LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is erfgrens 1cm of 10cm (10cm paaldikte)

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
onderdoor
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jan 2018 18:43

Is erfgrens 1cm of 10cm (10cm paaldikte)

Ongelezen bericht door onderdoor »

Beste mensen

moet ik Erfgrens 5cm breed nemen (paal dikte 10cm, 5cm eeder) of Is erfgrens een lijn van 1cm.

wat zegt het juridisch ?

Alvast bedankt

Samir
Laatst gewijzigd door onderdoor op 31 mar 2019 16:52, 2 keer totaal gewijzigd.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Is erfgrens 1cm of 10cm (10cm paaldikte)

Ongelezen bericht door thecure »

Ik zou gewoon even met de buren overleggen. Dat lijkt me het makkelijkst en het sociaalst.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is erfgrens 1cm of 10cm (10cm paaldikte)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De erfgrens is een lijn zonder breedte. Even met de buren praten voorkomt gedoe.

onderdoor
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jan 2018 18:43

Re: Is erfgrens 1cm of 10cm (10cm paaldikte)

Ongelezen bericht door onderdoor »

Bedankt voor jullie antwoord

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Is erfgrens 1cm of 10cm (10cm paaldikte)

Ongelezen bericht door BL2 »

Als je eigen palen/plantenbakken wilt plaatsen zal dit altijd aan jou kan van de erfgrens moeten komen.
Alleen een erfafscheiding mag in het midden, als je deze gezamenlijk plaatst. Een schutting moet op eigen grond, als de buren deze niet willen.
Laatst gewijzigd door BL2 op 31 mar 2019 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

onderdoor
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jan 2018 18:43

Re: Is erfgrens 1cm of 10cm (10cm paaldikte)

Ongelezen bericht door onderdoor »

ok
Laatst gewijzigd door onderdoor op 31 mar 2019 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Is erfgrens 1cm of 10cm (10cm paaldikte)

Ongelezen bericht door Gegrand »

Op de erfgrens is mandelig , dus eigendom van beide buren= gezamelijk de kosten dragen.

TS zal dus altijd met buren moeten overleggen als er iets op de erfgrens geplaatst wordt.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Is erfgrens 1cm of 10cm (10cm paaldikte)

Ongelezen bericht door hänschen klein »

- U kunt 'iets' tegen de lijn (zoals @Lady1234 schrijft) plaatsen op uw eigen grondstuk/erf

- U kunt iets (een schutting of muur) midden op deze lijn plaatsen maar ... met toestemming van uw buren

- Uw buren kunnen zonder meer uw schutting aan hùn kant gebruiken, bij voorbeeld een plantenbak aan hangen

- U heeft wèl met extra regelgeving m.b.t. de hoogte van het object te maken (vóór- of achtertuin) verschillend

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Is erfgrens 1cm of 10cm (10cm paaldikte)

Ongelezen bericht door k2p »

hänschen klein schreef:
31 mar 2019 17:09
- Uw buren kunnen zonder meer uw schutting aan hùn kant gebruiken, bij voorbeeld een plantenbak aan hangen
Hoe werkt zoiets? Als je je schutting weg haalt, verniel je hun plantenbak?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Is erfgrens 1cm of 10cm (10cm paaldikte)

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@k2p ...

dat is dus het nadeel van iets óp de grens plaatsen i.p.v. tègen de grens,
de buren kunnen dan als mede-eigenaar altijd bepalen dat die schutting niet meer weg mag!

Om dit soort problemen te voorkomen, dus beter om voor de grenslijn op eigen terrein te blijven.

Het kan ook gebeuren, dat de buren er hedera tegenop laten klimmen,. Dàn is het sterk aanbevolen om ervoor te zorgen dat dit niet màg, of de schutting moet keidicht getimmerd worden om te verhinderen, dat er aan de andere kant klimop doorheen gaat groeien.

Voorkomen is hier beter dan genezen, je weet ook niet wie de volgende buur zal zijn !

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Is erfgrens 1cm of 10cm (10cm paaldikte)

Ongelezen bericht door reggie2 »

k2p schreef:
31 mar 2019 17:38
hänschen klein schreef:
31 mar 2019 17:09
- Uw buren kunnen zonder meer uw schutting aan hùn kant gebruiken, bij voorbeeld een plantenbak aan hangen
Hoe werkt zoiets? Als je je schutting weg haalt, verniel je hun plantenbak?



