Coronaregels Oostenrijk - Booking geeft reserveringskosten niet terug

HenkBoot
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2021 12:26

Coronaregels Oostenrijk - Booking geeft reserveringskosten niet terug

Ongelezen bericht door HenkBoot »

Vanwege de aanscherpte regels in Oostenrijk moesten wij onze Booking reservering voor 2 januari tot 8 januari annuleren. Afgelopen dagen zijn wij van het kastje naar de muur gestuurd en weigert zowel de verhuurder als ook Booking onze annulering te accepteren en de kosten terug te betalen. Onze kinderen zijn begin twintig en nog niet in staat een booster afspraak te maken bij de GGD. Wij hadden deze vakantie oorspronkelijk in januari 2020 (voor Corona) geboekt. In December 2020 toen alles op slot ging hebben wij deze reservering naar de eerste week van januari 2021 om kunnen zetten. In eerste instantie vroeg Booking om de reis opnieuw te boeken dus tweemaal betalen
Afgelopen dagen hebben wij zowel met verhuurder als ook Booking contact gehad. De laatste twee keer verbrak de Klantenservice van Booking het gesprek omdat het blijkbaar te lastig werd. Dit is totaal onacceptabel en laat zien wat een slechte dienstverlener zij zijn.
Heeft iemand anders dezelfde ervaring en eventueel tips om dit op te lossen. Vanuit Booking is er geen enkele beweging en wordt alleen naar de reservering policy verwezen.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronaregels Oostenrijk - Booking geeft reserveringskosten niet terug

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Tja, volgens de overheid zouden met de vaccinaties alle maatregelen weg zijn, dus het is in mijn ogen niet eens gek dat er nu geboekt is. 'je moet ook niet boeken tijdens een coronacrisis' gaat in dit geval dus ook niet op, als je het mij vraagt.

Aan de andere kant zijn er op veel plekken boostervaccinaties mogelijk geweest voor mensen die toevallig langskwamen. Daar had je natuurlijk ook mee bezig moeten zijn in de afgelopen anderhalve week, zodat je zelf kan zorgen dat de vakantie doorgang kan vinden. En daarbij is natuurlijk bijna alles open en het huisje beschikbaar.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronaregels Oostenrijk - Booking geeft reserveringskosten niet terug

Ongelezen bericht door Jablan »

Oostenrijk. De regels verschillen per deelstaat en daarom is het onmogelijk een mening te vormen, want je schrijft niet waar en wat voor accommodatie je had geboekt.

Op zich is eea conform de voorwaarden van Booking. Verdrietig, sneu, verder weinig aan te doen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronaregels Oostenrijk - Booking geeft reserveringskosten niet terug

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nijogeth schreef:
29 dec 2021 14:02
Tja, volgens de overheid zouden met de vaccinaties alle maatregelen weg zijn,
Niemand bij de overheid heeft dit ooit gezegd.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Coronaregels Oostenrijk - Booking geeft reserveringskosten niet terug

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

PeterPeters1966 schreef:
29 dec 2021 20:39
Nijogeth schreef:
29 dec 2021 14:02
Tja, volgens de overheid zouden met de vaccinaties alle maatregelen weg zijn,
Niemand bij de overheid heeft dit ooit gezegd.
Ik heb een minister iets horen zeggen van dansen met Janssen na het vaccineren.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Coronaregels Oostenrijk - Booking geeft reserveringskosten niet terug

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Wij reizen elk jaar naar Oostenrijk (Tirol), weliswaar in de zomer, maar voor de accommodaties onderweg op heen- en terugreis gebruik ik Booking.com. Ik let er dan ook altijd op dat ik, zeker in de huidige tijd, tot op de dag van aankomst nog kosteloos kan annuleren. Kost een paar euro meer (zo'n 5/6 euro per hotelkamer) maar ik ben geen geld kwijt! Krijg ook keurig herinneringen tot welke datum/tijd ik nog kan annuleren. En heb daar dit jaar nog gebruik van gemaakt door een terugreis met overnachting in Koblenz om te zetten naar een overnachting in Klotten (beiden aan de Moezel)

