar woonde of ze dan gewoon mochten blijven staan.
Dit werd gehonoreerd.
Zeker in het kader van vergroening in een wijk is dit toe te juichen.
Hij heeft een fantastische tuin met veel beestjes, vogels e.d.
Inmiddels is het gebrom vd buren ook afgelopen :wink: Ze hebben zich er bij neergelegd schijnbaar.
Er komt ook niemand ad deur zeuren oid.
Integendeel, met de hitte vd afgelopen 2 jaren waren de buren blij met de schaduw.
Mijn zoon snoeit wel overhangende takken . Deze bomen stonden er al toen hij daar kwam wonen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Boom in de tuin

Ongelezen bericht door omega19 »

De boom hoeft alleen gekapt worden als er onrechtmatige overlast is.
Onrechtmatige overlast is niet het vallen van de bladeren in de herfst of het wegnemen van zonlicht in de zomer
Voor onrechtmatige overlast is echt meer nodig

Wel kan van de huurder worden gevergd, dat hij de boom onderhoudt en snoeit waar nodig

eikenboom1
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2018 18:30

Re: Boom in de tuin

Ongelezen bericht door eikenboom1 »

Voor straat en parkbomen wordt bij de Berk een gemiddelde levensduur aangehouden van 40-60 jaar. Daarna beginnen vaak de problemen. Dit speelt misschien ook een rol.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Boom in de tuin

Ongelezen bericht door Brahms »

Nog steeds geen antwoord: Is er een kapvergunning afgegeven door de gemeente. Dit moet gepubliceerd zijn.

sake1987

Re: Boom in de tuin

Ongelezen bericht door sake1987 »

De woningbouw is de eigenaar van de boom en de huurder tijdens de huur de bezitter.
Dus zolang de huurder zijn huur penningen betaald,
Mag de eigenaar niks zonder toestemming van de huurder aan de boom doen.

Dorfje
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: Boom in de tuin

Ongelezen bericht door Dorfje »

(@Brahms) De regels voor wel of niet kapvergunning moeten aanvragen variëren sterk per gemeente. Hier zijn er echt maar enkele 'monumentale bomen' (zo noemen ze dat hier) waar je kapvergunning voor moet aanvragen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Boom in de tuin

Ongelezen bericht door omega19 »

Dorfje schreef:
21 okt 2020 02:02
(@Brahms) De regels voor wel of niet kapvergunning moeten aanvragen variëren sterk per gemeente. Hier zijn er echt maar enkele 'monumentale bomen' (zo noemen ze dat hier) waar je kapvergunning voor moet aanvragen.
Das waar . Dat geldt hier ook. Bomen met een stam-omtrek van 40 cm op 1,5 meter hoogte en bepaalde type bomen zoals lariks en populier kunnen zonder kapvergunning worden omgezaagd

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Boom in de tuin

Ongelezen bericht door berndv »

omega19 schreef:
20 okt 2020 20:45
De boom hoeft alleen gekapt worden als er onrechtmatige overlast is.
Onrechtmatige overlast is niet het vallen van de bladeren in de herfst of het wegnemen van zonlicht in de zomer
Voor onrechtmatige overlast is echt meer nodig
Het deel onrechtmatige overlast gaat gelden als de buren klagen bij de wbv en de wbv niets met de klachten doet. Dan kunnen de klagers naar de rechter stappen en op grond van onrechtmatige overlast eisen dat de boom verwijderd wordt. Hier zijn de buren naar de verhuurder gestapt en heeft de verhuurder het verzoek schijnbaar gehonoreerd. En aangezien de verhuurder eigenaar is van de boom, hebben ze hier zeker rechten.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Boom in de tuin

Ongelezen bericht door Revoked »

De verstokte stedelingen hier vergeten hetgeen ze nìet zien: de wortels. Vuistregel is "hout boven=hout onder". En de fundering van een boom is vaak een echte aanslag op de waterhuishouding in een woonwijk. Stabiliteit van de bouwgrond kan aangetast worden. Allerlei geldige redenen om een boom te verwijderen vanwege het hout-in-de-grond.

eetcafe
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 okt 2020 11:58

Re: Boom in de tuin

Ongelezen bericht door eetcafe »

Gaan ze die boom dan kappen of rooien?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Boom in de tuin

Ongelezen bericht door sjohie »

Dorfje schreef:
21 okt 2020 02:02
(@Brahms) De regels voor wel of niet kapvergunning moeten aanvragen variëren sterk per gemeente. Hier zijn er echt maar enkele 'monumentale bomen' (zo noemen ze dat hier) waar je kapvergunning voor moet aanvragen.
Er gelden meer regels voor een kapvergunning, een van de bekendste is de stamdiameter, als die kleiner is dan Xcm, is het kappen niet vergunning plichtig, mar groter automatisch wel.

