LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Dat zou kunnen, een rechte sloot kan ook gegraven worden met verspringende beschoeiing. De uiterwaarden van de sloot vormen dan een rechte lijn. En ieder blijft dezelfde tuinopp. behouden.

Anders zou Pietje.... 10 huizen verder maar een heel klein tuintje overhouden.

Maar daar gaat het even niet om, TS zit in de war over heel iets anders.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door moederslink »

Die sloot zal inderdaad wel recht lopen en niet verspringen.

Maar ik zie óók aan deze kant vanwaar de foto is genomen zooi liggen , van de achterburen?
Ook daar iemand de beschotting weg moeten halen?

Het mooiste zou zijn wanneer alle bewoners samen met de verhuurder en de gemeente één mooie aaneengesloten en dezelfde beschotting krijgen .
Dat gaat flink wat geld kosten maar misschien daar eens een avondje voor beleggen met alle belanghebbenden?
Een kostenplaatje maken en een redelijke verdeelsleutel maken?
De verhuurder heeft er belang bij....de tuinen worden dieper...de gemeente heeft er belang bij....geen onderhoud meer....en de bewoners hebben er belang bij....meer tuin en meer privacy.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Goede actie, daar pleit ik voor. Zo zou het ook aangepakt kunnen worden.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik kan mij juist voorstellen dat sommigen helemaal geen schutting daar willen hebben, maar juist een soort terrasje aan de sloot. Afhankelijk van wat er aan de overkant is.

Maar niet verstandig met hele kleine kinderen.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zijn er meer bewoners met een uitgevlakte/opgehoogde tuin? Dan zou het misschien mog kunnen, maar ik vrees dat het daarvoor al te laat is.

De aannemer is bezig, dus de tekeningen zijn klaar, de procedures doorlopen, de planning gemaakt, enz. En nu komt er (aan beide zijden?) een nieuwe beschoeiing, netjes, strak en ovetal even hoog (zoals het was bij oplevering). Ik kan mij niet voorstellen dat gemeente of aannemer het werk weer stil gast leggen, zeker niet nu de oude beschoeiing al is weggehaald.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
05 sep 2019 21:44
Ik kan mij juist voorstellen dat sommigen helemaal geen schutting daar willen hebben, maar juist een soort terrasje aan de sloot. Afhankelijk van wat er aan de overkant is.

Maar niet verstandig met hele kleine kinderen.
Ik snap wat je zegt...héél leuk een terrasje aan het water, maar dan moet je wél wat uitzicht hebben en niet op zo.n smalle vieze algen groene sloot uitkijken .... ( met muggen 😒 ) ..én dicht op die achterburen ....😒

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door moederslink »

Erthanax, wás die beschoeiing wel overal even hoog bij oplevering?
Het lijkt mij toe dat de bewoners, ieder voor zich , maar wat hebben gedaan en hun eigen gang zijn gegaan.
Hiervandaan links en rechts bekeken...die buren hebben een lagere beschoeiing....

Het mooiste zou idd zijn ...alles op gelijke hoogte plaatsen...mooi strak.
Diepere tuinen ...kortom...win-win situatie [ mét ( veel) kosten ].

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Erthanax »

Links op de foto lijkt het hoog, maar de tuin daarachter lijkt nog laag. Het is dus meer een (houten?) lage schutting tussen water en lage deel van tuin. Maar duidelijk is het niet.