Voor de accommodatie in Oostenrijk maak ik me niet zo'n zorgen. De diverse Tourismusverbunden zijn momenteel flexibel (als je via hen boekt) , zelfs tot 48 uur voor aankomst nog kosteloos annuleren. Maar wij beginnen dan ook al een jaar vantevoren met plannen. Leggen heen- terugreis en verblijf vast. Dat geeft al een hoop rust. Onze accommodatie in Oostenrijk bijvoorbeeld hanteert, buiten corona, de volgende annuleringskosten:
Bis 3 Monate keine Stornogebühren
3 Monate bis 1 Monat 40%
1 Monat bis 1 Woche 70%
in der letzten Woche 90%

Voorbeeld via booking.com
er ligt een overnachting heenreis vast in Ulm. 4 x 2 persoonskamer voor de nacht van 9 op 10 september 2022.
Totale prijs: euro 392,00 (inclusief ontbijt). Dat is Euro 49 p.p.p.n. Ik mag kosteloos annuleren t/m 9 september 19.00 uur!
Pas daarna ben ik die E 392 kwijt. Ik kan ook ZONDER die annuleringsoptie boeken. Dan ben ik een paar euro goedkoper uit, maar wel 392 kwijt ingeval er onverwachte omstandigheden optreden! Altijd dus goed kijken naar de diverse opties die worden geboden! Heeft TS nu niks meer aan, maar misschien wel een les voor de volgende keer. Goedkoop is nog steeds duurkoop!

Daarna kun je altijd nog bijschaven. Maar door de optie van gratis annuleren ben je in elk geval geen geld kwijt!
En sorry, dat advies krijg je van een 66 - jarige! Die gelukkig de opkomst van de computer heeft meegemaakt en dus weet hoe daar mee om te gaan!

Kijk als voorbeeld eens naar deze opties:
https://www.booking.com/hotel/de/comfor ... #hotelTmpl

(dit is slechts een voorbeeld om aan te tonen dat je soms wat verder moet kijken dan je neus lang is!)
en o ja, ik heb in dit geval mijn Rabo creditcard gebruikt maar die is nog niet belast.
Laatst gewijzigd door Albert1955 op 29 dec 2021 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronaregels Oostenrijk - Booking geeft reserveringskosten niet terug

Ongelezen bericht door Nijogeth »

PeterPeters1966 schreef:
29 dec 2021 20:39
Nijogeth schreef:
29 dec 2021 14:02
Tja, volgens de overheid zouden met de vaccinaties alle maatregelen weg zijn,
Niemand bij de overheid heeft dit ooit gezegd.
Jawel hoor, met 70% gevaccineerd zou groepsimmuniteit bereikt worden. Dat werd 80 en 85 en is nu al niet meer mogelijk, want zelfs 100% is niet voldoende.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Coronaregels Oostenrijk - Booking geeft reserveringskosten niet terug

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Ja maar dat was voor Omicron. Wat we nu weten is dat de Delta variant de receptoren in de lagere luchtwegen aantastte, terwijl de omicron variant met name de receptoren in de hogere luchtwegen aantast. Omicron is daarmee wel besmettelijker maar het (ziekte)verloop lijkt in elk geval gunstiger te zijn.

De jansen vaccininatie is overigens vanaf 3/1/22 nog steeds "voldoende" om de inreis in Oostenrijk mogelijk te maken. Maar toegang tot horeca etc krijg je er niet (meer) mee. Tenzij je een boostervaccinatie kunt aantonen

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Coronaregels Oostenrijk - Booking geeft reserveringskosten niet terug

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Oostenrijk past de regels strikter toe dan wij Nederlanders gewend zijn. Wij hebben afgelopen najaar met eigen ogen gezien dat Nederlanders die geen qr code wilden (of konden) overleggen door het personeel vriendelijk doch dringend verzocht werd de accommodatie dan wel de daarbij behorende gebieden (tuinen, bier garten, etc) te verlaten. Bediend werd er zowieso niet.!
Wij zijn nog steeds te gast daar en zij bepalen onder welke condities zij ons als gasten willen accommoderen. Wij zouden overigens hetzelfde doen met gasten die hier zouden willen verblijven.(zie bijv. de vandaag afgekondigde quarantaineplicht voor reizigers vanuit de VS). Daar is dus niets vreemds aan. En zolang jij je aanpast en houdt aan de regels die zij stellen, ben je van harte welkom!

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Coronaregels Oostenrijk - Booking geeft reserveringskosten niet terug

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Afhankelijk van de annulering voorwaarden, is de kans heel groot dat je je geld kwijt bent.

