Trampoline voortuin

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
cleo01
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:11

Trampoline voortuin

Ongelezen bericht door cleo01 »

Ik heb een vraag. Ik heb een huurhuis met een oprit waar auto staat. Nu met Corona heb ik voor kids een trampoline neergezet die alleen lente / zomer er staat. Zo kunnen ook kinderen er gebruik maken doe geen trampo hebben had ik bedacht.....

Nu blijkt de buurvrouw dat niet zo fijn te vinden want ze vindt het niet fijn de kids die in de buurt van hun auto spelen. En blijkbaar zetten de kids wel eens fiets op straat voor hun oprit.
Ik had ook nog eens nu voor warm weer zwembad opgezet.
Ik was bezig een zwemparadijs voor kids te maken en dit was toch echt een oprit bedoeld voor auto's .
En volgens haar staat ze in haar recht want de huur vereniging zal da5 wel onderschrijven. Ik heb aangegeven dat als het zwembadje te veel overlast brengt ik dit wel in achtertuin zak plaatsen in vervolg en ook kinderen strikt opleggen niet meer fietsen in de buuuuurt van de auto te parkeren (er staat laag hekje tussen onze tuinen) maar dat was niet volfoende. Blijkbaar was grote ei toch wel de trampo.

Nu is mijn vraag..... mag ik mijn huurvoortuin naar eigen inzicht benutten ....dus mogen er kinderen spelen ( absurde vraag), mag ik er Bbq, mag ik er een trampoline neerzetten?

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Beste antwoord
Gekozen door cleo01

Re: Trampoline voortuin

door sylvesterb » 08 jun 2021 23:38

cleo01 schreef:
08 jun 2021 23:21
Ps..wie is er eigenlijk aansprakelijk voor onverhoopte letsel schade of materiële schade? En als ik bordje neergang gebruik voor eigen risico en evt schade
Als het bad/trampoline vrij te gebruiken voor iedereen dan zal z'n bordje weinig helpen. Maar als het voor je eigen kinderen en hun vrienden is bedoeld (enkel met jouw toestemming) dan is de veroorzaker van de schade aansprakelijk. Dit wordt dan gewoon gedekt door je aansprakelijkheidsverzekering.

De buurvrouw heeft weinig in te brengen als er niets is opgenomen in je huurcontract dat je de oprit niet voor andere doeleinden mag gebruiken, echter snap ik haar bezorgdheid wel als die kinderen vlak naast haar auto aan het spelen zijn.

@NeoDutchio Als je dit artikel bedoeld https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestu ... 2161.lynkx daar ging het wel over een zwembad met 11 duizend liter water. Kan me ook wat herinneren van een zwembad die gewoon op de openbare weg (stoep) stond in een wijk die verboden werd.
cleo01
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:11

Re: Trampoline voortuin

Ongelezen bericht door cleo01 »

Ps..wie is er eigenlijk aansprakelijk voor onverhoopte letsel schade of materiële schade? En als ik bordje neergang gebruik voor eigen risico en evt schade

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Trampoline voortuin

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Afgelopen jaar stond er ook ergens in een voortuin een zwembad. Deze moest verwijderd worden vanwege de veiligheid.
Uw idee is zeer nobel, maar zoals al aangegeven zitten er wat haken en ogen aan. Verder mag u best iets doen in uw voortuin, zo lang u maar geen overlast geeft.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Trampoline voortuin

Ongelezen bericht door sylvesterb »

cleo01 schreef:
08 jun 2021 23:21
Ps..wie is er eigenlijk aansprakelijk voor onverhoopte letsel schade of materiële schade? En als ik bordje neergang gebruik voor eigen risico en evt schade
Als het bad/trampoline vrij te gebruiken voor iedereen dan zal z'n bordje weinig helpen. Maar als het voor je eigen kinderen en hun vrienden is bedoeld (enkel met jouw toestemming) dan is de veroorzaker van de schade aansprakelijk. Dit wordt dan gewoon gedekt door je aansprakelijkheidsverzekering.

De buurvrouw heeft weinig in te brengen als er niets is opgenomen in je huurcontract dat je de oprit niet voor andere doeleinden mag gebruiken, echter snap ik haar bezorgdheid wel als die kinderen vlak naast haar auto aan het spelen zijn.

