LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klimop tegen schutting op mijn grond

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
demolia
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2019 11:20

Klimop tegen schutting op mijn grond

Ongelezen bericht door demolia »

Beste Forum,

Ik heb vraag over een schutting die volledig op mijn grond staat. Deze staat zo dat er geen discussie over mogelijk was, echter geeft mijn buurman nu opeens aan dat hij klimop tegen mijn schutting wil laten groeien.

Hier ben ik niet blij mee echter weet ik niet of hier iets aan kan doen, kan ik heb 'verplichten' om iets tussen mijn schutting en de klimop te plaatsen? Is er een andere manier om dit op te lossen of is hij volledig in zijn recht om klimop tegen mijn schutting aan te plaatsen?

Met vriendelijke groet,
Laatst gewijzigd door Radar op 25 sep 2019 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verduidelijking titel

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Klimop tegen schutting op mijn grond

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Staat de schutting strak tegen de erfgrens aan of zit daar nog een marge tussen? Ik denk dat u er verder weinig tegen kan doen. Klimop is een klimplant. Geen boom of struik.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Klimop tegen schutting op mijn grond

Ongelezen bericht door gosewijn »

Bloemen - planten - struiken - bomen , horen op een afstand van de erfgrens te staan . Kijk een op de site van de gemeente daar zal het wel staan .

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Klimop tegen schutting op mijn grond

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Als deze info https://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/213 ... chten.html klopt dan is dit aan de orde: 'Schutting op eigen terrein
In dit geval behoort de schutting volledig aan u toe, u moet dan ook zelf volledig de kosten van de schutting voldoen. Uw buren hebben geen recht om aan uw schutting te komen door er bijvoorbeeld spijkers in te slaan of planten aan op te hangen zonder uw toestemming, de schutting te verven of er zelfs maar iets tegen aan te plaatsen.'

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Klimop tegen schutting op mijn grond

Ongelezen bericht door witte angora »

Klimop is, mits goed toegepast, best wel mooi. Verkeerd toegepast is het een ramp. Je kunt je buurman vragen een eigen schutting of een hek neer te zetten om de klimop daar tegen aan te laten groeien, maar binnen de kortste keren groeit het toch wel door jouw schutting heen.

De vraag is eerder: wat is je bezwaar, en waarom wil de buurman dat. De een vind een schutting mooi, de ander heeft liever iets groens. Is het een optie dat hij een mooie haag aan zijn kant zet? Dat groeit niet door je schutting heen en is ook groen. Het enige nadeel is dat het voor hem meer ruimte inneemt dan een haag van klimop tegen een schutting.

Het zal vooral een kwestie van onderhandelen worden waarbij er meer opties bekeken moeten worden dan enkel schutting - klimop.

Overigens: hebben we het hier over een koopwoning of over een huurwoning? In geval van een koopwoning is er doorgaans sprake van een kadastrale erfgrens. In geval van een huurwoning, waarbij de eigenaar meerdere woningen aaneengesloten bezit, is er doorgaans sprake van één perceel waar alle woningen op staan, en is er dus geen sprake van een officiële erfgrens.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Klimop tegen schutting op mijn grond

Ongelezen bericht door gosewijn »

En wie moet dan de klimop onderhouden , knippen snoeien . Hoe wil je in de toekomst eventueel de schutting beitsen .

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Klimop tegen schutting op mijn grond

Ongelezen bericht door reggie2 »

gosewijn schreef:
25 sep 2019 15:49
Bloemen - planten - struiken - bomen , horen op een afstand van de erfgrens te staan . Kijk een op de site van de gemeente daar zal het wel staan .

Klimop groeit alle kanten op , behalve de goeie kant :)


TS je kan er op rekenen dat het uiteindelijk op je schutting terecht komt, hebben wij hier ook, daar is niet tegenop te werken om het er af te krijgen.

