LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zitplaats op officiële kaartjes is niet de toegewezen plaats. Mag dat?

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
BBKing
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 jan 2010 20:19

Zitplaats op officiële kaartjes is niet de toegewezen plaats. Mag dat?

Ongelezen bericht door BBKing »

Hallo Forum Lezers,

Weet iemand wellicht hoe het wettelijk geregeld is als je zitplaatsen voor een voorstelling reserveert (paardenshow Friesian Proms) en deze niet krijgt?

Wij hadden plaats op rij 6, stoelnummers 337 en 338, maar deze bleken bezet.

We zijn gedurende de show meerdere keren door suppoosten verhuisd, waarbij we uiteindelijk een deel van het programma op een andere plek (rij 10) nog konden zien.

De organisatie geeft aan dat een fout in het boekingssysteem is waardoor twee keer de stoelen op rij zes verkocht zijn, wat dan in 1 geval rij zeven had moeten zijn (voor de ongelukkige).

Na de pauze hebben we alsnog onze plek op rij zes in kunnen nemen maar ontstond er wederom gedoe.

Kortom erg vervelend en storend. Ook andere mensen van rij 5 kregen niet de plek die ze besteld en betaald waren (ook rij 10, tja wat doe je als je plek bezet is).

De organisatie blijft zich erop beroepen dat rij7 dan twee lege plaatsen had en ja dit bleek na de pauze inderdaad het geval, maar dat was ook een ontdekking voor de suppoosten zelf en achteraf, niet vooraf.

De kaartjes waren 50 euro per stuk.

Inhoudelijke reacties op de vraag worden gewaardeerd!


Bij voorbaat dank!


:D

BBKing
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 jan 2010 20:19

Re: Zitplaats op officiële kaartjes is niet de toegewezen plaats. Mag dat?

Ongelezen bericht door BBKing »

Excuus voor de spelfoutjes! :oops:

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zitplaats op officiële kaartjes is niet de toegewezen plaats. Mag dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit is contractueel geregeld. U heeft zitplaats X besteld en Y gekregen. Er is dus tekortgeschoten. De vraag is vervolgen hoe groot de afwijking is en wat een passende compensatie is.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Zitplaats op officiële kaartjes is niet de toegewezen plaats. Mag dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U hebt kaartjes besteld om een show te kunnen zien, en die show hebt u ook gezien. Welke schade hebt u opgelopen door op een andere stoel naar die show te moeten kijken?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Zitplaats op officiële kaartjes is niet de toegewezen plaats. Mag dat?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

NeoDutchio schreef:
11 jan 2020 08:29
U hebt kaartjes besteld om een show te kunnen zien, en die show hebt u ook gezien. Welke schade hebt u opgelopen door op een andere stoel naar die show te moeten kijken?
'Schade'?
Er was zoveel gedoe rond de gereserveerde zitplaatsen dat een plezierig uitje 'vervelend en storend' werd .
Heel goed voorstelbaar.

@BBKing, ik zou het niet gek vinden als u de organisatie om een vorm van compensatie zou vragen.
Buiten uw schuld om is de voorstelling niet geworden wat u ervan had mogen verwachten.

BBKing
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 jan 2010 20:19

Re: Zitplaats op officiële kaartjes is niet de toegewezen plaats. Mag dat?

Ongelezen bericht door BBKing »

Hallo lezers!

Bedankt voor de reacties tot zover.

De ‘schade’ is dan inderdaad dat we meerdere keren verplaatst zijn en we meerdere delen gemist hebben.

Eerst wilden ze ons op aanzienlijk slechtere plaatsen zetten, met zijzicht, uiteindelijk is dat dan rij 10 geworden. En later dan alsnog rij zes na de pauze, maar dit betekende voor andere mensen wel dat zij naar rij 7 gingen (met de dubbele tickets).

Is er ergens een juridische quote of een regel die ik zou kunnen noemen? In het verleden heeft me dat wel eens geholpen met een discussie over garantie bijvoorbeeld.

Groet!






Weet iemand wellicht

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Zitplaats op officiële kaartjes is niet de toegewezen plaats. Mag dat?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik in Concertgebouw Amsterdam voor Paal ga zitten is dat geen €84,- maar slechts €34,-
Ik hoor alles en koos bewust hiervoor, net als bij Podium een stijve nek en nog niets zien.....

