LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Corendon annuleert reizen tot 1 juni

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door alfatrion »

Corendon heeft reizen tot 1 juni geannuleerd. Daarmee schiet Corendon tekort in de nakoming en die tekortkoming kan Corendon worden aangerekend (= geen overmacht) omdat op dit moment niet kan worden gesteld dat ook reizen in mei niet door zouden kunnen gaan vanwege het virus. Dit betekend dat er wel recht is op een schadevergoeding zoals het later boeken van dezelfde reis tegen een hogere reissom, kosten voor een visum, kosten voor vaccinatie, ect.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door tttlocke »

Aha, nieuwe kansen voor de reiziger! Niet alleen geld terug, maar ook nog schadevergoeding?

Het is ook nooit goed.
Overigens, of dit klopt:
alfatrion schreef:
28 mar 2020 17:09
[...] en die tekortkoming kan Corendon worden aangerekend (= geen overmacht) omdat op dit moment niet kan worden gesteld dat ook reizen in mei niet door zouden kunnen gaan vanwege het virus. [...]
valt te bezien.
Er kan natuurlijk nog steeds op dit moment, bij het nemen van de beslissing, sprake zijn van overmacht, wellicht afhankelijk van bestemming en toestand ter plaatse.
Corendon zal zich op dat standpunt stellen en, zo te zien op hun website, kunnen ze dat goed onderbouwen.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door alfatrion »

Consumenten die een reis in mei zelf annuleren moeten annuleringskosten betalen. Het achterliggende argument daar is dat je nu nog niet kunt beoordelen dat de reis niet kan door gaan. Daarom is hier het advies gegeven om gebruik te maken van het recht tot opschorting. Ik vind het niet meer dan redelijk dan dat als de consument zich nu niet op overmacht zou kunnen beroepen voor een reis in mei dat dan de reisorganisator dat nu ook niet kan voor een reis in mei.

Corendor heeft alle reizen tot 1 juni geannuleerd, dus ik wilde het algemeen houden. Er kunnen altijd uitzonderingen zijn, waarvoor net even iets anders geld.

Zie voor hoe de discussie met de klant loop als hij wil annuleren:
viewtopic.php?t=193060
viewtopic.php?p=2738626#p2738626

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door geengast »

alfatrion schreef:
28 mar 2020 17:09
.... omdat op dit moment niet kan worden gesteld dat ook reizen in mei niet door zouden kunnen gaan vanwege het virus.
Het zou heel makkelijk zijn als er een viroloog bereid gevonden kan worden om een lijstje op te stellen wanneer en waar het virus zichzelf uitschakelt.
Heeft u enig idee hoe het voor mensen aanvoelt die in mei een reis geboekt hebben? Ik moet er niet aan denken en de gevolgen van corona zijn in mei écht in alle landen nog dik aanwezig.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Behoorlijk smakeloos. Maar dat is mijn mening. Velen zitten in onduidelijkheid of hun reis wel of niet kan doorgaan, of ze wel moeten betalen om hun reis te betalen en nu is er gelukkig een reisorganisatie die uit zichzelf de onzekerheid weg neemt, en die moet dan ook nog een trap na krijgen?

Toen ik jaren geleden een bedrijfsongeval had, en daar nu nog steeds van aan het revalideren ben, was er 1 sleutelwoord: accepteren. Accepteren dat je niet alles meer kan, accepteren dat een paar schoenen ineens €500,- kost (wat gelukkig deels meebetaald werd door de werkgever en verzekeraar) en accepteren dat niet alles meer kan. Is dat in geld uit te drukken? Totaal niet.
Nadat ik eerder slachtoffer ben geworden van zinloos geweld op het werk daarvoor kreeg ik na de strafzaak tegen de dader geldbeluste advocaten die er wel voor konden zorgen dat ik schadevergoedingen kon eisen voor al het aangedane leed. Alsof het in geld uit te drukken is.