Als het een huurwoning is kan je de wbv nog inschakelen maar verwacht niet te veel van ze.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Klimop tegen schutting op mijn grond

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U zou worteldoek tegen de achterkant kunnen bevestigen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Klimop tegen schutting op mijn grond

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Lady1234 schreef:
25 sep 2019 16:16
U zou worteldoek tegen de achterkant kunnen bevestigen.
Dat hoeft niet hoor. De oplossing ligt bij de buurman en niet bij degene die de vraagt stelt.
De buurman moet van andermans eigendom afblijven.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Klimop tegen schutting op mijn grond

Ongelezen bericht door Lowieze »

@witte angora
Overigens: hebben we het hier over een koopwoning of over een huurwoning? In geval van een koopwoning is er doorgaans sprake van een kadastrale erfgrens. In geval van een huurwoning, waarbij de eigenaar meerdere woningen aaneengesloten bezit, is er doorgaans sprake van één perceel waar alle woningen op staan, en is er dus geen sprake van een officiële erfgrens.

Dat laatste is niet altijd waar. Dit zegt het JL erover: “Gelden de regels over erfafscheidingen ook voor huurders?
De regels gelden ook voor huurders. Huurders zijn verplicht de tuin te onderhouden en de kosten daarvoor te betalen. Hierbij hoort ook het plaatsen en onderhouden van een erfafscheiding, zoals een schutting. Staat deze op de erfgrens? Dan overlegt u met de buren over welke erfafscheiding u plaatst en deelt u de kosten. Als u de erfafscheiding in uw eigen tuin zet, betaalt u zelf de kosten.

Vraag uw verhuurder of er extra regels gelden en of u toestemming nodig heeft voor het plaatsen van een erfafscheiding.”

Zo is dus ook bij het complex waartoe mijn huurwoning behoort. Iedere huurder heeft zijn eigen erfgrens waarop hij samen met de buren voor een afscheiding zorgt. Lukt dat afspreken niet, dan mag je een afscheiding op je eigen “erf” zetten.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Klimop tegen schutting op mijn grond

Ongelezen bericht door scontra »

Indien de schutting aan uw kant van de erfgrens is geplaatst, dus op uw eigen perceel, dan mag de buurman daar helemaal niets mee !
Dit houdt in dat hij er ook geen klimop tegenaan mag laten groeien.
Klimop aan een houten schutting is funest voor de schutting en zal de levensduur van de schutting sterk verminderen omdat er onder de klimop veel vocht blijft zitten en de aanhechting (wortels) van de klimop zich invreten in het hout.
De buurman kan dus veel willen, maar heeft geen enkel recht wat dit betreft en moet elk contact met uw schutting mijden.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Klimop tegen schutting op mijn grond

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

NEE, dat mag ie niet, hij moet zelf zorgen voor een schutting waartegen hij dezze plant laat groeien...

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Klimop tegen schutting op mijn grond

Ongelezen bericht door scontra »

Hypo63 schreef:
29 sep 2019 16:47
Als de schutting geheel op uw grond staat hebben de buren van de schutting af te blijven. Het is uw eigendom en staat op uw eigen grond. Let er wel op dat de buren de grond tussen de erfgrens en de schutting niet gaan en mogen gebruiken. Als dit namelijk een bepaalde periode heeft geduurd kan het zijn dat zij van rechtswege eigenaar worden van de grond.
Als er "tegen" de erfgrens geplaatst wordt, dan ondervang je de door u geopperde situatie.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Klimop tegen schutting op mijn grond

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan zet de buurman ook een schutting, of rek met hedera, en die kruipt dat toch echt tegen en door die schutting aan.

En je kunt van de buurman niet verwachten dat hij zijn afscheiding verwijdert, zodat de Ts zijn schutting aan de achterkant kan onderhouden.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Klimop tegen schutting op mijn grond

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad. Het zou natuurlijk wel van de zotte zijn dat de ene buurman geen schutting meer kan plaatsen, omdat de andere buurman al een schutting op eigen grond heeft staan.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Klimop tegen schutting op mijn grond

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Hypo63 schreef:
29 sep 2019 16:47
Als de schutting geheel op uw grond staat hebben de buren van de schutting af te blijven. Het is uw eigendom en staat op uw eigen grond. Let er wel op dat de buren de grond tussen de erfgrens en de schutting niet gaan en mogen gebruiken. Als dit namelijk een bepaalde periode heeft geduurd kan het zijn dat zij van rechtswege eigenaar worden van de grond.
Is die schutting dan ook mandelig geworden??

