LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Last van bamboe van de buren

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
MariaMorena
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2019 13:10

Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door MariaMorena »

Onze buren hebben een behoorlijk grote bamboe plant in de tuin, waar wij sinds dit jaar behoorlijk wat overlast van hebben. Die plant van hun is al tig jaren oud. Deze staan vlak langs de schutting. Waar wij mee zitten is dat wij nu bamboe groei in onze tuin krijgen. De scheuten duwen onze bestrating omhoog en dit zijn stenen van 30 bij 20 en 5cm dik! Die bamboe groeit enorm hard, binnen enkele weken was het al bijna 2,5 meter hoog.
De bamboe komt nu al op meerdere plaatsen in onze tuin voor langs de schutting en een stuk er vanaf.
We hebben deze mensen aangesproken en fotos laten zien van de bestrating wat omhoog staat en de bamboe van hun wat nu in onze tuin groeit. We hebben hun gevraagd of ze de bamboe willen verwijderen omdat dit erg uit de hand loopt en onze tuin naar de mallemoer gaat. Ze hebben na een 2 tal weken die bamboe van hun afgeknipt maar niet verwijderd. Als zij die bamboe van hun niet volledig laten uitgraven dan blijven wij dus overlast houden van dat spul. Chemicalien durven we niet te gebruiken omdat er bij ons 2 palmen in de grond staan precies daar waar de scheuten nu omhoog komen. We zijn dus ook bang dat onze palmen door die bamboe gaan verstikken. Wat kunnen we doen om die bamboe volledig weg te krijgen zonder dat onze palmen eraan gaan?
Ik weet ook niet hoe je hier een foto moet plaatsen, anders had ik fotos geplaatst van de situatie
Laatst gewijzigd door Radar op 15 jul 2019 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door rvjapio »

ga nog eens langs en leg uit wat er moet gebeuren.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door Gegrand »

Als de buren de bamboe niet rigoreus willen verwijderen zit er niets anders op dan alleen het aan jullie kant van de schutting te doen.
Met verwijderen bedoel ik dan ook echt verwijderen tot 60cm diepte uitgraven en een metalen plaat in de grond zetten tegen de schutting die ongeveer 20 cm boven de grond laten uitsteken om wortelgroei die er over dreigt te komen tegen te gaan.
En zelfs daar kan hij er over komen dus regelmatig blijven controleren en afknippen is en blijft een must.

Ik zou de uitgegraven grond afvoeren naar de mileustraat en vervangen door nieuwe tuingrond , elk stukje wortel wat achterblijft in de afgegraven grond, hoe minuscuul ook zal weer een nieuwe bamboeplant gaan vormen en binnen de kortste keren vermeerderen.

Ben wel bang dat als jullie de palmen laten staan je nooit meer van die bamboe af zal komen omdat je er nooit alle bamboewortels tussen die van de palmen uit zal krijgen met alle gevolgen vandien.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als Bamboe tegen schutting is uitgelopen kunnen ze er niet meer bij.

Round Up op afgeknipte stengels en die gaan dood.
Tegels terug leggen en als Round Up iets beter werkt dan gewenst is hun probleem.
Ze hadden een plaat moeten ingraven zodat deze niet onder de schutting door kon.

Voor Japanse Duizendknoop ook zo gedaan, alles ging met enkele druppels al dood met Round Up en nu een plaat in de grond tot 40 cm diep, dan komen ze er niet overheen of onderdoor....

