LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door mp2017 »

tttlocke schreef:
mp2017 schreef:...

En mijn ervaring is dus anders. Gewoon iets roepen maakt het nog niet juist.
Wat is uw ervaring dan, specifiek met betrekking tot VEH?
U heeft deze ervaring nog niet met het forum gedeeld. Wellicht omdat ze niet relevant is?

Moneyman getuigde van zijn ervaring met VEH. Een ervaring die haaks staat op uw algemene uitlatingen.

Moneyman heeft zijn ervaring ook niet gedeeld, dus waarom ik.
Trouwens is mijn ervaring niet relevant, want TS moet niet bij de VEH, maar bij de gemeente van zijn woonplaats zijn. :wink:

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Daar hoeft de Ts dus helemaal niet te zijn. Er stond een schuur, die is door de storm verwoest. Op dezelfde plek is een nieuwe schuur geplaatst. Nu worden de buren kierewiet en eisen een verplaatsing. Lekker laten eisen. Ze hebben geen poot om op te staan.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Daar hoeft de Ts dus helemaal niet te zijn. Er stond een schuur, die is door de storm verwoest. Op dezelfde plek is een nieuwe schuur geplaatst. Nu worden de buren kierewiet en eisen een verplaatsing. Lekker laten eisen. Ze hebben geen poot om op te staan.

stofzuigertje

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Je buren kijken teveel naar de Rijdende rechter!
Die melde regelmatig dat bomen........
Maar dit is dood hout van schuurtje en dan geld die regel niet.
Gewoon neer zetten en laat ze maar deze Rijdende Rechter vragen als ze dat willen!
Als je schuur minder dan de in jou gemeente voorgeschreven schuttinghoogte blijft mag het dus geen 3 meters hoog of zo!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door olaf79 »

Samenvattend:
1. Er is geen regel die verbied om een bouwwerk tegen de erfgrens te bouwen. Wel als het gaat om aanplantsels (bomen, heggen, struiken)
2. Het bouwwerk stond er al heel lang en is nooit over geklaagd. Zonder die storm had het er nog gestaan zonder klachten. Dit is dus geen grond te klagen

Zie geen reden waarom je aan hun verzoek gehoor zult geven.

Bernard7
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2018 14:23

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door Bernard7 »

Ik heb inmiddels contact gehad met mijn rechtsbijstand en de gemeente.

Conclusie :
1 Er is geen regel die verbied de schuur tegen de erfgrens te zetten, mits er geen ramen naar hun kant inzitten, regenwater naar hun tuin loopt enz. Zie ook 3.
2 Afhankelijk van de hoogte van de schuur en de overige bebouwing op het perceel moet wel een vergunning aangevraagd worden ook al is het een vervanging van een reeds bestaande schuur. Dit wordt als een nieuwe situatie gezien. Indien meer dan 3 meter hoog dan altijd vergunningplichtig. Indien minder dan is het plaatsen van de vervangende schuur afhankelijk van het percentage bebouwing van het gehele perceel. Daar zijn landelijke rekenregels voor.
3 Tevens staan daar rekenregels bij voor de hoogte van de schuur in relatie tot de afstand tot de erfgrens. Dit inverband met schaduwwerking. Je moet echter wel een heel hoge schuur zetten om deze niet tegen de erfgrens aan te mogen zetten.

Iedereen bedankt voor de reacties en adviezen!

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door vroem »

Bernard7 schreef:Ik heb inmiddels contact gehad met mijn rechtsbijstand en de gemeente.

Conclusie :
1 Er is geen regel die verbied de schuur tegen de erfgrens te zetten, mits er geen ramen naar hun kant inzitten, regenwater naar hun tuin loopt enz. Zie ook 3.
2 Afhankelijk van de hoogte van de schuur en de overige bebouwing op het perceel moet wel een vergunning aangevraagd worden ook al is het een vervanging van een reeds bestaande schuur. Dit wordt als een nieuwe situatie gezien. Indien meer dan 3 meter hoog dan altijd vergunningplichtig. Indien minder dan is het plaatsen van de vervangende schuur afhankelijk van het percentage bebouwing van het gehele perceel. Daar zijn landelijke rekenregels voor.
3 Tevens staan daar rekenregels bij voor de hoogte van de schuur in relatie tot de afstand tot de erfgrens. Dit inverband met schaduwwerking. Je moet echter wel een heel hoge schuur zetten om deze niet tegen de erfgrens aan te mogen zetten.

Iedereen bedankt voor de reacties en adviezen!
alleen: hoe verhoudt eea zich met jullie specifieke situatie?

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door mp2017 »

Bernard7 schreef:Ik heb inmiddels contact gehad met mijn rechtsbijstand en de gemeente.

Conclusie :
1 Er is geen regel die verbied de schuur tegen de erfgrens te zetten, mits er geen ramen naar hun kant inzitten, regenwater naar hun tuin loopt enz. Zie ook 3.
2 Afhankelijk van de hoogte van de schuur en de overige bebouwing op het perceel moet wel een vergunning aangevraagd worden ook al is het een vervanging van een reeds bestaande schuur. Dit wordt als een nieuwe situatie gezien. Indien meer dan 3 meter hoog dan altijd vergunningplichtig. Indien minder dan is het plaatsen van de vervangende schuur afhankelijk van het percentage bebouwing van het gehele perceel. Daar zijn landelijke rekenregels voor.
3 Tevens staan daar rekenregels bij voor de hoogte van de schuur in relatie tot de afstand tot de erfgrens. Dit inverband met schaduwwerking. Je moet echter wel een heel hoge schuur zetten om deze niet tegen de erfgrens aan te mogen zetten.

Iedereen bedankt voor de reacties en adviezen!
Inderdaad de goede stappen naar de juiste instanties gezet, om een bindend advies te verkrijgen.