Er is een reisorganisatie die niet wil dat hun klanten risico’s lopen. Die niet willen dat vliegtuigen vertrekken met daarin personeel. Die geen risico willen lopen om veel later terug te moeten komen.
Zoals het er nu voor staat blijven ook de scholen langer dicht en zitten wij langer in deze situatie. En dan zouden reizigers ook nog aangespoord worden om een extra zaak te beginnen om eventuele vervolgschade te gaan claimen?

Prachtig Corendon dat jullie geen risico willen lopen voor jullie eigen personeel en jullie klanten. Laat ik dan maar hopen dat jullie klanten er ook zo over denken en dat er een oplossing komt voor al die reizigers. En dan bedoel ik niet diegene die menen dat recht hebben automatisch betekend dat je dat recht ook moet toe-eigenen.

Of, zoals ECC Nederland aangeeft:
“ Waar u wettelijk recht op heeft, betekent in deze uitzonderlijke situatie niet altijd dat het claimen van uw recht het juiste is om te doen.”
En ConsuWijzer:
“ In sommige gevallen zou een beroep op uw rechten vanwege de coronacrisis onredelijk kunnen zijn.”

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar wat zou Corendor anders moeten doen? De reizen door laten gaan?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door mahadma »

Hoe wilde u volgend jaar/later dit jaar op vakantie gaan als ze failliet zijn? Niet alleen geld retour ook nog schade vergoeding? zit er niet in, vrees ik. En ook of je wel een hotel hebt daar? of je nog terug kunt vliegen? Tja, wie zou dat op moeten lossen?

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:
28 mar 2020 20:02
Maar wat zou Corendor anders moeten doen? De reizen door laten gaan?
Corendon zou hetzelfde moeten doen als de consumenten tegen wie hier wordt verteld dat ze de annuleringsboete moeten betalen omdat nu nog niet vast staat hoe het er later met Corona voorstaat: afwachten.

Het kan niet zo zijn dat er wel sprake is van overmacht als Corendon een reis eind mei annuleert, maar er geen sprake is van overmacht als de consument een reis eind mei annuleert. Als de consument daar een annuleringsboete voor moet betalen, dan werkt dan heeft dat ook gevolgen voor Corendon. Omgekeerd geldt hetzelfde, als Corendon mag annuleren zonder een schadevergoeding te hoeven betalen dan mag de consument ook annuleren zonder een annuleringsboete te hoeven betalen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
28 mar 2020 17:29
Consumenten die een reis in mei zelf annuleren moeten annuleringskosten betalen.
Annuleerden , niet 'annuleren'; Moesten, niet 'moeten'.
Dat was toen. Nu geldt er iets anders.
Bij Corendon althans.
Op basis van nu beschikbare informatie en/of inschattingen.

Consumenten die eerder een reis annuleerden, kozen daar zelf voor. Niet iedereen annuleerde bovendien vanwege dezelfde reden.
That's life.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
28 mar 2020 20:29
Corendon zou hetzelfde moeten doen als de consumenten tegen wie hier wordt verteld dat ze de annuleringsboete moeten betalen omdat nu nog niet vast staat hoe het er later met Corona voorstaat: afwachten.
Een vakantie boek je om van te kunnen genieten. Als je gaat annuleren op basis van angst is dat geheel voor eigen rekening. Zo lang niet bekend is of de reis geannuleerd gaat worden gaat deze dus nog door. En blijkt dat niet de vakantie geboden kan worden die overeen gekomen is zijn er gewoon wettelijke mogelijkheden.
alfatrion schreef:
28 mar 2020 20:29
Het kan niet zo zijn dat er wel sprake is van overmacht als Corendon een reis eind mei annuleert, maar er geen sprake is van overmacht als de consument een reis eind mei annuleert. Als de consument daar een annuleringsboete voor moet betalen, dan werkt dan heeft dat ook gevolgen voor Corendon. Omgekeerd geldt hetzelfde, als Corendon mag annuleren zonder een schadevergoeding te hoeven betalen dan mag de consument ook annuleren zonder een annuleringsboete te hoeven betalen.
Kent u de maatregelen die genomen zijn tot 1 juni? Hoe ziet u dat voor u in een vliegtuig? Hoe ziet u dat voor u op de vakantiebestemming? Faciliteiten zullen gesloten zijn, dus kan de vakantie al niet geleverd worden die overeen gekomen is. Dat is al een reden om kosteloos te ontbinden. Nu wacht Corendon dit niet af en annuleert zelf al. Geen discussie met klanten, geen massa's mailtjes en telefoontjes, zelf de regie houden.

