LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Op vakantie tijdens en na corona?

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Op vakantie tijdens en na corona?

Ongelezen bericht door Radar »

Hoe staat het met de vakantievouchers die je hebt gekregen omdat je niet op vakantie kon, en wanneer heb je recht op teruggave van je geld?

Kijk het fragment over dit onderwerp hier terug: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... na-corona/

Heb jij ervaring hiermee? Reageer hieronder!

ericklei
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2015 21:51

Re: Op vakantie tijdens en na corona?

Ongelezen bericht door ericklei »

Nu 1 jaar na de boeking via Cheapticket bij Ryanair, die mijn vlucht op 13 april annuleerde, nog steeds geen geld ontvangen, terwijl dit door Ryanair op 20 april binnen 20 dagen gerestitueerd zou worden via Cheapticket. Zowel meerdere keren Cheapticket en Ryanair, zelfs via aangetekende brief naar Ierland, totaal niets vernomen. Komt het door het bedrag van 145 euro, of komt het doordat de vlucht vanaf Brussel plaats zou vinden? Ook de zusterorganisatie van de Nederlandse autoriteit vervoer en transport in België benaderd, maar 0 resultaat. het gaat niet meer om het bedrag maar om het principe. Overgeleverd aan boeven als Cheapticket en Ryanair.
Hoe nu verder?

Yelkovan62
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2021 20:57

Re: Op vakantie tijdens en na corona?

Ongelezen bericht door Yelkovan62 »

Sinds februari 2020 ticket geboekt via Tix.NL naar Turkije voor de periode van meivakantie, door Covid-19 is onze vlucht geannuleerd door tix.nl.
Diverse mail verstuurd naar tix.nl voor storting van gemaakte kosten en op de dag vandaag niks gekregen. Beter nog we worden van kastje naar muur gestuurd!
Ik wil graag weten wat ik nog kan doen om mijn geld terug te krijgen!

PVH1991
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2021 20:48

Re: Op vakantie tijdens en na corona?

Ongelezen bericht door PVH1991 »

BudgetAir.nl stuurde mij 7 mei "Je boeking is geannuleerd". Dit ging om 4 personen heen en weer naar Porto vanaf Amsterdam.
Er werd in die mail vooral opgeroepen om géén contact op te nemen.

In september ontving ik ongeveer de helft van het bedrag terug. Dit bleek het geld van de KLM vlucht naar Porto te zijn. Voor de retourvlucht van Transavia was volgens de klantenservice nog niet het geld door Transavia overgemaakt en moest ik dus wachten.

Weer een paar maanden verder (en een onbereikbaar BudgetAir.nl) besluit ik Transavia te whatsappen waarom het zo lang duurt voordat zij betalen aan BudgetAir.nl. Verrassend genoeg reageren zij binnen 10 minuten dat de vlucht helemaal niet geannuleerd is.

Vervolgens heb ik BudgetAir.nl hier op gewezen en is het al weer heeeeeel lang stil en zijn ze het al heeeel lang aan het uitzoeken.

ROO123
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2021 21:07

Re: Op vakantie tijdens en na corona?

Ongelezen bericht door ROO123 »

Beste Radar,

Na het zien van jullie uitzending zou ik graag hulp willen krijgen bij het terug krijgen van mijn geld bij Budgetair. In december 2019 hebben wij een vakantie voor 4 personen naar Mexico geboekt voor Augustus 2020. Helaas kon deze door corona niet doorgaan, maar tot op heden hebben we nog geen geld terug gehad. We hebben meerdere mails gestuurd, en een officiële klacht ingediend maar hierop krijgen we enkel een standaard mail terug. Telefonisch bereiken is ook onmogelijk. Ook hebben wij AirFrance gebeld, de maatschappij waarmee wij gaan vliegen, maar zij geven aan geen informatie over teruggave van geld mogen verstrekken. Kunnen jullie ons helpen?