Het lijkt mij op zich een bekende situatie, een beschoeide watergang tussen aflopende tuinen. De voorganger van TS heeft er ooit een vlakke tuin van gemaakt en hij was mogelijk/waarschijnlijk niet de enige. Dan verspringt de hoogte en de afwerking van de beschoeiing. Dat voor alle bewoners gelijktrekken is precies wat er nu gebeurt, alleen de "ophogers" hebben pech. Hier in de buurt zijn kilometers watergang waar je hetzelfde ziet. De een wil hoog, de ander laag, de een geeft er een smak geld aan uit, de ander geen cent. Om draagvlak te creëren en iedereen op een lijn te krijgen is veel tijd nodig. Nu de werkzaamheden al gestart zijn, is die tijd er niet meer, vrees ik. Maar proberen kan geen kwaad. Nee heb je, ja kun je krijgen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik zou zeggen: beleg op zeer korte termijn een avond met alle betrokkenen.
Er is nog niets concreets , denk ik, alleen nog maar ' gesloopt ' bij TS en misschien bij nog wat anderen.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Eens was er een beschoeiing, ook vroeger met die ronde paaltjes je kent dat wel. De gemeente wil een nieuwe strakke beschoeiing en dat plan ligt er, de aannemer is al bezig. Dus in dat opzicht lijkt me het een tikkeltje te laat om met een nieuw plan te komen.

Misschien valt het allemaal nog reuze mee en maken ze er een mooie sloot van met een knappe beschoeiing. maar dan zouden de bewoners daar toch ook van op de hoogte moeten zijn, nu lijkt het volgens TS dat hij zelfs geen tijd heeft om de palen uit de grond te halen. Zo verrast zijn zij.

Dus de vraag zou ook kunnen zijn wanneer zijn de bewoners daarvan ingelicht? Wist TS dit al 5 jaar geleden ook wat hem boven het hoofd hing?
Staat dat ook in zijn huurovereenkomst? die sloot komt er en die beschoeiing ook, maar ten kosten van wat.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het zou me verbazen als TS vijf jaar geleden hierover is geïnformeerd. Ik zou inderdaad wel verwachten dat er huis aan huis een bewonersbrief is bezorgd, een week of twee voor aanvang. Een voorlichtingsbijeenkomst in de voorbereiding zou ook niet zo gek zijn geweest. Misschien dat TS nog kan laten weten hoe de communicatie is geweest.

De werkzaamheden zijn ongetwijfeld aangekondigd op de website van de gemeente en in het lokale huis-aan-huisblad.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door gosewijn »

Het huis aan de rechterkant is gelijk als die van ts . De rijdende rechter ,Moederslink, heeft toen beslist dat de terrassen afgebroken moest worden , maar ik meen dat het toen om ca 2m t ging .

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door moederslink »

En moest er toen gelijksoortige beschoeiing komen? Stom, maar ik weet het écht niet meer, ik herinner me wél Mr Frank Visser in dat bootje.... :lol: heb maar met een half oog zitten kijken denk ik....of ik zat tegelijkertijd op Radar misschien :D

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is, uitgaande van de situatie hier, vooral een kwestie van veiligheid, althans, volgens de regels van het waterschap. Er moet een minimale hoeveelheid oppervlaktewater zijn om overtollig water af te kunnen voeren.

Dat luistert zeer nauw; toen er hier een nieuwe beschoeiing werd geplaatst, ca 20 centimeter van wat er al/nog stond, moest er op een bepaald punt zo'n 4 vierkante meter af worden gegraven zodat de wateroppervlakte gelijk bleef. Je kunt je voorstellen dat het waterschap grenzen stelt aan de hoogte van de beschoeiing om te voorkomen dat de boel in elkaar zakt, alles in het water komt, en er ineens een blokkade ontstaat waardoor met hevige regenval of anderszins het water niet zo vlot afgevoerd kan worden als zou moeten. Dat is dus in feite wat er gebeurd is bij de topicstarter.

Ik denk daarom dat de constructie zoals het was niet zo kan blijven.

Overigens is mijn vraag, wat er in het huurcontract en op de overnamestaat staat, nog niet beantwoord.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door kweenie »

Eens met witte angora. Je kan niet zomaar 'even' de waterkant aanpassen en in plaats van een talud en rechte 'kade' maken. Dat kan grote gevolgen hebben voor de waterhuishouding.