Ook ik kreeg de vraag van de locatie die ik geboekt heb of ik wilde annuleren. De enige reden om nu te annuleren is angst. Ik wacht af tot er meer bekend is. Als blijkt dat de vakantie gewoon kan doorgaan heb ik geen probleem. Als blijkt dat er aanpassingen zijn op de locaties, zoals alle faciliteiten die gesloten zijn maar wel horen bij de boeking, dan heb ik gewoon het wettelijk recht om te annuleren. Als blijkt dat niets mag zal de accommodatie annuleren.

Wat u wilt is dat mensen nu een keuze moeten hebben. Maar keuze's kunnen nu niet gemaakt worden op basis van feiten. Dus het heeft helemaal geen nut om mensen nu te laten annuleren als er niet bekend is hoe lang alles nog gaat duren. Waar moet je immers de grens leggen?

Het advies is en blijft om gewoon af te wachten wat er gaat gebeuren. Een vakantie heb je niet geboekt om overhaast en op basis van emotie te gaan annuleren.

coco25
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 nov 2017 13:55

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door coco25 »

Sorry, maar is dit een grap...?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
28 mar 2020 20:29
Het kan niet zo zijn dat er wel sprake is van overmacht als Corendon een reis eind mei annuleert, maar er geen sprake is van overmacht als de consument een reis eind mei annuleert. Als de consument daar een annuleringsboete voor moet betalen, dan werkt dan heeft dat ook gevolgen voor Corendon. Omgekeerd geldt hetzelfde, als Corendon mag annuleren zonder een schadevergoeding te hoeven betalen dan mag de consument ook annuleren zonder een annuleringsboete te hoeven betalen.
Dit is geen faire vergelijking.
De beide situaties die u beschrijft, kunnen per definitie niet naast elkaar bestaan. De ene deed zich voor in het verleden, tot dit moment (consument kiest voor annuleren en wordt geconfronteerd met voorwaarden), de ander doet zich voor vanaf heden tot 1 juni (Corendon annuleert alle reizen).
Ziet u iets dat niet deugt, dan zult u per geval moeten beargumenteren waarom dat niet deugt. U gaat nu voorbij aan het feit dat situaties veranderen en dat naarmate de tijd vordert meer duidelijk wordt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door Jablan »

En als je op een normale gesprekstoon bij Corendon zou navragen, dan wordt al heel snel duidelijk waarom ze 1 juni hebben genomen.
In heel veel landen is het virus nog niet over het hoogtepunt heen. Dat betekent dat alle beperkingen, zoals gesloten grenzen, 14-dagen-quarantaine, worden verlengd tot minstens in de maand mei, waarschijnlijk zelfs juni. Dat maakt het uitvoeren van pakketreizen onmogelijk.
In een aantal vakantielanden gelden de beperkingen 'tot nader order'. In Duitsland heeft bondskanselier Angela Merkel vandaag in haar wekelijkse podcast nog een keer bevestigd, dat alle huidige beperkingen tot minstens 20 april zullen duren en ook daar wordt al hardop nagedacht over een verlenging tot eind mei.

De datum van 1juni is gebaseerd op een realistische inschatting van de ontwikkelingen.

