LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Recht van overpad, wat zijn de regels?

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Hedwigschaper
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2020 18:02

Recht van overpad, wat zijn de regels?

Ongelezen bericht door Hedwigschaper »

Helaas kan ik geen foto uploaden want dan wordt er gezegd bestand te groot is
Maar graag uw advies
Ik heb een huurwoning
En mijn buurvrouw tegenover een koopwoning
De grond tussen ons in, is zover ik weet van de gemeente en geld er recht van overpad,
Maar toezicht van de gemeente wil hierover niet handhaven, dat hier containers etc en een motor worden geplaatst.
Hoe kan ik checken ,wat de afspraken en regels zijn voor dit stuk grond?
Ik heb gekeken op kadaster.nl
En erfdienstbaarheid onderzoek kost alweer bijna 150 euro
Kan ik zelf bijv aan de gemeente opvragen wat hiervan de regels zijn?
Alle tips welkom,
Want heb sterk het vermoeden de gemeente niet wil handhaven en mij niet de regels of afspraken ervan wil geven.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Recht van overpad, wat zijn de regels?

Ongelezen bericht door berndv »

als het grond is van de gemeente, dan denk ik al gauw aan openbare grond, niet zozeer in termen als recht van overpad. Voor zover ik weet is het niet de bedoeling om containers op openbare grond te stallen. Voor motoren gelden andere regels betreffende het parkeren. Maar hoe moet ik mij dat stuk grond voorstellen? Is het afgesloten? Van wie zijn die container en motor? Heeft u al geprobeerd om de eigenaar hier op aan te spreken? Hoe zit het met de regels in de APV?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Recht van overpad, wat zijn de regels?

Ongelezen bericht door grun »

Over welke gemeente hebben we het hier?

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht van overpad, wat zijn de regels?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gaat het over grond tussen de voorzijden van de woningen? Of de achterzijden?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Recht van overpad, wat zijn de regels?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als een afvalbak of motorfiets van je buren een pad blokkeren is de brandgang niet vrij en moet gemeente handhaven.
Koop of huur maakte niets uit, een achterom moet open blijven ongeacht eigenaar grond.

Gewoon bij de gemeente klagen dat ze de regels voor brandveiligheid overtreden door openbare doorgang gedeeltelijk te blokkeren.

Arizonakid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Recht van overpad, wat zijn de regels?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Zonder de situatie te kennen kan niemand hier iets zinnig over zeggen. Woont de buurvrouw 5 meter tegenovr U, 20, 40?

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Recht van overpad, wat zijn de regels?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wanneer het pad van de gemeente is én voor iedereen toegankelijk, dan zal er geen sprake zijn van recht van overpad. Dan is het gewoon 'openbare weg'. En ja, ook een achterom/brandgang van amper een meter breed is vaak voor iedereen toegankelijk en daarom een onderdeel van de openbare weg. In zo'n geval heeft u niets te maken met de regels voor 'recht van overpad', maar zult u het moeten doen met de regels die uw gemeente heeft opgesteld voor het gebruik van de openbare ruimte. Meestal is in die regelgeving vastgelegd dat het plaatsen van vuilcontainer/afvalbakken op de openbare weg niet is toegestaan (behalve natuurlijk op de dag dat de vuilniswagen ze komt legen).

Voor motorfietsen geldt de wegenverkeerswet: deze mogen niet op een voetpad of fietspad geparkeerd worden. Echter wordt dit meestal wel gedoogd, indien het niet echt hinder oplevert.

Voor fietsen en bromfietsen/scooters geldt dat deze wel op de openbare weg geparkeerd mogen worden, zolang de vrije doorgang voor anderen hierdoor niet wordt belemmerd. Om rolstoelen en kinderwagens voldoende doorgang te bieden, moet een passeerruimte van minimaal 120cm breed over blijven.

In het geval van een foutgeparkeerde motorfiets kan de politie (wijkagent) of Handhaving optreden.

Voor de foute plaatsing van (brom)fietsen, afvalbakken en andere voorwerpen op gemeentegrond, kunt u bij de gemeente een handhavingsverzoek indienen.

Wanneer het pad waar het hier om gaat in eigendom is bij één of meerdere private partijen en er daadwerkelijk een recht van overpad geldt, dan is de regel dat de gebruiker(s) van het pad te voet of met een handkar of kruiwagen een vrije doorgang moeten hebben. Of er sprake is van recht van overpad, is vastgelegd in de notariële koopakte van de percelen die het overpad moeten verlenen én van de percelen die het pad mogen gebruiken. In de akte staat op welke wijze het overpad verleend moet worden, en welke perceel eigenaren en gebruikers het pad mogen gebruiken. Notariële koopaktes zijn tegen betaling op te vragen bij het kadaster.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Recht van overpad, wat zijn de regels?

Ongelezen bericht door mahadma »

Als het niets mag kosten: de rijdende rechter. Kom je wel op tv.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Recht van overpad, wat zijn de regels?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hedwigschaper schreef:
09 jun 2020 18:15
Ik heb een huurwoning
En mijn buurvrouw tegenover een koopwoning
De grond tussen ons in, is zover ik weet van de gemeente
Het lijkt er inderdaad op dat het gewoon openbare grond is.