Je kiest een plek en heb daar recht op.
Met het gezeur en hun fout zou ik tenminste 50% terug claimen.

En als ze weigeren, ik zou deze graag een Hengst geven..... :mrgreen:
Het is en blijft Paardensport dus deze opmerking moet kunnen!

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Zitplaats op officiële kaartjes is niet de toegewezen plaats. Mag dat?

Ongelezen bericht door omega19 »

Je hebt geen zitplaats besteld maar een voorstelling van de Fresian Proms. Je hebt die voorstelling gezien zodat de organisatie heeft geleverd wat is afgesproken.

Dit zou alleen anders zijn als de zitplaatsen op de 10e rij een andere prijs hebben dan die op de 6e rij. Als de prijzen verschillend zijn kan je aangeven dat daardoor ook het zicht op de voorstelling verschillend is en hiervoor compensatie vragen. Als de zitplaatsen dezelfde prijs (euro 49) hebben is er geen schade om voor te strijden.

Het ongemak om voor en na de pauze op een andere plek te worden neergezet is niet compensatiewaardig
Laatst gewijzigd door omega19 op 11 jan 2020 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Zitplaats op officiële kaartjes is niet de toegewezen plaats. Mag dat?

Ongelezen bericht door marnix »

NeoDutchio schreef:
11 jan 2020 08:29
U hebt kaartjes besteld om een show te kunnen zien, en die show hebt u ook gezien. Welke schade hebt u opgelopen door op een andere stoel naar die show te moeten kijken?
Laster!

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zitplaats op officiële kaartjes is niet de toegewezen plaats. Mag dat?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Er staan toch geen onwaarheden in? Dan zou het dus smaad zijn :wink:

Of de schade financieel is uit te drukken durf ik niet te zeggen. Dat het echt heel vervelend is, dat vind ik wel duidelijk: Pardon, u zit op mijn plaats. Nee hoor. Jawel hoor, hier kijkt u maar op mijn kaartje. Nee hoor, kijk u maar op onze kaartjes. Maar bij mij staat toch ook... Suppoost, suppoost! Allemaal gedoe, geschuifel tussen rijen door, suppoosten die het ook niet weten...
Op die manier zou voor mij de lol er wel af zijn.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zitplaats op officiële kaartjes is niet de toegewezen plaats. Mag dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

omega19 schreef:
11 jan 2020 12:20
Je hebt geen zitplaats besteld maar een voorstelling van de Fresian Proms. Je hebt die voorstelling gezien zodat de organisatie heeft geleverd wat is afgesproken.
Dit is uiteraard onjuist. De zitplaatsen maken alleen geen deel uit van de overeenkomst wanneer hierover niets is afgesproken. Met TS is afgesproken dat stoelnummers 337 en 338 op rij 6 voor hem zouden zijn.
omega19 schreef:
11 jan 2020 12:20
Als de zitplaatsen dezelfde prijs (euro 49) hebben is er geen schade om voor te strijden.
Wederom onjuist. Schade wordt begroot door het verschil tussen de hypothetische situatie, waarin correct is nagekomen, en de werkelijke situatie, waarin dat niet is gebeurt. Hieraan moet je vervolgens een financiële compensatie worden verbonden (omdat dit niet meer kan worden gecorrigeerd), maar dat hangt niet af van wat de verkoper voor de stoelen op rij 10 wil hebben.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zitplaats op officiële kaartjes is niet de toegewezen plaats. Mag dat?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar Alfa, wat voor bedrag vind je hier bij passen? Euro of 2, misschien 3?