Ergens hoop ik, dat maandag Corendon of TUI in de Radaruitzending te gast zijn om de gemaakte keuzes handen en voeten te geven.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door witte angora »

coco25 schreef:
28 mar 2020 20:47
Sorry, maar is dit een grap...?
Nope. Alfatrion is de serieusheid zelve. Je kunt het met hem eens zijn, en je kunt het met hem oneens zijn, maar hij staat volledig achter datgene wat hij zegt.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:
28 mar 2020 20:39
Dat was toen. Nu geldt er iets anders.
Bij Corendon althans.
Maar zo werkt hier.
tttlocke schreef:
28 mar 2020 20:39
Op basis van nu beschikbare informatie en/of inschattingen.
De informatie toen was niet wezenlijk anders dan de informatie van nu.
tttlocke schreef:
28 mar 2020 20:39
Consumenten die eerder een reis annuleerden, kozen daar zelf voor.
Corendon kiest er ook zelf voor.
tttlocke schreef:
28 mar 2020 20:39
Niet iedereen annuleerde bovendien vanwege dezelfde reden.
De reden maakt niet uit.
NeoDutchio schreef:
28 mar 2020 20:44
Als je gaat annuleren op basis van angst is dat geheel voor eigen rekening.
Dat mes snijd dus aan twee kanten. Hier staat Corendon centraal de annuleert op basis van angst.
NeoDutchio schreef:
28 mar 2020 20:44
Zo lang niet bekend is of de reis geannuleerd gaat worden gaat deze dus nog door.
Dat werkt niet zo.
Telegraagf schreef:Ook hoogleraar consumentenrecht Marco Loos zegt dat de vakantieganger het voucher niet hoeft te accepteren. „De wet is hier vrij duidelijk over. Zowel de reiziger als de reisorganisator kan de overeenkomst voor vertrek beëindigen als door overmacht de reis niet volgens de verwachtingen van de reiziger kan worden uitgevoerd. De reisorganisator moet dan de betaalde kosten volledig terugbetalen.” Dat moet in geld en binnen veertien dagen, aldus Loos.
NeoDutchio schreef:
28 mar 2020 20:44
Kent u de maatregelen die genomen zijn tot 1 juni?
Corendon voert geen reizen uit tot 1 juni. TUI voert geen reizen uit tot eind april. Sunweb voert geen reizen uit tot medio april.
NeoDutchio schreef:
28 mar 2020 20:44
Faciliteiten zullen gesloten zijn, dus kan de vakantie al niet geleverd worden die overeen gekomen is.
Hoe weet jij in maart al wat de situatie eind mei gaat zijn?
NeoDutchio schreef:
28 mar 2020 20:44
Als je gaat annuleren op basis van angst is dat geheel voor eigen rekening.
NeoDutchio schreef:
28 mar 2020 20:44
De enige reden om nu te annuleren is angst.
NeoDutchio schreef:
28 mar 2020 20:44
Het advies is en blijft om gewoon af te wachten wat er gaat gebeuren.
Dat is allemaal onverkort op Corendon van toepassing.
tttlocke schreef:
28 mar 2020 20:50
De beide situaties die u beschrijft, kunnen per definitie niet naast elkaar bestaan. De ene deed zich voor in het verleden, tot dit moment (consument kiest voor annuleren en wordt geconfronteerd met voorwaarden), de ander doet zich voor vanaf heden tot 1 juni (Corendon annuleert alle reizen).
Waar het om gaat is of de reis niet uitgevoerd kan worden vanwege overmacht. Het enkele feit dat de consument in het ene geval maakt niet er geen overmacht is en dat Corendon in het andere geval annuleert maakt niet dat er wel overmacht is. Als Corendon nu wegens overmacht alle reizen kan aannuleren tot 1 juni dan kon een consument ook een paar weken terug een reis kort na 3 april annuleren wegens overmacht. Twee weken terug was echt ook al duidelijk dat deze situatie langer ging duren.

