kan buurman klagen over onze nieuwe schuur?

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Maria05
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 jun 2018 16:39

kan buurman klagen over onze nieuwe schuur?

Ongelezen bericht door Maria05 »

Huidige situatie:
perceelgrootte is 220 m², volgens de online check mogen wij een schuur bouwen van nog 50m². Op het moment van aankoop (3-4 jaar geleden) stond er een oude schuur langs de hele achterkant van de tuin die tevens de erfafscheiding vormde, deze hebben wij verwijderd ivm instortingsgevaar en er een nette schutting neergezet. Onze achterbuurman heeft een best lage schutting dus hij kijkt op onze schuur/schutting uit. Tussen onze tuinen is een pad van ongeveer 2m, volgens het kadaster eigen grond van ons. Alle buren hebben recht van overpad.

Toekomstige situatie:
Nu willen wij een nieuwe schuur neerzetten, die 2x zo groot is als de oude, maar nog steeds binnen die 50m² blijft. Hoogte tussen de 2-3 meter, aflopend naar 2m richting onze eigen tuin. We willen er een garagedeur in maken, richting het pad achter de tuin. De achterste muur van de nieuwe schuur komt op de plek van onze huidige schutting. Wij hebben voor de werkzaamheden geen toegang nodig via zijn tuin.

We hebben geen vergunning nodig van de gemeente, we ontnemen geen zonlicht van onze achterbuurman, maar is er nog iets waar hij over zou kunnen klagen wat ik over het hoofd zie? De buren aan de zijkant vinden het allemaal goed, maar de achterbuurman moet ik nog inlichten en ik wil graag op de juiste voet beginnen.

Bij voorbaat dank.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: kan buurman klagen over onze nieuwe schuur?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een garagedeur. Gaat u daar met een auto rijden?

Ik zou niet weten wat de achterbuurman tegen uw plannen kan inbrengen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: kan buurman klagen over onze nieuwe schuur?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lady1234 schreef:
01 mei 2021 11:19
Een garagedeur. Gaat u daar met een auto rijden?

Waarvoor denk je dat het een garage deur heet?

TS , ik zou eerst maar eens met je buurman gaan praten , wie weet valt het mee.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: kan buurman klagen over onze nieuwe schuur?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

reggie2 schreef:
01 mei 2021 11:35
Lady1234 schreef:
01 mei 2021 11:19
Een garagedeur. Gaat u daar met een auto rijden?

Waarvoor denk je dat het een garage deur heet?

TS , ik zou eerst maar eens met je buurman gaan praten , wie weet valt het mee.

Wat zou er mee moeten vallen? Het is voorkomend aan buren mee te delen dat er werkzaamheden gaan plaatsvinden, maar dat is alles.

Het is maar de vraag of er over dat achterpad met een auto gereden mag worden.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: kan buurman klagen over onze nieuwe schuur?

Ongelezen bericht door witte angora »

Kan toch ook voor een motor zijn die je lopend naar de weg brengt? Dan is een schuurdeur net wat aan de smalle kant.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: kan buurman klagen over onze nieuwe schuur?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
01 mei 2021 11:52
Kan toch ook voor een motor zijn die je lopend naar de weg brengt? Dan is een schuurdeur net wat aan de smalle kant.
Inderdaad.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: kan buurman klagen over onze nieuwe schuur?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

witte angora schreef:
01 mei 2021 11:52
Kan toch ook voor een motor zijn die je lopend naar de weg brengt? Dan is een schuurdeur net wat aan de smalle kant.
Toen wij nog actief wielrenden stond de auto buiten en onze fietsen in de garage. Voor onderhoud aan de fietsen ging de garagedeur helemaal open zodat we binnen stonden maar toch veel licht hadden. Ik moet er niet aan denken om dat in een schuurtje te moeten doen. Uiteindelijk is een garagedeur niet meer dan een muur die je weg kunt klappen :-)

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: kan buurman klagen over onze nieuwe schuur?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lady1234 schreef:
01 mei 2021 11:41







Wat zou er mee moeten vallen? Het is voorkomend aan buren mee te delen dat er werkzaamheden gaan plaatsvinden, maar dat is alles.

Het is maar de vraag of er over dat achterpad met een auto gereden mag worden.
Misschien ga jij zo met je buren om, maar het is altijd verstandig het op deze manier te doen. Hou je vaak een leukere buurt van over.
Ga er van uit dat TS weet wat hij doet , dus zal daar wel een auto of wat dan ook over mogen.

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: kan buurman klagen over onze nieuwe schuur?

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
01 mei 2021 12:03
Ga er van uit dat TS weet wat hij doet , dus zal daar wel een auto of wat dan ook over mogen.
Nobel uitgangspunt, maar de praktijk bewijst dat dit vaak een onjuiste aanname is.

Maar eens met je dat een goed gesprek altijd zinvol is, ook als men er niets over te zeggen heeft.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: kan buurman klagen over onze nieuwe schuur?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Moneyman schreef:
01 mei 2021 12:09

Nobel uitgangspunt, maar de praktijk bewijst dat dit vaak een onjuiste aanname is.

Klopt, maar je kan jezelf niet verwijten dat je niks hebt gedaan om de boel gezellig te houden.

Beter praten ( al sta je in je recht) dan meteen gezeik te hebben.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: kan buurman klagen over onze nieuwe schuur?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Waarom gaat u niet naar de gemeente met uw vraag.
Laatst een vraag op het kassa forum waarbij toch een bouwvergunning nodig was.

