LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten straatwerk.

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
appeltaart
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 apr 2008 19:40

Kosten straatwerk.

Ongelezen bericht door appeltaart »

Hallo.

Binnen enkele maanden moeten ook wij eraan, het bestraten van de oprit en terras.

Mijn vraag aan jullie is, hoe zijn jullie ervaringen, waar moet je op letten, welke eventuele extra kosten kun je nog meer krijgen en heel belangrijk... waar heb je je tegels besteld en ben je er tevreden mee.

Eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar een adres voor goedkoop straatwerk, in Nederland of in Duitsland, zodat ik de prijzen kan vergelijken met de straatwerkleveranciers waar ik al langs ben geweest.

Groeten!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kosten straatwerk.

Ongelezen bericht door kweenie »

Een tip, als je het laat bestraten, laat dit dan door een hoveniersbedrijf doen en niet door een bestratingsbedrijf. Bestratingsbedrijven zijn namelijk veel duurder dan hoveniers, omdat de bestratings-cao veel duurder is. Komt vooral doordat stratenmakers het in het algemeen niet tot hun 65ste vol kunnen houden, en dus veel duurder zijn, terwijl hoveniers veel diverser werk doen en het dus ook langer vol kunnen houden.

De bestrating zelf kun je op veel verschillende plekken kopen, en de prijzen kunnen flink uiteen lopen. Een beetje orrienteren via internet is dan erg nuttig. Het hangt er ook erg van af wat je wilt: beton, gebakken, natuursteen... Let ook op de bezorgkosten. Sommige winkels bezorgen alleen dicht bij huis, anderen beworgen door heel nederland. Ten slotte, koop het niet bij de bouwmarkt, want daar heb je heel weinig keus en de dingen die je daar aantreft, kun je bij een normale bestratingswinkel vaak goedkoper kopen. Je hebt dan meer keus en voor de zelfde bestrating ben je minder geld kwijt.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Kosten straatwerk.

Ongelezen bericht door Shine »

Aanvullende tip:
Bekijk de stenen vooral ook in het echt. De folders zijn te mooi om waar te zijn en als je ze ongezien besteld, kom je vaak bedrogen uit.

Recentelijk heb ik mijn tuinklus laten doen. Een hoveniers bedrijf de opdracht gegeven. Deze hovernier huurde vervolgens een stratenmaker in.
Mijn ervaring:
Het hoverniersbedrijf heeft er een potje van gemaakt, de stratenmaker(s) heeft de gemaakte puinzooi van de hovenier opgelost. Mijn terras ligt er nu prima strak in.

Mijn stenen heb ik besteld bij een plaatselijke steenhandel. Je hebt er talloze. (google is gewillig)
De afgelopen maanden ben ik verschillende steenhandels afgegaan en heb 1000-den stenen gezien en bekeken. Het beste kun je naar een steenhandel toegaan waar de stenen ook als voorbeeld zijn gelegd. Die enkele stenen gestapeld in zo'n rek geven een ander beeld als dat je ze ziet liggen over een groter oppervlakte.

Soort stenen:
Kweenie haalt het al aan..... afhankelijk wat je wilt en de toepassing, moet je daarop letten.
Kleurechtheid, wel/niet: beton, wel/niet getrommeld, dikte van de steen, de toepassing, hoe 'poreus' is de steen...... etc. etc. Wildverbanden lijken leuk, maar bedenk dat je hier erg nerveus van kan worden. Net zoals wildverbanden in verschillende kleurschakeringen.
Je geeft al aan dat je een oprit en terras wilt bestraten.
Voor de oprit zijn lang niet alle stenen/tegels geschikt. Een oprit wordt namelijk zwaarder belast dan een terras. Bijkomend moet je goed opletten in welk legpatroon de oprit gelegd moet worden. Niet ieder legpatroon is geschikt voor een oprit toepassing.

Ikzelf ben uiteindelijk beland in de Excluton serie. Een combinatie van Abbey-/koppelstones. (betrof alleen terras)
De ingehuurde stratenmaker die het er in heeft gelegd heeft topkwaliteit geleverd tegen een meer dan faire prijs (betaling aan hovernier).
Ik heb voor de aanschaf deze stenen in het echt gezien en weet dus hoe ze er over een paar jaar uit zullen zien en hoe ze zich zullen houden. Stenen zullen namelijk naar verloop van tijd wat bijkleuren. Houd daar rekening mee.
Mijn stenen zullen hun kleur behouden omdat ze door en door gekleurd zijn. Je hebt echter ook stenen waarvan slechts de toplaag is gekleurd.