Op 1 januari breekt het virus uit. China neemt rigoureuze maatregelen, maar het lukt China desondanks niet om het virus binnen te houden. Op 1 feb bereikt het virus Europa en de VS. Binnenkort is het 1 april.

https://youtu.be/BgiZn5kDaEw

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
28 mar 2020 21:48
NeoDutchio schreef:
28 mar 2020 20:44
Als je gaat annuleren op basis van angst is dat geheel voor eigen rekening.
Dat mes snijd dus aan twee kanten. Hier staat Corendon centraal de annuleert op basis van angst.
Hoe komt u tot die uitspraak? Als ik kijk naar het reisadvies van Turkije, waar de meeste reizen van Corendon heen gaan, dan geldt overal dat enkel noodzakelijke reizen toegestaan zijn. Met uitzondering het gebied rond de Syrische grens, daar geldt code rood. En dat is op 24-03 ingegaan. Een vakantie is geen noodzakelijke reis, dus zullen de vakanties geannuleerd worden. Er is ook geen vliegverkeer meer naar Turkije, hoe willen ze er dan heen gaan?
Het is dus geen angst, maar op basis van feiten dat ze hebben geannuleerd.
alfatrion schreef:
28 mar 2020 21:48
NeoDutchio schreef:
28 mar 2020 20:44
Zo lang niet bekend is of de reis geannuleerd gaat worden gaat deze dus nog door.
Dat werkt niet zo.
Natuurlijk werkt het wel zo. Niemand kan in de toekomst kijken. Ik weet niet of in juni vakanties mogelijk zijn. Vooralsnog is daar geen reden voor om te annuleren.
alfatrion schreef:
28 mar 2020 21:48
Telegraagf schreef:Ook hoogleraar consumentenrecht Marco Loos zegt dat de vakantieganger het voucher niet hoeft te accepteren. „De wet is hier vrij duidelijk over. Zowel de reiziger als de reisorganisator kan de overeenkomst voor vertrek beëindigen als door overmacht de reis niet volgens de verwachtingen van de reiziger kan worden uitgevoerd. De reisorganisator moet dan de betaalde kosten volledig terugbetalen.” Dat moet in geld en binnen veertien dagen, aldus Loos.
Nu begint u weer over vouchers. Wat heeft dat er mee te maken dat Corendon de reizen annuleert?
Maar Loos zegt het zelf al, als de reis niet volgens de verwachtingen kan worden uitgevoerd kan er door beide partijen geannuleerd worden. Maar dat externe zaken die niet door de reisorganisatie aangeboden worden dicht zijn, dan is de reis niet volgens de verwachting, maar daar is de reisorganisator niet verantwoordelijk voor. Enkel als bekend is dat dat de vakantie niet door kan gaan vanwege het feit dat bv zwembaden en restaurants gesloten zullen zijn is er reden voor de reiziger om te annuleren. Anders niet.
alfatrion schreef:
28 mar 2020 21:48
NeoDutchio schreef:
28 mar 2020 20:44
Kent u de maatregelen die genomen zijn tot 1 juni?
Corendon voert geen reizen uit tot 1 juni. TUI voert geen reizen uit tot eind april. Sunweb voert geen reizen uit tot medio april.
En wat als TUI en Sunweb het termijn verlengt? In eerste instantie zouden wij hier in Nederland ook maar tot 6 april restricties hebben. Dat is ook al verlengt en aangescherpt naar 1 juni. Dat andere reisorganisaties besluiten voor een korte termijn met mogelijkheid om te verlengen wil niet zeggen dat Corendon fout bezig is.
alfatrion schreef:
28 mar 2020 21:48
NeoDutchio schreef:
28 mar 2020 20:44
Faciliteiten zullen gesloten zijn, dus kan de vakantie al niet geleverd worden die overeen gekomen is.
Hoe weet jij in maart al wat de situatie eind mei gaat zijn?
Ik weet niet hoe de situatie is op de plek waar ik heen ga. Daarom kan ik dus nog niet besluiten of ik wel of niet ga annuleren. Corendon weten dat op hun bestemmingen reizen niet zijn toegestaan voor een x periode. Die kunnen dus wel op basis van feiten een reis annuleren.
alfatrion schreef:
28 mar 2020 21:48
NeoDutchio schreef:
28 mar 2020 20:44
Als je gaat annuleren op basis van angst is dat geheel voor eigen rekening.
NeoDutchio schreef:
28 mar 2020 20:44
De enige reden om nu te annuleren is angst.
NeoDutchio schreef:
28 mar 2020 20:44
Het advies is en blijft om gewoon af te wachten wat er gaat gebeuren.
Dat is allemaal onverkort op Corendon van toepassing.
Ik lees geen onderbouwing van u. Enkel dat andere reisorganisaties nu een kortere termijn hebben wil niet zeggen dat wat Corendon doet niet mag. Op dit moment mag je als Nederlander Turkije niet in. En dat voor een bepaalde periode. Corendon kunnen op die grond al niet de vakantie geven die verkocht is. Buiten eigen accommodaties hebben zij ook contact met de locaties die zij afhuren. Als daar tot 1 juni diverse faciliteiten dicht zijn, dan is er ook geen reden om daar reizigers heen te sturen.

