LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hekwerk veranderen: melden bij gemeente?

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Maria05
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 jun 2018 16:39

Hekwerk veranderen: melden bij gemeente?

Ongelezen bericht door Maria05 »

Hallo, mijn situatie is als volgt:
Ik woon middenin een rijtje huizen, maar aan één kant loopt er een pad tussen mij en de buren. De andere buren hebben hier recht van overpad. Ik bezit 2/3e van dat pad en de bosjes die tussen het pad en mijn huis staan.
Tussen de bosjes en mijn huis staat een gammel hek. De bosjes worden door de gemeente verzorgd, ik denk omdat het sociale huurhuizen waren maar dat is een gok.

Ik wil graag het hek verplaatsen naar direct naast het pad, en de bosjes eruit trekken, zodat mijn tuin iets groter word maar de buren nog steeds van dat pad gebruik kunnen maken.

Nu is mijn vraag: moet ik melden bij de gemeente dat ik dat van plan ben? Lijkt me zo raar als dat hoveniersbedrijf een keer voor de deur staat en de bosjes zijn weg, maar het is in principe mijn eigendom dus het mag voor zover ik kan vinden wel.

En zien jullie nog een reden waarom het misschien niet zou mogen? Al het werk zou aan de zijkant van de tuin gebeuren, niets aan de voorkant.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hekwerk veranderen: melden bij gemeente?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zijn het nu koophuizen geworden?

Ik zou eerst maar, voordat u allerlei werk gaat verzetten, precies nagaan hoe breed dat pad moet zijn voor het recht van overpad.

En staan er aan de andere kant dan ook weer bosjes? Wonderlijk dat de gemeente dat groen bijhoudt tussen huizen in.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Hekwerk veranderen: melden bij gemeente?

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Het Kadaster bezit al de gegevens omtrent het perceel en in de koopovereenkomst staat(als het goed is) hoe het recht van overpad is geregeld.
Verder neem met de Gemeente contact op omtrent het groenonderhoud.

stofzuigertje

Re: Hekwerk veranderen: melden bij gemeente?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik heb coniferen en die werden zo dik dat omhalen en schutting beter was, ik meer tuin en minder werk en ook de buren achterlangs meer ruimte.
Als de gemeente een hek ziet, prima, gewoon stuk overslaan en bij eigen grond dus eigen struiken en geen erf scheidende struiken mag dit.
Als ze volledig op jou grond staan, weg ermee, op erfgrens moet je overleg plegen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hekwerk veranderen: melden bij gemeente?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als het recht fan kcerpad zich ook uitstrekt tot dat stukje wat je nu bij je tuin wilt trekken, kan dat in beginsel niet. Je belemmert dan immers het recht van overpad op dat stuk grond.

Als het echter de gebruiksmogelijkheden van die buren niet belemmert, zou ik eerst eens een goed gesprek met hen en/of de eigenaar voeren. Als zij geen bezwaar hebben, zou ik de gemeente pas benaderen.

En dan moet je nog naar de notaris om het revht van overpad te laten verwijderen.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hekwerk veranderen: melden bij gemeente?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@Moneyman

De Ts wil het recht van overpad niet laten verwijderen, maar de struiken naast dat pad.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hekwerk veranderen: melden bij gemeente?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:@Moneyman

De Ts wil het recht van overpad niet laten verwijderen, maar de struiken naast dat pad.
Ja, en er vervolgens een hek neerzetten, waardoor het recht van overpad teniet gaat.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hekwerk veranderen: melden bij gemeente?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
Lady1234 schreef:@Moneyman

De Ts wil het recht van overpad niet laten verwijderen, maar de struiken naast dat pad.
Ja, en er vervolgens een hek neerzetten, waardoor het recht van overpad teniet gaat.
Nee, nee, op de plaats van de struiken komt dan een nieuw hek ter vervanging van het gammele oude. Aan het pad gebeurt niets.

Dat zijn de plannen van de Ts.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Hekwerk veranderen: melden bij gemeente?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Opmerkelijk is de zin 'De bosjes worden door de gemeente verzorgd, ik denk omdat het sociale huurhuizen waren maar dat is een gok.'
Dat zou ik eens goed uit laten zoeken. Is de situatie wel zo zoals u dat beschrijft?
Een gemeente zal doorgaans immers geen particulier groen onderhouden.
Ik zou zoals @Moneyman zegt eerste maar eens met de buren gaan praten. Indien nodig ook met de gemeente en met een notaris.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hekwerk veranderen: melden bij gemeente?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
Moneyman schreef:
Lady1234 schreef:@Moneyman

De Ts wil het recht van overpad niet laten verwijderen, maar de struiken naast dat pad.
Ja, en er vervolgens een hek neerzetten, waardoor het recht van overpad teniet gaat.
Nee, nee, op de plaats van de struiken komt dan een nieuw hek ter vervanging van het gammele oude. Aan het pad gebeurt niets.