Ook kan het zo zijn dat de boom gevaar vormt voor de openbare veiligheid door de grootte, het wortelpakket, of eventueel ziekte van de boom.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Boom in de tuin

Ongelezen bericht door omega19 »

berndv schreef:
21 okt 2020 08:06
omega19 schreef:
20 okt 2020 20:45
De boom hoeft alleen gekapt worden als er onrechtmatige overlast is.
Onrechtmatige overlast is niet het vallen van de bladeren in de herfst of het wegnemen van zonlicht in de zomer
Voor onrechtmatige overlast is echt meer nodig
Het deel onrechtmatige overlast gaat gelden als de buren klagen bij de wbv en de wbv niets met de klachten doet. Dan kunnen de klagers naar de rechter stappen en op grond van onrechtmatige overlast eisen dat de boom verwijderd wordt. Hier zijn de buren naar de verhuurder gestapt en heeft de verhuurder het verzoek schijnbaar gehonoreerd. En aangezien de verhuurder eigenaar is van de boom, hebben ze hier zeker rechten.
onrechtmatige overlast is min of meer obectief vast te stellen, en er zijn genoeg rechtszaken over geweest.
Het is de WBV zeker niet toegestaan om zonder gerechtelijke uitspraak een boom te kappen in de tuin van de huurder tegen de zin van de huurder.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Boom in de tuin

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ik deze pagina van Boomverzorging Rijnmond lees, is een kapvergunning nodig als de boom een diameter heeft van meer dan 30 cm op 1,30 m hoogte. Staat de boom echter binnen 10 m van de gevel, dan is er geen kapvergunning nodig.
Er wordt ook duidelijk uitgelegd wie de boom mag laten kappen (de eigenaar) en wie de eigenaar is (de woningcorporatie, niet de huurder).

De liefhebber kan ook de geldende Bomenverordening Schiedam 2011 erop nalezen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Boom in de tuin

Ongelezen bericht door omega19 »

Erthanax schreef:
21 okt 2020 12:42
Er wordt ook duidelijk uitgelegd wie de boom mag laten kappen (de eigenaar) en wie de eigenaar is (de woningcorporatie, niet de huurder).
Hier staat alleen wie gerechtigd is een kapvergunning in Schiedam aan te vragen, maar dat betekent nog niet dat dit tegen de zin van de huurder kan worden uitgevoerd. Verhuurder is ook eigenaar van de woning, maar mag deze ook niet zomaar slopen
bomenverordening schreef:Huurders hebben een persoonlijk en geen zakelijk recht. Zij moeten dus de schriftelijke toestemming voor kapaanvraag van de verhuurder, die eigenaar van de houtopstand is, overleggen. De eigenaar van een houtopstand kan bij (huur)overeenkomst of bij machtiging zijn huurders het recht tot omgevingsvergunningaanvraag verlenen.
Laatst gewijzigd door omega19 op 21 okt 2020 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Boom in de tuin

Ongelezen bericht door berndv »

omega19 schreef:
21 okt 2020 14:04
Erthanax schreef:
21 okt 2020 12:42
Er wordt ook duidelijk uitgelegd wie de boom mag laten kappen (de eigenaar) en wie de eigenaar is (de woningcorporatie, niet de huurder).
Nee , hier staat alleen wie gerechtigd is een kapvergunning in Schiedam aan te vragen, maar dat betekent nog niet dat dit tegen de zin van de huurder kan worden gedaan
Als er ook maar enige noodzaak is om de boom te verwijderen dan zou dit onder "dringende werkzaamheden" kunnen vallen en moet de huurder hier aan mee werken. Of hier sprake is van dringende werkzaamheden heeft de woningbouw niet vermeld, ze vermelden geen enkele reden voor de verwijdering. Daarvoor zal overlast van bladafval niet voldoende meewegen. Maar goed, eerst maar eens afwachten wat er uit het gesprek van ts en de wbv komt.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Boom in de tuin

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je sinds 2015 die woning huurt, en die boom staat er 55 jaar (hoe weet je dat zo precies, of is dat een indicatie?), dan moet de wbv dat ding toch gezien hebben toen de vorige huurder uit de woning trok? Kennelijk vonden ze het niet nodig dat de vorige huurder het ding verwijderde. Maar je kunt ook niet van een nieuwe huurder verwachten dat hij de boom van een voorganger op eigen kosten gaat zitten verwijderen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Boom in de tuin

Ongelezen bericht door Erthanax »

omega19 schreef:
21 okt 2020 14:04
Erthanax schreef:
21 okt 2020 12:42
Er wordt ook duidelijk uitgelegd wie de boom mag laten kappen (de eigenaar) en wie de eigenaar is (de woningcorporatie, niet de huurder).
Hier staat alleen wie gerechtigd is een kapvergunning in Schiedam aan te vragen, maar dat betekent nog niet dat dit tegen de zin van de huurder kan worden uitgevoerd. Verhuurder is ook eigenaar van de woning, maar mag deze ook niet zomaar slopen
bomenverordening schreef:Huurders hebben een persoonlijk en geen zakelijk recht. (...)
Dat "hier", verwijst dat terug naar het citaat van mijn tekst (die niet direct op de bomenverordening slaat) of vooruit naar de bomenverordening?

Ik zeg in ieder geval niet dat de corporatie de boom zomaar en/of tegen de zin van de huurder mag weghalen. Het lijkt er volgens mij op dat er geen kapvergunning nodig is voor de boom, dat is wat ik beoogde te beweren.
Op welke wijze de corporatie de medewerking van de huurder moet of kan verkrijgen of afdwingen, daar laat ik me niet over uit. Dat zal eerder samenhangen met het huurrecht of zo, dan met de bomenverordening.

Het lijkt mij het best om eerst maar eens in overleg te gaan met de corporatie: Waarom moet die boom eigenlijk weg, wat is het probleem en zijn daar ook andere oplossingen voor?

Ook al zou een "echt" probleem zijn (bv wortelopdruk, ingroei in riolering of afbrekende takken), dan nog vind ik het vreemd dat de corporatie een besluit neemt zonder de huurder vooraf daarin te betrekken.

Plaats reactie