LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heggenschaar Felco breekt: geen recht op garantie?

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
DennisB73
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jun 2020 12:12

Heggenschaar Felco breekt: geen recht op garantie?

Ongelezen bericht door DennisB73 »

Felco geen garantie!! Op aanraden een Felco 300 snoeischaar gekocht om mijn bloemen mee af te knippen. Nu heb ik dit gedaan bij een Hortensia en brak het mes als zoete koek! Nu heb ik de faktuur ende foto's doorgestuurd naar hen en kreeg ik de mededeling dat ik geen garantie krijg omdat ik "oude bloemen heb afgeknipt ipv verse!" Nog nooit zo'n slecht en slap excuus gehoord om onder de garantie uit te komen! Felco zou als fatsoen een garantieregeling moeten aangaan ipv smoesjes verzinnen! Koude douche voor Felco!.
Laatst gewijzigd door Radar op 05 jun 2020 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie verduidelijkt

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Heggenschaar Felco breekt: geen recht op garantie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Felco verkoopt zelf niet, waarom wilt u daar dan garantie claimen? Dit type is een fruit- en bloemenschaar, maar u noemt dit een heggenschaar?

Het snoeien van een hortensia is ook niet even met een schaartje erdoorheen. Er wordt geadviseerd in maart-april te knippen. Kleine jonge takjes kan met een gewone snoeischaar, maar meerjarige takken moeten echt met een takkenschaar. En laat de Felco 300 nu geen takkenschaar zijn. Bron: https://www.pelckmans.net/nl/blog/horte ... et/details
Het lijkt er dus sterk op dat u door te dikke en te taaie takken bent gegaan waar dit type schaar niet geschikt voor is.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Heggenschaar Felco breekt: geen recht op garantie?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die Felco 300 wordt een "bloemen- en fruitschaar" genoemd voor bloemen, takjes, oogsten van fruit. Dat klinkt allemaal als het (zeer) lichte werk. Voor houtachtige takken is deze schaar kennelijk niet bedoeld. Felco heeft ook verschillende modellen die "snoeischaar" genoemd worden en die kosten minimaal het dubbele.

U heeft de schaar gekocht "op aanraden", schrijft u. Als dat op aanraden van de verkoper is, zou ik hem aanspreken op zijn advies, vooropgesteld dat u duidelijk heeft gemaakt waarvoor u de schaar wilde gebruiken (ook wat zwaarder snoeiwerk). Dat loopt dan misschien uit op een welles/nietes-gesprek waar u ook niets mee opschiet.

Dat u teleurgesteld bent kan ik mij overigens heel goed voorstellen. Voor hetzelfde geld koopt u bij bouwmarkt of tuincentrum een snoeischaar waarvan de bekken nooit afbreken.

Mijn advies: probeer het "even" bij de verkoper (garantie of onjuist advies) maar stop er niet te veel negatieve energie in. Koop bij een andere winkel een betere schaar en geniet (evt. volgend jaar) van uw hortensia's.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Heggenschaar Felco breekt: geen recht op garantie?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Zitten die hortensiabloemen dan op dikke houtachtige takken?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Heggenschaar Felco breekt: geen recht op garantie?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wanneer is de schaar gekocht?
Wat wilde u er mee knippen?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Heggenschaar Felco breekt: geen recht op garantie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

tttlocke schreef:
05 jun 2020 21:26
Zitten die hortensiabloemen dan op dikke houtachtige takken?
Eenjarige takjes zijn nog redelijk buigzaam en kunnen hiermee geknipt worden. Meerjarige takken zijn een stuk dikker en taaier. De gekochte knipschaar gaat tot takjes kleiner dan een centimeter. Daar vallen de meerjarige takken niet onder.
alfatrion schreef:
05 jun 2020 21:47
Wanneer is de schaar gekocht?
U kunt beter vragen waar de schaar gekocht is. Felco zelf verkoopt ze namelijk niet aan particulieren.
alfatrion schreef:
05 jun 2020 21:47
Wat wilde u er mee knippen?
Een hortensia volgens het OP.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Heggenschaar Felco breekt: geen recht op garantie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Felco is een merk dat vaak door professionals wordt gebruikt vanwege zijn kwaliteit en het feit dat zo goed als alle onderdelen vervangen kunnen worden. Die dingen gaan normaal gesproken een leven lang mee - mits je ze gebruikt waarvoor je ze kunt gebruiken.

