LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Haaghoogte en erfgrensscheiding: waarop kan ik de buurman aanspreken?

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
zakkie
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2020 09:40

Haaghoogte en erfgrensscheiding: waarop kan ik de buurman aanspreken?

Ongelezen bericht door zakkie »

3 jaar geleden hebben wij een kavel gekocht en hebben een huis gebouwd. Onze tuin moet nu ingericht worden. Een van de zaken is erfgrensafscheiding.

Wij zijn verplicht een groene erfafscheiding te plaatsen, dus dat wordt een haag want veel andere mogelijkheden zijn er volgens mij niet.

Nu heeft één buurman al een haag geplaatst (zij zijn ongeveer een jaar eerder dan wij met grond kopen en huis bouwen), en als het goed is staat die haag aan zijn kant van de erfgrens. Ik ga er vanuit vooralsnog dat dat klopt.

Nu is het alleen zo dat de buurman de haag hoger wil laten groeien dan dat ik wil, zo is de haag voor het huis al 2 bijna meter hoog. Dat was de haag niet toen wij de grond kochten. Dat is momenteel nog geen issue, ik heb de buurman er ook nog niet op aangesproken. Wel hebben we t onlangs gehad over de haag en daarbij kwam ter sprak dat hij een hoge haag wil (en later bedacht ik me dat dat wel flink hoger is dan ik wil).
In principe ben ik er nadat ik hem gesproken had vanuit gegaan dat omdat de haag op zijn grond staat ik er niet veel over te zeggen had.

Ik vermoed dat de buurman destijds heeft gedacht dat - omdat de kavel ernaast leeg was - hij het beste de haag op zijn grond kon zetten - ook omdat hij hem natuurlijk volledig bekostigd heeft.

Omdat mij onduidelijk was wat de regels zijn heb ik geprobeerd om uit te zoeken hoe dit nou zit. In beginsel is het op zich duidelijk:
- wij zijn verplicht (contructueel via koopcontract/akte grond) een groene erfafscheiding te plaatsen, dus je ontkomt niet aan een haag
- de erfafscheiding mag voor de voorgevel 1m hoog zijn, daarachter 2m (volgens bestemmingsplan)
- een haag mag niet binnen 0,5m van de erfgrens staan indien deze hoger is dan de erfgrensscheiding

De haag zoals hij er nu staat voldoet daar niet aan.

(Terzijde: Het betreft een beukenhaag: die worden schijnbaar gezien als boom, en dan geldt zelfs 2m)

Wat voor mij onduidelijk is is:
- moet de haag nou gezien worden als erfscheiding en aan die regels voldoen (en moet de eigenaar rekening houden met mijn wensen
- moet de haag nou gezien worden als eigendom van de buurman en moeten wij nog steeds )gezamenlijk) een groene erfscheiding plaatsen?
- indien de haag erfscheiding is (ondanks de positie), is deze dan nu automatisch ook "mijn eigendom" (samen met de buurman)?
- in hoeverre is hij verplicht om alsnog rekening met onze wensen te houden

Het is voor mij een beetje grijs gebied omdat de haag op zijn grond staat, dus ik weet niet wat onze positie is en waar ik de buurman eventueel op kan/moet wijzen/aanspreken

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Haaghoogte en erfgrensscheiding: waarop kan ik de buurman aanspreken?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Noord of zuidkant van je tuin?

Als er schaduw komt van hoge heg maak je meer kansen.
En of hij gaat snoeien, vragen kan, maar wettelijke regels van planten is vaag, schutting is APV maar een boom of heg?
Daar is rijdende rechter voor als je teveel schaduw en waardeloze tuin kreeg.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Haaghoogte en erfgrensscheiding: waarop kan ik de buurman aanspreken?

Ongelezen bericht door crazyme »

zakkie schreef:
26 mei 2020 10:04
Dat is momenteel nog geen issue, ik heb de buurman er ook nog niet op aangesproken. Wel hebben we t onlangs gehad over de haag en daarbij kwam ter sprak dat hij een hoge haag wil (en later bedacht ik me dat dat wel flink hoger is dan ik wil).
In principe ben ik er nadat ik hem gesproken had vanuit gegaan dat omdat de haag op zijn grond staat ik er niet veel over te zeggen had.
Misschien is de eerste stap om eens een opmerking te plaatsen dat je de heg wel erg hoog vindt worden.

En gewoon eens vragen waarom hij de heg zo hoog laat worden ? Misschien is hij de heg niet meer de baas ? Dan is een voorstel om te helpen snoeien snel gemaakt toch ?

