Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
NogNePrutser
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2021 14:42

Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door NogNePrutser »

Vorig jaar hebben wij een huis gekocht met een kale tuin. Nu echter het onkruid begint door te komen, word ons bekend dat er Japanse Duizendknoop in onze tuin begint te groeien. Het lijken uitschieters te zijn.

Het probleem begint bij het perseel naast ons, daar staat een grote struik.
Die groeit door tot bij onze overbuur (achter onze tuin) en via daar begint het bij ons.
Ik heb onze buur al aangesproken om deze te verwijderen maar hij weigert omdat deze voor "de vlinders en beitjes" zijn. Hij werd ook erg boos wanneer ik voorstelde het voor hem te verwijderen in zijn tuin.

In de bijlage vind je een foto'waar de duizendknoop woekert en zo naar mijn tuin gaat. (Door een gemetste muur heen) De composthoop waar hij de duizendknoop op gooit is daar ook gewoon vlak naast. Deze is te zien op de foto waar je zowat oranje touw ziet hangen. Waar de tegels liggen is mijn tuin, met uitzicht op mijn buur zijn stukje tuin waar het probleem is.

Nu zit ik er niet mee in om dat stuk tuin van me uit te graven maar ik wil een definitieve oplossing vinden zodat de planten niet in mijn tuin (of huis) geraken en lekker in zijn eigen tuin kunnen voort woekeren. Alvast bedankt.

Afbeelding

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Sannietje »

Ik zou de gemeente inschakelen als de buurman niet wil luisteren. Deze hebben middelen om het te verwijderen want het is niet een klein karweitje wat je even in een dag doet.

Lowieze
Berichten: 6545
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Lowieze »

snellie schreef:
04 aug 2021 10:37
Misschien kun je er een keer 's nachts een paar flessen azijn (geen schoonmaakazijn, slecht voor het milieu) overheen gooien.

En anders toch maar stiekem spuiten met gif. Het is een invasieve exoot, dus moet eigenlijk toch uitgeroeid worden.
Een paar flessen azijn zal echt niet helpen. Het beste is hem met wortel en al eruit te halen en ieder nieuw scheutje wat weer opkomt er ook gelijk uithalen.
De resten niet in de groene container maar bij het rest afval gooien!
Als je een buurman hebt die de plant niet kort houdt, dan kun je weinig anders doen dan hem de gevolgen laten zien in jouw tuin en dan maar hopen dat hij ingrijpt.

Lowieze
Berichten: 6545
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Lowieze »

Sannietje schreef:
04 aug 2021 10:40
Ik zou de gemeente inschakelen als de buurman niet wil luisteren. Deze hebben middelen om het te verwijderen want het is niet een klein karweitje wat je even in een dag doet.
De gemeente gaat niet graven in de tuin van een particulier en zeker niet als de eigenaar van die woning de plant zelf wil behouden.

Lowieze
Berichten: 6545
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Lowieze »

snellie schreef:
04 aug 2021 10:46
Dat doet de buurman dus niet. En TS kan moeilijk bij de buurman in de tuin gaan spitten.
Nee, dat kan niet. Blijven praten met de buren dus en hen zien te overtuigen van de schade van de plant bij anderen.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Sannietje »

Lowieze schreef:
04 aug 2021 10:53
Sannietje schreef:
04 aug 2021 10:40
Ik zou de gemeente inschakelen als de buurman niet wil luisteren. Deze hebben middelen om het te verwijderen want het is niet een klein karweitje wat je even in een dag doet.
De gemeente gaat niet graven in de tuin van een particulier en zeker niet als de eigenaar van die woning de plant zelf wil behouden.
Nee, klopt, niet zomaar. Een Japanse duizendpoot kan wel gebouwen en wegen vernielen. Dit laatste is een onderdeel van de gemeente. Ik zeg ook niet dat de gemeente zelf moet graven maar zij kunnen de buurman wel een dringend verzoek doen deze te (laten) verwijderen als het eigendommen van anderen gaat vernielen. Of eigendommen van hun zelf in de toekomst gaat vernielen. Informatie vragen kan geen kwaad. Dat was de intentie van mijn post.

https://www.jonkershoveniers.nl/tuintip ... bestrijden

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Blijf -wat voor adviezen hier ook gegeven worden- in vredesnaam van de (inhoud van) de tuin van de buren af. Je hebt daar een enkel recht toe en het levert je alleen maar gezeur op.

Is er niet in overleg een afscheiding te realiseren die de knoop tegenhoudt, zodat jij jouw tuin kan afgraven?

