Omgevingsvergunning

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Omgevingsvergunning

Ongelezen bericht door BL2 »

Voor de bouw van een kleine volière voor onze vier vogeltjes wilde we achter ons huis, op het zgn "achtererf" wat bouwen.
Om te kijken of dat zonder vergunning kon deden we dat via www.omgevingsloket.nl de vergunning check
Echter bij deze officiële check worden helemaal niet de belangrijkste vragen gesteld, namelijk waar je wil bouwen op je gebied. Het maakt namelijk nogal wat uit of dit in de voor- zij- of achtertuin wilt bouwen.
Daardoor wordt er gevraagd of het bouwwerk hoger of lager dan 1 meter wordt. Het vreemde is dat de 1 meter hoog helemaal niet geldt bij vergunningsvrij bouwen op het achtererf. Ook mag er maar 2 M2 gebouwd worden, op het achtererf vele malen groter.
Omdat de ingevulde gegevens daardoor niet juist zijn voor het achtererf, krijg je ook een officieel antwoord wat niet klopt.

Wij willen bouwen tot ongeveer 2 meter hoog en 3.90 meter diep en dit mag gewoon vergunningsvrij, volgens ons tenminste......

Waarom geeft de check verkeerde info, of zien wij het verkeerd of iets over het hoofd ?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Omgevingsvergunning

Ongelezen bericht door Jablan »

Test het eens met een aanbouw of uitbouw in plaats van een volière.

Mijn voorspelling: vergunningsvrij, tenzij de volière meer dan 1/3e van de tuin inneemt.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Omgevingsvergunning

Ongelezen bericht door BL2 »

Bedankt voor de tip, met "aanbouw" gedaan, maar zelfde advies: Vergunningplichtig. Vanmiddag zeker 5 keer gedaan via de mobiel.

Maar nu de opvallende grap: Via de laptop is het te doorlopen menu heel anders, met ander vragen, en wel de juiste uitkomst: Vergunningsvrij

We snappen er niets meer van.........

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Omgevingsvergunning

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens deze pagina van helpdeskbouwregels.nl (van de Rijksoverheid) is een volière vergunningsvrij. Maar via de vergunningscheck krijg ik toch ook als resultaat dat de bouw vergunningsplichtig is.

Het lijkt er inderdaad op dat die vergunningscheck niet vlekkeloos is. De oplossing is, hoop ik, contact opnemen met de gemeente. Hopelijk krijgt u dan meer duidelijkheid. Let er wel op dat u schriftelijk bevestiging krijgt.

Een andere mogelijkheid is gewoon uw gang gaan. Pols dan wel vooraf hoe uw buren erover denken. Als die er geen problemen mee hebben en dus niet zullen klagen, voorzie ik geen problemen.

Zelf heb ik een aantal jaren geleden een houten blokhut in de achtertuin gezet, zonder vergunning en zonder melding. Inmiddels staat die keurig in de BAG vermeld (leve de luchtfoto's :mrgreen: ), maar van de gemeente heb ik nooit iets gehoord.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Omgevingsvergunning

Ongelezen bericht door BL2 »

Het lijkt bij ons fout te zijn gegaan bij de volgende vraag:
"Wordt het nieuwe bouwwerk gebruikt ten dienste van het wonen?"

Wij vulde NEE in, maar het blijkt JA te moeten zijn. Ook een dierenverblijf hoort bij wonen.
En dan blijkt het menu geheel anders te zijn en is de volière wel vergunningvrij.
Na de winter maar eens aan de bouw beginnen.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Omgevingsvergunning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moeten die vogels dan niet voor de winter onder dak? 😁

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Omgevingsvergunning

Ongelezen bericht door BL2 »

Nee te koud, zitten nu lekker binnen, waar de CV aan staat. Tis meer voor de zomer.

Plaats reactie