Dat zijn de plannen van de Ts.
Ik lees iets anders.
Maria05 schreef:Tussen de bosjes en mijn huis staat een gammel hek.
(...)
Ik wil graag het hek verplaatsen naar direct naast het pad, en de bosjes eruit trekken, zodat mijn tuin iets groter word maar de buren nog steeds van dat pad gebruik kunnen maken.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hekwerk veranderen: melden bij gemeente?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts heeft een zijtuin waarlangs een pad loopt, waarop een recht van over pad geldt voor de buren. Langs die zijtuin staat een hek, en daarnaast staan bosjes en daarnaast ligt het pad.

De Ts wil de bosjes vervangen door een nieuw hek. Zonder het pad of wat voor recht dan ook maar aan te raken of te wijzigen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hekwerk veranderen: melden bij gemeente?

Ongelezen bericht door Moneyman »

TS geeft duidelijk aan het hek te willen verplaatsen. De vraag is dus (zoals ik al schreef) of dat recht van overpad zich uitstrekt tot het stukje grond dat TS bij zijn tuin wil trekken. Als dat niet zo is, zou TS het recht van overpad namelijk helemaal niet hoeven te noemen, want dan zou het niet relevant zijn. Het lijkt er dus op dat dat recht zich verder uitstrekt dan dat pad.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hekwerk veranderen: melden bij gemeente?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, misschien kan de Ts daar antwoord op geven. Maar overpad door bosjes heen, lijkt me een beetje lastig. :lol:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Hekwerk veranderen: melden bij gemeente?

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:TS geeft duidelijk aan het hek te willen verplaatsen. De vraag is dus (zoals ik al schreef) of dat recht van overpad zich uitstrekt tot het stukje grond dat TS bij zijn tuin wil trekken. Als dat niet zo is, zou TS het recht van overpad namelijk helemaal niet hoeven te noemen, want dan zou het niet relevant zijn. Het lijkt er dus op dat dat recht zich verder uitstrekt dan dat pad.
dat denk ik ook , die bosjes zijn voor 1/3 deel nog vd gemeente
Maria05 schreef:Hallo, mijn situatie is als volgt:
Ik woon middenin een rijtje huizen, maar aan één kant loopt er een pad tussen mij en de buren. De andere buren hebben hier recht van overpad. Ik bezit 2/3e van dat pad en de bosjes die tussen het pad en mijn huis staan.
Tussen de bosjes en mijn huis staat een gammel hek. De bosjes worden door de gemeente verzorgd, ik denk omdat het sociale huurhuizen waren maar dat is een gok.

Ik wil graag het hek verplaatsen naar direct naast het pad, en de bosjes eruit trekken, zodat mijn tuin iets groter word maar de buren nog steeds van dat pad gebruik kunnen maken.

Nu is mijn vraag: moet ik melden bij de gemeente dat ik dat van plan ben? Lijkt me zo raar als dat hoveniersbedrijf een keer voor de deur staat en de bosjes zijn weg, maar het is in principe mijn eigendom dus het mag voor zover ik kan vinden wel.

En zien jullie nog een reden waarom het misschien niet zou mogen? Al het werk zou aan de zijkant van de tuin gebeuren, niets aan de voorkant.
Ik stel me het volgende nu voor :
Uw huis... dan stukje tuin.... dan gammel hek....dan de bosjes en dan het pad.
2/3 e vd bosjes en vh pad is van u, zegt u. De buren hebben wel recht van overpad .

U wilt het hek en de bosjes eruit robben en een nieuw stevig hek langs het pad plaatsen. Het pad blijft zoals het is.
Uw tuin wordt groter , maar u " pikt " dan wel grond vd gemeente ....die bosjes staan nog wel voor 1/3e op gemeentegrond en zij zorgen ook voor die bosjes . Dus dat 1/3 deel vd gemeente , die bosjes , behoort dan m.i. ook tot het " overpad " .