- Wat zegt je verhuurder ervan? Weet die toevallig hoe het zit?
- Heb je je buren er zelf al over aangesproken? Waarom zet zij die containers en de motor daar neer?
- Hoe breed is dat stuk grond?
- Heb je daadwerkelijk last van die containers en de motor?

Hedwigschaper
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2020 18:02

Re: Recht van overpad, wat zijn de regels?

Ongelezen bericht door Hedwigschaper »

Het gaat om gemeente Deventer
Ik heb de eigenaar aangesproken ,en zij zegt ik hoef enkel 90 cm vrij te houden, voor de brandweer
Onze voorkant van het huis ,kijkt naar elkaar,
En tussen ons zit denk ik 5 a 6 meter
Waarbij aan de rechterkant de schuurtjes staan, het gedeelte meer aan haar kant is haar schuur, en de schuur meest dicht bij mij is dus van mij.
Maar recht voor haar deur en haar schuur loopt dus nog een voetpad, waardoor je dus verder bij de rij huizen kunt komen.
Dit is ongeveer 2 meter breed,
Wij wonen dus op de hoek, van en rijtjeswoning
En ik moet dus voor haar deur langs, over dit voet pad.
Van boven naar beneden gezien , haar voordeur zit rechts van dit voetpad
Dan loopt er dus een voetpad van 2 meter voor haar deur
En dan zit er dus een vorm van een koelkast, lange rechthoek opstaand, ruimte tussen ons in.
En op dit open stuk ruimte tussen onze woningen, zet zij dus het steeds voller, met container
Terwijl ik zover ik weet dit gemeente grond is, en dit dus zo vrij mogelijk moet blijven.
Een paar straten verderop woont mijn zus, zelfde situatie , en mag daar niks plaatsen, anders komt gelijk handhaving
Maar handhaving is 1 keer geweest, en vond toen de eerste 2 bakken over dwars geen probleem. En heb sterk het vermoeden dat handhaving niet wil handhaven...en ik heb sterk de indruk gekregen de gemeente mij niet wil beantwoorden wat de regels en afspraken hiervan zijn, ze bleven mijn vraag maar ontwijken wanneer ik vroeg klopt het dat dit grond van de gemeente is?
En wil dus graag deze afspraken van het perceel met open ruimte tussen onze woningen opvragen of navragen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Recht van overpad, wat zijn de regels?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als jij jou bakken ook zo neerzet, en recht tegenover haar is er geen 90 cm meer over!
En heb je ook een fiets?

Ook is lopen naast een fiets of met brede tassen 90 cm erg krap.
En hoe maak je de bocht jou tuin in?
Gewoon met foto naar handhaving wegens brandgang blokkeren en als je enkele bakken toe gaat staan,
elke bak gaat in de zomer stinken en dan is dat een slalom van groenen en zwarte bakken of is voor plastic en papier er ook nog?

Als het niet hun erf is mag je er niets plaatsen!
Ze hebben tuin genoeg en als zij mogen doe je hetzelfde zo dat zij er ook niet meer door kunnen!
Ook is een motor draai ruimte nodig en je mag een Motor rijder uitnodigen.
Als ik die niet in jou achtertuin kwijt kan of niet meer weg kan moeten ze die fout parkeerder wegslepen!

Verder is mijn BMW vrij breed dus kan ik wel jou tuin in?
Dan heb ik lege steeg van 2 meters breed echt nodig en geen 90 cm smalle tunnel.

Een briefje van Handhaving, is vaak wel voldoende en bij niet verwijderen mogen zij dat doen!
Als Handhaving weigerde de verantwoordelijke wethouder vragen want die moet ze aansturen.

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Recht van overpad, wat zijn de regels?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou er eens wat spullen van mezelf neerzetten dan bij de buren aanbellen dat je er niet meer door kan, omdat het pad vol staat.

honza
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 mar 2009 16:04

Re: Recht van overpad, wat zijn de regels?

Ongelezen bericht door honza »

Hedwigschaper schreef:
09 jun 2020 18:15
Helaas kan ik geen foto uploaden want dan wordt er gezegd bestand te groot is
ga naar https://picresize.com/
click op browse op de foto te selecteren
click op continue
geef aan dat je tot 75% wilt verkleinen
click op opslaan op je harddisc
en voila: foto is gereed en opgeslagen maar wel een veel kleiner bestand

jls630430
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 nov 2006 09:58

Re: Recht van overpad, wat zijn de regels?

