Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Noël Maesen
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 jan 2021 15:59

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Noël Maesen »

Je kan bij de gemeente niet terecht. De wet zegt dat deze buurman slechts 50 cm van zijn scheiding moet verwijderen en daar kan je dus verder niets van eisen. Bij mij waren het braamstruiken, netels dit zijn dezelfde ondergrondse wortels die helemaal moeten blijvend uitgestoken worden. Jammer een goedwil is nodig maar ..... Ruzie lost niks op.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Jablan »

Nog onze ervaring. In de zomer de duizendknoop zo compleet mogelijk verwijderd, inclusief knol en wortels. In de winter dat stuk tuin afgedekt met plastic. In het voorjaar op die plek fuchsias neergezet en die hebben duidelijk gewonnen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hoe diep moest je daarvoor gaan, Jablan? Mooie praktijkoplossing wel!

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Jablan »

Nog geen halve meter, daaronder begint het zand.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat valt me reuze mee. Ik las hier over tot 2 meter diep moeten graven. Dan heb jij mazzel met je relatief hoge zandgrens.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Jablan »

Die twee meter lijkt mij zeldzaam. Het is een plant, die alle voedingsstoffen leegtrekt en opslaat in de knol. Een hoge grondwaterstand heeft hetzelfde effect als zand: plant vindt in de diepte geen voeding.
Het uitgraven vraagt wel geduld, we hebben het met klein tuingereedschap gedaan om het hele wortelstelsel er goed uit te krijgen. Klein stukje wortel en vocht is al genoeg voor deze plant om door te starten.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Sannietje »

Moneyman schreef:
12 aug 2021 08:37
Dat valt me reuze mee. Ik las hier over tot 2 meter diep moeten graven. Dan heb jij mazzel met je relatief hoge zandgrens.
Die 2 meter is natuurlijk als de plant bij de buurman er nog staat. Als deze met wortel en al verwijdert is is die 2 meter natuurlijk niet meer nodig.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Erthanax »

De meeste mensen realiseren zich niet hoe uitgebreid en diep een wortelstelsel kan zijn. Zelfs de gewone paardenbloem (Taraxacum officinale) wortelt tot wel 240 cm diep.

Nu denkt u natuurlijk: "Het moet niet gekker worden. Die dekselse Erthanax meent nu ook nog dat hij botanicus is, alom gerespecteerd om zijn diepgravende kennis. Hij roept waar wat, zonder onderbouwing!" Viermaal neen. Bekijkt u rustig en aandachtig deze fraaie tekening beschikbaar via Wageningen Universiteit. Neem ook rustig de tijd om enkele andere tekeningen te bekijken uit deze schitterende collectie, die het resultaat is van veertig jaar geduldig en zorgvuldig wetenschappelijk veldonderzoek, en verwonder u over de schoonheid der natuur!

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Lowieze »

Morganlefay schreef:
13 aug 2021 10:29
Nee hoor ik vervloek ook de paardenbloem, pispotje(haagwinde) Zilverschoon, braam, de Oost Europese Berenklauw en wat te bedenken van het JKK.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1364686/ ... -je-ze-uit
En niet te vergeten die woekerende bamboe, die je buren zo leuk vinden :D

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Sira »

Ik lees zojuist dit artikel op internet:
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1364686/ ... -je-ze-uit

Gesloten