LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te hoge klimop op de erfgrens

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
stofzuigertje

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

50cm, ja dat kun je eisen maar een klimop haalde die afstand moeiteloos, bij mijn voortuin was in hoekje deze en 7 meters verder groeide deze ook.....dus die APV kun je vergeten... stiekem onder de schutting door is helaas mogelijk en niet strafbaar.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ze wonen er pas en nou is de hedera al meer dan twee meter hoog? Prima tuingrond dus.

Overigens hebt u het zelf over een kleine oorlogsverklaring van de buren.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@Lady123 ...

Ook hedera wordt kant en klaar tot twee meter hoog aangeboden: https://www.tuinplantenwinkel.nl/hedera ... 5-200.html

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Klimop noem ik altijd Knipaf.

Ik zou het exact op erfgrens bijhouden met een liniaal en een nagelschaartje. Dan is iedereen tevreden

stofzuigertje

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Met gratis opgehaalde verse kippenmest opgelost in water even gieten en daarmee sneuvelde zowel de Hedera en andere klimmers en zelfs de Japanse Duizendknoop!
Dit kan tussen de planken van schutting door zodat jou planten mits je niet teveel giet maar dagelijks een beetje het vermoedelijk nog overleven.

Ook is met schop een gleuf steken en daar met afval plastic als anti Kippenmest scherm zetten mogelijk!
De opgeloste Kippen smurrie niet te dun maken, een te gieten papje is voldoende!
Wel kan het met vele meters Hedera enkele weken duren voor alles kapot is en het dode materiaal even in groene bak!
Wel voorzichtig los trekken want de wortels hechten prima helaas!

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Feedback ...

De buurman heeft 'zijn hedera' vandaag tot op twee meter ingekort en al het overhangende spul zó verwijderd, dat er geen enkel blaadje aan mijn kant terecht is gekomen.

Over een buurvriendelijk(er) contact kan ik nu nog niets berichten. Uit de door de deelnemers gegeven antwoorden kwam nergens duidelijk naar voren of planten (hier klimplanten), ànders dan heesters, struiken en bomen (de houtachtige) boven de erfgrens mogen uitsteken. M.i. een vreemde situatie dat dit niet hard te maken, te onderbouwen is, worden klimopsoorten toch het meest aan erfgrenzen geplant.

Ik bedank vooral alle deelnemers die inhoudelijk iets hebben toegevoegd en heb van deze actie geleerd, dat een grensafscheiding zonder dringende reden, altijd maar beter vóór de grens geplaatst kan worden om het zeggenschap erover niet uit handen te geven. Een dichte schutting is duurder in de aanschaffing dan de bouwmarktpaneeltjes van € 20,- die half open zijn en klimop uiteindelijk aan twee kanten laat groeien. Ik wilde géén klimop.

Het zou technisch (een gedaan voorstel (nu een hele klus worden om 15 meter schutting te de-monteren en de in beton gezette palen uit te graven op ze twee cm te verzetten en de hele boel weer op te bouwen. De buurman zou tevens eigen palen moeten ingraven ... Juridisch is het overigens ook niet meer mogelijk, wanneer de buren dit niet meedragen.

Richard is al bezet
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2018 13:25

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door Richard is al bezet »

Ik zou in ieder geval 1x met de elektrische heggen schaar bovenlangs gaan en alle afval zo over de schutting smijten. Vervolgens zou ik deze asociale een keer de waarheid vertellen over het voortbestaan van zn plantjes wanneer hij ze niet tijdig snoeit nml vergif...
Oh ja,en een knuppel achter de voordeur hebben voor als ie bravoure krijgt...

MPKlijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2018 16:08

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door MPKlijn »

Een schutting geplaatst op de erfgrens hoort toe aan beide eigenaren van de grond ongeacht wie de schutting heeft betaald. Dus beiden kunnen gebruik maken van deze schutting. Indien de buren niet tegen een kale schutting willen aankijken, zijn zij dus vrij om de schutting te laten begroeien met klimop. Deze klimop is een Klimplant. Deze plant bevestigd de wortels aan de schutting. Dat de plant niet stopt bij 2 meter is vanzelfsprekend en dat er klimop over de rand groeit is niet te vermijden. Indien u daar last van heeft, kunt u de buren eerst vragen de klimop te snoeien. Indien zij dit niet doen, bent u na herhaaldelijk verzoek, vrij dit zelf te doen. U schrijft dat u daar geen zin in heeft. Maar helaas, een arbeids vrije tuin bestaat niet!
Overigens, iedere gemeente heeft zijn eigen verordeningen v.w.b. begroeiingen in particuliere tuinen aan de openbare weg en aan de erfgrens :mrgreen: . Voor planten zijn geen regels bepaald.

