LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe parasol gekocht, maar product uit showroom gekregen. Mag dit?

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
janvanlith
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2020 05:29

Nieuwe parasol gekocht, maar product uit showroom gekregen. Mag dit?

Ongelezen bericht door janvanlith »

Hallo,
Ik heb maandag een parasol van 3 x 3 meter gekocht bij een tuincentrum.
Prijs inclusief voet was € 593, en omdat de gratis hoes niet beschikbaar is, heb ik korting gekregen.
Ik heb uiteindelijk € 570 betaald.
De parasol is afgelopen woensdag geleverd. Toevallig donderdag terug geweest in het tuincentrum en daar zag ik dat ik het ingetrokken showroommodel heb ontvangen, omdat het model waarop ik de aankoop heb gebaseerd er niet meer staat.

Mijn vraag: is dat wel correct?
Ik dacht dat ik een nieuw exemplaar uit het magazijn zou ontvangen. Er is ook niet gesproken over een showroommodel. Aan dit exemplaar kunnen vele handen hebben gezeten en ik heb persoonlijk liever een nieuwe parasol.

Groet van Jan van Lith

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Nieuwe parasol gekocht, maar product uit showroom gekregen. Mag dit?

Ongelezen bericht door Jefdus »

janvanlith schreef:
19 jun 2020 05:43

De parasol is afgelopen woensdag geleverd. Toevallig donderdag terug geweest in het tuincentrum en daar zag ik dat ik het ingetrokken showroommodel heb ontvangen, omdat het model waarop ik de aankoop heb gebaseerd er niet meer staat.
Dat het showmodel er niet meer staat, wil natuurlijk niet zeggen dat dat exemplaar aan u is geleverd. Zijn er andere redenen waarom u denkt dat u een showmodel heeft gekregen? Blijkbaar kreeg u dit vermoeden pas nadat u terug ging na de winkel?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Nieuwe parasol gekocht, maar product uit showroom gekregen. Mag dit?

Ongelezen bericht door berndv »

janvanlith schreef:
19 jun 2020 05:43
Toevallig donderdag terug geweest in het tuincentrum en daar zag ik dat ik het ingetrokken showroommodel heb ontvangen, omdat het model waarop ik de aankoop heb gebaseerd er niet meer staat.
en u baseert uw conclusie op het feit dat het showmodel er niet meer stond? Heeft u ook toevallig nog een medewerker gevraagd?

Aan de andere kant, als het zo zou zijn, is het inderdaad niet netjes. Maar het product dat u heeft ontvangen, is wel het product dat op de overeenkomst staat. Dus feitelijk heeft de winkel u geleverd wat u heeft gekocht. Daarnaast heeft u natuurlijk gewoon alle garanties die gelden voor een nieuw product.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Nieuwe parasol gekocht, maar product uit showroom gekregen. Mag dit?

Ongelezen bericht door mahadma »

omdat het model waarop ik de aankoop heb gebaseerd er niet meer staat.

Tja, hoe denkt u zonder ook maar flard bewijs deze stelling hard te kunnen maken?
Voor hetzelfde geld is deze parasol of aan iemand anders verkocht, of gewoon uit de winkel verwijderd om een andere reden, of heeft mogelijk een medewerker/ster deze wel gekocht? U heeft "slechts" een vermoeden, dus juridisch staat u zéér zwak zonder verdere info. Als er nu een uniek (krasje/merkje) op zou staan dàn had u een bewijs gehad. Nu niets.

In mijn jonge jaren in een fotowinkel gewerkt. Klant wilde na keuze en beslissing per sé een nieuwe kamera uit doos. Best, gedaan, echter die nieuwe uit doos gaf na een uurtje een probleem, de gedemonstreerde werkt na verkoop probleemloos vele jaren .............

Los van alles, uw topic titel en het feitelijke verhaal kloppen niet.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nieuwe parasol gekocht, maar product uit showroom gekregen. Mag dit?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Die discussie heb ik zo vaak gehad. Ja maar meneer, dit is een showroommodel. Euh mevrouw, we hebben geen showroom, maar een winkel. Er wordt 1 exemplaar neergezeten die kan gewoon verkocht worden.

Maar ontopic, u hebt geen bewijs dat u het model uit de winkel gekregen hebt. U hebt gekregen wat u besteld hebt en daarmee is de kous af.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuwe parasol gekocht, maar product uit showroom gekregen. Mag dit?

Ongelezen bericht door 16again »

Je koopt hem zonder hoes, en met (bescheiden) korting.
Dat had al duidelijk moeten/kunnen maken, dat dit model in de winkel gebruikt is.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe parasol gekocht, maar product uit showroom gekregen. Mag dit?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
19 jun 2020 12:05
Je koopt hem zonder hoes, en met (bescheiden) korting.
Dat had al duidelijk moeten/kunnen maken, dat dit model in de winkel gebruikt is.
Aanname.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuwe parasol gekocht, maar product uit showroom gekregen. Mag dit?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
19 jun 2020 12:32
16again schreef:
19 jun 2020 12:05
Je koopt hem zonder hoes, en met (bescheiden) korting.
Dat had al duidelijk moeten/kunnen maken, dat dit model in de winkel gebruikt is.
Aanname.
En wat is er mis met die aanname?
Lijkt me iig een beter argument dan dat van TS, die beweert showroom model te hebben, omdat die in de winkel niet meer staat.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Nieuwe parasol gekocht, maar product uit showroom gekregen. Mag dit?

