LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik al die “voucher” topics zo lees, en de laatste tijd het geklaag overal dat “men” het slecht heeft, is dat, maar wellicht slechts voor mijn gevoel, volkomen met elkaar in tegenspraak.

Er wordt/werd wat vakantie gevierd in Nederland.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door thecure »

Ja dus? wat heeft dat te maken dat alle reisorganisaties het geld vasthouden?
Ik zal niet zeggen dat ik het slecht heb. Maar als ik met mijn gezin op vliegvakantie wil kost mij dat al gauw 4000,-. Dus los van of ik het slecht heb of niet, ik heb er hard voor gewerkt en vind dat een hoop geld.

En als de organisaties besluiten om diezelfde reis volgend jaar 5000,- te maken, heb ik geen trek om daar nog eens 1000,- bij te leggen, en zou ik gewoon mijn geld terug willen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door thecure »

Poncke schreef:
02 apr 2020 20:48
Dit is mijn eerste post op Radar, ik woon in Ierland.

Mijn moeder van 77 heeft een boeking gemaakt bij Europarcs. Ze wilde dit annuleren maar ze werd gewezen op de algemene voorwaarden, dus geen geld terug bij annulering.

Ik heb 3 dagen geleden aan de telefoon gesproken met een dame van Europarcs die mij vertelde dat als de maatregelen vanwege het Coronavirus verlengd worden, mijn moeder haar geld terug zou krijgen. De reden hiervoor is dat Europarcs niet kan leveren waarvoor zij betaald heeft. Ze hebben alle evenementen zelf geannuleerd en ook alle faciliteiten zijn gesloten. Je kan niet eens douchen, je mag alleen 5 dagen in je huisje zitten. Je kan rederlijker wijs niet verwachten dat wij gewoon met een groep van 10 man in het huisje gaan zitten en verder het huisje niet uit mogen.

Dus omdat Europarcs niet leveren waarvoor betaald is, zijn ze in gebreke en kun je mijn moeder ook niet aan de reguliere voorwaarden houden. Zij zien dat anders. Ze willen ons dus een voucher geven.

Aangezien wij aan een voucher niks hebben omdat het om het 50 jarig huwelijk van mijn ouders gaat, willen we gewoon graag ons geld terug. En die voucher is maar 12 maanden geldig. Dus als we volgend jaar met de mei vakantie willen gaan, is het 12 maanden en 1 week.

Ik ben echt verbolgen dat ze gewoon keihard het geld van mijn 77 jarige moeder niet terugbetalen, terwijl zij alles gecancelled hebben behalve het huisje.

Ze zeggen nu ook omdat er geen reisverbod binnen Nederland is, gelden de algemene voorwaarden als we annuleren.

Ronduit diefstal.

Wat is jullie mening/advies?
Lees het bericht van de ACM via de link hierboven, u houd ten alle tijd recht op het geld terug.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door alfatrion »

Poncke schreef:
02 apr 2020 20:48
Wat is jullie mening/advies?
Je zou je moeder kunnen vertegenwoordigen en naar de kantonrechter gaan.

Heeft je moeder ook daadwerkelijk geannuleerd?

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door Nijogeth »

thecure schreef:
03 apr 2020 10:55
En als de organisaties besluiten om diezelfde reis volgend jaar 5000,- te maken, heb ik geen trek om daar nog eens 1000,- bij te leggen, en zou ik gewoon mijn geld terug willen.
Maar, dan ga je volgend jaar dus niet op vakantie omdat de reis die je dit jaar zou boeken duurder is? Een aardig kromme redenering. Ik denk dat je dan een andere reis gaat boeken, die alsnog die 4000 euro kost en die je dus met die voucher kan betalen.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door alfatrion »

Die 4000 euro kun je ook anders uitgeven terwijl je die voucher bij dezelfde organisator moet uitgeven. Na een jaar heb je overigens recht op 4080 euro.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door thecure »

Nijogeth schreef:
03 apr 2020 12:23
thecure schreef:
03 apr 2020 10:55
En als de organisaties besluiten om diezelfde reis volgend jaar 5000,- te maken, heb ik geen trek om daar nog eens 1000,- bij te leggen, en zou ik gewoon mijn geld terug willen.
Maar, dan ga je volgend jaar dus niet op vakantie omdat de reis die je dit jaar zou boeken duurder is? Een aardig kromme redenering. Ik denk dat je dan een andere reis gaat boeken, die alsnog die 4000 euro kost en die je dus met die voucher kan betalen.
Jawel dan ga ik op vakantie , maar dan niet vliegen. Weekje ameland of zo.
Een vliegvakantie met mijn gezin kost in de schookvakantie rond de 4000 is mijn ervaring. Hoop geld maar dat heb ik er nog net voor over.

Gaan ze die 5000 maken dan vind ik dat domweg teveel. Dan maar in eigen land of met de auto naar het buitenland.

Godan
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2020 17:21

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door Godan »

Ik zou 28 maart voor 5 dagen naar Boedapest gaan en krijg daarvoor een voucher met als voorwaarde dat ik voor 15 mei een nieuwe datum moet doorgeven en de reis voor 20 december dit jaar moet plaatsvinden.
Kunnen zij deze voorwaarden stellen?