Maar het is ook funest voor de flora en fauna in en om zo'n sloot. Die muggenplaag waarover iemand rept zie je vooral bij nette, strakke slootjes waar geen kikkers en andere muggenetende dieren meer kunnen leven. Bovendien is het dan wachten op de eerste poes die je voorbij ziet drijven omdat die de kant niet meer op kon.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ben bang dat dit voor eigen rekening en risico is, er is aangepast, u heeft het overgenomen en gemeente heeft gewaarschuwd...

op dat moment had u zelf de beschoeing moeten verwijderen en de grond moeten verwijderen, daarna had u alles weer terug kunnen plaatsen...

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Is er tijdig een waarschuwing gedaan?

vooral na de vakantie periode heeft niet iedereen tijd... en 2 weken ervoor als je 3 weken weg ging?
Dit ophogen en gelijkmaken komt erg vaak voor, vermoedelijk in plaats van gemeente gemaakte iets anders neer gezet.
Als je op zelfde plek wilde moet je dit inderdaad slopen, maar 10 cm naar voren, iets minder sloot en het was makkelijker en al klaar geweest.
Gemeente had eerder moeten handhaven en controleren want nu is dat erg laat gedaan.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Hawk-Eye schreef:
06 sep 2019 14:32
ben bang dat dit voor eigen rekening en risico is, er is aangepast, u heeft het overgenomen en gemeente heeft gewaarschuwd...

op dat moment had u zelf de beschoeing moeten verwijderen en de grond moeten verwijderen, daarna had u alles weer terug kunnen plaatsen...
Daarom vroeg W.A ook om de overnamestaat! en was deze nieuwe bewoner 5 jaar geleden gewaarschuwd?

Wat voor tijd heeft TS gehad om alles in oude toestand te brengen, zelfs de palen zijn er in allerijl er uitgerost met verankering en al.

Daarom ben ik ook benieuwd naar de antwoorden van vragen W.A

Bommel226
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2019 09:07

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Bommel226 »

Dank voor alle reacties. Het gaat ons inderdaad niet om een verlengde of verhoogde tuin. Wij vinden het schandalig dat het op deze manier is vernield.
Nog een keer in het kort: in juli is de projectleider van de gemeente aan de deur geweest. Na de zomervakantie zou de beschoeiing vervangen gaan worden. Hij wist nog niet wanneer, kon ook oktober, november worden. Hij zou de aannemer laten bellen zodat we met hem konden overleggen wat te doen met de verhoogde tuin. In de vakantie, op zaterdag 24-08, kregen we van de aannemer een brief dat zij op maandag 26-08, ook nog in de vakantie, gingen beginnen. Op maandag werd door een groepje werklui geroepen vanaf de overkant dat de schutting weg moest. We zijn dus niet in de gelegenheid geweest om überhaupt iets weg te halen, behalve de schutting. Natuurlijk hadden we zelf stenen, zand, aarde weg willen scheppen want dat is nu allemaal verdwenen. En toevallig dat we toen net terug kwamen van vakantie want we hadden ook in het buitenland kunnen zijn.

Bij het tekenen van het huurcontract hebben we getekend voor diverse dingen voor overname, de tuin viel hier niet onder. De tuin is al ruim 15 jaar geleden aangelegd (volgens de buren).
Nu is de beschoeiing weer geplaatst, die steekt net boven de waterrand uit. We hebben nu zelf maar een paar palen in de grond geslagen, een stukje vanaf de beschoeiing en een schutting (hardhout) geplaatst die hopelijk de verhoogde tuin gaat tegenhouden. Als het instort, zien we dat dan wel weer. Er zit nog een behoorlijk gat tussen de schutting en tuin want die moet nog aangevuld worden.

Bommel226
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2019 09:07

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Bommel226 »

En de gezellige babbel met de aannemer en projectleider hebben we natuurlijk al gedaan. Feit blijft dat de projectleider niet goed gecommuniceerd heeft. Ik snap ook dat de aannemer geld wil voor extra werkzaamheden, geen verwijt aan hem maar het had allemaal wat netter gekund.

Gesloten