Buren betalen niet mee met schutting

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
muisje50
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2023 13:28

Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door muisje50 »

Vorig jaar is de schutting omgevallen door de storm. Tot op heden is dit nog niet vervangen ivm prive omstandigheden.

Nu willen we deze zomer dus wel met een een nieuwe schutting rustig in onze tuin kunnen zitten.
Dus we hebben de buren hierover ingelicht om een nieuwe schutting te plaatsen. Echter geven ze nu aan dat ze niet mee willen betalen.

Nu had ik zelf al rond gelezen dat ze dat ook niet hoeven maar dat ik dan wel een schutting kan plaatsen iets over de erfgrens en dat is dan ook wat we wel willen gaan doen.

Alleen wat zijn onze rechten hierin? Want als ik een schutting plaats op mijn grond (huurhuis) dan mogen de buren hier toch verder niets mee doen?
bakken aan ophangen, verven etc.?

En hoe zit dat met boompjes die dicht bij de schutting staan en boven de schutting uitkomen? Want nu staat het ertegenaan maar die schutting word verwijderd want een groot deel is omgevallen en de rest staat niet stabiel, palen zijn rot.

Ik had ook gelezen dat ook al is het maar1 cm van de erfgrens dat het dan nog onze schutting is. Moet er een bepaalde afstand van de schutting zijn mochten de buren planten neer willen zetten of iets dergelijks?

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Indien u een rechtsbijstandverzekering hebt dan kunt u het beste met hun contact opnemen, of met www.juridischloket.nl.

De regels over een schutting staan in de burenrecht.
Echter, er zijn een hoop uitzonderingen en maren in deze wetgeving. Ik moet mij nog hierin verdiepen.

En de afstand tussen erfgrens en bomen en struiken, dat staat in APV en is in elk gemeente anders.
Laatst gewijzigd door Seinhuis op 23 mar 2023 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door Lowieze »

Seinhuis schreef:
23 mar 2023 10:02
Indien u een rechtsbijstandverzekering hebt dan kunt u het beste met hun contact opnemen, of met www.juridischloket.nl.

De regels over een schutting staan in de burenrecht. Indien er geen schutting staat dan heeft u het recht op een schutting van 2 meter hoog op erfgrens wat beide partijen moeten betalen.
Echter, er zijn een hoop uitzonderingen en maren in deze wetgeving.

En de afstand tussen erfgrens en bomen en struiken, dat staat in APV en is in elk gemeente anders.
Waarom moet je hiermee naar een rechtsbijstandverzekering ?

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als de schutting op de erfgrens staat dan is deze van beide partijen, en moeten beide partijen de helft betalen, ook aan het onderhoudt. En als de schutting niet op de erfgrens staat, dan is hij van u alleen.

muisje50
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2023 13:28

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door muisje50 »

alfatrion schreef:
23 mar 2023 10:59
Als de schutting op de erfgrens staat dan is deze van beide partijen, en moeten beide partijen de helft betalen, ook aan het onderhoudt. En als de schutting niet op de erfgrens staat, dan is hij van u alleen.
Klopt en dit is wat we denk ik ook willen gaan doen alleen die schutting die er nu staat die moet er echt uit en want die is verrot en het grote deel is omgevallen. De buren hebben daar ook akkoord voor gegeven.

Alleen hun hebben boompje staan die boven de schutting uitkomen en tegen de schutting aanstaan. Als ik een nieuwe schutting plaats in mijn tuin wil ik niet dat die boompjes tegen onze schutting komt te staan. Ik kan hun dan toch verzoeken om de boompjes te verplaatsen. Want is het niet zo dat boompjes die boven de schutting uitkomen minimaal 50 cm van de erfgrens moeten komen te staan?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u een schutting in uw eigen tuin plaatst, komen die boompjes al niet meer tegen uw schutting aan.

En hoeveel jaar staan die boompjes er al niet?

Een boom moet overigens op twee meter afstand van de schutting staan.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 23 mar 2023 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

muisje50
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2023 13:28

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door muisje50 »

Lady1234 schreef:
23 mar 2023 11:17
Maar als u een schutting in uw eigen tuin plaatst, komen die boompjes al niet meer tegen uw schutting aan.

En hoeveel jaar staan die boompjes er al niet?
Hoe lang deze er al staan weet ik niet. Het zijn geen grote bomen maar ze steken wel door de schutting heen nu en staan met hun stam schuin er tegen aan.

