LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Annuleringskosten vliegwinkel

Bartg315
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jul 2020 10:59

Annuleringskosten vliegwinkel

Ongelezen bericht door Bartg315 »

Goedemorgen,

In april is mijn vlucht met Qatar Airways van Manila naar Amsterdam zoals zo veel vluchten ge-annuleerd. Het ticket was geboekt bij Vliegwinkel.nl, en van vliegwinkel.nl heb ik vandaag een bevestiging ontvangen van restitutie van de vluchtkosten. Nu zie ik op het overzicht dat ze zichzelf wel €50,- annuleringskosten toe-eigenen, wat dus in mindering wordt gebracht op de restitutie.

Weet iemand of dat wel mag? De luchtvaartmaatschappij betaalt netjes 100% terug, maar een partij als Vliegwinkel mag dan wel een annuleringsfee opeisen?
En weet iemand of annuleringsfees van dit soort shops soms gedekt worden door een annuleringsverzekering? Zal natuurlijk afhangen van verzekeraar op pakket, maar wellicht is er iemand die dit ooit met succes heeft geclaimd.

Alvast bedankt voor de reacties.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Annuleringskosten vliegwinkel

Ongelezen bericht door Brahms »

Wat zeggen de voorwaarden van Vliegwinkel hierover ?
Wat zegt je annuleringsverzekering over annuleringskosten ?
Welke verzekering heb je ?

StephanBV
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jul 2020 20:03

Re: Annuleringskosten vliegwinkel

Ongelezen bericht door StephanBV »

Zit hier met hetzelfde probleem, reis voor 4 personen naar USA, lufthansa heeft de vlucht geannuleerd en wij worden door vliegwinkel opgescheept met annuleringskosten. Reageren niet op de mail, hebben wel de kosten voor de tickets teruggestort gekregen (minus de €200 annuleringskosten)

erichol
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2020 13:49

Re: Annuleringskosten vliegwinkel

Ongelezen bericht door erichol »

Same here. 3x ticket geboekt voor reis op 9 april met United Airlines. totale prijs 1113 euro. Vorige week bericht gekregen van restitutie. United betaald het hele bedrag terug. Vliegwinkel rekent nu zelfs 3 maal 245 euro "vliegwinkel annuleringskosten" , totaal dus richting de 750 euro. Ik heb vanzelfsprekend gereclameert via mail en aangetekend schrijven. Maar zoals inmiddels gebruikelijk geen enkele reactie.

op de site van ACM (consuwijzer) staat het volgende : Annuleert de luchtvaartmaatschappij uw vlucht? Dan moet u het volledige bedrag voor uw ticket terugkrijgen. Hebt u het ticket niet rechtstreeks gekocht bij de luchtvaartmaatschappij? Maar bij een boekingskantoor? Ook het boekingskantoor mag geen kosten, zoals administratiekosten of bemiddelingskosten in rekening brengen. U kunt zowel de luchtvaartmaatschappij als het boekingskantoor vragen om terugbetaling. Hebt u het ticket via een boekingskantoor gekocht? Dan betaalt de luchtvaartmaatschappij aan het boekingskantoor. Het boekingskantoor moet vervolgens aan u betalen.

De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor de terugbetaling van uw ticket. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt hierop toezicht. U kunt bij de ILT uw klacht hierover indienen. De ILT kan u niet helpen bij het halen van uw recht. Krijgt u uw geld niet terug? Dan kunt u overwegen om een claimorganisatie in te schakelen. Of naar de rechter stappen.

heeft iemand dit probleem inmiddels elders aangekaart? Vliegwinkel is aangesloten bij de ANVR dus erkent bv de geschillencommissie.

DeZevendeHenk
Berichten: 789
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Annuleringskosten vliegwinkel

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

erichol schreef:
27 jul 2020 13:56
Vliegwinkel is aangesloten bij de ANVR dus erkent bv de geschillencommissie.
Dan is het toch hartstikke simpel, gewoon naar de geschillencommissie, dat moet u dus altijd winnen en dan zullen ze dus onmiddellijk schikken.

erichol
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2020 13:49

Re: Annuleringskosten vliegwinkel

Ongelezen bericht door erichol »

Inmiddels bericht van de Geschillencommissie. Die nemen de zaak niet in behandeling omdat ik alleen tickets heb geboekt en geen accomodatie.... dit is toch echt wel het failliet van zowel dat soort instituten maar hopenlijk ook van de Vliegwinkels van deze wereld.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Annuleringskosten vliegwinkel

Ongelezen bericht door berndv »

erichol schreef:
07 sep 2020 17:23
Inmiddels bericht van de Geschillencommissie. Die nemen de zaak niet in behandeling omdat ik alleen tickets heb geboekt en geen accomodatie.... dit is toch echt wel het failliet van zowel dat soort instituten maar hopenlijk ook van de Vliegwinkels van deze wereld.
Dat zou toch geen verrassing moeten zijn? Dit staat op de site van de geschillencommissie:
et op! Gaat uw klacht over een losse vlucht?
Als uw vlucht geannuleerd is en u krijgt de kosten voor die vlucht niet terug, dan kunt u helaas geen klacht indienen bij de Geschillencommissie Reizen. In de algemene (vervoers)voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij staat waar u wél terecht kunt met uw klacht.
https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... es/reizen/
Het instituut functioneert zoals het moet functioneren.

erichol
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2020 13:49

Re: Annuleringskosten vliegwinkel

Ongelezen bericht door erichol »

dat bedoelde ik dus met het failliet...
- het ACM geeft aan dat boekingskantoren geen kosten in rekening mogen brengen. melding aldaar krijg je mooi mailtje van maar wel met de operking dat ze niks gaan doen
- Vliegwinkel zet allerlei mooi logo's op de site (ANVR, SGR)
- de Geschillencommissie functioneert zoals ze functioneren
- UNited Airlines heeft inmiddels netjes gerestitueerd, dus ik schat de kans niet zo hoog in dat een klacht van mij bij een Amerikaanse airline die al heeft terugbetaald ergens heen zal leiden.
- Vliewinkel doet gewoon een greep in de (mijn) kassa door een exorbitant bedrag als annuleringskosten te rekenen, in combinatie met het feit dat ze gewoon nergens op reageren. er ook nooit de moeite gedaan om een voucher aan te bieden
dus iedereen heeft het netjes geregeld, en de vliegwinkel steekt het geld in haar zak. en zoals ik het inmiddels inschat, weet vliegwinkel dat ook allemaal waardoor het in hun voordeel is om niet te reageren, en ze gewoon weten dat ze in dit soort cases vogelvrij zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Annuleringskosten vliegwinkel

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Voortaan alleen met Creditcard boeken, dan is het sneller terug en geen gezeur met Vouchers of lastig te bereiken bedrijven.

Gesloten