Ik reik je enkele links aan waar je stenen kunt bekijken. Deze stenen leveren de gerenomeerde steenhandelaren allemaal:
http://www.excluton.nl/
http://www.buiterbeton.nl/
http://www.facadebeton.nl/
http://www.holcim.nl
http://www.marlux.be/index.php?countryID=nl&langID=nl

Ook is het raadzaam om gewoon op bestrating/sierbestrating te googlen. Je krijgt dan talloze sierbestratings bedrijven als resultaat waar je ook talloze de stenen op afbeelding kunt zien alsmede het merk, prijs etc.

Mocht je meer willen weten dan lees ik het wel.

puck15
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 okt 2008 22:59

Re: Kosten straatwerk.

Ongelezen bericht door puck15 »

bovenstaande tips kloppen geheel.
weinig aan te voegen eigenlijk, normaal gesproken heeft het rondkijken in de omgeving wel degelijk veel zin.
Verderop kan het goedkoper zijn voor bestratingswerk... maar hebben ze de km vergoeding wel meegenomen ? en wordt de reistijd wel/ niet vergoed?
oftewel vraag een duidelijke offerte en hoe zit het met garantie als iets verzakt... ("zwart" gelegd... en de garantie ? Als het vertrouwen goed is... tja geen probleem, anders zou i op mijn tellen passen)

kris76
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2008 15:04

Re: Kosten straatwerk.

Ongelezen bericht door kris76 »

Over de kosten kan ik niet zoveel zeggen, het scheelt teveel per leverancier. Wij hebben destijds bij Reijmer (of zoiets) in Westervoort (bij Arnhem) ons straatwerk gekocht met iets korting via de stratenmaker.
Maar dan nog even een tip. Je mag er vanuit gaan dat iedere stratenmaker dit weet en doet; een afschot maken.
Je schijnt zelfs, als je rekening wilt houden met de stortbuien in NL, 2 cm verlaging per meter straatwerk aan te moeten houden. Bij voorkeur tenminste. Nu hadden wij echt een goede stratenmaker waar we het ook over de afschot hebben gehad, meerdere keren. Wij hebben dat echter nooit meer gecontroleerd (stom!) en nu blijkt dus dat het afschot niet goed is, waardoor we dus enorme vochtplekking in huis hebben want de buitenmuren zijn op sommige plekken voor 100% (gemeten!) nat. Via de verbinding gaat het dan zo naar de binnenmuur. Overigens ligt het terras en de oprit echt keurig waterpas, maar we hadden het juist wat minder keurig :wink: moeten hebben! Tip dus...

appeltaart
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 apr 2008 19:40

Re: Kosten straatwerk.

Ongelezen bericht door appeltaart »

Bedankt voor alle tips.

We hebben ons uitgebreid georienteerd en gaan onze stenen kopen bij een gewone stenenboer en zijn hierbij inderdaad goedkoper uit als bij een bouwmarkt. Het leggen gaan we zelf doen.

We hebben voor de oprit gekozen voor betonklinkers met een toplaag ,de steen bestaat dan bijvoorbeeld uit 5,5 centimeter beton en daarbovenop een toplaag van 0.5 centimeter die minder snel zou slijten en mooier blijft.
Kennen jullie dit soort betonklinkers en blijven deze inderdaad mooier als een betonklinker zonder toplaag?

Op het terras komen doodnormale betontegels van 50 x 50 centimeter met een facet (schuin kantje aan de randen). Wat zijn jullie ervaringen met betontegels? We hebben de voorkeur voor de kleur antraciet, wat is jullie ervaringen daarmee, is het te donker of valt het nog wel mee?

Verder zullen we de tip voor wat betreft het leggen onder afschot ter harte nemen!

Bedankt voor de info!

herzon
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 aug 2007 17:00

Re: Kosten straatwerk.

Ongelezen bericht door herzon »

@appeltaart:
Wel je zandbaan goed trillen en niet bezuinigen op een paar m3 zand, daar krijg je anders later spijt van.

dieke
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2008 17:23

Re: Kosten straatwerk.

Ongelezen bericht door dieke »

Ik heb ruim 20 jaar een betonfabriek gehad, en handel in bestratingen, dus enig verstand heb ik er wel van...

Het verhaal van Shine klopt grotendeels, behalve het deel van de toplaag. Je kunt vaak beter een goede klinker met een toplaag hebben, dan een klinker welke de kleur door en door heeft.
Waarom zal door en door iets toevoegen? In de beton vind geen transport van materialen plaats (behalve kalk) en dus een steen welke door en door gekleurd is verkleurd net zo hard, of weinig dan met een toplaag.

Waarom fabrikanten een toplaag gebruiken is simpel, de grijze beton zonder toevoegingen is goedkoper, en je ziet toch alleen de bovenkant. Maar dit wil niets zeggen over verkleuring.