RR Haarlem
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2021 21:25

Re: Op vakantie tijdens en na corona?

Ongelezen bericht door RR Haarlem »

Ik heb op 14 februari 2020 bij D-reizen 5 losse tickets geboekt voor een retour vlucht naar New York. De vlucht zou in eerste instantie op 26 April 2020 worden uitgevoerd, maar werd door KLM geannuleerd. Hierna is de vlucht om geboekt naar november 2020 die vervolgens ook werd geannuleerd. Ik heb op advies van D-reizen geen voucher genomen maar restitutie aangevraagd. Op het Coronafonds maak ik volgens D-reizen geen aanspraak omdat dit fonds alleen de pakket reizen denkt. KLM verwijst mij door naar D-reizen en zij geven aan afhankelijk te zijn van KLM. De termijn van de restitutie is deze week door D-reizen gesteld op 20-25 weken, gerekend vanaf nu.

Ik heb dus losse tickets en geen voucher. Volgens Babs van de Consumentenbond heb ik recht op teruggaaf van de reissom binnen een redelijke termijn. Is, gerekend vanaf nu een termijn van 20-25 weken nog redelijk?

Alvast dank voor de reactie,

M vr groet

Hubbie57
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2021 11:30

Re: Op vakantie tijdens en na corona?

Ongelezen bericht door Hubbie57 »

Gisteren een mail ontvangen dat mijn geboekte skivakantie (10 februari naar Galtür) is geannuleerd.
De tweede keer nadat vorig jaar dezelfde vakantie ook al was geannuleerd. Helaas blijkt solidariteit met een bedrijf wat het in deze tijd natuurlijk erg moeilijk heeft, te worden afgestraft.
Opnieuw biedt Sunweb een voucher aan voor de in november 2019 geboekte en aanbetaalde vakantie (€ 975). Met het accepteren van deze nieuwe voucher kan pas over 6 maanden de terugbetaling van de aanbetaalde som worden aangevraagd. vervolgens vermeldt Sunweb dat uiterlijk 12 maanden nadien de uitbetaling zal volgen. Oftewel bij acceptatie van de voucher kan volgt medio 2022 de daadwerkelijke uitbetaling, bijna 3 jaar na aanbetaling van de oorspronkelijke vakantie!

Hoewel ik aangaf dat we wettelijk gezien recht hebben op snelle uitbetaling, gaf de telefoniste (die overigens uitermate begripvol was) dat dit helaas de bedrijfspolicy is. We kunnen de voucher weigeren, maar met de consequentie de dekking van het SGR vervalt! (oftewel als Sunweb failliet gaat, we helemaal kunnen fluiten naar ons geld!).

Tijdens het gesprek werd ook duidelijk dat alleen diegenen die in 2021 hebben geboekt voorrang krijgen op uitbetaling. Dus loyale mensen moeten helaas noodgedwongen achter in de rij aansluiten!

Onbegrijpelijk en vooral uitermate klantvriendelijk, maar naar mijn mening ook wettelijk niet correct. 18 maanden wachten op uitbetaling is belachelijk en onacceptabel, zeker in deze onzekere tijden. Als ondernemer in de fitnessbranche weet ik hoe moeilijk de tijden zijn, maar op deze manier lijkt alleen een gang naar de rechtbank nog te resteren. Of wie weet kan Radar in deze iets betekenen??

Anke Meijer
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2021 11:54

Re: Op vakantie tijdens en na corona?

Ongelezen bericht door Anke Meijer »

Wij hebben op 5 maart 2020 een vlucht geboekt voor 2 personen naar Bali voor zo’n +/-€2200,- via Vliegtickets.nl

De vlucht zou op 17 juli vertrekken maar is op 5 juni geannuleerd vanuit de luchtvaartmaatschappij Thai Airways.

