LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe ver mag een eikenboom van een (buur)huis af staan?

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
mediumjannie
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2008 08:44

Hoe ver mag een eikenboom van een (buur)huis af staan?

Ongelezen bericht door mediumjannie »

Onze buurvrouw was niet meer in staat nog iets in haar tuin te doen.
Er kwam een eikenboom omhoog langs onze schutting. Deze boom staat op nog geen meter van de erfafscheiding en binnen 3 meter van ons huis. Wij zijn bang dat de wortels onder het huis zullen komen en dan alles gaat ontwrichten.
Intussen is buurvrouw opgenomen in een verpleeginrichting en wij hebben de kinderen van haar gevraagd deze boom te verwijderen.
Dat willen ze niet omdat ze het veel te mooi vinden.

Wat zijn mijn rechten hierin en hoe moet ik nu verder handelen?

Kan iemand mij dit svp vertellen?

Alvast hartelijk bedankt

superwoman
Berichten: 139
Lid geworden op: 02 dec 2007 19:45

Re: Hoe ver mag een eikenboom van een (buur)huis af staan?

Ongelezen bericht door superwoman »

Hallo Mediumjannie,

Ik heb dus geleerd dat de boom van de buren op 2 m afstand van de erfgrens moet staan, gemeten vanuit het hart van de stam. Blijkbaar staat deze boom dichter bij. Je mag dus vorderen dat de boom wordt verwijderd aangezien jullie huis door de wortels van de boom idd zal worden aangetast.

Hoe mooi een boom ook is volgens de kinderen van je buurvrouw (wat hebben die er trouwens mee te maken ?) , voor jou en je huis is het straks hinder. Je mag ze vorderen de boom weg te halen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe ver mag een eikenboom van een (buur)huis af staan?

Ongelezen bericht door kweenie »

Hangt er wel vanaf of in de gemeentelijke verordening niet anders is bepaald. De gemeente mag nl. in de verordening van die 2 meter afwijken. Dus misschien is in jou gemeente de minimale afstand maar een halve meter. Eerst dat nazoeken, dus.

overname
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 jul 2007 13:08

Re: Hoe ver mag een eikenboom van een (buur)huis af staan?

Ongelezen bericht door overname »

Als de wortels van deze boom tot ontwrichting van de gevel zouden leiden, dan zou er in Amsterdam geen huis meer overeind staan! :P




Wees blij met zo'n mooi uitgegroeide boom. Helemaal gratis en voor niets :P

Gesloten