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, geef gerust aan dat je dan maar een beroep doet op je wettelijke recht om je geld terugbetaald te krijgen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door tttlocke »

Natuurlijk kunnen ze die voorwaarden stellen. U hoeft ze (en het voucher) niet te accepteren.
Als ze die voorwaarden stellen hanteren ze een voucherregeling die niet voldoet aan de eisen die de ACM stelt aan dat soort regelingen en die de ACM in feite wil 'gedogen'.
Recht op geld terug heeft u sowieso.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt alleen altijd recht op je geld terug, ook als je de voucher zou accepteren.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Corendon blijft helaas het tegengestelde beweren.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door thecure »

Ja snap ik ook niet, ze weten dat ze keihard fout zitten. De klantenservice verschuilt zich achter een 'directiebesluit '

TimmyB
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2020 23:05

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door TimmyB »

Iets waar ik nog niet helemaal uit ben is als een pakketreis door de uitvoerder tussentijds onderbroken wordt. Is dit equivalent aan het annuleren door de uitvoerder?

Bij ons is dus het geval dat we 1 nacht in het skiresort hebben overnacht en we 's nachts een sms kregen van de uitvoerder of we terug naar Nederland wilden komen in de loop van de ochtend. Dit was toen Frankrijk alle niet-vitale diensten/beroepen had stopgezet.

De uitvoerder geeft ons nu deze optie:
https://www.sunweb.nl/wintersport/faq/q ... st-vergoed

Dus een tegoedvoucher voor de niet genoten reisdagen die niet onder de SGR-garantie valt. Is dit redelijk?
We proberen het geld terug te vragen, voornamelijk omdat we niet meer met dit reisgezelschap op reis zullen gaan, maar daar gaan ze niet op in.
Ik hoop dus dat dit ook onder annulering valt en we dus ons geld kunnen terugkrijgen of ten minste een gegarandeerde voucher?

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, dat is een gedeeltelijke annulering. Je moet dan naar ratio betalen.

TimmyB
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2020 23:05

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door TimmyB »

alfatrion schreef:
07 apr 2020 09:03
Ja, dat is een gedeeltelijke annulering. Je moet dan naar ratio betalen.
Ok duidelijk. Maar wat ik wel gek vind, is dat Subweb dan wel een voucher doet, maar zonder SGR-garantie. Terwijl ze dat bij gehele annuleringen wel doen. Wat maakt het anders?

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door alfatrion »

Even bellen met SGR? Je kan altijd staan op girale betaling.

TimmyB
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2020 23:05

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door TimmyB »

alfatrion schreef:
07 apr 2020 13:38
Even bellen met SGR? Je kan altijd staan op girale betaling.
Je bent het dus met me eens dat dit een raar voorstel is? En ze dus in principe gewoon het geld moeten uitbetalen als we daar om vragen?

SGR beantwoord me met een standaardmail:
SGR staat enkel consumenten bij wanneer de reisorganisator of reisagent in een situatie van financieel onvermogen is gekomen. SGR gaat niet over de bedrijfsvoering van de deelnemer.

Op de website van ACM ( Autoriteit Consument & Markt) kunt u vragen en antwoorden vinden die alles te maken hebben met uw reisrechten: https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis ... oronavirus

U kunt voor uw kwestie het beste contact opnemen met het ANVR. Daarnaast dient u voor uw kwestie in contact te blijven met de betreffende (reis)organisatie om tot een passende oplossing te komen. Bij klachten kunt u contact opnemen met de Geschillencommissie Reizen.
Als ik vervolgens op de ANVR site kijk, zeggen ze dat ze niet met consumenten direct spreken, maar dat het via de reisagent moet. Ik heb nu de vraag bij ACM uitgezet.

FetjeGesina
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2020 00:32

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door FetjeGesina »

Weet iemand hoe het zit?
Wij hebben tickets geboekt via vliegtickets.nl maar door de corona zijn deze geannuleerd door United airlines. Op de site van United zie ik al weken dat er kosteloos omgeboekt kan worden. Maar dat kan dus niet rechtstreeks als je via vliegtickets.nl geboekt hebt. En zij zijn telefonisch niet meer bereikbaar wat ik erg raar vind want juist in deze situatie zou dat wel moeten, hoezo service 365 dagen per jaar zoals zij zeggen. Eindelijk krijg ik dan een mailtje dat de vlucht door de airline geannuleerd is: geen recht op restitutie en wel recht op een reiskrediet twv de tickets, dus niet van de administratiekosten etc. Je kan omboeken door vliegtickets.nl een mail te sturen met een gewenste nieuwe datum en dan boeken zij voor je om. Zijn de tickets duurder dan oet je wel bijbetalen en alle kosten opnieuw en!!! en dat vind ik echt bizar: je moet per tickets €40, aan omboekkosten betalen. Je wordt verplicht om via hun om te boeken en dan moet je daar ook nog voor betalen terwijl de airline geen kosten rekent hiervoor. Kan dit zomaar? Eigenlijk wil ik gewoon zelf omboeken bij United want dat kost niks. Of ik wil mijn geld terug. Is dat niet iets waar je recht op hebt? Wie het weet mag het zeggen. Ik boek iig nooit meer via vliegtickets.nl, dat weet ik wel!

Benlap
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2011 21:22

Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant

Ongelezen bericht door Benlap »

Aansluitend op uw onderwerp van 13-4-2020 m.b.t. de vouchers, vroeg ik me af, gelet op het feit dat de vouchers niet overdraagbaar zijn, wat gebeurt er als men geen gebruik maakt van de voucher en de hoofdboeker overlijdt binnen dat jaar?

Gesloten