Nadien langdurig geen contact op kunnen nemen met vliegtickets.nl vanwege overbelasting.
Vorige week uiteindelijk wel telefonisch contact gehad, maar ik krijg het bericht dat het geld al zo’n 6/7 maanden terug is aangevraagd bij Thai Airways en dat vliegtickets.nl hier nog op wacht.

Hoelang mag het duren voordat ze een terug betaling moeten doen? En wie is verantwoordelijk voor de betaling,
vliegtickets.nl of Thai Airways?

archie934
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2021 20:46

Re: Op vakantie tijdens en na corona?

Ongelezen bericht door archie934 »

Ik had vorig jaar 2 vakanties geboekt bij KRAS voor een totaalbedrag van € 2.200,-. Van één vakantie heb ik een deel gebruikt. Dit werd keurig afgetrokken van het bedrag. De rest en de andere voucher kon ik terugvragen middels hun site. Dat heb ik gedaan en ik zou het bedrag binnen 6 maanden terugkrijgen. Dat is inderdaad gebeurd zonder aftrek. Dus ik heb het totale bedrag teruggekregen. Nu ontvangen van TUI dat KRAS had overgenomen. Dus niets anders dan lof en keurig de belofte nagekomen. Bedankt KRAS/TUI. Een reisorganisatie die afspraken nakomt.

Met vriendelijke groet
Arno Weijers

Habets2020
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2020 15:44

Re: Op vakantie tijdens en na corona?

Ongelezen bericht door Habets2020 »

Ik kreeg onderstaande mail van Reizendeals. Klopt het wat men hierin schrijft voor wat betreft betalingen aan derden? Ze ontmoedigen het aanvragen van restitutie omdat dan de derde partij failliet kan gaan. Wie is dan de derde partij? Kan Reizendeals zich hier zo makkelijk vanaf maken? Of de voucher maar 'verzilveren' en hopen dat de reis doorgaat niet wetende wanneer. En met het risico dat de reis weer duurder wordt?

Gr. Marc Habets


Beste reiziger,



Zoals je helaas hebt moeten ervaren is jouw reis vanwege de pandemie geannuleerd en heb je hierdoor een coronavoucher van ons ontvangen. Deze voucher heeft de waarde van de door jou betaalde reissom. Dit zodat je op een later tijdstip alsnog van een onbezorgde vakantie kunt genieten.



Op deze voucher is de garantie van SGR van toepassing. Dat betekent dat je met de voucher gegarandeerd een geheel nieuwe vakantie kunt boeken ter waarde van de voucher.



Waarom is het belangrijk om de voucher te verzilveren?

Wanneer je de voucher zo snel mogelijk verzilvert ben je altijd gegarandeerd van een vakantie.

Door de pandemie en alle annuleringen die hier op hebben gevolgd is het voor de reisondernemingen vrijwel onmogelijk om alle reizigers de betaalde gelden te restitueren. De voucher zorgt er dus voor dat de reiziger met de garantie van het SGR gegarandeerd op vakantie kan gaan en dat de reisonderneming overeind blijft staan.



Uiteraard ben je er vrij in om er voor te kiezen om de voucher te verzilveren voor een nieuwe vakantie of dat je wenst restitutie aan te vragen na de vervaldatum van de voucher.

Echter willen wij je er wel op attenderen dat wanneer je er voor kiest om restitutie aan te vragen dat SGR hier geen garantie opgeeft. Wanneer de reisonderneming failliet gaat voordat jij restitutie hebt aangevraagd, heb je dus geen recht meer op restitutie. Dat zou heel erg zonde zijn. Om deze reden adviseren wij onze klanten met klem om de voucher zo snel mogelijk te verzilveren, zodat de klant gegarandeerd kan genieten van een welverdiende vakantie.

Maar waar zijn de betaalde gelden dan:

Op het moment dat de derde partijen jouw reis hebben geannuleerd, ontvangen wij hier een melding van. Echter ontvangen wij de reeds betaalde gelden niet terug van de samenwerkende partijen. Ook wij, als touroperator, ontvangen vouchers, welke wij op een later tijdstip kunnen inwisselen voor een nieuwe boeking. Net als de reiziger, hebben ook wij recht op teruggave van de reeds betaalde gelden. Maar ook wij krijgen dit niet direct terug. In heel veel gevallen, krijgen wij pas na 1,5 jaar na annulering de gelden terug.