@NeoDutchio Als je dit artikel bedoeld https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestu ... 2161.lynkx daar ging het wel over een zwembad met 11 duizend liter water. Kan me ook wat herinneren van een zwembad die gewoon op de openbare weg (stoep) stond in een wijk die verboden werd.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Trampoline voortuin

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Je mag op jouw grond alles doen wat je wilt binnen het normale. Een zwembadje voor de kinderen en een trampoline lijkt mij niet abnormaal indien hiervoor de ruimte is, en de kinderen hoeven ook niet muisstil te zijn, maar onnodig herrie maken kan onder onrechtmatig hinder vallen (bij jonge kinderen moet het heel erg uit de hand lopen mocht er naar deze artikel gegrepen worden).
Als goeie buur kan je wel je zwembad naar de achtertuin zetten. Maar als de tuin van jou is (ook via een huurbaas) ben je dit niet verplicht.

Ook een BBQ mag je rustig aansteken, zolang het niet elke avond is en dit niet voor onnodige hinder veroorzaakt. Ook moet er voldoende afstand zijn van huis en brandbare materialen.

Het wordt een andere verhaal als er een recht van overpad is, dus wanneer je voortuin (gedeeltelijk) ook door je buurvrouw gebruikt mag worden. Bijvoorbeeld bij een gezamenlijke in/uitrit. Wat de regels dan precies zijn staat vaak in je huurcontract, maar meestal moet de oprit vrij van obstakels zijn.


Over de fiets, het is niet netjes en ook verboden om de oprit van je buurvrouw blokkeren (geldt ook voor kinderen) Hierbij heb jij het verantwoordelijk dat dit niet gebeurt. Mocht dit eenmalig gebeurd zijn dan hoef je niet bang te zijn voor problemen hierom, maar spreek je kinderen hier wel op aan.
Ik zal niet fijn vinden als mijn oprit wordt geblokkeerd.

cleo01
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:11

Re: Trampoline voortuin

Ongelezen bericht door cleo01 »

He top snelle reactie. Ja natuurlijk mag he5 nie5 die fietsen voor haar oprit. Dus ik zal kids en aanhang op straat daarop aanspreken. Daarnaast hen ik al Enige tijd geleden gil en schreeuwverbod ingesteld maar valt niet mee om continue te handhaven als ze spelen en gillen van plezier.

En bbq was welgeteld 1 keer vorig jaar helaas maar wilde weten of het mag dan op oprit überhaupt

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Trampoline voortuin

Ongelezen bericht door witte angora »

Kort en goed gezegd: je mag met je tuin en oprit doen wat je wilt. Maar als het een soort speeltuin voor de hele buurt wordt, kan ik me indenken dat niet alleen de buurvrouw zo haar bedenkingen heeft. Dan gaat het toch al gauw richting onrechtmatige overlast denk ik.
cleo01 schreef:
08 jun 2021 23:21
Ps..wie is er eigenlijk aansprakelijk voor onverhoopte letsel schade of materiële schade? En als ik bordje neergang gebruik voor eigen risico en evt schade
Dat bordje is natuurlijk onzin. Ik kan moeilijk zo'n bordje in mijn auto hangen en het ding vervolgens op straat als botsauto gebruiken, en er vervolgens van uitgaan dat ik dan niet aansprakelijk ben.

Haar auto staat op haar oprit in haar voortuin, als die kinderen schade toebrengen aan die auto ben je gewoon aansprakelijk. Daar helpt een bordje niks tegen. Eigenlijk geef je met dit idee al een beetje aan dat de klacht van de buurvrouw grotendeels terecht is.
Laatst gewijzigd door witte angora op 09 jun 2021 07:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Trampoline voortuin

Ongelezen bericht door Lowieze »

“ Daarnaast hen ik al Enige tijd geleden gil en schreeuwverbod ingesteld maar valt niet mee om continue te handhaven als ze spelen en gillen van plezier.”