Ongelezen bericht door mahadma »

Als u iets via internet koopt is de kans dat je een tweede koper bent minstens 50% en bij sommige zaken zelfs 75 %. En stel dat er een 100% bewijs is en de parasol buiten staat een dag buiten kan/is er al meer gebeurd zijn/gebeuren als en week in de showroom.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe parasol gekocht, maar product uit showroom gekregen. Mag dit?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
19 jun 2020 14:05
Moneyman schreef:
19 jun 2020 12:32
16again schreef:
19 jun 2020 12:05
Je koopt hem zonder hoes, en met (bescheiden) korting.
Dat had al duidelijk moeten/kunnen maken, dat dit model in de winkel gebruikt is.
Aanname.
En wat is er mis met die aanname?
Evenveel als met dit van TS.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuwe parasol gekocht, maar product uit showroom gekregen. Mag dit?

Ongelezen bericht door 16again »

Ik hou TS ook alleen een spiegel voor, dat die dit al eerder had kunnen aannemen.

Vooralsnog is alleen in de winkel bekend of de aanname van TS mis is.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Nieuwe parasol gekocht, maar product uit showroom gekregen. Mag dit?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij een Showmodel raakte wel eens iets zoek, zoals die hoes, dan krijg je korting......

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Nieuwe parasol gekocht, maar product uit showroom gekregen. Mag dit?

Ongelezen bericht door Brahms »

janvanlith schreef:
19 jun 2020 05:43
Hallo,
Ik heb maandag een parasol van 3 x 3 meter gekocht bij een tuincentrum.
Prijs inclusief voet was € 593, en omdat de gratis hoes niet beschikbaar is, heb ik korting gekregen.
Ik heb uiteindelijk € 570 betaald.
Ik dacht dat je kwam klagen over de prijs, zo'n 3x3 vierkante parasol kost toch niet meer dan maximaal E 300,- ?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Nieuwe parasol gekocht, maar product uit showroom gekregen. Mag dit?

Ongelezen bericht door Jablan »

Goede kwaliteit zweefparasol kost iets meer ;-)

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Nieuwe parasol gekocht, maar product uit showroom gekregen. Mag dit?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wanneer u in de winkel koopt en zegt "ik wil graag die parasol hebben", dan staat de winkelier volledig in zijn recht om u ook daadwerkelijk het exemplaar te verkopen/leveren wat u in de winkel aanwijst.
Ook mag de winkelier u een exact hetzelfde type uit het magazijn meegeven. Uiteraard gaat de voorkeur van zowel klant als winkelier uit naar dat laatste, indien er voorraad in het magazijn is. Maar is er geen voorraad in het magazijn, dan krijgt u gewoon het exemplaar uit de winkel.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Nieuwe parasol gekocht, maar product uit showroom gekregen. Mag dit?

Ongelezen bericht door omega19 »

Als je iets nieuws koopt mag dit niet gebruikt zijn. Het slechts uitklappen van een parasol binnen in een winkelruimte kan echter niet als gebruik worden gezien. En inderdaad anderen kunnen het artikel aangeraakt hebben, maar dat geldt ook als je schoenen, kleding, boeken , planten etc.koopt. Er is daarmee geen valide reden om te klagen en de winkel heeft niks fout gedaan.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Nieuwe parasol gekocht, maar product uit showroom gekregen. Mag dit?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

en als iemand anders de parasol heeft gekregen die in de winkel stond omdat u net de laatste uit het magazijn had????

Aan de andere kant, wel vreemd dat de hoes er niet bij was dat alleen al doet vermoeden dat de uwe uit de winkel kwam tegelijk, als hij goed is is ie goed....

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Nieuwe parasol gekocht, maar product uit showroom gekregen. Mag dit?

Ongelezen bericht door Boesta »

16again schreef:
19 jun 2020 14:05
Moneyman schreef:
19 jun 2020 12:32
16again schreef:
19 jun 2020 12:05
Je koopt hem zonder hoes, en met (bescheiden) korting.
Dat had al duidelijk moeten/kunnen maken, dat dit model in de winkel gebruikt is.
Aanname.
En wat is er mis met die aanname?
Lijkt me iig een beter argument dan dat van TS, die beweert showroom model te hebben, omdat die in de winkel niet meer staat.
Het is een net zo slecht argument als die van de TS. Beide zijn aannames gebaseerd op eigenlijk niets...

rufus007
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2010 21:46

Re: Nieuwe parasol gekocht, maar product uit showroom gekregen. Mag dit?

Ongelezen bericht door rufus007 »

Dit gebeurt bij meerdere producten, kennissen kochten jaren geleden bij de Cannenburg, een caravan uit de showroom, met alleen de vraag of er nieuwe kussen in kwamen, want hoeveel mensen hadden er al op deze kussens gezeten en gelegen? Toen de verkoper weg was met een draadje een merkteken aangebracht, foto gemaakt, de caravan werd afgeleverd met de gebruikte kussens! De verkoper had hier geen antwoord op!

Gesloten