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door Gegrand »

:wink: Roundup is sinds 2015 verboden voor partikulieren. :wink:

Ook lekker voor die palmen die ze willen laten staan.. :lol:

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door Lowieze »

Een woekerende bamboesoort is vreselijk.
Misschien kunt u dit eens overleggen met uw buren https://wortelbegrenzer.nl/

Dorfje
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door Dorfje »

Gegrand schreef:
15 jul 2019 14:46
:wink: Roundup is sinds 2015 verboden voor partikulieren. :wink:

Ook lekker voor die palmen die ze willen laten staan.. :lol:
Nee hoor. In Nederland niet.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door Gegrand »

Dorfje schreef:
15 jul 2019 15:36
Gegrand schreef:
15 jul 2019 14:46
:wink: Roundup is sinds 2015 verboden voor partikulieren. :wink:

Ook lekker voor die palmen die ze willen laten staan.. :lol:
Nee hoor. In Nederland niet.
Half verbod op Roundup
Sinds 2011 zijn actievoerders en groene politici in Nederland bezig om het verbod van Roundupgebruik op stoepen, schoolpleinen er door te krijgen. In november 2015 wordt dan het verbod van kracht en mag het spul niet meer aan particulieren verkocht worden. Maar het is geen algeheel verbod: de landbouw mag het blijven gebruiken. Als een middel schadelijk is dan is het niet alleen schadelijk wanneer particulieren het gebruiken maar ook of juist bij grootverbruik. De landbouw maakt op grote schaal gebruik van het middel. Het wachten is op een internationaal verbod van Roundup en van andere middelen waar glyfosaat in zit.
bron: https://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/134 ... op-roundup

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gegrand schreef:
15 jul 2019 16:18
Half verbod op Roundup
Sinds 2011 zijn actievoerders en groene politici in Nederland bezig om het verbod van Roundupgebruik op stoepen, schoolpleinen er door te krijgen. In november 2015 wordt dan het verbod van kracht en mag het spul niet meer aan particulieren verkocht worden. Maar het is geen algeheel verbod: de landbouw mag het blijven gebruiken. Als een middel schadelijk is dan is het niet alleen schadelijk wanneer particulieren het gebruiken maar ook of juist bij grootverbruik. De landbouw maakt op grote schaal gebruik van het middel. Het wachten is op een internationaal verbod van Roundup en van andere middelen waar glyfosaat in zit.
bron: https://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/134 ... op-roundup
Het blijft onjuist, RoundUp is gewoon te koop. Het verbod is er nooit gekomen.
https://www.tuincentrum.nl/roundup-conc ... gJmEvD_BwE

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zo'n polypropyleen scherm is toch een redelijke oplossing? Of anders een metalen plaat. Ik vraag me af of de wortels op de erfgrens doorgezaagd kunnen worden. Doorsteken zal wel niet gaan.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat scherm lijkt me inderdaad de beste oplossing. Wel even gedoe om het in te graven...

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door BL2 »

Hoe dan ook, eisen dat de Bamboe op grond eigenaar plant wordt weggehaald gaat nooit lukken, dus maatregelen nemen dat de plant niet in uw tuin komt is het enige dat mogenlijk is.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door renewouters »

Moneyman schreef:
15 jul 2019 16:30
Gegrand schreef:
15 jul 2019 16:18
Half verbod op Roundup
Sinds 2011 zijn actievoerders en groene politici in Nederland bezig om het verbod van Roundupgebruik op stoepen, schoolpleinen er door te krijgen. In november 2015 wordt dan het verbod van kracht en mag het spul niet meer aan particulieren verkocht worden. Maar het is geen algeheel verbod: de landbouw mag het blijven gebruiken. Als een middel schadelijk is dan is het niet alleen schadelijk wanneer particulieren het gebruiken maar ook of juist bij grootverbruik. De landbouw maakt op grote schaal gebruik van het middel. Het wachten is op een internationaal verbod van Roundup en van andere middelen waar glyfosaat in zit.
bron: https://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/134 ... op-roundup
Het blijft onjuist, RoundUp is gewoon te koop. Het verbod is er nooit gekomen.
https://www.tuincentrum.nl/roundup-conc ... gJmEvD_BwE
Maar iets hoeft uiteraard niet verboden te zijn om het toch links te laten liggen. We kunnen ook zelf nadenken.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Bamboe kan vervelend zijn (maar zeker niet alle soorten woekeren).
Zoals bovengezegd kun je weinig doen tegen de bamboe in de tuin van je buren maar tegen scheuten die oversteken naar jouw tuin des te meer. Zoals gezegd tot ca. 60 cm een sleuf graven en alle scheuten rigoreus afsteken. Vervolgens een bamboescherm (dikk kunststofplaat die tegen de wortels kan ingraven en de sleuf weer dichtgooien (doe je het om een pol bamboe dan blijft de pol gewoon binnen de grenzen.

