Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Michel_Banen
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2022 13:39

Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door Michel_Banen »

Ik heb vóór de corona crisis kaartjes gekocht via het officiële kanaal TeleTicket Service in Antwerpen voor evenementen die inmiddels 2x zijn uitgesteld. Nu is 19 juli 2021 nieuwe wetgeving van kracht geworden die voor grote evenementen een CST (Corona Safe Ticket, de Belgische QR) vereisen. Op basis van die nieuwe voorwaarden zou ik mijn tickets nooit gekocht hebben maar TeleTicket Service blijft zich beroepen op de nieuwe wetgeving die is ingegaan ruim een jaar ná aankoop van de tickets en weigert ze te annuleren en terug te betalen. Kan dit zomaar ?

Kunnen toegangsvoorwaarden zomaar ná aankoop zo vergaand gewijzigd worden ? Mijn duur betaalde tickets geven nu geen toegang meer zonder bijkomende medische testen en injecties (binnenkort vereist om nog een CST te krijgen).

Wat kan ik nog doen om tóch mijn geld terug te vorderen ? Ik heb TeleTicket Service al zeker 35 keer gemaild maar telkens het standaard antwoord dat 21 juli 2021 nieuwe wetgeving is ingegaan.

Is er een België nog een instantie die ik kan benaderen ?

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door bupaul »

De overheid heeft de regels aangepast ivm het corona virus, niet het evenementen bureau.
Zij moeten zich echter wel houden aan de overheidsregels en u bent dus verplicht om de QR code te laten zien.
Dat u dat niet wilt doen is uw eigen beslissing en niet die van het evenementen bureau. U zult dus geen geld terug kunnen krijgen.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Hun kunnen leveren (indien het concert door gaat). Daarmee voldoen hun aan de voorwaarden. Jij moet je aan de wet houden.

Indien je in Nederland woont kan je terecht bij www.testenvoortoegang.org, ik vermoed dat je met je internationale QR code van de test naar binnen kan.
Of in België testen voor toegang is weet ik niet.

Indien je niet wil testen/vaccineren ben je geld kwijt.
Misschien kan je je kaartje verkopen.


Op het moment dat de evenement werd verplaatst of geannuleerd kon je wel je geld terug vragen. Of dat nu nog steeds mogelijk is weet ik niet. Op www.consumentenbond.nl/juridisch-advies ... t-afgelast staan de regels. Je kunt met hun, je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl contact opnemen. Ik weet niet of in België vergelijkbare bureaus zijn.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Ik weet niet of het wel zo zwart wit is als hierboven gesteld, in Nederland is het zo dat als voorwaarden eenzijdig veranderd worden je de koop/kontrakt kunt annuleren/ontbinden en je geld terug kunt krijgen, of deze regel ook in Belgie geld weet ik niet ....

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Zoals in deze link te lezen valt wordt er niets terug betaald als je wilt annuleren.

https://helpcenter.teleticketservice.co ... g-krijgen-

Hommer
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door Hommer »

Vervelende situatie voor u. Welke 30 nieuwe argumenten heeft u gebruikt in uw mails aangezien u ze al 35 keer heeft gemaild? Dat helpt ons wellicht om de vraag beter te beantwoorden.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door cherokee »

Hawk-Eye schreef:
15 jan 2022 08:33
Ik weet niet of het wel zo zwart wit is als hierboven gesteld, in Nederland is het zo dat als voorwaarden eenzijdig veranderd worden je de koop/kontrakt kunt annuleren/ontbinden en je geld terug kunt krijgen, of deze regel ook in Belgie geld weet ik niet ....
De voorwaarden worden helemaal niet veranderd. De wet is veranderd en daar kan geen van beide partijen iets aan doen. Maar ze moeten zich er wel beide aan houden. De organisator doet dat, TS wenst dat niet te doen. Dat is geen reden geld terug te krijgen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Het is heel makkelijk kom de QR code te krijgen, dus wat is het probleem?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Mijn duur betaalde tickets geven nu geen toegang meer zonder bijkomende medische testen en injecties (binnenkort vereist om nog een CST te krijgen).
Zou het iets te maken kunnen hebben met een virus? De injecties waar u het over heeft, bedoelt u daar vaccinaties mee?