Zo niet, en als overleg niet mogelijk is, zul je juridische stappen moeten nemen op basis van overlast.

Misschien heb je een rechtsbijstandsverzekering of ben je lid van VEH?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Jablan »

In aanvulling op Lowieze en Moneyman: hij is verwant aan de aardappel. Ondergronds groeit de knol, zolang die blijft en verdere wortels blijven zitten, kom je er niet vanaf. Tuin afgraven, op de scheiding met de buren verticaal tegels de grond in, dan ben je hem een tijdje kwijt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Volgens mij is hier sprake van een verborgen gebrek. Ten minste: als de plant al in de grond zat bij koop woning.

Te vergelijken met bijvoorbeeld bodemvervuiling of asbest in de constructie van het huis. Of loden waterleidingen.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je zou toch moeten kunnen eisen dat de buurman ervoor zorgt dat die plant niet door de muur heen gaat en op zijn eigen terrein blijft? Lijkt me niet meer dan normaal dat een buurman verplicht wordt hier iets aan te doen bij een klacht. Misschien moet ie wel stalen platen aan zijn kant van de muur plaatsen, dat kost hem dan een paar duizend euro. Maar ja, dan heeft ie wel dat boompje dat makkelijk door een andere boom te vervangen is (want bijen en vlinders vinden meerdere planten leuk).

eikenboom1
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2018 18:30

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door eikenboom1 »

Als de buren er niets aan doen is de enige manier om een wortelscherm aan te brengen zodat hij niet uw tuin inkomt.
Alle andere opties hebben dan geen zin. Er is speciaal doek voor JDK op de markt. Ik weet zo niet hoe het heet.
JDK wordt zelfs op dieptes van 2 m1 aangetroffen, dus zet hem wel diep genoeg.

Zie ook de JDK site van de WUR https://www.wur.nl/nl/artikel/japanse-d ... n-doen.htm
Laatst gewijzigd door eikenboom1 op 04 aug 2021 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Sira »

Het probleem met de Japanse Duizendknoop, is dat de overheid ook geen oplossing heeft om deze plant milieuvriendelijk uit te roeien. Er is al van alles geprobeerd, o.a. kokend water, stoom, varkens, schapen, Japanse bladvlooien, elektrocutie door 1 à 2 weken onder stroom te zetten.
Om uit te graven heb je toch een graafmachine nodig, want de plant wortelt 2 à 2½ mtr diep.

Niet milieuvriendelijk, maar wel een bewezen afdoende oplossing is roundup (glysofaat). Augustus/september de bladeren spuiten, want de plant haalt in die maanden zijn reservevoedsel uit de bladeren,

eikenboom1
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2018 18:30

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door eikenboom1 »

Dat met glyfosaat heeft geen nut als de buurman dat ook niet doet. Hij blijft dan terug komen.
Je moet er op rekenen dat je dan ook een paar jaar bezig bent en op die plekken kan je je tuin niet inrichten.
Laatst gewijzigd door eikenboom1 op 04 aug 2021 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het schijnt dat het helpt om de plant 2 weken onder stroom te zetten. Dat zou natuurlijk ook vanuit de eigen tuin kunnen. Daarna zou de plant geëlektrocuteerd zijn en afsterven.

Glyfosaat werkt helaas niet. Het verzwakt de plant, maar doodt hem niet.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De stengels van de Jdk injecteren met glyfosaat, schijnt te werken.

eikenboom1
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2018 18:30

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door eikenboom1 »

Het probleem is alleen dan nog steeds de buurman...die niets wil.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die stengels van die knoop komen toch boven de grond.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Glyfosaat is een systemisch herbicide. Dat houdt in dat bij injecteren het middel door de hele plant trekt incl. wortels.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Niet alle Roundup bevat glyfosaat; er is ook een variant met nonaanzuur/pelargonzuur als werkzaam middel.

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door witte angora »

eikenboom1 schreef:
04 aug 2021 19:34
Dat met glyfosaat heeft geen nut als de buurman dat ook niet doet. Hij blijft dan terug komen.
Je moet er op rekenen dat je dan ook een paar jaar bezig bent en op die plekken kan je je tuin niet inrichten.
Tenzij je weet hoe je met dat spul om moet gaan. :wink:

Overigens heb ik nog nooit gelezen dat er onderzocht is of dat spul door een andere plant verdrongen kan worden. Ik had in mijn laatste tuin veel geraniums (dus de echte 'wilde'), dat hield ongelooflijk veel onkruid tegen. Ook heermoes en zevenblad. Had er op die plekken nauwelijks last van. Dus misschien moet er in die richting gezocht worden.

Gesloten