Dat lijkt me inderdaad moeilijk te handhaven.
Ik kan me zo voorstellen dat als kinderen uit de hele buurt hiervan gebruik mogen maken, dit wel geluidsoverlast zal geven.
Mijn vorige buren hadden ook een groot zwembad en een trampoline in de achtertuin staan waar alle buurtkinderen en klasgenootjes gebruik van mochten maken, we (buurtbewoners) werden echt gillend gek van het lawaai. Er was geen plezier meer aan om in je eigen tuin te zitten.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Trampoline voortuin

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
09 jun 2021 06:55

(…)

Haar auto staat op haar oprit in haar voortuin, als die kinderen schade toebrengen aan die auto ben je gewoon aansprakelijk. Daar helpt een bordje niks tegen. Eigenlijk geef je met dit idee al een beetje aan dat de klacht van de buurvrouw grotendeels terecht is.
De veroorzaker van de schade is dan aansprakelijk, niet TS. De ouders van het kind dat de schade toebrengt kunnen het verhalen op hun aansprakelijkheidsverzekering.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Trampoline voortuin

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar hoe je het ook wendt of keert, dat bordje gaat dus niet helpen om de aansprakelijkheid af te wijzen.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Trampoline voortuin

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
09 jun 2021 09:17
Maar hoe je het ook wendt of keert, dat bordje gaat dus niet helpen om de aansprakelijkheid af te wijzen.
Ik denk ook dat kinderen een bordje niet eens lezen/er zich niets van aantrekken/het geschrevene niet snappen :D

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Trampoline voortuin

Ongelezen bericht door scontra »

cleo01 schreef:
08 jun 2021 22:53

Ik had ook nog eens nu voor warm weer zwembad opgezet.
Ik was bezig een zwemparadijs voor kids te maken en dit was toch echt een oprit bedoeld voor auto's .
. Ik heb aangegeven dat als het zwembadje te veel overlast brengt ik dit wel in achtertuin zak plaatsen
U weet toch hopelijk wel dat er bij het zwembadje, hoe klein of groot dan ook, tijdens het gebruik permanent toezicht moet zijn van een volwassene.
Staat het zwembadje op een vrij toegankelijke plaats (op de oprit of in de voortuin) dan mag dat er alleen staan tijdens de uren van het gebruik.

Zou het zwembadje zeker in de achtertuin zetten (dan kan het s 'nachts blijven staan) en als u voldoende ruimte heeft ook de trampoline daar plaatsen.
U heeft dan zelf alles in zicht en onder uw controle en jammer voor uw buur, maar kinderen verbieden hun enthousiasme (gillen en lachen) te tonen tijdens het spelen is uit den boze, zolang het maar binnen de perken blijft.

Ps. bordjes plaatsen, met welke tekst dan ook, heeft geen enkele rechtsgeldigheid.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Trampoline voortuin

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
09 jun 2021 09:51
U weet toch hopelijk wel dat er bij het zwembadje, hoe klein of groot dan ook, tijdens het gebruik permanent toezicht moet zijn van een volwassene.
Staat het zwembadje op een vrij toegankelijke plaats (op de oprit of in de voortuin) dan mag dat er alleen staan tijdens de uren van het gebruik.
Uit nieuwsgierigheid: waar zouden die geboden en verboden in opgenomen moeten zijn?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Trampoline voortuin

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
09 jun 2021 10:49
scontra schreef:
09 jun 2021 09:51
U weet toch hopelijk wel dat er bij het zwembadje, hoe klein of groot dan ook, tijdens het gebruik permanent toezicht moet zijn van een volwassene.
Staat het zwembadje op een vrij toegankelijke plaats (op de oprit of in de voortuin) dan mag dat er alleen staan tijdens de uren van het gebruik.
Uit nieuwsgierigheid: waar zouden die geboden en verboden in opgenomen moeten zijn?
Waar het precies staat weet ik niet, maar er is hier vast wel een goed juridisch onderlegde deelnemer op het forum actief die dat wel weet en dit hier wil delen.

Als je een zwemgelegenheid ter beschikking stelt, dan ben je ook verantwoordelijk voor die gelegenheid en degenen die er gebruik van maken.
Als je dat niet zou doen en er komt er één in ademnood of zou zelfs verdrinken (daarvoor is ook 10 cm water al voldoende) , bij wie zal er dan verhaal worden gehaald ?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Trampoline voortuin

Ongelezen bericht door sjohie »

Dit soort speeltoestellen zijn voor eigen/particulier gebruik, dus voor eigen kinderen, een speelvriendje/vriendinnetje, en met zeg verjaardagen een paar kinderen extra op een feestje, dat soort dingen Als u kinderen die geen trampoline hebben er gebruik van laat maken, tenminste dat lees ik, stapt u over die grens van particulier gebruikt, en runt u in vorm en functie een openbare speeltuin, en zijn er ineens veel regels en bepalingen. Nou is dit nog een erg grijs gebied zo te lezen, maar u gaat richting iets wat daar op begint te lijken, zeker omdat eea toegankelijk is vanaf de openbare weg. (dat moet zo zijn, want u zegt dat het een oprit voor de auto betreft)

Het voorbeeld van het zwembad hier in de stad is al voorbij gekomen, een goedbedoeld iets, maar wat de spuitgaten uitliep, en waardoor de gemeente klem kwam te zitten.

