Een bijenkast in je tuin, een goed idee?

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Een bijenkast in je tuin, een goed idee?

Ongelezen bericht door Radar »

Onze planeet zou nog maar zestig jaar bestaan als we niet allemaal een bijenkast houden. Waarom zijn bijen eigenlijk zo belangrijk voor de mens? En kunnen we wel allemaal een bijenkast houden? Fons bezoekt een stadsimker en zoekt het uit.

Bekijk hier de video en lees meer.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Een bijenkast in je tuin, een goed idee?

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd denk ik dat het belangrijker is om bloemetjes in de tuin te hebben waardoor bijen aangelokt worden. Ik heb hier een perk met geraniums als bodembedekker, daar zitten al een paar weken allerlei beestjes in om de honing uit de bloemen te trekken. En over een paar weken bloeien de vlinderstruiken die daar tussen staan, als het goed is, dan komen er weer vlinders op af.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Een bijenkast in je tuin, een goed idee?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De buurvrouw heeft de bijen en ik de bloemen!

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Een bijenkast in je tuin, een goed idee?

Ongelezen bericht door 16again »

Dat bijenkastje gaat niet helpen. De Monsantos en Bayerns van deze wereld spuiten die ook wel plat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een bijenkast in je tuin, een goed idee?

Ongelezen bericht door kweenie »

Als we 'allemaal' een bijenkast zouden nemen, dan zouden er in de grotere dorpen en steden veel te weinig drachtplanten zijn om de volken te laten overleven. En dan zouden die dus uithongeren. Je zult maximaal in de orde van grootte van iets van 10 volkeren per Ha kunnen houden. Bijen kunnen natuurlijk wel een paar Km vliegen, maar als je met te veel kasten een 'overbevolkte' stad krijgt, dan helpt dat ook weinig.

Het 'probleem' zit hem ook niet zozeer in het aantal bijen, maar vooral in de hoeveelheid drachtplanten. En de variatie daarin. Als je zorgt voor veel bloemen in je tuin en park en als die goed over het jaar verspreid bloeien, dan zal het met de bijen(volken) ook een stuk beter gaan.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Een bijenkast in je tuin, een goed idee?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
04 jun 2019 21:10
Eerlijk gezegd denk ik dat het belangrijker is om bloemetjes in de tuin te hebben waardoor bijen aangelokt worden. Ik heb hier een perk met geraniums als bodembedekker, daar zitten al een paar weken allerlei beestjes in om de honing uit de bloemen te trekken. En over een paar weken bloeien de vlinderstruiken die daar tussen staan, als het goed is, dan komen er weer vlinders op af.
Mee eens. Ik heb o.a. een Skimmia in de tuin staan en afgelopen mei werd die bezocht door hele wolken met bijen. Zo’n mooi gezicht.
En dan zie ik helaas weer bij 2 huizen in de straat dat de planten eruit gehaald worden en er een complete, afzichtelijke, tegeltuin voor in de plaats komt.
We kunnen dus zelf de bijen helpen zonder bijenkasten in je tuin te zetten.

Dierenaar
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 dec 2018 15:53

Re: Een bijenkast in je tuin, een goed idee?

Ongelezen bericht door Dierenaar »

Mijn moeder heeft 2 bijenkasten in de achtertuin, maar we zijn allemaal al een paar keer gestoken.
Met een beetje mooi weer vliegen de bijen continu uit en komen we niet meer in haar achtertuin! Je moet dus wel een behoorlijk grote tuin hebben, waarvan je het hele stuk van de aanvliegroute kan missen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een bijenkast in je tuin, een goed idee?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik ken iemand die een bijenkast op het dak heeft. Bijna onbelemmerde vliegroutes een in de tuin merk je nauwelijks dat er bijenkasten in de buurt zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Een bijenkast in je tuin, een goed idee?

Ongelezen bericht door moederslink »

Een tuin met planten en bloemen is een el dorado voor insecten en zeker voor bijen.
Bijen zijn heel hard nodig voor het bestuiven en het in stand houden van het gewas.
Ik hoef geen bijenkast in de tuin want nu heb ik sowieso al allerlei insecten , inclusief bijen in de tuin.
Het zitten in je tuin en het genieten van al dat groen en de bloemen om je heen is voor mij het essentiële van het hebben van een tuin, i.p.v op tegels zitten :D

Noël Maesen
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 jan 2021 15:59

Re: Een bijenkast in je tuin, een goed idee?

Ongelezen bericht door Noël Maesen »

Bijen houden, wespen : Ga na of je niet allergisch bent. Want dan kan je in het ziekenhuis belanden en/of snel een dokter raadplegen. Er bestaat wel een allergie vaccine die je regelmatig MOET halen en zo is de kans gedeeltelijk verholpen.
Bijen hebben kan, maar in sommige gemeentes vragen ze een korte beschrijving van waar deze staan. Er is ook een afstand tussen jou buren nodig.
Vind je een bevolking (zwerm) thuis verwittig een imker. Hij/zij zal je steeds dankbaar zijn.

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Een bijenkast in je tuin, een goed idee?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

En tegeltuinen opruimen. Als iedereen dat zou doen zouden we zoveel honderden hectare meer groen hebben. Beter voor de natuur, het klimaat, de lucht en het doordringen van regenwater .
Laatst gewijzigd door J. Deltoer op 13 apr 2021 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een bijenkast in je tuin, een goed idee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of na twee jaar een oud topic ophijsen. Ook leuk.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Een bijenkast in je tuin, een goed idee?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als er egeltjes in voorkomen vind ik het leuk :D Bijen en wespen vind ik trouwens ook leuk.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Een bijenkast in je tuin, een goed idee?

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
13 apr 2021 16:29
Of na twee jaar een oud topic ophijsen. Ook leuk.
Het is voorjaar, weer actueel.

Bakje water in de tuin, niet alleen oor insecten, ook voor vogels en kleine knagers zoals muizen.

Bijen hebben we niet in een kast zitten, maar in de grond in een hoger deel van de tuin.

Wat erg goed werkt: bloeiende planten in de tuin.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Een bijenkast in je tuin, een goed idee?

Ongelezen bericht door de auditu »

Theotrucker schreef:
04 jun 2019 22:04
De buurvrouw heeft de bijen en ik de bloemen!
Van wie is dan de honing?

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Een bijenkast in je tuin, een goed idee?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Jablan schreef:
13 apr 2021 17:46
Lady1234 schreef:
13 apr 2021 16:29
Of na twee jaar een oud topic ophijsen. Ook leuk.
Het is voorjaar, weer actueel.
Toch heeft the lady een punt, ik ben ook tegen het na twee jaar ophijsen van een oud topic

Plaats reactie