Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Lowieze »

Sannietje schreef:
05 aug 2021 11:33
Binnenkort in het Radarforum:

"Ik heb een mooie Japanse Duizendpoot in mijn tuin voor de vogels en vlinders waar ik erg aan gehecht ben. Op advies van een aantal Radarforumleden heeft mijn buurman mijn mooie JDK waar ik aan gehecht ben vernield. Wat kan ik doen?"

😊
“een mooie Japanse Duizendpoot “, is die ook zo woekerend dan? 😀

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Sannietje »

Duizendknoop bedoelde ik😂. Maar die duizendpoot weet ik niet, kom hem nooit tegen...

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Jablan »

Volgende aanvulling: de twee-drie meter hoeft niet overal waar te zijn. Als je op zandgrond woont, dan gaat de plant minder diep. Worteldoek helpt niet als afscheiding.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Moneyman »

NKZ schreef:
05 aug 2021 09:39
"Japanse duizendknoop | Gemeente Ede" https://www.ede.nl/in-de-gemeente-ede/e ... izendknoop

In de gemeente Ede MOET je als inwoner meewerken aan bestrijding van de plant.
Dat MOETEN lees ik anders niet terug in je eigen link.


kraanjan
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 nov 2020 13:41

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door kraanjan »

Hallo,

Wij hebben 17 jaar geleden deze plant ( meerdere ) in de tuin gehad en zijn van deze 15 jaar verlost geweest door ze te bestrijden met meerdere keren te spuiten met Roundup. Helaas na 15 jaar weer terug. Ik zou zeggen plaats een damwand profielplaat 2e.hands te koop en plaats die op de scheiding van de buren.
Verder is er niets anders aan te doen voorlopig ( zie de site van de Universiteit van Wageningen )
Succes.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Aan invasieve exoten kan niet genoeg aan gedaan worden. Gelukkig worden deze steeds meer bestreden. Iedere gemeente heeft met betrekking tot dit vreselijke onkruid een beleid ontwikkelt. Het wachten is op een wet die dit ras volledig verbiedt inclusief je eigen privé territorium Ratelslangen mag je tenslotte ook niet in je tuin hebben

beeperhorrie
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 mar 2017 20:35

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door beeperhorrie »

Los even van het ongemak. Je zal maar lekker in je huis wonen en je nieuwe buren beginnen meteen te zeuren over een plant in jouw tuin. En dat die weg moet. Zolang het niet verboden is mag je het gewoon laten staan. Zo even snel heb je het toch niet weg dus je had op een veel socialer manier de dialoog kunnen openen, bijvoorbeeld pas na een paar maanden er over beginnen.
Maar goed, lekkere start om zo te beginnen. Mijn eerste idee van de TS is: wat een enorme drie letterige palindroom is dat.

Mijn tuin heeft oude hoge bomen van zo'n honderd jaar oud en ik woon hier al bijna veertig jaar. Ik kreeg op een gegeven moment ook nieuwe buren die nog voor ze verhuisden al langs kwamen om te melden dat ik de bomen moest kappen. Helaas, je koopt iets waarvan je al kan zien wat er naast staat. Mijn bomen zijn monumentaal en mogen dus niet zomaar gerood worden en al zou dat wel mogen was ik het nog niet van plan. Vijf jaar lang last gehad van hun gerook in de achtertuin wat bij mij naar binnen waaide, ik heb daar pas wat van gezegd toen de zoon wiet ging staan roken in de tuin.
Gelukkig zijn ze alweer vertrokken en vinden de nieuwe buren de bomen juist erg fijn en landelijk.
NKZ schreef:
05 aug 2021 09:39
"Japanse duizendknoop | Gemeente Ede" https://www.ede.nl/in-de-gemeente-ede/e ... izendknoop

In de gemeente Ede MOET je als inwoner meewerken aan bestrijding van de plant. Wellicht even op de site kijken van je eigen gemeente?
Staat niet in de APV. Dus je MOET niets.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een monumentale boom van honderd jaar oud is iets anders dan een invasieve exoot als de JDK. Zeuren over een plant in de tuin is wat anders dan bezwaar uiten tegen een JDK, die voortwoekert en een verwoestende uitwerking heeft. Elke maand wachten met de noodzakelijke bestrijding daarvan maakt de kans op succes kleiner.

eikenboom1
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2018 18:30

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door eikenboom1 »

Dit worteldoek bedoelde ik in mijn vorige reactie.

https://www.kingrootbarrier.com/nl/toep ... rviceteam/
Het plaatsen van damwand/keerwanden heeft geen zin, hij groeit gewoon tussen de naden door waar de platen overlappen.
In de Rotterdamse haven groeit hij zelf tussen de stalen damwand door die op de rand van de kade staan.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik vind de omschrijving: huis gekocht met een kale tuin, al heel apart. Was die JDK dan net verwijderd voor de koop?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
06 aug 2021 15:18
Ik vind de omschrijving: huis gekocht met een kale tuin, al heel apart. Was die JDK dan net verwijderd voor de koop?
De meest logische uitleg hiervan lijkt mij dat de tuin gewoon leeg was. Dat er dan in de grond JDK aanwezig is, zie je niet natuurlijk.

horloge
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2021 15:32

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door horloge »

Glyfosaat of Roundup moet je injecteren in de stengels. Met een paar keer wil het wel lukken.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door de auditu »

eikenboom1 schreef:
06 aug 2021 14:51
Dit worteldoek bedoelde ik in mijn vorige reactie.