Ik lees een groot onderbuikgevoel bij u, maar geen feiten.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
28 mar 2020 21:48
tttlocke schreef:
28 mar 2020 20:39
Dat was toen. Nu geldt er iets anders.
Bij Corendon althans.
Maar zo werkt hier.
?
alfatrion schreef:
28 mar 2020 21:48
tttlocke schreef:
28 mar 2020 20:39
Op basis van nu beschikbare informatie en/of inschattingen.
De informatie toen was niet wezenlijk anders dan de informatie van nu.
Wat is 'toen' en wat is 'nu'? Die informatie verandert doorlopend. En naarmate de tijd vordert, wordt meer duidelijk.
alfatrion schreef:
28 mar 2020 21:48
tttlocke schreef:
28 mar 2020 20:39
Consumenten die eerder een reis annuleerden, kozen daar zelf voor.
Corendon kiest er ook zelf voor.
Het gaat er om of er sprake is van overmacht of van vrijwillige keuze.
alfatrion schreef:
28 mar 2020 21:48
tttlocke schreef:
28 mar 2020 20:39
Niet iedereen annuleerde bovendien vanwege dezelfde reden.
De reden maakt niet uit.
Waarom niet? Niet iedere reden rechtvaardigt een beroep op de overmacht die jij ziet. (men kan achteraf wel doen alsof natuurlijk).
alfatrion schreef:
28 mar 2020 21:48
[...]
Als Corendon nu wegens overmacht alle reizen kan aannuleren tot 1 juni dan kon een consument ook een paar weken terug een reis kort na 3 april annuleren wegens overmacht. Twee weken terug was echt ook al duidelijk dat deze situatie langer ging duren.
Dat kun je in zijn algemeenheid niet zo stellen. De ene reis(bestemming) is de andere niet en het belangrijkst: het gaat om andere momenten in de tijd. Overheden veranderen genomen maatregelen constant. Beperkende regels worden in landen verlengd tot (tenminste) een datum die verder in de toekomst ligt. Dat heeft vanzelfsprekend effect op de beoordeling: eerst geen overmacht, nu wel, is heel goed mogelijk.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:
28 mar 2020 20:39
Dat was toen. Nu geldt er iets anders.
Bij Corendon althans.
Dat werkt niet zo. Het is niet zo dat er nu sprake is van overmacht en bij TUI niet.
tttlocke schreef:
29 mar 2020 01:07
alfatrion schreef:
28 mar 2020 21:48

De informatie toen was niet wezenlijk anders dan de informatie van nu.
Wat is 'toen' en wat is 'nu'? Die informatie verandert doorlopend. En naarmate de tijd vordert, wordt meer duidelijk.
Toen was een paar weken terug. Het moment waarop de maatregelen werden aangekondigd wist iedereen dat het langer zou gaan duren. Echter, wilde je op dat moment een reis die op 4 april vertrok, dan moest je een annuleringsboete betalen.
tttlocke schreef:
29 mar 2020 01:07
alfatrion schreef:
28 mar 2020 21:48

Corendon kiest er ook zelf voor.
Het gaat er om of er sprake is van overmacht of van vrijwillige keuze.
Precies. Dat de reisaanbieder de reis niet heeft geannuleerd maak niet dat er sprake is van een vrije keuze.
tttlocke schreef:
29 mar 2020 01:07
alfatrion schreef:
28 mar 2020 21:48