1 cm over de grens is al in mijn tuin en ik wil niet dat er bomen, struiken, klimop etc er tegen aan komen te staan ter behoud van de schutting. Ik heb dat zelf ook allemaal niet.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U geeft op die manier alleen één centimeter van uw tuin weg. En ruzie met de buren.

muisje50
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2023 13:28

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door muisje50 »

Lady1234 schreef:
23 mar 2023 11:22
U geeft op die manier alleen één centimeter van uw tuin weg. En ruzie met de buren.
Als het mijn schutting is dan mag ik toch ook zeker wel bepalen wat er verder mee gebeurt toch?
Hun maken de keuze om niet op de erfscheiding een schutting te plaatsen.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

muisje50 schreef:
23 mar 2023 11:27
Lady1234 schreef:
23 mar 2023 11:22
U geeft op die manier alleen één centimeter van uw tuin weg. En ruzie met de buren.
Als het mijn schutting is dan mag ik toch ook zeker wel bepalen wat er verder mee gebeurt toch?
Hun maken de keuze om niet op de erfscheiding een schutting te plaatsen.
Nee, die keuze maak jij. Misschien vinden de buren een schutting helemaal niet nodig.

muisje50
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2023 13:28

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door muisje50 »

ZeerPrivé schreef:
23 mar 2023 11:30
muisje50 schreef:
23 mar 2023 11:27
Lady1234 schreef:
23 mar 2023 11:22
U geeft op die manier alleen één centimeter van uw tuin weg. En ruzie met de buren.
Als het mijn schutting is dan mag ik toch ook zeker wel bepalen wat er verder mee gebeurt toch?
Hun maken de keuze om niet op de erfscheiding een schutting te plaatsen.
Nee, die keuze maak jij. Misschien vinden de buren een schutting helemaal niet nodig.
Dat is zo maar dan nog is en blijft het onze schutting en mogen wij toch wel beslissen dat we er niets tegenaan willen hebben hangen of planten.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gaat u dan die centimeter regelmatig van onkruid ontdoen? En was die schutting niet verzekerd? Het is een huurwoning, wat zegt de huisbaas over het vervangen van de schutting, want als die verrot en omgewaaid is, is het wel zijn pakkie an.

muisje50
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2023 13:28

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door muisje50 »

Lady1234 schreef:
23 mar 2023 11:54
Gaat u dan die centimeter regelmatig van onkruid ontdoen? En was die schutting niet verzekerd? Het is een huurwoning, wat zegt de huisbaas over het vervangen van de schutting, want als die verrot en omgewaaid is, is het wel zijn pakkie an.
Nee, ze mogen van mij natuurlijk planten alleen ik wil er dan geen bomen of klimop tegen hebben staan want ik heb gezien wat dat met een schutting kan doen.

De woningbouw zegt dat we het onderling moeten oplossen. Toen we daar kwamen wonen stonden er geen schuttingen en hebben dat zelf moeten doen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door BreejKC »

De grond waarop uw woning staat en de tuinen van de rij woningen zijn niet van u, wel van de Wbv. Daarom wordt juridisch het stuk grond van al die tuinen achter de rij woningen als één groot perceel gezien, niet als allemaal kleine stukjes tuin per woning. Er is dus geen sprake van een erfgrens bij die tuinen. U bent ook geen eigenaar van die grond.

Wilt u iets op die grond, van de Wbv, zetten dan mag dat alleen met, bij voorkeur schriftelijke, toestemming van de eigenaar van de grond, dus de Wbv. Geeft deze toestemming voor het plaatsen van een bouwwerk op haar grond, bijvoorbeeld een schutting, dan mag dat alleen gebeuren op het stukje grond dat u van de Wbv huurt. Daarna is het uw schutting op het door u gehuurde stukje grond van de Wbv. Uw buren hebben daarmee niets van doen.

Echter, andersom geldt dat precies eender voor uw buren. Als die toestemming hebben van de Wbv tot het plaatsen van die boompjes op het stukje grond dat zij huren, dan heeft u op uw beurt daar niets over te zeggen, ook al groeien die boompjes tegen uw schutting aan.

De vraag is dus of u moeilijk moet doen over die boompjes die straks tegen uw schutting aangroeien. Natuurlijk kunt u van nijd hoog en laag springen, totdat de Wbv het met u zat is, over zo'n betrekkelijke kleinigheid. Een grote Wbv kan het u dan wel eens knap lastig maken en mogelijk het u straks verbieden een bouwwerk, zoals een schutting is, op hun grond te plaatsen. Wilt u dat risico lopen?