Jij bent verantwoordelijk voor de reis en ook voor de voorwaarden om het land binnen te mogen. Dat jij niet aan de voorwaarden kan voldoen is heel vervelend maar jouw eigen risico.
Zie www.consuwijzer.nl/corona/uw-reisrechte ... ens-corona nummer 2.

Neem contact op met je annulering verzekering. Ik weet niet of hun vinden of je de reis voor of na corona hebt geboekt.

Indien je met gunstige annulering voorwaarden hebt geboekt (bijvoorbeeld tot 24 uur voor aankomst annuleren) neem contact op met www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronaregels Oostenrijk - Booking geeft reserveringskosten niet terug

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nijogeth schreef:
29 dec 2021 22:46
PeterPeters1966 schreef:
29 dec 2021 20:39
Nijogeth schreef:
29 dec 2021 14:02
Tja, volgens de overheid zouden met de vaccinaties alle maatregelen weg zijn,
Niemand bij de overheid heeft dit ooit gezegd.
Jawel hoor, met 70% gevaccineerd zou groepsimmuniteit bereikt worden. Dat werd 80 en 85 en is nu al niet meer mogelijk, want zelfs 100% is niet voldoende.
In het kader van alternatieve feiten laat je voor het gemak maar wat relevante details weg. Zoals dat we ondertussen een paar mutaties hebben gehad. En een andere verdraaiing van de feiten is dat er alleen is gezegd dat er hoop is dat bij 70% groepsimmuniteit mogelijk is, en dat nog altijd voor de eerste variant. Maar goed, je hebt vast wel een link naar een video waar iemand van de overheid met het juiste mandaat jouw claim bevestigd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronaregels Oostenrijk - Booking geeft reserveringskosten niet terug

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef:
29 dec 2021 22:46
PeterPeters1966 schreef:
29 dec 2021 20:39
Nijogeth schreef:
29 dec 2021 14:02
Tja, volgens de overheid zouden met de vaccinaties alle maatregelen weg zijn,
Niemand bij de overheid heeft dit ooit gezegd.
Jawel hoor, met 70% gevaccineerd zou groepsimmuniteit bereikt worden. Dat werd 80 en 85 en is nu al niet meer mogelijk, want zelfs 100% is niet voldoende.
Op basis van de Alfa variant, waarop de vaccins zijn ontwikkeld, zou 70% voldoende zijn, dit is inderdaad toen gemeld als de geldende wetenschappelijke opvatting. Hierna kwam de Delta en veranderde deze opvatting en nu hebben we Omnikron en is die opvatting weer veranderd. Snap nooit waarom mensen op dit soort achterhaalde uitspraken altijd moet wijzen. Iedereen weet toch dat het inmiddels is achterhaald en dat vaccineren vooral helpt tegen ernstige complicaties (+/- 90% minder kans op ernstige bijwerkingen).

Heeft ook weinig te maken met dit onderwerp, daar gaat erom of Booking.com de reserveringskosten terug moet betalen. Gezien booking.com gewoon kan leveren, maar het probleem zit in de nieuwe eisen van de Oostenrijkse overheid waaraan TS zijn kinderen niet aan voldoen, is het antwoord simpel en al gegeven. Het risico voor deze situatie ligt bij jezelf. Erg vervelend en enige wat je kunt doen is het antwoord accepteren en kijken of je met de locatie een andere datum kunt prikken, let wel dit is dan coulance en geen verplichting.

ateurlings
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:14

Re: Coronaregels Oostenrijk - Booking geeft reserveringskosten niet terug

Ongelezen bericht door ateurlings »

Wijze en dure les voor de toekomst: altijd boeken met mogelijkheid tot kosteloos annuleren

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Coronaregels Oostenrijk - Booking geeft reserveringskosten niet terug

Ongelezen bericht door geengast »

Wat kan Booking.com doen aan inreisbeperkingen? Wat kan een huisje in Oostenrijk doen aan inreisbeperkingen.
U (had) kunt nog gewoon gaan.