De reden maakt niet uit.
Waarom niet? Niet iedere reden rechtvaardigt een beroep op de overmacht die jij ziet. (men kan achteraf wel doen alsof natuurlijk).
De reiziger kan spijt hebben en daarom willen annuleren. Tegelijk kan er sprake zijn van een situatie waarin de reis niet veilig uitgevoerd kan worden vanwege Corona.
tttlocke schreef:
29 mar 2020 01:07
alfatrion schreef:
28 mar 2020 21:48
[...]
Als Corendon nu wegens overmacht alle reizen kan aannuleren tot 1 juni dan kon een consument ook een paar weken terug een reis kort na 3 april annuleren wegens overmacht. Twee weken terug was echt ook al duidelijk dat deze situatie langer ging duren.
Dat kun je in zijn algemeenheid niet zo stellen. De ene reis(bestemming) is de andere niet en het belangrijkst: het gaat om andere momenten in de tijd. Overheden veranderen genomen maatregelen constant. Beperkende regels worden in landen verlengd tot (tenminste) een datum die verder in de toekomst ligt. Dat heeft vanzelfsprekend effect op de beoordeling: eerst geen overmacht, nu wel, is heel goed mogelijk.
Corendon annuleert alle reizen over de hele wereld voor dezelfde periode terwijl niet alle landen dezelfde maatregelen over dezelfde periode hebben genomen. Hier achter zit de wil om niet steeds meer reizen te moeten annuleren maar nu in één keer klaar te zijn.

Overmacht hangt niet enkel af van wat overheden doen. De wereldkaart is nu rood gekleurd en na 3 april zal het niet veilig zijn om te reizen, met uitzondering van China. Dit kon je twee weken terug al zien aankomen.

Wat op dit forum geroepen werdt (en ook op Kassa) is dat je een annuleringsboete moet betalen als jezelf annuleert. Echter, dat is te simpel gedacht.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
29 mar 2020 08:22
Corendon annuleert alle reizen over de hele wereld voor dezelfde periode terwijl niet alle landen dezelfde maatregelen over dezelfde periode hebben genomen. Hier achter zit de wil om niet steeds meer reizen te moeten annuleren maar nu in één keer klaar te zijn.

Overmacht hangt niet enkel af van wat overheden doen. De wereldkaart is nu rood gekleurd en na 3 april zal het niet veilig zijn om te reizen, met uitzondering van China. Dit kon je twee weken terug al zien aankomen.

Wat op dit forum geroepen werdt (en ook op Kassa) is dat je een annuleringsboete moet betalen als jezelf annuleert. Echter, dat is te simpel gedacht.
Mensen boeken vakanties over de hele wereld. U ziet ook de vragen voorbij komen over bijvoorbeeld Ameland. Welke juridische reden kunt u verzinnen dat iemand zijn vakantiehuis daar nu kan annuleren? En of het nu een huisje op Ameland is of een hotel ergens anders, dat maakt niet uit. Je kan pas kosteloos annuleren als je de zekerheid hebt dat de geboden vakantie niet doorgaat of in afgeslankte vorm.
Het campingseizoen begint binnenkort weer. Welke reden hebben kampeerders om nu al te annuleren voor de komende maanden? Nu is echt nog niet bekend in welke vorm de campings open kunnen over 1 of 2 maanden.
We weten nu wat de status nu is. Op 30 of 31 maart komt er weer een nieuwe update in Nederland. Aan de hand daarvan kunnen weer nieuwe ontwikkelingen komen.

Terug naar Corendon. Zij bieden 1945 locaties aan in 17 landen.
Turkije, 577: Heeft op 24-03 besloten het land dicht te doen. Tot die tijd was het nog mogelijk om het land in te komen.
Griekenland, 477: Heeft ook op 24-03 besloten het land dicht te doen.
Spanje, 351: Per 26 maart zijn alle hotels en campings gesloten.
Portugal, 101: Per 22 maart zijn alle hotels en campings gesloten. Verder is later de noodtoestand uitgeroepen.
Egypte, 98: Per 19 maart niet meer toegankelijk per vliegtuig. Per 25 maart is er een avondklok.