( wanneer u zelf 2/3 deel eigenaar vd bosjes en vh pad bent waarom onderhoudt de gemeente dan ook nog uw deel vd bosjes? )

Ik zou nu eerst aan de buren uw plannen kenbaar maken , dan toch ook daarna naar de gemeente en het kadaster.
Niet zomaar eigenhandig gaan beginnen met de boel op zn kop zetten.

Het enige voordeel voor u zou een grotere tuin zijn, de bosjes weg en een steviger hek.
Het pad blijft , dus de buren kunnen er overheen, maar de uiteindelijke doorgang wordt wel smaller, denk ik, een hek geeft nl niet mee, bosjes wel :wink:

Ik denk dat u niet zomaar een nieuw hek pal naast het pad kunt of mag plaatsen.
Ik zou maar eens goed uw papieren nakijken, de gemeente- het kadaster en de notaris er ook maar bij halen .

Ik hoop dat ik het goed heb samengevat en begrepen.
Laatst gewijzigd door moederslink op 30 jul 2018 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hekwerk veranderen: melden bij gemeente?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:Nou, misschien kan de Ts daar antwoord op geven. Maar overpad door bosjes heen, lijkt me een beetje lastig. :lol:
Het gaat om het recht van overpad. Dat is niet automatisch hetzelfde als het pad zelf.

Maria05
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 jun 2018 16:39

Re: Hekwerk veranderen: melden bij gemeente?

Ongelezen bericht door Maria05 »

Ik had het iets duidelijker moeten zeggen: ik bezit 100% van de bosjes. Het pad is 2/3e van mij en 1/3e van de buren. Het zijn koophuizen die sinds 2 jaar geen sociale huurhuizen meer zijn, maar zijn nog wel omringd door huurhuizen. Ik heb van buren gehoord dat de woningcooperatie te lui is om uit te zoeken wat zij wel of niet moeten bijhouden en daarom maar alles laten doen door de gemeente. Of dit waar is weet ik niet.

Het pad moet breed genoeg zijn voor een kinderwagen of een fiets+mens staat in het koopcontract (lekker duidelijk he). Zoals moederslink zegt: bosjes geven mee en een hek niet. Daarom twijfel ik of het wel mag. Het pad is in principe breed zat (past een auto door) maar buren plaatsen daar ook motoren en vuilnisbakken waardoor het een stuk smaller word.

De bosjes geven overigens veel overlast voor mij: ze groeien door het hek, er groeit berenklauw tussen, wat zicht verspreid naar mijn tuin, en ik heb al een stuk weggehaald wat in de weg zat bij de poort (was overgroeid). Daarom wil ik ze graag weg hebben, en er moet toch echt snel een nieuw hek komen want hij is flink aan het rotten, dus ik hoopte dat het allemaal kon zonder toestemming van de gemeente want daar gaat meestal aardig wat tijd overheen.

De bosjes worden overigens wel bijgehouden door de gemeente, maar erg vaak/goed gebeurd dat niet... Berenklauw hebben ze gewoon laten staan tijdens het snoeien...

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hekwerk veranderen: melden bij gemeente?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als die bosjes 100% van u zijn, kunt u er mee doen wat u wilt. Een recht van overpad voor de buren geeft hen niet het recht daar spullen zoals vuilnisbakken of motoren te plaatsen. En als de doorgang daardoor belemmerd wordt, moeten zij hun zooi verwijderen.

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Hekwerk veranderen: melden bij gemeente?

Ongelezen bericht door hvff »

Ik heb een zelfde situatie hier een stuk eigen grond waar ook overpad is.....je kunt er eigenlijk niets mee ,want het moet bereikbaar zijn voor brandweer en andere hulpdiensten.

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hekwerk veranderen: melden bij gemeente?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Voor u iets gaat doen zou ik toch zorgvuldig en schriftelijk (of via e-mail) navragen bij woningcorporatie én gemeente hoe het precies zit, anders zien we u volgend jaar bij de rijdende rechter. Ik moet namelijk de gemeente nog tegenkomen die particulier groen bijhoudt.
Wat de vuilcontainers en dergelijke van anderen betreft: dat mag gewoon niet en daar hoeft u geen rekening mee te houden.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hekwerk veranderen: melden bij gemeente?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar nogmaals, boor de zekerheid: het recht van overpad strekt zich dus niet uit tot de bosjes? En uit de kadastrale gegevens blijkt duidelijk dat de grond van de bosjes alleen van jou is? In dat geval kan je er mee doen wat je wilt.

Gesloten