Bedankt voor de terugkoppeling!

stofzuigertje

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Voor een andere schuur kan als die groter is lastiger worden.
Een gelijkwaardige of kleinere mag altijd, gewoon de buren naar Rijdende Rechter sturen..... kunnen ze de boom in die er niet staat!

vaga
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2018 18:24

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door vaga »

Het is heel simpel! Het doet er helemaal niet toe waar je recht op hebt. Je gelijk krijgen en wat van de wet wel en niet mag is totaal onbelangrijk. Nodig je buren uit voor een kop koffie. Verwen ze met een zelfgebakken taartje erbij, zodat ze weten dat jij een goede relatie belangrijk vindt. Vraag terloops wat ze nu zo stoort, waar ze nu echt mee zitten. Los dat zelf gewoon op. Ook al is het onterecht. Zo'n groot probleem is het niet voor jou. Jaren en jaren niet met je buren praten en je ergeren aan alles wat ze doen is dat wel. En dat krijg je hierdoor wel. Af en toe moet je een klein ongemak nemen om een groter gemak binnen te halen. En dat grote gemak is prettig leven zonder jaren van stress of ergernis van buren. Geloof mij dat verhoogt de kwaliteit van je leven enorm. Een goede buur is beter dan een verre vriend. Nodig ze uit voor een kopje koffie. Vandaag nog.

staraad
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 aug 2017 12:32

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door staraad »

"Een goede buur is beter dan een verre vriend. Nodig ze uit voor een kopje koffie. Vandaag nog.."

En dat is het juiste advies, altijd maar het conflict zoeken lost niets op!

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

staraad schreef:"Een goede buur is beter dan een verre vriend. Nodig ze uit voor een kopje koffie. Vandaag nog.."

En dat is het juiste advies, altijd maar het conflict zoeken lost niets op!
Er wordt helemaal geen conflict gezocht. Koffie is prima, maar met de mededeling “verplaatsing gaat niet gebeuren” Nog een bakkie?

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic reacties verwijderd door moderatie.

staraad
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 aug 2017 12:32

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door staraad »

Lady1234 schreef:
staraad schreef:"Een goede buur is beter dan een verre vriend. Nodig ze uit voor een kopje koffie. Vandaag nog.."

Er wordt helemaal geen conflict gezocht. Koffie is prima, maar met de mededeling “verplaatsing gaat niet gebeuren” Nog een bakkie?
Weer een die het niet begrepen heeft........
Lekker diplomatiek......Dergelijke aanpak leidt vervolgens tot mogelijk langdurige onmin.
Maar blijkbaar is ten koste van alles je gelijk halen dit waard.

Als ik naar de sommige afleveringen van de rijdende rechter kijk, krijg ik echt last van plaatsvervangende schaamte. Ongelooflijk hoe sommigen senioren hun oude dag compleet laten verzuren door nauwelijks ter zake doende meningsverschillen met hun buren.
Na de uitspraak is er ook geen leermoment en vertikt men het elkaar de hand te schudden. Gewoon ziekelijk en een goed voorbeeld voor de jeugd......NOT
Laatst gewijzigd door staraad op 05 mar 2018 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

staraad schreef:
Lady1234 schreef:
staraad schreef:"Een goede buur is beter dan een verre vriend. Nodig ze uit voor een kopje koffie. Vandaag nog.."

Er wordt helemaal geen conflict gezocht. Koffie is prima, maar met de mededeling “verplaatsing gaat niet gebeuren” Nog een bakkie?
Weer een die het niet begrepen heeft........
Lekker diplomatiek......Dergelijke aanpak leidt vervolgens tot mogelijk langdurige onmin.
Maar blijkbaar is ten koste van alles je gelijk halen dit waard.
Ik heb het prima begrepen. De schuur van de Ts, die daar al jaren en jaren stond, is door de storm omgewaaid. Vervelend, maar kan gebeuren. De Ts heeft een nieuwe schuur geplaatst, ik ga ervan uit op dezelfde plaats en van dezelfde maat. Mooi, probleem opgelost, er staat een keurige nieuwe schuur.
En nu komen de buren dat dat ding verplaatst moet worden en daar zou de Ts dan gehoor aan moeten geven om de buren hun zin te geven? Dwaasheid.

staraad
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 aug 2017 12:32

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door staraad »

Lekker genuanceerd weer........Er wordt nergens gesteld dat je moet toegeven. Maar ga wel het gesprek aan.
Voor de goede orde, bedenk wel dat wij de kwestie van een kant horen. Nergens wordt duidelijk of de opnieuw geplaatste schuur van dezelfde afmetingen is?

Ter afsluiting, mijn doel zal altijd zijn de verhoudingen met mijn buren goed te houden, is mij veel waard.

Discussie wat mij betreft gesloten, rest is alleen maar herhaling van standpunten.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

In de OT wordt geschreven over identieke afmetingen op dezelfde plaats.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door renewouters »

olaf79 schreef:Samenvattend:
1. Er is geen regel die verbied om een bouwwerk tegen de erfgrens te bouwen. Wel als het gaat om aanplantsels (bomen, heggen, struiken)
2. Het bouwwerk stond er al heel lang en is nooit over geklaagd. Zonder die storm had het er nog gestaan zonder klachten. Dit is dus geen grond te klagen

Zie geen reden waarom je aan hun verzoek gehoor zult geven.
Maar toch kan het geen kwaad om met de buren hierover in gesprek te gaan en er proberen achter te komen waar hun vraag vandaan komt. Niet zelden is er iets anders aan de hand en worden dit soort voor de hand liggende zaken gebruikt/misbruikt om een bepaald ongenoegen te uiten.

Gesloten