Hoe graag wij ook de reissom willen terugbetalen aan de reiziger, het is gewoonweg niet mogelijk. Wij hebben de gelden namelijk niet meer in ons bezit. Om die redenen willen wij je dan ook vragen gebruik te maken van de voucher. Wanneer je de voucher verzilvert, kun je op dit moment kiezen voor een vakantie of stedentrip met zelfs vertrekdata t/m eind maart 2022. Wij verwachten dat in oktober 2021 de vluchtschema’s voor het voorjaar en de zomer 2022 bekend worden gemaakt. Waardoor het dan zelfs mogelijk wordt om in oktober 2021 vakanties te boeken voor 2022. Ook kun je er voor kiezen om de vervaldatum van de voucher te verlengen.



Zodra je een nieuwe reis bij ons boekt, valt jouw nieuwe geboekte vakantie direct onder de voorwaarden en de dekking van het SGR. Wanneer je besluit om te wachten op de restitutie, valt deze niet onder de voorwaarden van het SGR, en kunnen wij niet met zekerheid zeggen dat wij de gelden ook daadwerkelijk kunnen restitueren.



Wij begrijpen heel goed dat dit niet het antwoord is wat vele reizigers wensen. Echter doen wij er echt alles aan om de toekomstige vakanties zo goed en soepel mogelijk te laten verlopen en dat de reiziger kan genieten van zijn/ haar welverdiende vakantie in 2021 (of wellicht in 2022) en wij als touroperator ons beroep met liefde kunnen blijven voortzetten.

Ik hoop je zo voldoende te hebben geïnformeerd. Indien je vragen hebt, vernemen wij deze graag van je.



Met vriendelijke groet,

Reizendeals





logo transparant

0900-1491







...

Reisgraag76
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2021 18:36

Re: Op vakantie tijdens en na corona?

Ongelezen bericht door Reisgraag76 »

Wegens Corona werd onze geplande reis naar NY in mei 2020 door KLM geannuleerd. Ik ontving van de KLM twee vouchers. Inmiddels ben ik tig mails verder, maar KLM verwijst me voor uitbetaling naar Airngo, de reisagent die op tix.nl deze vlucht van KLM aanbood. Airngo zegt al in november bij KLM een verzoek voor restitutie ingediend te hebben maar heeft nog niets vernomen. Ik vind het vreemd dat ik wel vouchers rechtstreeks van KLM ontving. Overigens minus de kosten van de stoelreservering. N.a.v de uitzending van Tros Radar,maandag 25-1 j.l heb ik weer contact gezocht met de KLM om mij te informeren of Airngo het geld al heeft ontvangen. KLM geeft aan dat ze me hierover geen informatie mogen geven en verwijst me weer terug naar de reisagent.
Het verhaal tijdens de uitzending was duidelijk maar als consument kom je er niet verder mee. Ik word afgescheept met standaard mails en van het kastje naar de muur gestuurd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Op vakantie tijdens en na corona?

Ongelezen bericht door Jablan »

Habets2020 schreef:
27 jan 2021 16:05
Ze ontmoedigen het aanvragen van restitutie omdat dan de derde partij failliet kan gaan. Wie is dan de derde partij?
De derde partij is de vervoerder, de accommodatie of degene, die andere onderdelen van een pakketreis aanbiedt zoals uitstapjes ... eh, sorry, fout, opnieuw ... of degene, die exclusieve, inspirerende ervaringen aanbiedt tijdens je verblijf ter plaatse. Zo, blijf ik in het jargon van de reizenverkopers.

Ik vind het een keurige, open mail van deze touroperator.

