LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is een 'coronapaspoort' de redding van de luchtvaart?

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Is een 'coronapaspoort' de redding van de luchtvaart?

Ongelezen bericht door Radar »

De luchtvaartmaatschappij United beproeft vandaag een digitaal gezondheidspaspoort, op de vlucht van Londen naar New Yersey. Op de CommonPas worden uitslagen van coronatests en op termijn ook vaccinatiegegevens opgeslagen.

De hoop is dat 'coronapaspoorten' de reissector weer kunnen laten opleven. De invoering moet ervoor zorgen dat landen reisbeperkingen en quarantainemaatregelen kunnen versoepelen, omdat ze vertrouwen stellen in de coronatesten die reizigers in een ander land hebben ondergaan.

Eerder deze maand voerde Cathay Pacific al een test uit, en in de komende maanden zullen andere grote maatschappijen volgen. Als alles goed gaat wordt de CommonPas in januari ingevoerd.

Maar, vind jij dat wel een goed idee? Zijn reizigers gebaat met een coronapaspoort? En zal dit volgens jou de luchtvaart kunnen redden? We horen het graag!

kptw
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 feb 2020 13:55

Re: Is een 'coronapaspoort' de redding van de luchtvaart?

Ongelezen bericht door kptw »

What's next? Hier houd het ben ik bang niet op, dit gaat verder en verder. Dadelijk ben je verplicht om zo'n paspoort te overleggen wanneer je naar de winkel, restaurant of café wil gaan! Is dat wat wij moeten willen?

little-one
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2020 13:07

Re: Is een 'coronapaspoort' de redding van de luchtvaart?

Ongelezen bericht door little-one »

Nee vind ik niet kunnen. Want welke definitie van gezond gaan ze hanteren. Ik vind dat tegenwoordig wat veel moet en niet meer mag. Dit komt allemaal wel heel goed uit

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Is een 'coronapaspoort' de redding van de luchtvaart?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik snap dat die branche zoekt naar oplossingen, maar als ik de trustees van die organisatie er achter zie, en veel Amerikaanse figuren zie die oa bij bedrijven als Blackrock, en Amerikaanse zorgverzekeraars werken, weet ik in ieder geval zeker dat ik hier voorlopig geen gebruik van ga maken, want ik kan helemaal niet zien of dit initiatief GDPR compliant is, enz enz.

Dus ja ik vind denken in oplossingen, en dus dit ook, een goed idee. Of reizigers er mee gebaat zijn, kan ik als niet ingevoerde Nederlandse burger helemaal niet beoordelen, en nee dit zal "de luchtvaart" in het algemeen niet kunnen redden naar mijn mening, want het enige wat ze hiermee weer kunnen, is hun race-to-the-bottom qua prijzen, milieu-impact, en afkalvende service hervatten.

Dit voelt een beetje als wat de introductie van PAS en Aerius was voor de Nederlandse boeren, een kans om structurele stappen te zetten, maar een veel grotere valkuil om alle oude slechte gewoonten weer op te pakken.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Is een 'coronapaspoort' de redding van de luchtvaart?

Ongelezen bericht door Jablan »

Radar schreef:
21 okt 2020 12:20
Maar, vind jij dat wel een goed idee? Zijn reizigers gebaat met een coronapaspoort? En zal dit volgens jou de luchtvaart kunnen redden? We horen het graag!
Goed idee? In elk geval sympathiek. Een Coronapaspoort / CommonPass helpt echter niet bij voorwaarden zoals quarantaine, een kakelverse negatieve PCRtest en graag ook een negatieve antistoffentest.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Is een 'coronapaspoort' de redding van de luchtvaart?

Ongelezen bericht door Brahms »

Medische gegevens beschikbaar stellen aan een luchtvaartmaatschappij ? Straks willen ze ook nog een bewijs dat je hart enigszins goed is, want een gestopt hart van een reiziger kan een vlucht aardig verstoren....

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Is een 'coronapaspoort' de redding van de luchtvaart?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Prima plan, mits het werelwijd geldig is, en verplicht. Gewoon op je eigen paspoort de info opslaan in de chip die daar toch al in zit en klaar. Mensen die dat niet willen blijven lekker thuis.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Is een 'coronapaspoort' de redding van de luchtvaart?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Arizonakid schreef:
21 okt 2020 21:16
Prima plan, mits het werelwijd geldig is, en verplicht. Gewoon op je eigen paspoort de info opslaan in de chip die daar toch al in zit en klaar. Mensen die dat niet willen blijven lekker thuis.
>>
Ik dacht ook dat er een NFC chip in het passport zat, maar kan hem nu ff niet scannen. Niet met een Iphone en niet met Android 8.1
Weet je zeker dat hij er in zit (dacht onder de kleine foto)

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Is een 'coronapaspoort' de redding van de luchtvaart?

Ongelezen bericht door 16again »

breien schreef:
21 okt 2020 22:28
De luchtvaart kan het wel instellen. Niemand is verplicht om met het vliegtuig te reizen.
Dan is wel het hek van de dam. Niemand is verplicht naar restaurant of kroeg te gaan. Naar het voetbal, de kapper of zelfs de supermarkt......