En stel nou. Iemand koopt kaartjes voor bepaalde stoelen, maar moet ineens op de stoelen ernaast zitten. Geen gemekker, lekker genieten van de show. Heeft deze dan ook recht op een bepaalde vergoeding achteraf?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Zitplaats op officiële kaartjes is niet de toegewezen plaats. Mag dat?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nijogeth schreef:
11 jan 2020 16:28
En stel nou. Iemand koopt kaartjes voor bepaalde stoelen, maar moet ineens op de stoelen ernaast zitten. Geen gemekker, lekker genieten van de show. Heeft deze dan ook recht op een bepaalde vergoeding achteraf?
Die regels die geschetst zijn, gelden hier natuurlijk ook.
Als iemand denkt dat hij schade heeft geleden, kan hij die claimen.
Hoe geringer die afwijking met hetgeen overeengekomen is, hoe geringer de schade zal zijn (als die er al is).
Om nog maar te zwijgen van het feit dat je moet kunnen onderbouwen dát er die schade is (bewijzen, aannemelijk maken o.i.d).

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zitplaats op officiële kaartjes is niet de toegewezen plaats. Mag dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
11 jan 2020 16:28
Maar Alfa, wat voor bedrag vind je hier bij passen? Euro of 2, misschien 3?

En stel nou. Iemand koopt kaartjes voor bepaalde stoelen, maar moet ineens op de stoelen ernaast zitten. Geen gemekker, lekker genieten van de show. Heeft deze dan ook recht op een bepaalde vergoeding achteraf?
Ik begrijp dat TS een aantal keer heeft moeten verhuizen en dat het daar primair over gaat. Ik weet niet welk bedrag of percentage daar aan vast gekoppeld moet worden. Ik weet niet hoeveel slechter de andere stoelen waren. Ik weet ook niet het verhaal van TS waarom juist die stoelen en de andere niet. De schade lijkt mij in ieder geval niet nul.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zitplaats op officiële kaartjes is niet de toegewezen plaats. Mag dat?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En hoe groot is de kans praktisch gezien dat TS nog iets gaat terugzien?

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Zitplaats op officiële kaartjes is niet de toegewezen plaats. Mag dat?

Ongelezen bericht door omega19 »

BBking heeft kaartjes gekocht voor een paardenshow. Hij kon daarbij kiezen uit verschillende dagen en verschillende rangen.
De rangen en dagen hebben verschillende prijzen. BBKing heeft een keuze gemaakt voor een bepaalde rang en een bepaalde dag en dat heeft hij klaarblijkelijk ook gekregen. Geen schade, wel ongemak door de verplaatsing tijdens de pauze.

Het toegewezen stoelnummer is alleen een kwestie van praktische uitvoering,

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Zitplaats op officiële kaartjes is niet de toegewezen plaats. Mag dat?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nijogeth schreef:
11 jan 2020 16:40
En hoe groot is de kans praktisch gezien dat TS nog iets gaat terugzien?
Daar valt niets met zekerheid over te zeggen. Waarom vind u die vraag belangrijk? Heeft u daar zelf een antwoord op?
De kans lijkt mij overigens best groot als het kwartje valt bij de organisator en men tot het inzicht komt dat een fatsoenlijke tegemoetkoming op zijn plaats is.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zitplaats op officiële kaartjes is niet de toegewezen plaats. Mag dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

omega19 schreef:
11 jan 2020 16:42
BBking heeft kaartjes gekocht voor een paardenshow. Hij kon daarbij kiezen uit verschillende dagen en verschillende rangen.
De rangen en dagen hebben verschillende prijzen. BBKing heeft een keuze gemaakt voor een bepaalde rang en een bepaalde dag en dat heeft hij klaarblijkelijk ook gekregen.
Hoe kom je aan deze informatie?

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zitplaats op officiële kaartjes is niet de toegewezen plaats. Mag dat?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Mij lijkt het dus een kleine kans, want ik denk dat TS er dan veel tijd in moet gaan steken voor een minimale vergoeding. Praktisch gezien lijkt het me makkelijker dit gewoon te laten rusten.

En ik vraag dat omdat dit nu een topic is waarop een praktische en een juridische visie kan worden losgelaten. Juridisch staat TS namelijk wel in zijn/haar recht, maar of het praktisch is dat recht op te gaan volgen, dat denk ik persoonlijk niet.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zitplaats op officiële kaartjes is niet de toegewezen plaats. Mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is natuurlijk heel vervelend als je steeds moet verkassen van zitplaats. En dat valt ook niet te herstellen, maar excuses voor het ontstane ongemak en een bloemetje of zo lijkt mij wel op zijn plaats.

Gesloten