Ongelezen bericht door jls630430 »

Hallo, ik zat met hetzelfde probleem. En ik heb het uit laten zoeken. Er is verschil van overpad en overgang. Dat komt doordat het een wet uit begin vorige eeuw is. Overpad houdt in dat bevoegden er alleen over heen mogen lopen al dan niet met een voorwerp op wielen. Het mag in dit geval niet breder zijn dan een handkar ( ja, ja..zo oud is deze wet). Bij recht van overgang mag er wel een breder voorwerp op wielen erover heen, zoals een auto.
Maar wat het ook is, overgangsrecht geeft aan dat men er alleen over heen mag ten behoeve om op zijn/haar terrein te komen gebruik makende van het terrein van een ander. Dus het plaatsen of parkeren van welk voorwerp dan ook, is nooit toegestaan tenzij men daar (schriftelijk) toestemming van de eigenaar heeft. De breedte van het stuk grond speelt geen rol.
Maar een valkuil: het bewuste "pad" moet duidelijk kenbaar zijn als "eigen weg / prive terrein" of iets dergelijks. Gebeurt dit gedurende 30 jaar niet, is de grond openbaar terrein voor iedereen. Het is dan onderdeel van de openbare weg geworden. Echter, het is toegestaan, ook als niet eigenaar van het "eigen" terrein, om een dergelijk bord te plaatsen. Het bord dient duidelijk zichtbaar en op ooghoogte geplaatst te worden. Zo vervalt de verjaring van 30 jaar.
Als u wilt weten wie gebruik kan maken van de grond of eigenaar is, zult u dit toch echt op moeten vragen bij het kadaster. Daar weten zij wie gebruik mag maken van erfdienstbaarheid. Dat dit geld kost moet men er voor over hebben als men voor eens en altijd duidelijkheid wil.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Recht van overpad, wat zijn de regels?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

anders ga naar google en neem een snapshot, zet dan de link hier neer, als je converteert naar jpg helpt ook....

voor wat het parkeren van een motor op het voetpad, dit mag gewoon, zolang er maar geen hinder ontstaat oftewel, de vrije doorgang gewaarborgd is....

als het gemeentegrond is mag er geen container staan is het prive weer wel, dit heeft niet met overpad te maken maar mett de openbare ruimte....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Recht van overpad, wat zijn de regels?

Ongelezen bericht door sjohie »

Handhaven is soms meer, naja minder, dan meteen een bon uitschrijven. Vaak beginnen ze met een waarschuwing. Ik heb via de app hier in Deventer ooit eens een melding gemaakt over los liggende troep tegen de zijkant van een woning, waarbij die troep op de stoep lag, en daar zijn ze even langs geweest voor een praatje, en sindsdien is het klaar.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Recht van overpad, wat zijn de regels?

Ongelezen bericht door berndv »

Hedwigschaper schreef:
13 jun 2020 21:39
Terwijl ik zover ik weet dit gemeente grond is, en dit dus zo vrij mogelijk moet blijven.
Als dit grond van de gemeente is, mag die bak er niet staan. Is het grond van uw overburen en geldt er erdienstbaarheid, mag er misschien wel een bak staan, dat is afhankelijk van hoe de erdienstbaarheid is vastgelegd in het koopcontract van uw overburen.

Hedwigschaper
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2020 18:02

Re: Recht van overpad, wat zijn de regels?

Ongelezen bericht door Hedwigschaper »

Gemeente Deventer.
Wij wonen tegen over elkaar, deuren kijken naar elkaar toe.
Voor haar deur loopt een pad, onder de woningen door, en tussen onze huizen zit haar schuur en mijn schuur. En moet van het pad voor haar deur.. Naar de grond tussen de woningen in en op deze hoogte staan dus de schuren.
Zover ik weet mag hij op dit pad wat voor hun huis loopt, geen motor stallen. En hier staat dus een motor geparkeerd. Maar de gemeente wil niet handhaven. En op het stuk tussen de huizen heeft ze haar containers over dwars geplaatst terwijl ik er langs moet om bij mijn woning te komen. Kun/wil je mij helpen, graag [email protected]

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Recht van overpad, wat zijn de regels?

Ongelezen bericht door sjohie »

Je kan een kadastergrens zelf bekijken oa via deze viewer https://www.pdok.nl/viewer/. En dan links onder datasets bij de K van Kadaster even die laag selecteren als je ingezoomd bent op je eigen locatie. Dat is gratis, en zo kan je om te beginnen zien waar de grenzen lopen. Recht van overpad kan op 2 manieren ontstaan, je kan het als buren notarieel vast laten leggen, zodat een nieuwe koper van je huis datzelfde recht meekoopt, echter is dat omslachtig en niet gratis, dus wordt dat zelden gedaan tussen particulieren. Dan is er een bepaling die zegt dat als iets X jaar zo bestaat, het een soort van verworden recht wordt. Zijn plenty afleveringen van de rijdende rechter over, met veel betere uitleg.

In jouw gemeente is er een online tool om openbare ruimte meldingen te doen, die kan je gebruiken om zo de gemeente eens te laten kijken, misschien dat die motor een brandgang versperd ofzo.

Als je de eigendomsakte van een perceel wilt bekijken, bijvoorbeeld om te zien of er iets van een recht van overpad in is vastgelegd, dan kan je die bij het kadaster zelf kopen voor €2,95. LET OP!!! dat is dus de site van het kadaster zelf, dus niet sites als kadasterdata.com oid die je bovenaan de google zoekresultaten zult zien. Die trekken je een poot uit.


Gesloten