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is een 'coronapaspoort' de redding van de luchtvaart?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hebra98 schreef:
21 okt 2020 21:26
Ik dacht ook dat er een NFC chip in het passport zat (...) Weet je zeker dat hij er in zit (dacht onder de kleine foto)
Jep. Moest hem scannen toen ik de DigID app activeerde.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Is een 'coronapaspoort' de redding van de luchtvaart?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Moneyman schreef:
22 okt 2020 09:43
hebra98 schreef:
21 okt 2020 21:26
Ik dacht ook dat er een NFC chip in het passport zat (...) Weet je zeker dat hij er in zit (dacht onder de kleine foto)
Jep. Moest hem scannen toen ik de DigID app activeerde.
>>
Mijn passport is stuk :shock: :D
Hij laat zich niet scannen.. en mijn andere tags werken nog wel.

MikeB85
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2020 13:03

Re: Is een 'coronapaspoort' de redding van de luchtvaart?

Ongelezen bericht door MikeB85 »

Persoonlijk vind ik dit echt niet kunnen! Wat geeft een luchtvaartmaatschappij het recht om de gezondheid van hun passagiers te weten.

Straks heb je helemaal geen privacy meer als je je over de wereld wil verplaatsen :(

We zijn toch vrije mensen in een vrije wereld?

Ze grijpen dit virus aan om nog verdere afbrokkeling van mensen hun privacy te initiëren.

Wat schiet iemand er mee op? Nu is het een PCR uitslag voor corona. Is het straks een verplicht vaccin?!

Waar ligt de grens en we zien helaas dat overheden tot alles in staat zijn gebleken..

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is een 'coronapaspoort' de redding van de luchtvaart?

Ongelezen bericht door Moneyman »

MikeB85 schreef:
23 okt 2020 13:17
Waar ligt de grens en we zien helaas dat overheden tot alles in staat zijn gebleken..
Dit soort sentimentele oneliners zijn -net als de rest van de post- zó ontzettend nietszeggend en tendentieus dat ik niet eens zin heb om er tegenin te gaan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Is een 'coronapaspoort' de redding van de luchtvaart?

Ongelezen bericht door sjohie »

hebra98 schreef:
22 okt 2020 10:14
Moneyman schreef:
22 okt 2020 09:43
hebra98 schreef:
21 okt 2020 21:26
Ik dacht ook dat er een NFC chip in het passport zat (...) Weet je zeker dat hij er in zit (dacht onder de kleine foto)
Jep. Moest hem scannen toen ik de DigID app activeerde.
>>
Mijn passport is stuk :shock: :D
Hij laat zich niet scannen.. en mijn andere tags werken nog wel.
Ik denk dat je niet met elke generieke NFC-app uit de appstore iets met je paspoort kan. Ik denk dat alleen bepaalde apps dat kunnen/mogen?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Is een 'coronapaspoort' de redding van de luchtvaart?

Ongelezen bericht door hebra98 »

sjohie schreef:
23 okt 2020 13:54
hebra98 schreef:
22 okt 2020 10:14
Moneyman schreef:
22 okt 2020 09:43

Jep. Moest hem scannen toen ik de DigID app activeerde.
>>
Mijn passport is stuk :shock: :D
Hij laat zich niet scannen.. en mijn andere tags werken nog wel.
Ik denk dat je niet met elke generieke NFC-app uit de appstore iets met je paspoort kan. Ik denk dat alleen bepaalde apps dat kunnen/mogen?
>>
Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar volgens mij zou hij wel moeten herkennen dat er een NFC tag in zit.
(ik dacht ook dat hij dat ook nog deed, een paar dagen geleden)

Kan iemand dat testen?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Is een 'coronapaspoort' de redding van de luchtvaart?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
23 okt 2020 13:50
MikeB85 schreef:
23 okt 2020 13:17
Waar ligt de grens en we zien helaas dat overheden tot alles in staat zijn gebleken..
Dit soort sentimentele oneliners zijn -net als de rest van de post- zó ontzettend nietszeggend en tendentieus dat ik niet eens zin heb om er tegenin te gaan.
Hoezo nietszeggend?
De discussie of we voor een virusje nu echt onze privacy zonder slag of stoot moeten opgeven, lijkt me niet misplaatst.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is een 'coronapaspoort' de redding van de luchtvaart?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik geloof niet dat dat de portee van mijn reactie was.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Is een 'coronapaspoort' de redding van de luchtvaart?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Okay, groot nieuws :lol: :lol: Mijn passport is niet stuk.. :?

Met "opdrachten" in me iphone leest hij hem wel. Kan nu mijn lichten in huis aanzetten als ik mijn passport scan
(als dat nuttig zou zijn)

Dan denk ik dat het mogelijk moet zijn dat er informatie in je passport kan staan, los van privé informatie, of je mag boarden.
Kan natuurlijk ook dat de NFC naar een Database gaat, met die informatie.
Al is dat wellicht ook gevoelig voor fraude.. Daar moet je tegenwoordig altijd rekening mee houden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Is een 'coronapaspoort' de redding van de luchtvaart?

Ongelezen bericht door sjohie »

Da's natuurlijk persoonlijk, maar ik wil niks van geen enkel bedrijf op/in mijn paspoort-chip, daar is het me een te belangrijk document voor. Bedrijven maken maar iets aparts, net zoals ze dat nu ook allemaal doen met klantenkaarten en eigen apps.

Gesloten