Overigens, laat je niets wijs maken, ALLE beton zal verkleuren, de vraag is alleen hoe sterk. Het enige wat niet verkleurd zijn de stenen met een natuursteen toplaag, waarvan er vele te koop zijn. Dit natuursteen heeft de kleur van nature, slechts de beton waarin het zit zal verkleuren.

Over die donkere tegels ten slotte, zorg dat je tegels koopt welke gestapeld zijn, en niet in een pakket koud tegen elkaar rechtop staan met een draad eromheen. Door transport schuren deze namelijk tegen elkaar waardoor er schuurplekken op komen welke niet meer weg gaan. Antraciet tegels hebben 1 nadeel, je ziet de kalk welke uit beton komt er sterker op. Kalk kan geen kwaad, en gaat vanzelf uiteindelijk weg (mits regen erop kan vallen) maar ziet gewoon niet mooi uit.

ullette
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:26

Re: Kosten straatwerk.

Ongelezen bericht door ullette »

Geachte mensen,

Aangezien ik zelf een stratenmakersbedrijf heb kan ik u vertellen dat het verhaal wat kosten betreft niet klopt.
Een hoveniersbedrijf zal meer geld voor u tuin berekenen dan een bestratingsbedrijf.
Het uurloon is van een hoveniersbedrijf hoger dan van een bestratingsbedrijf.

Met vriendelijke groet,

Barry van der Stel

Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

Re: Kosten straatwerk.

Ongelezen bericht door Roelant1 »

Hallo,

Ik ben het ook niet geheel eens met de stelling dat bestratingsbedrijven duurder zijn dan hoveniers.
Zelf heb ik ook een bestratingsbedrijf en werk geregeld voor vaste hoveniers.
Voor deze hoveniers maken wij het straatwerk omdat de kennis over straatwerk bij de hoveniers beperkt is, ze niet over het juiste gereedschap beschikken en er langer over doen dan wij omdat het ons dagelijks werk is.
Dat de hovenier aan ons ook nog wat verdiend zal iedereen wel duidelijk zijn en de klant betaald dat.

Groeten,

Roelant.

raijmond
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2009 11:14

Re: Kosten straatwerk.

Ongelezen bericht door raijmond »

Als stratenmakersbedrijf kan ik alleen maar bevestigen dat een stratenmaker
goedkoper is dan een hovenier, er is een spreekwoord dat zegt, schoenmaker blijf bij je leest, dat zegt genoeg.
en ik heb iets gelezen over afschot, als een stratenmaker hier geen rekening mee houdt, dan is het geen stratenmaker.

over het verzakken van een straatwerk heb ik het volgende te zeggen.
hier in Limburg hebben we te maken met leem.Het is niet voldoende een laagje zand onder het straatwerk te leggen en dat te verdichten (aantrillen)
wij maken een cunnet van bv 40 cm diep, dat wordt gevuld met een laag van 27 cm menggranulaat (korrelmix, gebroken puin)dan een laag straatzand 0/4 mm van 5 cm en dan de klinkers van 8cm.
hier kun je met een vrachtwagen over rijden.
het verzakken van een straatwerk ligt in de meeste gevallen niet aan de stenen die je gebruikt, maar aan de onderlaag die als fundering fungeert.
een huis bouw je ook niet op de grond

hoorn1976
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2009 07:17

Re: Kosten straatwerk.

Ongelezen bericht door hoorn1976 »

Over de afweging Hovenier - Stratenmaker kan ik uit ervaring spreken dat je als je alleen straatwerk laat uitvoeren je dit beter door de stratenmaker kan laten doen. Mijn ervaring met stratende hoveniers is gewoon niet goed. Zaken als weinig tot geen zand onder het straatwerk, afschotten die niet kloppen enz..

Over de keuze van je materialen. Je terras in antraciet is erg mooi. Je gaat alleen wel last krijgen van kalkuitbloei. Dit is inherent aan beton en het verdwijnt normaal gesproken ook weer. Het antraciet in de tegel wordt voor een deel met kleurstof gemaakt. Dit zal op den duur vervagen. De tegel wordt na verloop van tijd dus lichter. Voor de oprit ligt het er aan waar de toplaag van gemaakt is. Is het een toplaag van gebroken natuursteen, dan heb je een kleurechte toplaag. Ik het alleen kleurstof, dan heb je binnen de kortste keren een grijze oprit.

Tot slot, denk wel goed na over het verband voor je oprit. Halfsteen is eigenlijk geen optie. Je kunt hier beter kiezen voor keper of ellboogverband. Dit is gewoon sterker. Het kost bij aanleg waarschijnlijk ook iets meer, maar het blijft op termijn gewoon beter liggen.

Gesloten