LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PCR -testen

promiel
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 mei 2017 10:51

PCR -testen

Ongelezen bericht door promiel »

Ik wil graag een aparte topic beginnen over PCR-testen. Wie nu reist moet voor zowel op de heen- als de terugreis een PCR test kunnen overleggen. En sinds kort bij aankomst in Nederland ook een Sneltest. Ik stoor mij eraan dat deze PCR-testhandel in handen is van commerciële bedrijven. Ga eens googelen op PCR-test en de eerste 4 Google-pagina's staan vol met advertenties. Niet verwonderlijk want het is zeer lucratief. Tijdens een uitzending van Nieuwsuur maakte de directeur van U-Diagnostics bekend al 260.000 tests te hebben gedaan. O.a. door opdrachten voor Defensie, TUI etc. Zo'n test kost maar liefst € 139,- Dus reken uit.

Ik vind het verwerpelijk dat zo'n test alleen door dit soort bedrijven gedaan mag worden. Het is dezelfde test als bij de GGD, alleen geeft de GGD geen verklaring af in het Engels of een andere taal. Tros Radar besteedde al aandacht aan Sneltesten. In dit item kwamen deskundigen aan het woord die twijfels hebben over de aanpak, maar ook over de deskundigheid van de monster-afnemers. Het AD maakte melding van snelteststraat in Utrecht die gesloten moest worden omdat niet voldaan werd aan de eisen van de inspectie gezondheidszorg. Er bestond kans op kruisbesmetting.

Er gaat iets goed fout. Wie helpt mee dit beter onder de aandacht te krijgen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: PCR -testen

Ongelezen bericht door sjohie »

Het gaat naar mijn mening juist precies goed. De GGD is er voor de volksgezondheid, en dus zijn die testen gratis.

Als je een test nodig hebt voor een zakenreis zou het mi onderdeel moeten zijn van de zakelijke afweging, en dus voor kosten van de werkgever, een valide investering dus. En als het nodig is voor een vakantie/privéreis, is dit m.i onderdeel van dat totaalpakket aan kosten. Je gaat toch ook niet bij de Ryanair staan stampvoeten over de prijs van het NS kaartje om op Schiphol te komen? Dat hoort ook bij de totale kosten van je reis.

Los daarvan heeft de overheid continue niet noodzakelijke reizen afgeraden, en mensen geadviseerd om goed op de hoogte te blijven van de continue veranderende kleurcodes en maatregelen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: PCR -testen

Ongelezen bericht door Jablan »

Kleine moeite voor de GGD om een meertalige verklaring mee te geven / op te sturen na een testuitslag. Aan de grens gaan we ze nodig hebben, want wie in het ene land woont en in het andere land werkt, krijgt ook te maken met de aangescherpte eisen rondom het reizen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: PCR -testen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er wordt “aangeraden” om thuis te blijven en als het even kan thuis te werken. En als er dan echt een noodzakelijke reis gemaakt moet worden, vallen die kosten in het niet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: PCR -testen

Ongelezen bericht door sjohie »

Jablan schreef:
25 jan 2021 12:42
Kleine moeite voor de GGD om een meertalige verklaring mee te geven / op te sturen na een testuitslag. Aan de grens gaan we ze nodig hebben, want wie in het ene land woont en in het andere land werkt, krijgt ook te maken met de aangescherpte eisen rondom het reizen.
Dat zie ik niet zo, dan krijg je de situatie dat mensen voor vakanties etc, kostbare testcapaciteit uit een publieke voorziening gaan opsouperen. Die capaciteit hebben we hard genoeg nodig. Reisvaccinaties zitten bijvoorbeeld ook niet in het basispakket van de zorg. Ik zie niet in waarom belastinggeld zou moeten worden gespendeerd aan het faciliteren van zaken- of privéreizen, helemaal als de overheid, met goede argumenten, burgers probeert te weerhouden van al te veel gereis.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: PCR -testen

Ongelezen bericht door kokka »

Het 'gratis' maken van PCR testen voor reizigers zou een averechts effect hebben. Het hele beleid is erop gericht om mensen in Nederland te houden.
Ik ben zelf. ook nu, regelmatig op reis voor mijn werk. Noodzakelijk reizen? mijn baas denkt van wel in elk geval.
Voor de reis die ik nu maak moet ik in het totaal 7 keer getest worden.
1)voor vertrek. 2)Na aankomst in Noorwegen. 3)Na 7 dagen in een quarantaine hotel te hebben doorgebracht.4) PCR test voor vertrek naar Nederland.5) snel test max vier uur voor vertrek naar Nederland. 6) na aankomst op Schiphol. 7) Na 5 dagen thuis quarantaine.
5 van deze testen zijn commercieel, dus tel maar uit hoeveel dat kost. Als dat geen ontmoediging beleid is dan weet ik het niet meer!