Dit lijkt daar langzaamaan naar toe te groeien, en het woongenot van de één, is de overlast van de ander blijkt wel.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Trampoline voortuin

Ongelezen bericht door Erthanax »

Er bestaat wel een Besluit hygiëne en veiligheid
badinrichtingen en zwemgelegenheden (Bhvbz). Ik heb dat niet gelezen, maar ik vermoed dat daar geen zwembadjes in voortuinen onder vallen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Trampoline voortuin

Ongelezen bericht door moederslink »

Een speel-en zwemparadijs in een voortuin. Ik moet er niet aan denken om dat als buur te hebben.
Kinderen zijn onberekenbaar, kunnen ook zo met hun natte ( lees glibberige) voetjes gaan rennen nd straat of stoep of de geparkeerde auto.
Struikelen, vallen of nog erger.
Dit moet u niet willen. Waarom niet alles verplaatsen naar de achtertuin?
En laat meerdere moeders " oppassen " !!
Maak er geen speelplaats van waar u de enige toezichthouder bent.
Een ongeluk zit in een klein hoekje en dan moet u zich bezighouden met dat kindje en is er geen zicht op de andere kindjes op dat moment.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Trampoline voortuin

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
09 jun 2021 12:08
Een speel-en zwemparadijs in een voortuin. Ik moet er niet aan denken om dat als buur te hebben.
Kinderen zijn onberekenbaar, kunnen ook zo met hun natte ( lees glibberige) voetjes gaan rennen nd straat of stoep of de geparkeerde auto.
Struikelen, vallen of nog erger.
Dit moet u niet willen. Waarom niet alles verplaatsen naar de achtertuin?
En laat meerdere moeders " oppassen " !!
Maak er geen speelplaats van waar u de enige toezichthouder bent.
Een ongeluk zit in een klein hoekje en dan moet u zich bezighouden met dat kindje en is er geen zicht op de andere kindjes op dat moment.
Achtertuin wordt meestal niet gekozen omdat de kids dan ook vaak binnendoor moeten in het huis.

Wij hebben ook zo iemand met een trampoline in de voortuin, de herrie is niet om aan te horen zo krijsen die koters. :D

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Trampoline voortuin

Ongelezen bericht door moederslink »

Als ze moeten plassen rennen ze via de voordeur ook naar binnen :D .
Dat gejoel, gegil, gekrijs is idd om gek van te worden.
Ik zou een voorstander zijn van een maximaal aantal kinderen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Trampoline voortuin

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
09 jun 2021 11:41
Moneyman schreef:
09 jun 2021 10:49
scontra schreef:
09 jun 2021 09:51
U weet toch hopelijk wel dat er bij het zwembadje, hoe klein of groot dan ook, tijdens het gebruik permanent toezicht moet zijn van een volwassene.
Staat het zwembadje op een vrij toegankelijke plaats (op de oprit of in de voortuin) dan mag dat er alleen staan tijdens de uren van het gebruik.
Uit nieuwsgierigheid: waar zouden die geboden en verboden in opgenomen moeten zijn?
Waar het precies staat weet ik niet, maar er is hier vast wel een goed juridisch onderlegde deelnemer op het forum actief die dat wel weet en dit hier wil delen.

Als je een zwemgelegenheid ter beschikking stelt, dan ben je ook verantwoordelijk voor die gelegenheid en degenen die er gebruik van maken. Als je dat niet zou doen en er komt er één in ademnood of zou zelfs verdrinken (daarvoor is ook 10 cm water al voldoende) , bij wie zal er dan verhaal worden gehaald ?
Een zwembad in je voortuin hebben op een vrij toegankelijke plaats is niet "ter beschikking tellen". Tenzij je min of meer een publieke functie hebt gecreëerd (en in geval van TS lijkt het daar wel op), ben je niet verplicht om toezicht te hebben of alleen tijdens gebruik een zwembad te laten staan.

Gesloten