Het genoemde model kost nog geen 17 euro, andere modellen, geschikt voor het zwaardere werk, zijn stukken duurder. Kan het zijn dat indertijd het merk geadviseerd is, maar niet het model? Dan is ook hier goedkoop weer duurkoop denk ik.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Heggenschaar Felco breekt: geen recht op garantie?

Ongelezen bericht door 16again »

Die felco300 kan tot 1 cm doorsnede knippen, en ziet er echt niet fragiel uit
https://www.felco.com/wld_nl/felco-300.html
Dergelijke schaar zou ik ook gewoon gebruiken voor Hortensia, die niet zomaar 1cm dike takken heeft.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Heggenschaar Felco breekt: geen recht op garantie?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ik bezit meerdere Felco scharen van klein naar groot. Behalve door slijtage is er in al die jaren nog nooit eentje kapot gegaan en als er iets vervangen dient te worden kun je moeiteloos de reserveonderdelen nabestellen.
Met snoeimaterialen is het net als met ander gereedschap, het kan nog zo duur zijn als je er verkeerd / zonder na te denken mee omgaat is het snel kapot (en dat kan je enkel jezelf verwijten).

De 300 is een lichtgewicht snoeischaar in een voor Felco budget segment. Probleem is dat de meerjarige takken van een hortensia verhout zijn met een zeer taaie kern. Laag bij de grond (bij terugsnoeien) zijn deze ook nog eens behoorlijk dik.
De 300 is hier absoluut niet voor bedoeld, de schaar zal er ook in nieuwstaat / goed geslepen niet in één keer doorheen komen en om de takken toch af te knippen heeft de gebruiker al snel de neiging om te gaan wringen/met twee handen kracht te zetten en dat is funest voor de schaar (de serie 2 van Felco kost niet heel veel meer en mag tot 2.5 cm dikke takken knippen en zelfs die zou ik niet snel voor stevig snoeiwerk inzetten)

Kortom terecht geen garantie (als was je bij Felco toch al aan het verkeerde adres) en naast een goede snoeischaar zul je zoals bovenvermeld inderdaad ook een takkenschaar aan moeten schaffen. Als je deze netjes onderhoud (na elke knipbeurt goed schoonmaken en regelmatig inolien/slijpen) kun je met beide moeiteloos heel lang en probleemloos je tuin onderhouden.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Heggenschaar Felco breekt: geen recht op garantie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch kun je een Hortensia wel verjongen. Vormsnoei is inderdaad niet zo'n succes. Maar als je ieder jaar maximaal 1/3 van de takken weghaalt, krijg je toch een mooie, redelijk compacte struik. En je blijft ieder jaar bloemen houden.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Heggenschaar Felco breekt: geen recht op garantie?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Felco is vast heel goed, maar ik doe nu al jaren met een goedkope snoeischaar van (vermoedelijk) de Gamma. Een iets duurdere Duitse deed het ook prima, maar is met de Noorderzon vertrokken.
Met die Gamma doe ik (hard knijpend en rond de tak draaiend) takken tot 2 cm. Mijn knijpkracht is de beperkende factor, die schaar breekt niet.
Voor veel of echt dikke takken (tot pakweg 6 cm) heb ik een takkenschaar met lange poten.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Heggenschaar Felco breekt: geen recht op garantie?

Ongelezen bericht door 16again »

Veldt01 schreef:
05 jun 2020 22:22
Probleem is dat de meerjarige takken van een hortensia verhout zijn met een zeer taaie kern. Laag bij de grond (bij terugsnoeien) zijn deze ook nog eens behoorlijk dik.
De 300 is hier absoluut niet voor bedoeld, de schaar zal er ook in nieuwstaat / goed geslepen niet in één keer doorheen komen en om de takken toch af te knippen heeft de gebruiker al snel de neiging om te gaan wringen/met twee handen kracht te zetten en dat is funest voor de schaar
Bot worden , en ruimte tussen onder en bovenmes zijn dan te verwachten. Als de boel breekt is het m.i. gewoon ondeugdelijk materiaal.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Heggenschaar Felco breekt: geen recht op garantie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
05 jun 2020 23:10
Felco is vast heel goed, maar ik doe nu al jaren met een goedkope snoeischaar van (vermoedelijk) de Gamma.
Dat klopt, een schaartje van een euro of 7 kan ook prima voldoen, en lang meegaan. Om de simpele reden dat je als particulier, vergeleken met hoveniers en anderen die in het groen werken, weinig snoeiwerk hebt. Sinds ik uit het arbeidsproces ben koop ik het hele dure ook niet zo snel meer. Wel wil ik binnenkort nog een goede spa kopen, van Spears en Jacksons. Die zijn aanzienlijk steviger en werken aanzienlijk prettiger dan het tientjeswerk van de Gamma en de Aldi. Wel even opletten hoe de nerf loopt!