https://www.kingrootbarrier.com/nl/toep ... rviceteam/
Het plaatsen van damwand/keerwanden heeft geen zin, hij groeit gewoon tussen de naden door waar de platen overlappen.
In de Rotterdamse haven groeit hij zelf tussen de stalen damwand door die op de rand van de kade staan.
Jaren geleden heb ik een betonnen muur in de grond gemaakt om de woekerende bamboe van de buur tegen te houden. Tot in het grondwater. Sindsdien geen last meer gehad. Mijn muur is wel met bekisting gemaakt tot in het grondwater. Dus geen damwandprofielen met naden. Ik denk dat het hier ook helpt, tenzij de plant is uitgerust met betonboor en snorkel. :D

Maro12
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jun 2018 11:35

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Maro12 »

Wij hebben ook erg veel problemen met deze plant en met ons onze naaste buren ook. Achter de tuinen staat het ook op gemeente grond en daar word door de gemeente niks mee gedaan.
Bij ons is het een stuk minder geworden sinds er schapen hebben gegraasd maar weg is het niet, wel zichtbaar dat de planten zwakker zijn want groeien lang zo hard niet en staan veel minder (schapen zijn inmiddels 2,5 jaar weg).
Onze buur 2 verderop heeft gras gezaaid waar de planten staan en maait ze dus iedere keer weg en heeft er zo geen last meer van. De buur naast ons woont er al 3 jaar niet meer en doet er dus ook niks aan. Op de andere kant doet de buur er ook niks aan evenals de bramenstruiken die haar en onze tuin vernielen.

Schapen geeft dus verzwakking van de plant en maaien ook.
Heb zelf korte tijd op een locatie van de wur gewerkt en hier ook over gesproken met 1 van de onderzoekers, hij noemde een middel wat kan helpen echter is dit een landbouwmiddel die zonder spuitlicentie niet te krijgen is echter weet ik hier de naam zo niet van, wel is het misschien een optie om contact op te nemen met de wur.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door 16again »

Maro12 schreef:
08 aug 2021 09:56
Heb zelf korte tijd op een locatie van de wur gewerkt en hier ook over gesproken met 1 van de onderzoekers, hij noemde een middel wat kan helpen echter is dit een landbouwmiddel die zonder spuitlicentie niet te krijgen is echter weet ik hier de naam zo niet van, wel is het misschien een optie om contact op te nemen met de wur.
Jan met de Pet, die niets van dosering afweet, verboden middelen aanprijzen, dat is niet de kant waar we op moeten.
Kwaliteit van drinkwater vind ik toch even belangrijker.

Wat is er mis met bramen? Lekker!

Maro12
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jun 2018 11:35

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Maro12 »

16again schreef:
08 aug 2021 10:55
Maro12 schreef:
08 aug 2021 09:56
Heb zelf korte tijd op een locatie van de wur gewerkt en hier ook over gesproken met 1 van de onderzoekers, hij noemde een middel wat kan helpen echter is dit een landbouwmiddel die zonder spuitlicentie niet te krijgen is echter weet ik hier de naam zo niet van, wel is het misschien een optie om contact op te nemen met de wur.
Jan met de Pet, die niets van dosering afweet, verboden middelen aanprijzen, dat is niet de kant waar we op moeten.
Kwaliteit van drinkwater vind ik toch even belangrijker.

Wat is er mis met bramen? Lekker!
Ik doelde er vooral op dat zij misschien ook nog andere opties kennen. Want heel simpel, zonder spuitlicentie kom je niet aan het spul.
Maar daarom zei ik ook dat met bijhouden je de planten in toom kunt houden. En wat er mis is met bramen? Dat ze alles overwoekerd en je elke week een halve dag alles weg kan knippen omdat je anders steeds kinderen vast hebt zitten in die ellendige doorns.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Maro12 schreef:
08 aug 2021 17:07
16again schreef:
08 aug 2021 10:55
Maro12 schreef:
08 aug 2021 09:56
Heb zelf korte tijd op een locatie van de wur gewerkt en hier ook over gesproken met 1 van de onderzoekers, hij noemde een middel wat kan helpen echter is dit een landbouwmiddel die zonder spuitlicentie niet te krijgen is echter weet ik hier de naam zo niet van, wel is het misschien een optie om contact op te nemen met de wur.
Jan met de Pet, die niets van dosering afweet, verboden middelen aanprijzen, dat is niet de kant waar we op moeten.
Kwaliteit van drinkwater vind ik toch even belangrijker.

Wat is er mis met bramen? Lekker!
Ik doelde er vooral op dat zij misschien ook nog andere opties kennen. Want heel simpel, zonder spuitlicentie kom je niet aan het spul.
Maar daarom zei ik ook dat met bijhouden je de planten in toom kunt houden. En wat er mis is met bramen? Dat ze alles overwoekerd en je elke week een halve dag alles weg kan knippen omdat je anders steeds kinderen vast hebt zitten in die ellendige doorns.
Gewoon alles weghalen en asfalteren. Al die planten (en andere natuur) is maar lastig.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
09 aug 2021 11:23
Gewoon alles weghalen en asfalteren. Al die planten (en andere natuur) is maar lastig.
Goede oplossing.
Totdat er een flink buitje valt, het water niet in de grond kan worden opgenomen, en zich op laag gelegen punten verzameld.
Zoals de oplettende journaalkijker recent heeft zijn gebeuren.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Asfalteren is geen oplossing voor TS; de Japanse duizendknoop groeit met speels gemak door asfalt heen.

Gesloten