Filippus13
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2021 12:31

Re: Op vakantie tijdens en na corona?

Ongelezen bericht door Filippus13 »

Januari 2020 via vliegticket.nl vlucht geboekt naar sri lanka helaas ging het vanaf het begin al mis geboekt betaald geen ticket was geanuleerd door wie niet door mij 2 dagen later de ticket na 3xbellen bleek andere vlucht dan ik geboekt had nou dat is wel is niet spel geworden maar geen geld terug. zou 19 maart vertrekken toen kwam corona vlucht ging niet door weer geen geld terug ticket die had bleef staan voor een volgende boeking die werden alleen maar duurder en lange overstap wat ik niet wilde wat ik ook niet bij mijn eerste boeking had geboekt maar de boeking die veel later kreeg stond een andere vlucht met een lange tussen stop.
Vorig jaar uit handen gegeven aan Aviclaim maar we zijn een jaar verder nog niets heel veel naar vliegticket gebeld maar ze gaven geen gehoor zal hier ook nooit meer een reis boeken tot nog toe geen geld .

Koepoort
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2021 14:24

Re: Op vakantie tijdens en na corona?

Ongelezen bericht door Koepoort »

Onze reis van 21 maart 2020 ging niet door. Na enig overleg en geregel kwam er in augustus een mail van D-Reizen dat de refund in juli was goedgekeurd, Volgens de lijndienstenafdeling kon het wel een jaar duren voor het geld werd teruggestort, aldus de plaatselijke winkel.
18 november werd er naar het bankrekening nummer gevraagd, dat gaf hoop. 19 november een bericht dat de refund in werking was gezet en dat het een half jaar kon duren. Op mijn vraag terug "het was toch een heel jaar?" kwam er die zelfde dag een mail met daarin dat het tot een jaar kon duren. Deze week eens naar de stand van zaken gevraagd, Er werd terug verwezen naar het antwoord van 19 / 11 die mail waarin 6 maanden werd genoemd als termijn.
Mijn vraag of die termijn nu 6 maanden of een jaar moest zijn is niet duidelijk beantwoord. ook de vraag van de looptijd van de termijn,
is dat ingaande vanaf de gecancelde vlucht in maart, de toestemming tot refund in juli of vanaf het moment dat D Reizen het geld van de vliegmaatschappij heeft gevangen in november?
Ik had alle geduld om een jaar te wachten na de vlucht van 21 maart. Maar omdat er nooit een officieel schrijven is geweest met datum en bedrag ben ik niet zeker van de goede afloop. Zeker met het onduidelijke eerst binnen 1 jaar en dan een half jaar en daarna weer een heel jaar vanaf een nog steeds onbekend moment.
Een aangetekende klacht, of ik die kon versturen, jawel maar of ik dat maar via de winkel liet gaan. Een klachten kantoor heeft D reizen niet meer. Weet iemand of de tijd van een jaar die men neemt voor de refund ingaat vanaf de gecancelde vlucht of ligt dat anders? Met de groeten van Deerijzen.

Riemer19
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2021 12:33

Re: Op vakantie tijdens en na corona?

Ongelezen bericht door Riemer19 »

Op vakantie naar Kreta. Geboekt in mei voor een vakantie in september en vliegen met Ryanair. In augustus werd de vlucht door Ryanair afgeblazen en het voorstel om vier dagen ervoor te vliegen. Beiden aan het werk en niet de mogelijkheid om eerder vrij te krijgen. Gevraagd om het geld terug te storten via het moeilijk te vinden formulier. Tot op heden geen enkele reactie en lijkt het of we kunnen fluiten naar ons geld. Telefonisch contact lukt niet en de chatbot werkt niet adequaat.
Heeft iemand een tip hoe we wel in contact kunnen komen met Ryanair. De sites die ik zag van organisaties zoals "Vlucht vertraagd" krijgen geen al te beste recensies.
Bezoek door Radar-medewerkers?

Chris

Gesloten