LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Bommel226
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2019 09:07

Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Bommel226 »

In juni jl. kwam een projectleider van de gemeente aan de deur. De gemeente ging de beschoeiing aan de sloot/tuinkant aanpassen. Omdat wij een opgehoogde tuin hebben, moesten we alle medewerking verlenen door de schuttingen weg te halen. Dit wilden wij natuurlijk best doen. Omdat de tuin hoger is dan de buren, zou de aannemer contact met ons opnemen om te kijken hoe e.e.a. geregeld kon worden, want de tuin was verhoogd.
Die aannemer heeft nooit gebeld. Op de dag van het project is hij langs geweest en heeft gezegd dat alles aan de slootkant weg moest. De palen kunnen we natuurlijk niet in een dag uit de grond trekken dus met grof geweld is alles er uit gehaald waardoor een groot stuk van onze tuin nu in de sloot is gezakt.
De gemeente vindt het ons probleem, de aannemer wil best herstellen maar dat kost flink geld en de vastgoedmakelaar, het is een vrije sector woning, vindt het een probleem tussen de gemeente en aannemer.

Iemand enig idee wat we hiermee aanmoeten? Bijgaand een foto hoe het er nu uitziet.
Bijlagen
foto 1.jpg
(129.7 KiB) 4996 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door criticus2 »

gemeente is opdrachtgever. Dat lijkt mij aanspreekpunt , ook voor eventuele aansprakelijkheid. Die vecht dan maar met uitvoerder uit wie wat betaald. Zal vrees ik wel moeilijke discussie worden, waar rechtsbijstand bij betrokken zal moet worden. Om te beginnen alle contact erover schriftelijk doen. Ik weet ook even niet of dit een probleem is voor gebruiker/huurder of eigenaar. Er is toch schade gedaan aan zijn object.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar mocht u het eind van de tuin wel zo sterk ophogen? Geeft natuurlijk een extra druk op de beschoeiing.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door scontra »

Het is meestentijds zo dat er binnen één meter van originele beschoeiing niets geplaatst, gepoot of gebouwd mag worden.
Zoals ik begrijp betreft het een huurwoning en u kunt dit navragen bij de verhuurder, want die heeft daarover de gegevens en als die u geen uitleg kan geven is de Gemeente de aangewezene om u daarover te informeren.
Zo op de foto te zien heeft u uw tuin opgehoogd t/m de bestaande beschoeiing en heeft deze beschoeiing zelf verhoogd.

Navraag zal uitwijzen of u de regels m.b.t. het gebruik van de bestaande beschoeiing heeft overtreden of niet en daaruit zal dan blijken wie er voor de kosten zal moeten opdraaien.

Ben bang dat u uiteindelijk aan het kortste strootje zult trekken !

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door witte angora »

Bommel226 schreef:
05 sep 2019 09:20
In juni jl. kwam een projectleider van de gemeente aan de deur.
zou de aannemer contact met ons opnemen om te kijken hoe e.e.a. geregeld kon worden

Die aannemer heeft nooit gebeld.

Op de dag van het project is hij langs geweest en heeft gezegd dat alles aan de slootkant weg moest.

De palen kunnen we natuurlijk niet in een dag uit de grond trekken dus met grof geweld is alles er uit gehaald
Ik denk dat bovenstaande delen uit je bericht het pijnpunt aangeven. De projectleider doet een toezegging (de aannemer neemt contact op) die een ander maar moet waarmaken. Terwijl het nog maar de vraag is of de aannemer wel op de hoogte is gesteld. Dat had hij dus nooit zo mogen doen. De aannemer hoeft maar één ding te doen: die sloot aanpassen. En dat kon blijkbaar niet als die schutting daar stond. Aangezien die man zijn werk ook moet doen, zat er weinig anders op dan de schutting er direct uit te halen.

Er is een andere beschoeiing gekomen, die duidelijk niet hoog genoeg is om de verhoogde grond tegen te houden. Je stelt dat de grond in is gestort omdat de schutting weg is gehaald. Gebruikten jullie de schutting dan als een soort verhoogde beschoeiing? Zo ja, hoe hadden jullie het op willen lossen als jullie de schutting zelf hadden weggehaald?

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Tuinen worden door de gemeente aan slootkanten nooit op deze hoogte aangelegd/afgeleverd.
De schuttingen die er nu zijn uitgehaald zouden waarschijnlijk dienst hebben gedaan als beschoeiing. De gronddruk is veel te groot door de behoorlijke verhoging, ook is te zien dat de grondslag niet vast is waardoor deze afkalving plaats kon vinden. Het lijkt zelfs wel dat het vrij recent is aangelegd.

Gemeente zal uiteindelijk bepalen waar het prijskaartje wordt opgehangen, maar ik ben wel benieuwd op de antwoorden die u gaat geven bij WA.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als ik naar de tuin van de buren kijk ,heeft u landjepik gedaan .