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... wel-wat-nu

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: kan buurman klagen over onze nieuwe schuur?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

reggie2 schreef:
01 mei 2021 12:03
Lady1234 schreef:
01 mei 2021 11:41

Misschien ga jij zo met je buren om, maar het is altijd verstandig het op deze manier te doen. Hou je vaak een leukere buurt van over.
Ga er van uit dat TS weet wat hij doet , dus zal daar wel een auto of wat dan ook over mogen.

De Ts vraagt of de buurman nog ergens over kan klagen. En dat kan hij niet. Het is wel netjes om te melden dat er werkzaamheden gaan plaatsvinden. Misschien spelen er anders kleine kinderen in dat achterpad.

Hoezo ga jij zo met je buren om? En wat heeft dat met een leukere buurt te maken? Ik schrijf toch nergens dat de Ts onaangekondigd moet gaan breken en bouwen? Misschien is het pad wel even niet te gebruiken.

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: kan buurman klagen over onze nieuwe schuur?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
01 mei 2021 12:16
De Ts vraagt of de buurman nog ergens over kan klagen. En dat kan hij niet.
Dat is natuurlijk niet waar. De buurman kan wél klagen, en dat kan nog een hoop gezeur opleveren ook.

Wat jij bedoelt, is dat de buurman geen formeel bezwaar kan maken. Daar lijkt het inderdaad op, maar zekerheidshalve zou ik dat ook even bij de gemeente laten checken.

sake1987

Re: kan buurman klagen over onze nieuwe schuur?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Geen bouwaanvraag, betekend niet dat je zo maar kan gaan bouwen, er kan ook een meldingsplicht gelden.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: kan buurman klagen over onze nieuwe schuur?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Moneyman schreef:
01 mei 2021 12:30
Lady1234 schreef:
01 mei 2021 12:16
De Ts vraagt of de buurman nog ergens over kan klagen. En dat kan hij niet.
Dat is natuurlijk niet waar. De buurman kan wél klagen, en dat kan nog een hoop gezeur opleveren ook.

Wat jij bedoelt, is dat de buurman geen formeel bezwaar kan maken. Daar lijkt het inderdaad op, maar zekerheidshalve zou ik dat ook even bij de gemeente laten checken.
En ook zo makkelijk ff een balletje op te gooien, dan zit je sowieso altijd een beetje gezelliger ( hopelijk)

@Lady...... je bent niet alleen op de wereld, die zou er namelijk een stuk gezelliger uit zien als er wat minder egoisten rondlopen.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: kan buurman klagen over onze nieuwe schuur?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts stelt hier een vraag en met name over de achterbuurman. Ik ga er daarbij vanuit dat de bouwplannen toegestaan en correct zijn. Daar wordt ook niets over gevraagd.

Uiteraard kan iedereen over alles klagen. Kijk maar op dit forum. Hier barst het van de klachten en vaak onterecht.

@reggie

Als u bedoelt dat ik een egoïst ben door bijvoorbeeld geen toestemming aan die buurman of zo te vragen. Het zij zo. Dat hoeft ook helemaal niet.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: kan buurman klagen over onze nieuwe schuur?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lady1234 schreef:
01 mei 2021 12:57


Uiteraard kan iedereen over alles klagen. Kijk maar op dit forum. Hier barst het van de klachten en vaak onterecht.

Jij doet er net zo hard aan mee.

Nee ik bedoel jou niet, maar als je je aangesproken voelt......kan ik het niet helpen.

De huidige maatschappij is egoistisch. ....en aangezien jij hier al min of meer je leeftijd hebt neergezet, ga ik er vanuit dat je weet dat mensen vroeger meer voor elkaar over hadden.

sake1987

Re: kan buurman klagen over onze nieuwe schuur?

Ongelezen bericht door sake1987 »

reggie2 schreef:
01 mei 2021 13:19
[quote=Lady1234 post_id=2828153 time=1619866677 user_id=374
De huidige maatschappij is egoistisch. ....en aangezien jij hier al min of meer je leeftijd hebt neergezet, ga ik er vanuit dat je weet dat mensen vroeger meer voor elkaar over hadden.
[/quote]

Nou dan kan ik je uit de droom helpen, vroeger was er echt niet minder haat en nijd tussen de buren als tegenwoordig.
Het lijkt tegenwoordig meer, omdat de wereld kleiner is geworden.
Als er vroeger een heftige buren ruzie was, bleef dit in het dorp zelf.
Nu vliegen de camera wagens van RTL, SBS en NOS er gelijk op af en is het dezelfde dag al in een programma of wijd verbreid op sociale media.
En als je naar programma's als de rijdende rechter en meester Visser kijkt denk je dat buren niet meer normaal naast elkaar kunnen wonen.
Maar echt zolang er mensen zijn is er burenruzie.

sake1987

Re: kan buurman klagen over onze nieuwe schuur?

Ongelezen bericht door sake1987 »

snellie schreef:
01 mei 2021 13:45
Volgens mij is het echt wel erger geworden. Steeds meer ikke ikke ikke. Zeuren over een erfgrensafscheiding die 2 cm over de erfgrens staat en zo. Terwijl je een achtertuin hebt van 3 ha.
Mensen stellen steeds meer eisen aan hun leefomgeving.
Snellie dat is echt van alle tijden, kan me nog van 50 jaar geleden een grote vechtpartij herinneren omdat de buurman zijn hek verkeerd had geplaatst.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: kan buurman klagen over onze nieuwe schuur?

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij gaan we van zijdelings on-topic naar off-topic.

Heeft iemand nog argumenten waar de TS iets mee kan? Wetsartikeltje, gemeenteverordening of iets dergelijks? Waarbij het achterpad kadastraal gezien van de TS is en de buren enkel recht van overpad hebben.

Gesloten