Bedenk naar uw buren en de Wbv dat u met stroop altijd nog meer vliegen vangt als met azijn. Ook kunt u nog naar de Rijdende rechter bij SBS6 of naar Mr. Reed bij KRO/NCRV stappen. De kans is echter groot dat u ook daar van een koude kermis thuiskomt en u voor heel Nederland voor gek staat om zo'n kleinigheid als boompjes die tegen uw schutting aangroeien.

muisje50
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2023 13:28

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door muisje50 »

snuffel1 schreef:
23 mar 2023 12:09
U bent huurder van de woning inclusief de bijbehorende tuin en dan is er geen sprake van een erfgrens maar van een tuinafscheiding tussen beide huurwoningen. Uw buren wensen niet aan een nieuwe schutting mee te betalen en u denkt dan dat u een deel van de tuin van de buren mag gebruiken om de schutting te plaatsen. Op dat deel hebben de buren boompjes staan en die moeten wijken want u wil absoluut niet dat uw schutting die al in de tuin van de buren komt te staan beschadigd wordt. U heeft wel de regelgeving over erfgrenzen gegoogeld maar het huurcontract met daarin de voorwaarden blijkbaar niet gelezen omdat die voorwaarden voor zowel u als uw buren van toepassing zijn. Dan blijft ook nog de vraag van wie die vervallen schutting eigenlijk is, van u, de buren of van de verhuurder en lijkt het mij zaak om dat als eerste bij de verhuurder na te vragen. Eén ding weet ik eigenlijk wel zeker de tuin tot aan de tuinafscheiding mag u gebruiken en kunt u de buren dus niet dwingen om een deel van hun tuin aan u af te staan enkel en alleen omdat ze niet aan uw plan mee willen betalen.
Ik heb nooit gezegd dat de schutting in de tuin van de buren komt. Hij komt bij mij in de tuin te staan, dus over de erfgrens aan mijn kant. De woningbouw zegt dat het voor ons is. Wij hebben ook zelf de schutting geplaatst. Het punt is dat wij een huurwoning hebben en de buren een koopwoning en hier nu 2 jaar wonen.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Het probleem lijkt me het simpelst op te lossen door de schutting 20cm verder in jouw tuin te plaatsen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door BreejKC »

U heeft een huurwoning, uw buren een koopwoning. Dan is er dus wel een erfgrens. Met toestemming van uw verhuurder mag u dan op uw gehuurde stukje grond die schutting plastsen. Staan die boompjes op het stukje grond in eigendom van uw buren, dan heeft u daar helemaal niets over te zeggen.

Nogmaals zet lekker de relatie met uw buren op het spel. Woont u er dan nog prettig? Lever dat stukje nijd en onnodige stress in voor een stuk woongenot. Niet? Verhuis dan gewoon om, met zo'n houding, in de kortste keren ook daar weer tegen een conflict om niets aan te lopen.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Oude schutting oplappen en zo goed als kwaad herplaatsen op de erfscheiding. Scheelt een hoop ruzie en frustratie. Ook een rotte schutting is een schutting. Eventueel een paar nieuwe palen kopen.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
23 mar 2023 11:54
Gaat u dan die centimeter regelmatig van onkruid ontdoen? En was die schutting niet verzekerd? Het is een huurwoning, wat zegt de huisbaas over het vervangen van de schutting, want als die verrot en omgewaaid is, is het wel zijn pakkie an.
Vorig jaar is er een rechtszaak geweest over een schutting tussen 2 huurwoningen. De rechter heeft beslist dat dit valt onder ‘kleine herstellingen’ en de huurder die een nieuwe schutting op zijn erf wilde, moest zelf alle kosten betalen.
Laatst gewijzigd door Lowieze op 23 mar 2023 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ik u was zou ik gewoon een schutting op eigen grond neerzetten en me niet druk maken over wat uw buren aan hun kant doen. Als er al takken of twijgen door de schutting zoude groeien, knipt u die gewoon af.

Mijn ene buurman heeft "zijn" kant van mijn schutting geverfd. Ik vind het prima.
Van mijn andere buurman komt elk jaar een enorme "wolk" van zijn bloeiende clematis meer dan een halve meter over mijn schutting. Dat vind ik meer dan prima.

Plaats reactie