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door berndv »

Ben benieuwd naar een foto in de breedte. Ik zie in ieder geval rechts op de foto dat ze daar, verlaagd weliswaar, een meter uit de beschoeiing blijven, en het lijkt ook zo dat ze dat rechts gedaan hebben. En waar de tuin van de buren daadwerkelijk begint, zie ik nog een stuk beschot staan.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door gosewijn »

Dat bedoel ik ,1 kant is duidelijk ,rechterzijde.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door kweenie »

Belangrijkste vraag hier is of je de slootkant überhaupt mocht aanpassen. Als het aflopende stuk grond aan het eind van je tuin is verhoogd terwijl dat niet mocht (wat heel vaak het geval is) dan denk ik dat je weinig kunt doen. Sterker nog, dan zou de gemeente je zelfs kunnen laten opdraaien voor de extra kosten voor het uitbaggeren van de sloot...

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het is niet alleen het ophogen wat problemen geeft, ook de lengte van de tuin. Het lijkt er op dat de tuin tot de waterkant loopt of zelfs er overheen. Hierdoor wordt verhindert dat er onderhoud gepleegd kan worden. De schuld moet dan neergelegd worden bij diegene die de tuin zo aangelegd heeft, danwel opdracht voor heeft gegeven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door moederslink »

Op de foto is links te zien dat díe buren hun tuin óók zo ver hebben laten doorlopen met een nog uitstekend stuk schutting , de buren rechts hebben zo te zien het beschot niet tot aan de sloot laten doorlopen.
Het is vrije sector, dus een huurwoning?
Jammer dat u halsoverkop uw schuttingen en palen er al uit heeft gehaald vóórdat er iets definitiefs besloten werd.
Nu is het een zooitje en u moet maar afwachten hoe en door wie er nu het e.e.a beslist wordt.

Ik herinner mij een uitzending van Mr Frank Visser met exact zo.n zelfde situatie...Mr Frank Visser voer met een bootje door de sloot om de situatie goed te bekijken.😏

Helaas....helaas ik weet de uitspraak niet meer....sorry....😉

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Zijn volgens mij windschermen maar dat terzijde, die palen had ik gewoon onder het maaiveld afgezaagd. Beetje vrijgraven en met zo`n pendelzaag afkorten maar.
Had alles gebleven in huidige staat en dan weer verder horen.

Bommel226
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2019 09:07

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Bommel226 »

De tuin was al opgehoogd toen wij vijf jaar de woning gingen huren. We hebben dit niet zelf gedaan. Het lijkt me dat de gemeente cq vastgoedmakelaar hiervan op de hoogte was of zou kunnen zijn en het gedoogd heeft.
De verhoogde beschoeiing was nog vrij nieuw en had ook kunnen blijven staan. Dit hebben we ook voorgesteld maar dat was geen optie. De oude beschoeiing van de gemeente moest weg. Overigens hebben wij zelf alleen de schutting weggehaald, de aannemer heeft de hoge beschoeiing weggetrokken inclusief de verankerde palen. Hiervoor hebben wij niet eens tijd gehad. Ik ben ook bang dat wij zelf voor alle kosten gaan opdraaien.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Revoked »

Ophogen aan de waterkant zònder damwanden. Da's zo'n beetje het domste wat je kunt doen. Dit is, naar mijn mening, gewoon voor rekening TS.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Goed lezen wat TS schrijft en niet meteen beginnen te schoffelen, damwanden sla je op echt grote werken met veel water of gronddruk.
Op zo`n boeren slootje met een stevige beschoeiing kan je best wat liften.

Maar goed, de TS heeft zijn verhaal goed verwoord en jammer dat hij 5 jaar geleden niet wat meer aandacht heeft uitgelokt bij de verhuurder en het vastgelegd in de huur overeenkomst.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wellicht kunt u met foto’s van toen nog aantonen dat de situatie al bestond en dan zal het opgeknapt moeten worden op kosten van de huisbaas.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar wat staat er in het huurcontract en opleveringsstaat?

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Als je goed naar de foto kijkt zie je ook dat de huizen verspringen, dus de schoeiing zal nooit een rechte lijn zijn. Links en rechts lijkt erop dat de schoeiing al is aangepast, ziet er als nieuw uit.

Dus ik denk dat dit al een tijdje speelt en dat iedereen zijn portie heeft gekregen, zijn beide buurmannen in ieder geval want de schoeiingen zijn een stuk korter geplaatst.

Blijft wel de vraag over is TS daarvoor verantwoordelijk of niet, want hij is daar komen wonen in bestaande situatie waar hij waarschijnlijk niks van wist...of toch wel?

De buurmannen/vrouwen kunnen het verhaal beamen toch?

Slootje uitdiepen hoeft ie zich geen zorgen over te maken, als alle schoeiingen een beurt hebben gekregen dan komt er eens een baggerbootje en die mikt alles naar rechts of links de wal op, en een rups of mobieltje trekt er weer een mooi talud aan.

Perfect toch, volgend jaar aanplanten en de woningen hebben qua uitstraling en zicht weer een opfrisbeurt gekregen.

Maar ik denk eerlijk gezegd dat het wel los zal lopen, maak eens een gezellige babbel met de opzichter van uw gemeente en leg uw welwillendheid uit en info dat u er ook echt niks aan kunt doen. We praten over een schoeiing van 5-6 meter die al tig jaren in de grond stond, dus die mag toch eindelijk ook wel eens vervangen worden. Die afkalfing en instorting toestanden en herstellen ervan vind ik wel een portie voor u, de tuin moet op dat punt toch lager.....zo wie zo!

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe beschoeiing en ingestorte tuin

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat huizen in de diepte verspringen, maak niet dat ze zo’n sloot laten verspringen.

Gesloten