BERG0001
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 nov 2011 17:49

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door BERG0001 »

Alles wat boven de schutting uit steekt kunt u rustig verwijderen, wat is het probleem. Als er verder nog wat uitvloeit, kunt u rustig de buren hierop aanspreken om te onderhouwen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door hänschen klein »

BERG0001 schreef:Alles wat boven de schutting uit steekt kunt u rustig verwijderen, wat is het probleem. Als er verder nog wat uitvloeit, kunt u rustig de buren hierop aanspreken om te onderhouwen.
Het probleem wàs ...
want inmiddels heeft de buurman eieren voor zijn geld gekozen, nadat hij mij schriftelijk erop had gewezen dat ik alleen overhangend groen mocht verwijderen, alsof ik zijn tuinman ben. Mijn echtgenote heeft verhinderd dat ik niet zèlf heb gesnoeid en daarna letterlijk over de schutting heb gegooid.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik dacht dat u met de buurman vriendelijk een glaasje gedronken had en het “probleem” had besproken?

Maar blijkbaar heeft uw echtgenote u verhinderd dat u niet zelf gesnoeid hebt, dus hoefde de buurman dat niet te doen.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Klimop is geen plant, dat is onkruid. Ik zou gewoon bestrijdingsmiddelen spuiten aan jouw zijde.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Erwin uit Oosterhout schreef:Klimop is geen plant, dat is onkruid. Ik zou gewoon bestrijdingsmiddelen spuiten aan jouw zijde.
Onkruid bestaat niet, het is slechts een subjectieve beleving.
Maar dit soort kwesties kun je beter met een biertje en een gesprek oplossen.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Dat klopt, maar in dit geval klopt de definitie van onkruid voor de TS wel.
Dat tweede klopt zeker, dat zou ik zelf ook doen. Of alleen een biertje. Er zijn wel andere zaken om je druk over te maken.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Lady1234 schreef:Ik dacht dat u met de buurman vriendelijk een glaasje gedronken had en het “probleem” had besproken?

Maar blijkbaar heeft uw echtgenote u verhinderd dat u niet zelf gesnoeid hebt, dus hoefde de buurman dat niet te doen.
Ik had de buren inderdaad op een drink gevraagd, omdàt mijn echtgenote het not-done vond dat ik zèlf àlles zou wegsnoeien en de troep over de schutting zou gooien. De uitnodiging alleen al was klaarblijkelijk genoeg voor de buren om eerst hun tuinzaakjes op orde te brengen.

Blijft tenslotte het feit, dat nergens een duidelijke handhaving m.b.t. klimop boven de twee meter te vinden is, behalve de regel van overhangend groen en takken te mogen afknippen. Waarschijnlijk wordt dit een herhalend ritueel alle paar maanden.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Dan is het nu zaak om ook echt werk te maken van de borrel en op elkaar te toasten...
Regels, handhaving? Proost, veel beter!

stofzuigertje

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als de Hedera vlak naast de schutting staat is zowel Round Up als mijn Kippenmest mogelijk aan jou kant die zal doortrekken....
En met schermpje van plastic mag je jou overige tuin afschermen... wedden dat hij een vroege herfst kreeg!

Soms werkt dat beter dan boos worden, hoe kan dat nauw?
De takjes die overhangen behandelen zal geen resultaat geven, komen er naast nieuwe uitlopers en alleen dat takje gaat dood, want de sapstroom is eenrichtingsverkeer!

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door hänschen klein »

stofzuigertje schreef:Als de Hedera vlak naast de schutting staat is zowel Round Up als mijn Kippenmest mogelijk aan jou kant die zal doortrekken....
En met schermpje van plastic mag je jou overige tuin afschermen... wedden dat hij een vroege herfst kreeg!

Soms werkt dat beter dan boos worden, hoe kan dat nauw?
De takjes die overhangen behandelen zal geen resultaat geven, komen er naast nieuwe uitlopers en alleen dat takje gaat dood, want de sapstroom is eenrichtingsverkeer!
Eénrichtingsverkeer, precies zoals op de consumentenfora ... :-((

Gesloten