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Klimop tegen schutting op mijn grond

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:
30 sep 2019 09:27
Hypo63 schreef:
29 sep 2019 16:47
Als de schutting geheel op uw grond staat hebben de buren van de schutting af te blijven. Het is uw eigendom en staat op uw eigen grond. Let er wel op dat de buren de grond tussen de erfgrens en de schutting niet gaan en mogen gebruiken. Als dit namelijk een bepaalde periode heeft geduurd kan het zijn dat zij van rechtswege eigenaar worden van de grond.
Is die schutting dan ook mandelig geworden??
Nee. Waarom zou dat zo zijn? De schutting staat volledig op eigen grond.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Klimop tegen schutting op mijn grond

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Moneyman schreef:
30 sep 2019 09:30
Waarom zou dat zo zijn?
Omdat die al b.v. 20 jaar fungeert als erfscheiding
De schutting staat volledig op eigen grond.
De verjaarde grond was ook eigen grond.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Klimop tegen schutting op mijn grond

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
30 sep 2019 08:36
Inderdaad. Het zou natuurlijk wel van de zotte zijn dat de ene buurman geen schutting meer kan plaatsen, omdat de andere buurman al een schutting op eigen grond heeft staan.
De buurman mag best een schutting plaatsen aan zijn kant van de erfafscheiding zolang hij maar niet verder gaat als "tegen" de erfgrens aan. Dat er dan maar een millimeter ruimte tussen beide schutting zit is dan slechts een gegeven.
Dat dit van den zotte is is er één, maar als de ene buur niet met de andere buur tot overeenstemming kan/wil komen over het gezamenlijk plaatsen, onderhouden en de eventuele begroeiing van één schutting dan moet je toch wat als je wel iets tegen een schutting wil laten groeien, maar dat niet mag omdat de schutting die er al staat niet jouw schutting is.

Een dergelijke klucht speelt/speelde zich in het dorp waar ik woon ook af.
De ene buur bouwde, tegen de erfgrens (omdat zijn buur niet meewilde), een stenen muurtje van 60 cm. hoog op een goede fundering en plaatste daar bovenop een rasterwerk met iets wat op dode houtsnippers lijkt o.i.d.
Het geheel ziet er mooi en verzorgd uit, maar de naaste buur vond het maar niets en heeft er een zwart geschilderd schuttingwerk van steigerhout tegenaan gezet omdat hij dat zgn. mooier vind.
In eerste instantie allebei de buren witheet op elkaar, met alles wat er bijhoort, maar na veel heen en weer gesteggel hebben ze de strijdbijl maar begraven met als "resultaat" ? De ene blij en de ander berustend in de situatie en zo leven ze al jaren, zonder met elkaar te communiceren maar elkaar wel respecterend, naast elkaar.
Moraal van dit verhaal, er zijn alleen maar verliezers in erfgrensconflicten, ook als een rechter heeft bepaald wat het 'recht' is.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Klimop tegen schutting op mijn grond

Ongelezen bericht door alfatrion »

scontra schreef:
30 sep 2019 14:01
Moneyman schreef:
30 sep 2019 08:36
Inderdaad. Het zou natuurlijk wel van de zotte zijn dat de ene buurman geen schutting meer kan plaatsen, omdat de andere buurman al een schutting op eigen grond heeft staan.
De buurman mag best een schutting plaatsen aan zijn kant van de erfafscheiding zolang hij maar niet verder gaat als "tegen" de erfgrens aan. Dat er dan maar een millimeter ruimte tussen beide schutting zit is dan slechts een gegeven.
Dat dit van den zotte is is er één, maar als de ene buur niet met de andere buur tot overeenstemming kan/wil komen over het gezamenlijk plaatsen, onderhouden en de eventuele begroeiing van één schutting dan moet je toch wat als je wel iets tegen een schutting wil laten groeien, maar dat niet mag omdat de schutting die er al staat niet jouw schutting is.
Plaats je ook een schutting tegen de erfgrens aan. Probleem opgelost.

Gesloten