LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heg snoeien door buren of mijzelf

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
sirofi
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2019 11:30

Heg snoeien door buren of mijzelf

Ongelezen bericht door sirofi »

Mijn buren hebben een klimop heg die over hun schutting heen groeit en inmiddels mijn achterdoorgang blokkeert omdat deze al meters over mijn grond en deur woekert. Buurvrouw vindt dat zij niets hoeft te doen omdat het mijn grond is, ik ben van mening dat zij dit moet bijhouden, ik heb immers niet gevraagd om deze heg (die tegen haar houten afscheiding is geplaatst). Wie moet nu de heg snoeien aan mijn kant en t afval verwijderen?

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Heg snoeien door buren of mijzelf

Ongelezen bericht door Lowieze »

Vraag aan uw buurvrouw of zij het goed vind dat u uw deel snoeit en dit ook opruimt. Opgelost!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Heg snoeien door buren of mijzelf

Ongelezen bericht door berndv »

Volgensmij is er ooit eens bij de rijdende rechter een gelijksoortige situatie geweest. U bent verantwoordelijk voor datgene wat op uw eigen grond groeit/loopt/kruipt en dient dit ook als dusdanig te onderhouden. Kan alleen zo die uitspraak niet terug vinden.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Heg snoeien door buren of mijzelf

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kijk even in je APV of daar specifieke regels in staan over erfafscheidingen. Als je buurvrouw niet snoeit, mag je het zelf doen. Als je dat niet wilt, zou je in theorie kunnen gaan dagvaarden om onderhoud af te dwingen. Maar of je dara blij van wordt...

Ik zou vooral proberen in goed overleg een oplossing te krijgen, eventueel via de verhuurder als er sprake is van huurwoningen.
Lees ook eens hier:
http://www.wetrecht.nl/burenrecht-bomen ... -en-hagen/
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bes ... n-erfgrens#/
https://www.haagplanten.net/haagplanten ... -haag.html

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Heg snoeien door buren of mijzelf

Ongelezen bericht door scontra »

De makkelijkste en minst probleem oproepende methode is om even zelf de heggenschaar ter hand te nemen om de klimop rigoureus terug te snoeien tot de erfgrens. Afval in de groene kliko en klaar is @sirofi.

Daarna slecht tweemaal per jaar de boel aan uw kant goed kortwieken en uw achteringang is en blijft vrij toegankelijk.
Dit soort 'ik doe het zelf maar even' oplossingen zijn het makkelijkst werkbaar, voorkomen een onnodige burenruzie en geven u het gevoel van "zo, dat heb ik zelf even netjes opgelost"

U heeft voor een dergelijke snoeiactie GEEN toestemming van uw buur nodig, omdat u aan uw kant van de schutting/erfgrens alles mag verwijderen wat vanaf de andere kant van die schutting/erfgrens uw tuin in groeit en bloeit.

"Zelf" even opgeruimd staat net iets netter, ook als de ongewenste begroeiing bij de buren vandaan komt !! :wink:

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Heg snoeien door buren of mijzelf

Ongelezen bericht door gosewijn »

Is goede informatie voor een ander topic over schutting plaatsen / klimop plaatsen.

Gesloten