Bamboe kan uitgezonderd in het voorjaar als de jonge scheuten omhoogkomen prima tegen roundup (ook tegen de sterkere buitenlandse variant). Heel veel zout na een langere warme en droge periode i.c.m. water geven werkt een stuk beter.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Als je de bamboe afsnijdt en op de stengels flink met Round Up bespuit, trekt dat in de wortel en wordt een groot deel van het hele wortelstelsel vernietigt. Dus ook misschien een deel in de grond van de buren.

Heb ik met Japanse Duizendknoop zo gedaan. Werkte prima.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door Moneyman »

renewouters schreef:
15 jul 2019 18:47
Moneyman schreef:
15 jul 2019 16:30
Gegrand schreef:
15 jul 2019 16:18
In november 2015 wordt dan het verbod van kracht en mag het spul niet meer aan particulieren verkocht worden.
Het blijft onjuist, RoundUp is gewoon te koop. Het verbod is er nooit gekomen.
https://www.tuincentrum.nl/roundup-conc ... gJmEvD_BwE
Maar iets hoeft uiteraard niet verboden te zijn om het toch links te laten liggen. We kunnen ook zelf nadenken.
Klopt. Maar dat was niet de discussie.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door Theotrucker »

In het algemeen kunnen palmen goed tegen zout. Ze groeien vaak op een strand. Maar garantie geven is een dure grap.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Palmen kunnen in ieder geval veel beter tegen zout dan tegen roundup (maar ik zou zout enkel inzetten bij een grote pol bamboe en niet voor losse scheuten).
Vervelende is dat roundup zich makkelijk door de hele plant verspreid en dat nabijgelegen planten aantast (ook is het daar niet op aangebracht - met spuiten beschadig je ook de omliggende planten).

Ik vrees dat als er reeds scheuten door de kluit van de palmen groeien er niets anders opzit dan rooien, kluit bamboe vrij maken en weer planten, alternatief is ermee leren leven en consequent afknippen, met git zou ik het niet proberen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan ook Japanse Duizendknoop tegen de bamboe aan planten. Deze geeft de bamboe dan een stevige tik terug.

MarleenBottelier
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2017 18:00

Re: Last van bamboe van de buren

Ongelezen bericht door MarleenBottelier »

Ik had hetzelfde probleem, zwarte bamboe bij de buren....
De buurvrouw wilde geen kant op, ik had daar maar niet moeten gaan wonen, ik moest dan maar geen tuin nemen....etc
Bamboe is een woekerplant en daardoor een overlast gevende plant, de wet heeft hier regels voor
Ik heb meerdere malen netjes gevraagd, mondeling en per aangetekende brief, of ze er voor wilde zorgen dat ik geen overlast had
Geen reaktie en dus heb ik mijn Rechtsbijstand Verzekering dit klusje laten opknappen
Ze kreeg 6 weken de tijd om een oplossing te zoeken en anders kwam het voor de rechter
Ze koos eieren voor haar geld en heeft langs haar hele tuin een schot van een soort rubber laten ingraven

Mijn voordeel was dat tussen haar en mijn tuin een voetpad ligt
Hebben jullie geen Rechtsbijstand, ga dan naar het juridisch loket en zoek uit wat voor bamboesoort het is

Veel sterkte!
Marleen

Gesloten