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Dit is een wappietopic alleen bedoeld om te provoceren. TS is na plaatsing ook niet meer online geweest.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

cherokee schreef:
15 jan 2022 11:28
Hawk-Eye schreef:
15 jan 2022 08:33
Ik weet niet of het wel zo zwart wit is als hierboven gesteld, in Nederland is het zo dat als voorwaarden eenzijdig veranderd worden je de koop/kontrakt kunt annuleren/ontbinden en je geld terug kunt krijgen, of deze regel ook in Belgie geld weet ik niet ....
De voorwaarden worden helemaal niet veranderd. De wet is veranderd en daar kan geen van beide partijen iets aan doen. Maar ze moeten zich er wel beide aan houden. De organisator doet dat, TS wenst dat niet te doen. Dat is geen reden geld terug te krijgen.
https://economie.fgov.be/nl/themas/onde ... lering-van

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:
16 jan 2022 09:00
cherokee schreef:
15 jan 2022 11:28
Hawk-Eye schreef:
15 jan 2022 08:33
Ik weet niet of het wel zo zwart wit is als hierboven gesteld, in Nederland is het zo dat als voorwaarden eenzijdig veranderd worden je de koop/kontrakt kunt annuleren/ontbinden en je geld terug kunt krijgen, of deze regel ook in Belgie geld weet ik niet ....
De voorwaarden worden helemaal niet veranderd. De wet is veranderd en daar kan geen van beide partijen iets aan doen. Maar ze moeten zich er wel beide aan houden. De organisator doet dat, TS wenst dat niet te doen. Dat is geen reden geld terug te krijgen.
https://economie.fgov.be/nl/themas/onde ... lering-van
Je link gaat over annulering van evenementen. Daarvan is in dit topic geen sprake.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

toch wel, in eerste instantie is dit evenement geannuleerd, bovendien zijn de omstandigheden veranderd....

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:
18 jan 2022 08:33
toch wel, in eerste instantie is dit evenement geannuleerd,
Nee, het evenement is uitgesteld. Uitstellen is uiteraard niet annuleren.
Hawk-Eye schreef:
18 jan 2022 08:33
bovendien zijn de omstandigheden veranderd....
En dus? Wat is je argument?

Als je zou willen zeggen dat die wijziging reden zou zijn om geld terug te moeten krijgen, dan ben ik benieuwd naar je argumenten voor die conclusie.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het evenement zou op een bepaalde datum georganiseerd worden. De organisator doet dat niet en schiet daarmee blijvend tekort. Dit geeft de klant naar Nederlands recht het recht om de overeenkomst te ontbinden en naar Belgisch recht mogelijk ook. Je kan natuurlijk beargumenteren dat de organisator het evenement niet heeft geannuleerd en dus geen beroep kan doen op deze wetgeving, maar dat lijkt mij in strijd met de geest van de regeling.

Evenementen zijn datum gebonden. Het lijkt mij redelijk om het begrip annuleren zo uit te leggen dat het evenement niet op de genoemde datum doorgaat.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het gaat hier niet om de organisator maar om een ticketbureau waar de kaartjes besteld zijn.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
18 jan 2022 12:54
Het evenement zou op een bepaalde datum georganiseerd worden. De organisator doet dat niet en schiet daarmee blijvend tekort. Dit geeft de klant naar Nederlands recht het recht om de overeenkomst te ontbinden en naar Belgisch recht mogelijk ook. Je kan natuurlijk beargumenteren dat de organisator het evenement niet heeft geannuleerd en dus geen beroep kan doen op deze wetgeving, maar dat lijkt mij in strijd met de geest van de regeling.

Evenementen zijn datum gebonden. Het lijkt mij redelijk om het begrip annuleren zo uit te leggen dat het evenement niet op de genoemde datum doorgaat.
Heb je de informatie in de gegeven link (deze) ook gelezen? Heel kort: bij annulering heb je recht op geld terug, bij uitstel niet (tenzij niet aan de voorwaarden wordt voldaan).

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja. Als een evenement geannuleerd wordt, dan heb je recht op een tegoedbon. Echter, als het evenement niet binnen drie jaar opnieuw wordt gehouden of je je verhinderd bent op het moment dat het evenement opnieuw wordt gehouden, dan heb je recht op je geld terug.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat klinkt mij veel te negatief. Ik geloof dat Moneyman oprecht is in wat hij schrijft.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
18 jan 2022 14:59
Ja. Als een evenement geannuleerd wordt, dan heb je recht op een tegoedbon. Echter, als het evenement niet binnen drie jaar opnieuw wordt gehouden of je je verhinderd bent op het moment dat het evenement opnieuw wordt gehouden, dan heb je recht op je geld terug.
Klopt. En de genoemde termijn is nog niet verstreken. Waarom zou je volgens jou dan toch kunnen ontbinden?

Gesloten