Elke dag komen er nieuwe ontwikkelingen die vragen om aanpassing. Waar Egypte al veel eerder geannuleerd moest worden, heeft Portugal die op 22 maart besloten, Turkije en Griekenland op 24 maart en Spanje op 26 maart.
Vakantieganger hadden veel vragen. Niemand wist of ze wel konden gaan. Maar zo lang een land niet op slot zit of andere maatregelen van kracht zijn is het te makkelijk om achteraf te zeggen "dat had je kunnen weten". Wat we hier zeggen: achteraf kan je een koe in de kont kijken.
Elke dag veranderen zaken. En je kan niet zeggen dat toen mensen kosteloos konden annuleren wegens onderbuikgevoelens. Alleen maar omdat je kon verwachten dat het langer ging duren. Niemand weet welke aanpassingen er morgen gaan komen.
Dus ja, zo lang mensen zelf blijven annuleren, om welke eigen reden dan ook, dan is dat op eigen kosten. Pas als de reisorganisatie niet kan bieden wat er overeen gekomen is heb je een geldige reden.

Er zijn winkels die voor onbepaalde tijd hun deuren gesloten hebben. Gaat u daar tegen procederen omdat u gebruik had willen maken van een aanbieding? De bouwmarkten hier hebben andere openingstijden, ook voor onbepaalde tijd. Ik kan nu na het werk geen spullen meer halen. Wij mogen tot 1 juni niet naar concerten, festivals of wat dan ook. En dan gaat u klagen dat een reisorganisatie mee gaat in het geheel en niet tot in elk boerengat waar ze komen gaat kijken omdat toevallig Kaapverdië eerder open zou kunnen gaan of pas later een negatief reisadvies heeft gekregen. Personeel is ziek en mag niet te dicht op elkaar zitten. Dan is sluiting het beste wat je kan doen.

En of het nu wel of geen overmacht is, het is misselijkmakend om advies te geven om er meer geld uit te gaan halen als klant dan fatsoenlijk is.
Verder heb ik geen idee wat nu daadwerkelijk uw doel is in dit topic. U begint met aangeven dat klanten schade kunnen verhalen, daarna komt het voucher verhaal ineens voorbij en nu is het weer dat klanten zelf de mogelijkheid hadden moeten hebben om kosteloos te annuleren op basis van onderbuikgevoelens. Of is het gewoon een treitertopic naar Corendon?

Overigens is de wereldkaart niet rood nu. Noodzakelijke reizen mogen nog gewoon gedaan worden.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Corendon annuleert reizen tot 1 juni

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar welke aantoonbare schade heeft iemand dan als een reis geannuleerd wordt wegens overmacht? Je vakantie gaat niet door, dat is alles. Je bent niet verplicht om een andere reis te boeken; ook kun je niet stellen dat je verplicht bent een duurdere vakantie te boeken. En zelfs al zou je een duurdere vakantie boeken omdat het in een ander seizoen is: kun je dan wel spreken van schade? Hoe ga je de hoogte van de schadevergoeding berekenen? Niet, want je hebt nog geen enkel gegeven omdat er nog niks geboekt is. En al zou je boeken: niemand weet tot hoe lang alles gaat duren. Kun je misschien weer annuleren.

Ik had eigenlijk op 30 april met de eerste rechtstreekse trein naar Londen gewild. Toch nog even gewacht, en ik ben er blij mee. Die eerste rechtstreekse trein is uitgesteld. Maar wanneer mensen zekerheid hebben dat hij daadwerkelijk gaat rijden? Geen idee. Dus er wordt voorlopig niet geboekt.

Op dit moment weten mensen meer niet dan wel, en op basis van informatie die je niet hebt kun je ook geen schade vaststellen, laat staan claimen.

Gesloten