Maar dit gaat zijdelings off-topic. De TS heeft een snoeischaar van een goed merk, maar zit nu zonder.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Heggenschaar Felco breekt: geen recht op garantie?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

De Felco 300 wordt een oogst schaar genoemd, bloemetjes en vruchten.
Te veel geld voor zo’n snoeischaar, koop een Gardena voor zo’n €12.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Heggenschaar Felco breekt: geen recht op garantie?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Spear & Jackson, legendarisch.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Heggenschaar Felco breekt: geen recht op garantie?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

€1,84 en ik ben er meer bezig geweest.....
https://www.action.com/nl-nl/p/kinzo-snoeischaar-/
Brand maar los wanneer ik nogmaals een mag kopen.....

Het ergste is dat ik met Reuma nauwelijks kracht heb maar dikke takken wel moest snoeien omdat ik twijfelde....
Struiken te groot of mijn auto te breed geworden.

Dit waren soms takken van meer dan 1 cm en hij overleefde het wel.
Ik had beter die grotere van https://www.action.com/nl-nl/p/kinzo-snoeischaar-2/ kunnen kopen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Heggenschaar Felco breekt: geen recht op garantie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
05 jun 2020 23:11
Bot worden , en ruimte tussen onder en bovenmes zijn dan te verwachten. Als de boel breekt is het m.i. gewoon ondeugdelijk materiaal.
Alles kan kapot, zelfs de duurste auto is niet bestand tegen een betonnen muur. En toch is het niet gemaakt van ondeugdelijk materiaal.
Als de schaar gebruikt is voor andere toepassingen dan waarvoor het gemaakt wordt, dan ligt het niet aan het materiaal als het kapot gaat. En helaas geeft TS zelf al aan dat er snoeiwerk mee verricht is waar het niet voor geschikt is.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Heggenschaar Felco breekt: geen recht op garantie?

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
06 jun 2020 07:17
16again schreef:
05 jun 2020 23:11
Bot worden , en ruimte tussen onder en bovenmes zijn dan te verwachten. Als de boel breekt is het m.i. gewoon ondeugdelijk materiaal.
Alles kan kapot, zelfs de duurste auto is niet bestand tegen een betonnen muur. En toch is het niet gemaakt van ondeugdelijk materiaal.
Als de schaar gebruikt is voor andere toepassingen dan waarvoor het gemaakt wordt, dan ligt het niet aan het materiaal als het kapot gaat. En helaas geeft TS zelf al aan dat er snoeiwerk mee verricht is waar het niet voor geschikt is.
En helaas maak je geen verschil tussen verschillende soorten "kapot gaan." Wat ik wel deed in ge-quotte post

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Heggenschaar Felco breekt: geen recht op garantie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Kapot is kapot, ik zou niet weten wat het verschil is tussen het ene soort kapot en het andere soort kapot. Als je een stuk gereedschap gebruikt voor iets waar het niet voor bedoeld is, gaat het kapot, zo simpel is het.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Heggenschaar Felco breekt: geen recht op garantie?

Ongelezen bericht door omega19 »

Zoals 16again al zegt, geeft de website van Felco aan dat er takken tot 10 mm doorsnede mee geknipt kunnen worden.
Flinke Hortensia die dikkere takken heeft dan 10 mm.

Het lijkt me dan ook dat TS gewoon recht heeft op garantie.
Vraag is wel of je voor een gering bedrag alles uit de kast wil halen

ps spelfout verbeterd
Laatst gewijzigd door omega19 op 06 jun 2020 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten