LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kastanjeboom woekert door

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
yolanda nunez
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2018 16:53

kastanjeboom woekert door

Ongelezen bericht door yolanda nunez »

vorig jaar is een grote zieke kastanjeboom verwijderd uit een gemeenteperkje dat pal naast mijn hoekhuis ligt. De stam werd omgekapt en grotendeels uitgegraven. Op de plaats zelf werd een nieuw klein boompje geplant met een aantal hortensia's.
Nu blijkt dat de wortels van de boom achter zijn gebleven en continue nieuwe uitlopers maken. Ze komen met tientallen boven de grond en staan aan de rand van mijn Laurierkershaag en inmiddels zijn ze ook onder het tuinterras door opgekomen midden in mijn tuin.
Ik heb de gemeente hierop geattendeerd en de enige reactie is dat ik ze "gewoon" maar weg moet blijven halen en dat de boom op een gegeven moment "wel moe" wordt en het opgeeft. Daar ben ik aanvankelijk mee begonnen maar iedere twee weken (met dit warme natte weer) staan er weer tientallen loten boven de grond net als asperges.
Ik heb de gemeente schriftelijk gevraagd de achtergebleven wortels te verwijderen of andere passende maatregelen te nemen, maar daar willen ze niet op ingaan. Ook dreigen ze dat mijn laurierkers haag die rondom het huis staat er dan waarschijnlijk aan gaat.
Wat zijn mijn rechten ?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: kastanjeboom woekert door

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Een kastanje boom staat erom bekend dat zijn wortels niet diep maar zeer uitgestrekt zijn. Daar kun je niets anders aan doen. Dan zou je anderhalve meter moeten afgraven over een straal van minstens vijftig meter.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: kastanjeboom woekert door

Ongelezen bericht door BL2 »

Inderdaad, daar valt zonder enorm veel graafwerk en dus schade niets aan te doen.
Hoe denkt u dat de gemeente de wortels wel weg kan halen en denk daarbij ook aan de enorme kosten ?
U heeft het recht ze op eigen grondgebied te verwijderen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: kastanjeboom woekert door

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Geul graven en de wortels over de grens doorhalen.

Gesloten