1. even in Duitsland een booster voor uw kinderen gaan halen
2. de Duitse app op de telefoon erbij zetten (gewoon naast de Nederlandse)
3. in Oostenrijk met de Duitse app aantonen dat uw kinderen een boosterprik hebben gehad,

That's all.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Coronaregels Oostenrijk - Booking geeft reserveringskosten niet terug

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
29 dec 2021 22:46
PeterPeters1966 schreef:
29 dec 2021 20:39
Nijogeth schreef:
29 dec 2021 14:02
Tja, volgens de overheid zouden met de vaccinaties alle maatregelen weg zijn,
Niemand bij de overheid heeft dit ooit gezegd.
Jawel hoor, met 70% gevaccineerd zou groepsimmuniteit bereikt worden. Dat werd 80 en 85 en is nu al niet meer mogelijk, want zelfs 100% is niet voldoende.
Dat waren voor zover ik weet verwachtingen, geen beloftes.

Bakker1976
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 dec 2021 13:00

Re: Coronaregels Oostenrijk - Booking geeft reserveringskosten niet terug

Ongelezen bericht door Bakker1976 »

Balen ja.
Zit in hetzelfde schuitje. Alleen mijn herstelbewijs is verlopen en 2de vaccinatie eind dec gehad en kan dus pas over 3 maanden booster halen. Te laat voor wintersport.

Wat een optie is om 15 minuten voor sluitingstijd v vaccinatie locatie langs te gaan, want soms hebben ze over en deze moeten op geprikt worden
Of je haalt voor je tieners in Duitsland, daar zijn ze overal te krijgen.
De booster is in Oostenrijk direct geldig, dus als het onderweg lukt. Dat zou super zijn.

Dan kunnen jullie alsnog naar de wintersport.
Succes. Hopelijk dat het lukt

Fijne jaarwisseling

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronaregels Oostenrijk - Booking geeft reserveringskosten niet terug

Ongelezen bericht door Nijogeth »

PeterPeters1966 schreef:
30 dec 2021 09:48
Nijogeth schreef:
29 dec 2021 22:46
PeterPeters1966 schreef:
29 dec 2021 20:39


Niemand bij de overheid heeft dit ooit gezegd.
Jawel hoor, met 70% gevaccineerd zou groepsimmuniteit bereikt worden. Dat werd 80 en 85 en is nu al niet meer mogelijk, want zelfs 100% is niet voldoende.
In het kader van alternatieve feiten laat je voor het gemak maar wat relevante details weg.
Die alternatieve feiten zijn hier niet relevant, als je begrijpt wat ik als eerste zei. Ik zei namelijk dat je in dit geval een jaar geleden de situatie in moest schatten en de overheid was er toen toch echt van overtuigd, en sprak dit ook uit, dat de vaccins ons van de maatregelen af zouden helpen. En dat je daarom TS moeilijk zou kunnen verwijten dat ie dan de vakantie heeft geboekt, in de veronderstelling dat de overheid het bij het juiste eind zou hebben.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Coronaregels Oostenrijk - Booking geeft reserveringskosten niet terug

Ongelezen bericht door bupaul »

Ik_weet_niet_alles schreef:
29 dec 2021 20:42
PeterPeters1966 schreef:
29 dec 2021 20:39
Nijogeth schreef:
29 dec 2021 14:02
Tja, volgens de overheid zouden met de vaccinaties alle maatregelen weg zijn,
Niemand bij de overheid heeft dit ooit gezegd.


Ik heb een minister iets horen zeggen van dansen met Janssen na het vaccineren.

Waarom blijven sommige mensen hangen in oude dingen. De kennis van nu is heel anders dan die van ruim een half jaar geleden.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Coronaregels Oostenrijk - Booking geeft reserveringskosten niet terug

Ongelezen bericht door bupaul »

Nijogeth schreef:
29 dec 2021 22:46
PeterPeters1966 schreef:
29 dec 2021 20:39
Nijogeth schreef:
29 dec 2021 14:02
Tja, volgens de overheid zouden met de vaccinaties alle maatregelen weg zijn,
Niemand bij de overheid heeft dit ooit gezegd.
Jawel hoor, met 70% gevaccineerd zou groepsimmuniteit bereikt worden. Dat werd 80 en 85 en is nu al niet meer mogelijk, want zelfs 100% is niet voldoende.
Nee dat is niet gezegd maar dat maken veel mensen ervan.
Dat het wordt aangepast heet: voortschrijdend inzicht

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronaregels Oostenrijk - Booking geeft reserveringskosten niet terug

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar er is geboekt met de kennis van een jaar geleden.

Gesloten