Als de schutting op je eigen grond staat , dus niet op de erfgrens, mogen de buren er niks aan hangen zonder toestemming.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Is erfgrens 1cm of 10cm (10cm paaldikte)

Ongelezen bericht door renewouters »

k2p schreef:
31 mar 2019 17:38
hänschen klein schreef:
31 mar 2019 17:09
- Uw buren kunnen zonder meer uw schutting aan hùn kant gebruiken, bij voorbeeld een plantenbak aan hangen
Hoe werkt zoiets? Als je je schutting weg haalt, verniel je hun plantenbak?
Als je gewoon met je buren communiceert kan je even waarschuwen dat je de schutting weg gaat halen zodat er niets kapot hoeft te gaan.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Is erfgrens 1cm of 10cm (10cm paaldikte)

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Aan een schutting die niet op de erfgrens staat maar geheel op één perceel, mogen de buren inderdaad helemaal niets bevestigen.

Wanneer de schutting wél op de erfgrens staat, mag men aan beide kanten iets aan de schutting bevestigen. Maar er mogen dan nooit zaken aan de schutting bevestigd worden die voor schade of versnelde slijtage zorgen. Een heel arsenaal aan zware plantenbakken mag je dan dus niet aan een simpele houten schutting hangen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Is erfgrens 1cm of 10cm (10cm paaldikte)

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Over een schutting die òp de grens is geplaatst (daar gaat de vraag over) kan van alles bevestigd worden, als het technisch maar geen nadelige schade voor de schutting veroorzaakt. De schutting éénzijdig willen verwijderen is echter dan niet (meer) toegestaan voor beide partijen zonder overeenstemming/toezegging van de ander.

https://www.huisadvocaten.nl/nieuws/bur ... tting-weg/

Daarom is het aan te bevelen de palen tègen de erfscheidingslijn te plaatsen en niet òp deze scheidingslijn, waardoor het eigendom dan met de buren gedeeld wordt, onafhankelijk van de vraag wie de schutting heeft betaald.

Winterakoniet
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 mar 2019 15:00

Re: Is erfgrens 1cm of 10cm (10cm paaldikte)

Ongelezen bericht door Winterakoniet »

Hierbij mijn advies in deze.
1 zorg dat de kadasterlijnen bekend zijn. Bij twijfel eerst daar een oplossing in zoeken, kadaster inzien.
2 plaats omheining op eigen grond, geeft minste problemen.
3 bij de gemeente hebben ze heel vaak een folder of standaard info ter inzage waar zij mee werken.
Hoogte en afspraken.
Hier adviseert de gemeente voor een bepaald look.
Aan de straat zijde mogen soms bepaalde schuttingen niet geplaatst worden, ook al was deze er eerst wel.
Of was de oude schutting veel hoger. Bij nieuwe plaatsing acht de gemeente het wenselijk dat het aangepast wordt.

4 is de grond in eigen bezit of gehuurd, vraag bij huur even na of je zaken mag veranderen. Soms wil de verhuurder dat perse zelf doen.
5. Overleg met buren indien mogelijk.
Vaak hebben zij er ook baat bij dat het opknapt en mogelijk willen ze ook een deel van de kosten meebetalen of meehelpen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Is erfgrens 1cm of 10cm (10cm paaldikte)

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Span staaldraad erg strak, doe er een voordelige rietmat tegen aan en elke plantenbak veroorzaakt gelijk schade en mag je buren die vergoeden.....! en de Clematis, die woekerde dus ik zie deze goedkope oplossing enkele maanden later niet meer...!

Wel zijn het nog steeds mijn palen, had geen zin in de betonrand van buren de palen te slaan die tegen erfgrens aan lagen!
Ik heb dus 100% mijn schutting/rietmat op mijn erf... nog wel want huis komt binnenkort in de verkoop!

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Is erfgrens 1cm of 10cm (10cm paaldikte)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Komkommertijd schreef:
01 apr 2019 12:51
Ik heb dus 100% mijn schutting/rietmat op mijn erf... nog wel want huis komt binnenkort in de verkoop!
Vergeet dan niet de illegale asbeststort in de kruipruimte te melden.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is erfgrens 1cm of 10cm (10cm paaldikte)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts wil(de) plantenbakken tegen de erfgrens aanzetten en de buren hebben een schutting tegen de erfgrens.

Niets in de weg dus.

Waarom de Ts zijn OP heeft gewijzigd, is mij een raadsel.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Is erfgrens 1cm of 10cm (10cm paaldikte)

Ongelezen bericht door berndv »

De erfgrens is naar mijn mening niet in dikte uit te drukken, tenzij er gebouwd is op de erfgrens, dan is de grens zo breed als datgene wat er op gebouwd is. De grens is een flinterdunnen lijn waar uw erf eindigt en waar het erf van de buren begint. Als er een schutting op die grens gebouwd is, dan is die schutting eigendom van beide buren en betreft de erfgrens de dikte van de schutting, dit deel is gemeenschappelijk. Wilt u bijvoorbeeld een dubbelsteens muur als erfafscheiding, dan is die erfgrens zo dik als die muur is, bepaald is immers dat deze muur op de gemeenschappelijke grens staat en daarom ook gemeenschappelijk eigendom is.

Gesloten