Dan gebruik je natuurlijk een stokheggenschaar met een stok die niet te lang is.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Haaghoogte en erfgrensscheiding: waarop kan ik de buurman aanspreken?

Ongelezen bericht door scontra »

zakkie schreef:
26 mei 2020 10:04

Nu heeft één buurman al een haag geplaatst (zij zijn ongeveer een jaar eerder dan wij met grond kopen en huis bouwen), en als het goed is staat die haag aan zijn kant van de erfgrens.
Wat voor een haag ?

U kent toch zeker wel de grenzen van uw perceel en weet daardoor toch ook of de haag al dan niet correct is geplaatst ?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Haaghoogte en erfgrensscheiding: waarop kan ik de buurman aanspreken?

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik meen gehoord te hebben bij de rijdende rechter dat een heg/haag niet hoger als 2 meter mag zijn. Informeer bij uw plaatselijk APV.
Hagen mogen of op 50 cm of OP de erfgrens te staan. Bomen per gemeente verschillend, of 50 cm of 2 meter van de erfgrens.

Moneyman
Berichten: 30027
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Haaghoogte en erfgrensscheiding: waarop kan ik de buurman aanspreken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De titel van dit topic spreekt al over "er op aanspreken". Ik zou beginnen met een gewoon, normaal, goed gesprek. Veel meer kans op succes.

sake1987

Re: Haaghoogte en erfgrensscheiding: waarop kan ik de buurman aanspreken?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Kijk eerst wat de gemeente eisen zijn.
Bij www.eigenhuis.nl kunt hierover ook informatie inwinnen.
Ga eens in gesprek met de buren, nadat u informatie heb ingewonnen.
Komt u er niet uit, accepteren of rijdende rechter / meester Visser.

Ik woon in een vrijstaande woning aan 3 kanten aangesloten op grond van de gemeente. De gemeente kant mag een hek niet hoger zijn dan 1 meter, maar een haag mag zo hoog zijn als hij natuurlijk kan groeien.

zakkie
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2020 09:40

Re: Haaghoogte en erfgrensscheiding: waarop kan ik de buurman aanspreken?

Ongelezen bericht door zakkie »

Bedankt voor jullie reacties

Ik meen gehoord te hebben bij de rijdende rechter dat een heg/haag niet hoger als 2 meter mag zijn. Informeer bij uw plaatselijk APV.
Hagen mogen of op 50 cm of OP de erfgrens te staan. Bomen per gemeente verschillend, of 50 cm of 2 meter van de erfgrens.
Volgens het bestemmingsplan mag hier een erfgrensafscheiding 2m zijn achter de voorgevellijn, 1m voor de gevellijn. Dat heb ik uitgezocht en dat is duidelijk.
Wij zijn contractueel verplicht via aankoop kavel om groene erfafscheiding te plaatsen en deze aan de regels te laten voldoen.
Afstand tot de erfgrens staat niet in het bestemmingsplan, dat kan ik alleen vinden via google (algemene regel in nederland, ik verwacht in deze gemeente hetzelfde)

Het gaat niet om het aanspreken, het gaat erom dat wanneer ik mijn buurman ergens op aanspreek ik wel graag wil dat ik hem aanspreek op de correcte regels en niet iets ga verkondigen wat niet waar is.

Ik ga er vanuit dat de haag inderdaad aan zijn kant staat, op basis van vertrouwen zeg maar. Dat is inderdaad wel uit te zoeken, maar dat maakt voor nu niet uit.

Het betreft een beukenhaag. Als je googled, dan mag een haag - die hoger is dan de erfafscheiding - niet binnen 0,5m van de erfgrens staan.
Voor beukenhagen schijnt dit 2m te zijn omdat deze als bomen gezien worden, dat terzijde.

Het punt van onduidelijkheid:
1)
Als deze haag niet als erfscheiding geldt en tevens eigendom van de buurman is (omdat hij op zijn grond staat), dan heeft de buurman strikt genomen niet aan de regel voldaan dat er een groene erfafscheiding geplaatst moet worden, en mag de haag "officieel" eigenlijk niet daar staan, en zeker niet hoger zijn dat een (strikt genomen nog niet aanwezige) erfscheiding
Daarnaast gaat dan min of meer ook gelden dat hij het onderhoud aan mijn kant moet doen (omdat de haag over de erfgrens hangt).

2)
Als de haag als erfafscheiding geldt - ondanks dat hij niet op de erfgrens staat - dan ben ik volgens mij automatisch mede eigenaar en is hij is min of meer verplicht om in overleg met zijn haag om te gaan (hij mag dan bijv. niet eigenhandig beslissen hoe hoog de haag is)

Ik vermoed dat de buurman destijds heeft gedacht dat het het beste was om de haag net tegen de grens te zetten (en ook omdat hij hem volledig bekostigd heeft). Heel begrijpelijk, maar volgens mij heeft dat de situatie wel een beetje onduidelijker gemaakt.
Als de haag onbedoeld toch op de erfgrens is gezet is de situatie natuurlijk duidelijker, dan geldt situatie 2

Ik denk in eerste instantie dit probleem gewoon eens bij de buurman aan te kaarten, dan kan hij ook even aangeven hoe hij denkt dat het in elkaar zit.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Haaghoogte en erfgrensscheiding: waarop kan ik de buurman aanspreken?

Ongelezen bericht door scontra »

zakkie schreef:
27 mei 2020 10:37
Bedankt voor jullie reacties

Ik ga er vanuit dat de haag inderdaad aan zijn kant staat, op basis van vertrouwen zeg maar. Dat is inderdaad wel uit te zoeken, maar dat maakt voor nu niet uit.

Het betreft een beukenhaag.
Vertrouwen m.b.t. een erfgrens doe je niemand, tot werkelijk is aangetoond dat de juiste erfgrens is vastgesteld en wordt gerespecteerd door beide partijen. Dit maakt juist alles uit !! en voorkomt een hoop gedoe in de toekomst.

Als de beukenhaag op de erfgrens staat, dan is er dus aan de voorwaarde van een haag op de erfgrens voldaan, hoeft u er geen haag tegenaan te zetten en deze haag is dan ook automatisch van de beide eigenaren, ongeacht wie deze heeft geplaatst en/of betaald.
Het enige wat dan nog blijft is haag op de juiste hoogte houden en dat volgens de Gemeentelijke spelregels en die kunnen per Gemeente anders zijn.

Staat de haag niet op maar strak tegen (50 cm) de erfgrens, dan kunt u overwegen om op uw eigen grond ook een haag te plaatsen, maar dat zou eigenlijk een kolderieke actie zijn, aangezien één haag voldoende is.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Haaghoogte en erfgrensscheiding: waarop kan ik de buurman aanspreken?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Deze buurman moet iets plaatsen en gaat geen jaren op een koper wachten.

Deze is nu vermoedelijk op de erfgrens gezet en beide eigenaren maar daarvoor moet je jou kavel nameten.
als de paaltjes op de hoeken staan is het duidelijk, en anders, vraag eens en wanneer hij gaat snoeien, tot 180 omdat een heg groeide en dan ruim boven 2 meters komt, en wekelijks snoeien doet niemand... dan is het gemiddeld 2 meters!

Verder is de ligging van deze van belang, geeft deze bij U schaduw of juist aan zijn kant?
Een goed gesprek en niet gelijk hard spelen en een printje van de gemeentelijke regels erbij is vaak voldoende.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Haaghoogte en erfgrensscheiding: waarop kan ik de buurman aanspreken?

Ongelezen bericht door berndv »

zakkie schreef:
27 mei 2020 10:37
Het punt van onduidelijkheid:
1)
Als deze haag niet als erfscheiding geldt en tevens eigendom van de buurman is (omdat hij op zijn grond staat), dan heeft de buurman strikt genomen niet aan de regel voldaan dat er een groene erfafscheiding geplaatst moet worden, en mag de haag "officieel" eigenlijk niet daar staan, en zeker niet hoger zijn dat een (strikt genomen nog niet aanwezige) erfscheiding
Daarnaast gaat dan min of meer ook gelden dat hij het onderhoud aan mijn kant moet doen (omdat de haag over de erfgrens hangt).
Dat de haag niet op de perceelgrens staat betekent niet dat de haag niet aangemerkt mag worden als erfafscheiding. Dit is verder afhankelijk van het bestemmingsplan. Als de erfafscheiding alleen als zodanig aangemerkt mag worden als deze op de perceelgrens staat, moet dat in het bestemmingsplan vastgelegd zijn, als dat er niet in staat, dan mag deze ook naast de perceelgrens staan.
12 augustus 2009 LJN: BJ5063, Raad van State , 200809019/1/H1

De omstandigheid dat de stenen muur niet op de perceelsgrens - waarop zich reeds de toogschutting bevindt - doch op een afstand van ongeveer 10 cm daarvan is opgericht, leidt niet tot een ander oordeel, nu een erf- of perceelafscheiding naar haar aard is gelegen op of voor de grens van een perceel.
zakkie schreef:
27 mei 2020 10:37
2)
Als de haag als erfafscheiding geldt - ondanks dat hij niet op de erfgrens staat - dan ben ik volgens mij automatisch mede eigenaar en is hij is min of meer verplicht om in overleg met zijn haag om te gaan (hij mag dan bijv. niet eigenhandig beslissen hoe hoog de haag is)
Als deze niet op de perceelafscheiding staat maar wel aangemerkt mag worden als erfafscheiding maakt u zeker niet mede-eigenaar. Juist omdat deze niet op de erfafscheiding staat, betekent dat deze op grond van de buurman staat, wat dus automatisch betekent dat de buurman alleen eigenaar is. De buurman is dan dus ook verantwoordelijk voor het onderhoud van de heg, beide kanten. Sterker nog, volgens het juridisch loket mag u "uw" kant niet eens snoeien zonder toestemming van uw buurman.
Bij een erfafscheiding op de grond van uw buren, heeft u wel toestemming nodig om met uw kant te doen wat u wil. Een heg mag u zonder toestemming snoeien, als u de buren eerst heeft gevraagd dat zelf te doen.
https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... scheiding/

zakkie
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2020 09:40

Re: Haaghoogte en erfgrensscheiding: waarop kan ik de buurman aanspreken?

Ongelezen bericht door zakkie »

Ok, dat maakt het op zich duidelijker.

(Volgens je laatste quote mag ik volgens mij juist wel eigenhandig snoeien aan mijn zijde, nadat ik de buurman dit heb verzocht en hij het niet doet)

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Haaghoogte en erfgrensscheiding: waarop kan ik de buurman aanspreken?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als de buurman dat doet moet hij toestemming van overpad geven,
als iemand wil zonnen en niet de buurman daar bij wil hebben of zo?

Meestal is het tegen de grens aan en overhangende mag je wel doen.
Maar vermoedelijk wilde hij niet jaren wachten en is blij met maar half werk hoeft te doen en U de rest.

Eerst praten en dan hier terug komen,
dan weet U ook meer en krijg je betere en betrouwbaarder antwoorden na nu met gokken.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Haaghoogte en erfgrensscheiding: waarop kan ik de buurman aanspreken?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Toestemming van overpad? Houd toch op met die onzin KKT.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Haaghoogte en erfgrensscheiding: waarop kan ik de buurman aanspreken?

Ongelezen bericht door geengast »

zakkie schreef:
26 mei 2020 10:04
waarop kan ik de buurman aanspreken?
Uw vraag moet eigenlijk zijn: hoe kunnen we het doen zodat de buurman én ik tevreden blijven?
Niets zo vervelend als ruzie met buren.

HFMREULING
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 okt 2017 16:19
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Haaghoogte en erfgrensscheiding: waarop kan ik de buurman aanspreken?

Ongelezen bericht door HFMREULING »

Het ergste is nog, omdat het een beukenhaag is heb je 2 x per jaar bladeren op te ruimen, eerst de normale herfst bladeren en in maart/april nog eens die van de beukenhaag en als je zo graag een vijver wil, dan zit je niet om die extra bladeren te wachten!

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Haaghoogte en erfgrensscheiding: waarop kan ik de buurman aanspreken?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als ik u was zou ik eens beginnen met duidelijk te krijgen waar de erfgrens nu eigenlijk precies loopt, als je dat weet weet je ook welke regels er gelden voor u zelf mbt deze haag....

staat de haag net over de grens op het perceel van de buurman, dan mag u deze snoeien aan uw kant, staat deze OP de grens mag u ook de hoogte snoeien EN is de haag van u beidden ongeacht wie hem geplaatst heeft bovendien als de haag net over de grens staat hoeft u geen haag meer te plaatsen omdat er reeds een erfafscheiding staat!!!!

Voor wat betreft de hoogte, als er dat staat wat u hier beschrijft moet OOK de buurman hier gewoon aan voldoen, hij moet dus de haag kort houden voor de rooilijn en niet hoger dan 2Mtr daarachter, staat de haag net op of over de grens bent u gerechtigd om dit zelf te doen....

https://www.haagplanten.net/haagplanten ... -haag.html

In principe moet de haag trouwens op 50cm van de erfgrens afstaan en moet de buurman gewoon de wettelijke regels volgen, doet ie dit niet spreek hem hier op aan....

Gesloten