LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heeft buurman recht om heg in mijn tuin te snoeien met eigen gereedschap

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
clairetb
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jul 2019 22:25

Heeft buurman recht om heg in mijn tuin te snoeien met eigen gereedschap

Ongelezen bericht door clairetb »

De buren hebben een heg die bij mij aan de tuin grenst. Ik vind het niet zo’n probleem om deze af en toe zelf te (laten) snoeien.
De buurjongen geeft echter aan hij hem moet snoeien en namens de buren dat recht heeft.
Het snoeien gebeurt met een handmatige heggen knipschaar en schiet dus niet echt op. Op deze manier duurt het meerdere dagen (alleen ’s avonds en in het weekend wordt gesnoeid).
Het zou veel sneller gaan met een elektrische heggenschaar, maar dat zou volgens hem niet nauwkeurig genoeg zijn.
Ik vind het niet ideaal dat hij steeds in de tuin staat.
Zijn er regels voor het minimaal te gebruiken gereedschap?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Heeft buurman recht om heg in mijn tuin te snoeien met eigen gereedschap

Ongelezen bericht door moederslink »

Is dat dezelfde buurjongen Jamie? En wat vinden Merel en Bente ervan?
Heb je ook aan hun advies gevraagd ? En wat vindt de familie van Barend ervan?
:lol: :lol:
De buurjongen snoeit op zijn manier, het is hún heg. Hij hoeft niet in jouw tuin te staan natuurlijk.
Er zijn geen regels voor . De een snoeit elektrisch , de ander met een eenvoudige heggenschaar.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Heeft buurman recht om heg in mijn tuin te snoeien met eigen gereedschap

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Zonder toestemming van u mag de buur(jongen) helemaal niet in uw tuin komen.
En dat hij de heg aan uw kant snoeit kunt u goedvinden maar ook verbieden.
Het enige recht wat hij heeft is de heg aan zijn kant snoeien, bij u heeft hij niets te maken.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Heeft buurman recht om heg in mijn tuin te snoeien met eigen gereedschap

Ongelezen bericht door renewouters »

clairetb schreef:
05 okt 2019 20:44

Zijn er regels voor het minimaal te gebruiken gereedschap?

Is dit echt een serieuze vraag???????

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Heeft buurman recht om heg in mijn tuin te snoeien met eigen gereedschap

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens mij mag u op uw grond overhangende takken zelf afknippen en het snoeiafval aan de buurman teruggeven; het is tenslotte van hem. Er zijn forumleden die u alle juridische haken en ogen kunnen uitleggen.

U kunt het ook overleggen met de buurman. Colaatje erbij, of een mixje, en dan wordt het nog gezellig ook.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Heeft buurman recht om heg in mijn tuin te snoeien met eigen gereedschap

Ongelezen bericht door BL2 »

Meerdere dagen knippen, hoe lang is die heg dan wel niet ?
Je knipt handmatig toch wel een meter of 10 per uur bij 2 a 3 meter hoogte. Daarna 15 minuten pauze en hup weer verder, jaaaaren lang gedaan.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Heeft buurman recht om heg in mijn tuin te snoeien met eigen gereedschap

Ongelezen bericht door Erthanax »

Maar BL2, dat is niet nauwkeurig genoeg volgens de buurjongen, van wie we nog niet weten of het nu Jamie is of diens zoon, of dat het gaat om de buurjongen ter andere zijde. Lengte en hoogte van de heg zijn ook van belang, net als de leeftijd en fysiek van de buurjongen, om te beoordelen of hij met elektrisch tuingereedschap kan werken of om advies te kunnen geven over passend handgereedschap. Hopelijk kan TS nog duidelijkheid over verschaffen over deze ontbrekende informatie.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Heeft buurman recht om heg in mijn tuin te snoeien met eigen gereedschap

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als de heg op de erfscheiding staat dan is hij van de eigenaren van beide percelen. Als dat niet het geval is dan is de heg het eigendom van één van de eigenaren. In beide gevallen moet de buurman uit uw tuin blijven. Als een van de buren in de tuin van de ander moet zijn voor onderhoud dan moet de ander hier in goed overleg medewerking aan verlenen.

witte angora
Berichten: 30556
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Heeft buurman recht om heg in mijn tuin te snoeien met eigen gereedschap

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik snoei mijn heg ook altijd met een klein snoeischaartje. Omdat het om een heg gaat met grote bladeren. Met een heggeschaar knip je alle bladeren kapot, dat ziet er niet uit. Met een snoeischaartje doe ik het tak voor tak. Inderdaad, het is wat meer werk, maar het is een wereld van verschil hoe het eindresultaat wordt.

Dus waarom zou de buurman de tijd niet mogen nemen om er een mooie heg van te maken?

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Heeft buurman recht om heg in mijn tuin te snoeien met eigen gereedschap

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ik de eerdere vragen van Clairetb lees, vermoed ik dat zij nu samen met Merel en Bente en een al dan niet suikervrije rum-colamix te lachen om de antwoorden. Misschien komen Jamie en Barend vanmiddag ook nog even langs, dan wordt het helemaal gezellig. Het is toch geen weer om die heg te knippen waar doorheen Jamie doorgaan zijn belangwekkende mededelingen doet.

clairetb
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jul 2019 22:25

Re: Heeft buurman recht om heg in mijn tuin te snoeien met eigen gereedschap

Ongelezen bericht door clairetb »

Deze heg is ongeveer 7 meter lang en meer dan 2 meter hoog. Hij staat op de grond van de buren, maar begint over de grens te groeien. Om deze kant te knippen moet je hier tussen de bosjes gaan staan, dat kan niet vanuit de tuin van de buren.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Heeft buurman recht om heg in mijn tuin te snoeien met eigen gereedschap

Ongelezen bericht door Erthanax »

Meer dan twee meter hoog, mag dat wel? Kijkt u eens op de website van uw gemeente wat de plaatselijke verordening daarover zegt.
Zoals ik in mijn eerste reactie aangaf: overhangende takken mag u volgens mij zelf snoeien en het snoeiafval aan de buurman geven (het is zijn eigendom).

Gaat het om de heg waarachter Jamie zich doorgaans ophoudt?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Heeft buurman recht om heg in mijn tuin te snoeien met eigen gereedschap

Ongelezen bericht door moederslink »

in plaats van gekke praatjes door de heg te verkondigen had Jamie de heg al véél eerder moeten snoeien en dan ook netjes van uit zíjn tuin.

Gesloten