LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Last van bamboe van de buren

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dat het een woekerende bamboesoort is, lijkt me duidelijk omschreven door TS.

beeperhorrie
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 mar 2017 20:35

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door beeperhorrie »

Ik heb buren die sinds ze er tien jaar geleden zijn komen wonen keer op keer last hebben van wat er in mijn tuin staat.
Last van de klimop, last van de rozen en nog wel het meeste last van de bomen die er al dertig jaar stonden voor deze buren kwamen.

Nooit een open gesprek altijd klagen bij instanties, altijd stiekem. Jammer hoor, recht evenredig zitten wij bij mooi weer nagenoeg altijd in de tabaksrook en honden geblaf (wij hebben ook honden maar die blaffen niet naar alles en iedereen). Klagen hierover doen we niet want het hoort nu eenmaal bij met elkaar leven.

Als je last hebt van wat de buren in hun tuin hebben ga je in overleg en als zij instaan voor hun tuin dan graaf je een schot van landbouwplastic in op de erfgrens; dan kan er niets meer doorgroeien (als je diep genoeg bent gegaan). Mijn buren hebben via ongeveer de zelfde berichten ook op diverse fora gezocht naar medestanders of handigheidjes. Bij uitblijven daarvan hebben zij nooit meer gereageerd na hun openingspost.
MarleenBottelier schreef:
17 jul 2019 11:16
Ik had hetzelfde probleem, zwarte bamboe bij de buren....
De buurvrouw wilde geen kant op, ik had daar maar niet moeten gaan wonen, ik moest dan maar geen tuin nemen....etc
Bamboe is een woekerplant en daardoor een overlast gevende plant, de wet heeft hier regels voor
Ik heb meerdere malen netjes gevraagd, mondeling en per aangetekende brief, of ze er voor wilde zorgen dat ik geen overlast had
Geen reaktie en dus heb ik mijn Rechtsbijstand Verzekering dit klusje laten opknappen
Ze kreeg 6 weken de tijd om een oplossing te zoeken en anders kwam het voor de rechter
Ze koos eieren voor haar geld en heeft langs haar hele tuin een schot van een soort rubber laten ingraven

Mijn voordeel was dat tussen haar en mijn tuin een voetpad ligt
Hebben jullie geen Rechtsbijstand, ga dan naar het juridisch loket en zoek uit wat voor bamboesoort het is

Veel sterkte!
Marleen
Aangaande dit soort acties heb ik dit laten voorkomen omdat alle planten er al stonden voor de buren er kwamen wonen en won ik de rechtszaak met gemak, ook mijn tegen eis voor financiële compensatie werd gehonoreerd. Als je last hebt van doorgroei dan had Marleen ook zelf een rubber of kunststof schot kunnen plaatsen, maar ja dan moet je het zelf betalen. Dus dan maar laten afdreigen. Maar het kan je ook vies opbreken en dan zit je met de kosten want een rechtsbijstand zal de reconventie eis niet gaan dekken.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik vind het altijd nogal bijzonder dat mensen bij overlast roepen: ja maar, ik woonde hier eerst en je wist wat er in mijn tuin stond.
Dus als er een boom tegen de erfgrens aan staat, of de klimop van de buren verwoest jouw schutting of de bamboe van de buren schieten heel jouw tuin door, dan mag je niet klagen want je woont er nog maar net?
Misschien eens een beetje begrip hebben voor een ander? Dan kom je al een heel eind.

Jeanne2
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 dec 2017 15:06

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door Jeanne2 »

Nu ik heb een buurman die lekker als ik er niet ben op mijn balkon komt. Of als ik het raam open heb met gif staat te spuiten en dan zelf een kapje voor heeft. Ik heb hem gevraagd ermee te stoppen daar ik pas een luchtweg ontsteking heb gehad. het enige was dat hij begon te lachen en zei ik moest maar ******** ik zal er maar niet bijzetten het woord wat jij zei. Hij staat de hele dag op balkon te kijken of er een vlieg langskomt...….sorry hoor wat een klein kind.
Ook gaat hij extra voor mijn raam staan kletsen en opmerkingen maken tegen mij met andere buren van verder op die er dan bij staan en niks durven zeggen. Ze zijn er allemaal op aangesproken maar het gaat gewoon door.
Toen mijn man nog leefde heeft hij ons zelfs gedreigd met dat hij wel iemand op ons af zou sturen. Dit was de druppel en heb ik de woningstichting ingeschakeld.
We hebben eerst van alles geprobeerd voor een gesprek, maar helaas pindakaas daar deden ze niet aan mee.
Ik heb de woningstichting ingeschakeld en die zijn met de buurtbemiddeling gaan praten met de buurt met de mensen en verder niks, slap gedoe daar bij de woningstichting. Volgens mij durven ze niet tegen hem op te nemen.
Verder hoor je er niks meer van, dus wat blijft over hem negeren. Maar hij gaat gewoon door.....
Ook staat hij steeds te gluren, de verpleging attendeerde me daarop die het zag. Zoals jullie nu zelf kunnen uitmaken wat voor aso ik hier naast me hebt wonen.
Jammer dat ze zulke mensen ertussen duwen.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door de auditu »

Gegrand schreef:
15 jul 2019 14:31
Als de buren de bamboe niet rigoreus willen verwijderen zit er niets anders op dan alleen het aan jullie kant van de schutting te doen.
Met verwijderen bedoel ik dan ook echt verwijderen tot 60cm diepte uitgraven en een metalen plaat in de grond zetten tegen de schutting die ongeveer 20 cm boven de grond laten uitsteken om wortelgroei die er over dreigt te komen tegen te gaan.
En zelfs daar kan hij er over komen dus regelmatig blijven controleren en afknippen is en blijft een must.
Wij hebben onze tuin al ruim 8 jaren bamboevrij. Hiervoor is er wel een muur in de grond geplaatst van gewapend beton en hebben we minutieus alles van bamboewortels verwijderd. Toegegeven, het was veel werk en voor sommigen misschien iets overdreven, maar het werkt wel. :)

Zorggebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mei 2016 01:03

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door Zorggebruiker »

Gewoon een middagje spitten, dan heb je het wel weg. Dan ruim bamboescherm plaatsen en klaar. Het graven hoeft niet 60cm diep, zo diep groeit geen enkele bamboesoort, met 20cm ben je echt wel klaar. Het lijkt meer op afplaggen wat je doet dan echt uitgraven. Wel zorgen dat er geen stukjes wortel met een 'knoop' achter blijft (goed kijken, dan zie je vanzelf wat ik bedoel).
Het tussen de wortels uitpulken van andere planten is het meeste werk, maar met een beetje geduld en doorzettingsvermogen krijg je dat ook wel voor elkaar. Heb het meerdere malen zelf gedaan en het is altijd gelukt om het compleet schoon te krijgen.
Even doorbijten dus maar dan is het ook opgelost en ben je er vanaf.

tuinhobbyist59
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2014 22:45

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door tuinhobbyist59 »

wij hebben ook een bamboe heg van zo'n 2,5 meter hoog en 25 meter lang, daarlangs heb ik tegels liggen maar die komen niet omhoog door dit. Er zijn natuurlijk veel soorten bamboe, die flink woekeren, als er hier wel eens een stengel te ver van de heg afstaat gewoon afknippen.
Vergif er opspuiten, als dan de heg bij de buren kapot gaat heb je wel een probleem.
De roud-up die te koop is in de winkel is zo verdunt dat doet niet veel.

Gesloten