Hegklachten overbuur

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door huzky »

Als ik al deze info lees, lijkt het me dat u de heg in dit geval gewoon kunt laten staan; alleen aan de kant van het gemeentegroen ervoor zorgen dat er niets te klagen valt en dat hij daar op tijd gesnoeid wordt. De overbuurvrouw heeft waarschijnlijk te veel tijd en zoekt 'iets' (in dit geval uw heg) om te klagen. Het lijkt me dat ze verder geen poot heeft om op te staan, dus als u niet op haar reageert en haar verder negeert, zoekt ze misschien een ander 'slachtoffer' om zich op te richten met een of andere klacht.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De heg moet in dit geval waarschijnlijk gezien worden als erfafscheiding.
In dat geval gelden voor de heg dezelfde regels als voor een hek, schutting of tuinmuur. Het woord 'heg' of 'haag' hoeft niet expliciet genoemd te worden wanneer er over de hoogtes van erfafscheidingen geschreven wordt.

En indien er iets is vastgelegd over de hoogtes (waarschijnlijk wel), kan uw buur een handhavingsverzoek bij de gemeente indienen. De gemeente zal u dan sommeren om de erfafscheiding zodanig aan te passen dat deze aan de eisen voldoet, op straffe van een dwangsom indien u in verzuim blijft. Bij langdurig verzuim kan de gemeente zelfs actie ondernemen om bij u de zaak in orde te maken en u laten opdraaien voor de kosten er van.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ivo.w schreef:
08 mei 2021 10:09
De heg moet in dit geval waarschijnlijk gezien worden als erfafscheiding.
In dat geval gelden voor de heg dezelfde regels als voor een hek, schutting of tuinmuur.
Onjuist. Dezelfde regels zijn nu juist niet van toepassing op een groene erfafscheiding.

Noël Maesen
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 jan 2021 15:59

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door Noël Maesen »

Wat is wat. Dit is per dorp verschillend en wat jullie beide vinden is recht of onterecht. Soms is het ook afwegen ..... ik heb mijn buur ooit nodig voor hulp, onverwachte hulp en ben je blij dat je op elkaar kan rekenen. De familie woont misschien verder.
Ik zoek en vindt iets en de ander doet het en gluren is niet fijn maar geburen zijn soms veel € 's waard

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Is de haag wel goed verzorgd en geen verwilderd geheel? Daar zal ongetwijfeld niets over in de regelgeving staan, maar dat is het enige wat ik kan bedenken waarom sommige buurtbewoners moeite kunnen hebben met een hogere heg.

Kenneth1980
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2021 22:55

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door Kenneth1980 »

PeterPeters1966 schreef:
09 mei 2021 11:43
Is de haag wel goed verzorgd en geen verwilderd geheel? Daar zal ongetwijfeld niets over in de regelgeving staan, maar dat is het enige wat ik kan bedenken waarom sommige buurtbewoners moeite kunnen hebben met een hogere heg.
Ja die is goed verzorgd, evenals mijn tuin en woning. Ik klus, poets en tuinier graag. Dat is mijn afwijking, je vind mij bij mooi weer vaak in de tuin.

Gesloten