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: PCR -testen

Ongelezen bericht door Jablan »

sjohie schreef:
25 jan 2021 13:59
Dat zie ik niet zo, dan krijg je de situatie dat mensen voor vakanties etc, kostbare testcapaciteit uit een publieke voorziening gaan opsouperen.
Er is voldoende testcapaciteit voorhanden.
sjohie schreef:
25 jan 2021 13:59
Die capaciteit hebben we hard genoeg nodig.
Als de overheid capaciteit tekort komt, kan dezelfde overheid extra testcapaciteit inkopen. Kwestie van op- en afschalen.
sjohie schreef:
25 jan 2021 13:59
Reisvaccinaties zitten bijvoorbeeld ook niet in het basispakket van de zorg.
Dat gaat om verre reizen en die maak je niet vijf, zes dagen per week.
sjohie schreef:
25 jan 2021 13:59
Ik zie niet in waarom belastinggeld zou moeten worden gespendeerd aan het faciliteren van zaken- of privéreizen, helemaal als de overheid, met goede argumenten, burgers probeert te weerhouden van al te veel gereis.
Hierbij zie je de groep, die niet thuis kan werken, over het hoofd. Als jij dagelijks Deventer-Apeldoorn pendelt, 15 kilometer, dan passeer je geen grens. Als je dagelijks Kleve-Nijmegen pendelt, ook 15 km, dan passeer je wel een grens. Ik zie niet in waarom in de laatste situatie je elke twee dagen een nieuwe test zelf zou moeten betalen. Meerkosten op maandbasis bij 35 euro per antistoffentest 350-380 euro, puur om op je werk te komen...

Overigens speelt dit nu al aan de grens Tsjechië-Beieren. Duitsland ziet Tsjechië als risicogebied en heeft een negatieve test verplicht gesteld voor personen uit Tsjechië.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: PCR -testen

Ongelezen bericht door sjohie »

Woon-werkverkeer is wat anders dan incidentele reizen waar dit topic over gaat.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: PCR -testen

Ongelezen bericht door Jablan »

Dit topic gaat primair over de verplichte testen en vooral over de prijs daarvan, wanneer je reist. Het gaat niet om de vraag of het incidentele of regelmatige reizen zijn, het gaat puur over testverplichting bij reizen.

Al twee voorbeelden erin: Kokka zakelijk onderweg door Europa per vliegtuig en van mij een internationale woon-werksituatie. Waarbij Kokka's baas deze kosten als zakelijke onkosten kan wegwerken, is het bij het woon-werkverkeer nog maar een open vraag wie voor de kosten van de testen opdraait.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: PCR -testen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

We wonen niet in Tsjechië of Beieren. Waarom altijd buitenlanden erbij halen?

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: PCR -testen

Ongelezen bericht door riddert »

Jablan schreef:
25 jan 2021 15:11
Als jij dagelijks Deventer-Apeldoorn pendelt, 15 kilometer, dan passeer je geen grens. Als je dagelijks Kleve-Nijmegen pendelt, ook 15 km, dan passeer je wel een grens. Ik zie niet in waarom in de laatste situatie je elke twee dagen een nieuwe test zelf zou moeten betalen. Meerkosten op maandbasis bij 35 euro per antistoffentest 350-380 euro, puur om op je werk te komen...
Je hoeft helemaal niet getest te zijn als grenswerker. Je kunt gewoon 's ochtends naar je werk in Duitsland, en 's avonds weer terug naar Nederland. Zonder testgedoe.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: PCR -testen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jablan schreef:
25 jan 2021 16:16
Dit topic gaat primair over de verplichte testen en vooral over de prijs daarvan, wanneer je reist. Het gaat niet om de vraag of het incidentele of regelmatige reizen zijn, het gaat puur over testverplichting bij reizen.

Al twee voorbeelden erin: Kokka zakelijk onderweg door Europa per vliegtuig en van mij een internationale woon-werksituatie. Waarbij Kokka's baas deze kosten als zakelijke onkosten kan wegwerken, is het bij het woon-werkverkeer nog maar een open vraag wie voor de kosten van de testen opdraait.
Die kosten voor Nijmegen / Kleve zijn er helemaal niet. Je kletst weer uit je nek !

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: PCR -testen

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
25 jan 2021 16:26
We wonen niet in Tsjechië of Beieren. Waarom altijd buitenlanden erbij halen?
Omdat het daar nu actueel is en dit wel deze kant opkomt. Jullie zijn hier de mensen, die hardnekkig weigeren om je heen te kijken en jevoorbereiden op wat komt. Afgelopen najaar heeft Nederland geluk gehad, NRW en Niedersachsen hebben voor kort verblijf de eis voor een negatieve test laten vallen, maar alles wijst erop, dat dit nu niet meer zal gebeuren.
En in plaats van tegen mij aan te schoppen, zie ik liever echte inhoudelijke reacties. Reken eens door hoeveel de testen van Kokka kosten ...

En buitenland ... Nederlanders reizen overal rond, binnen het Schengengebied is er in principe geen buitenland meer, het mag wel aankomen, dat buitenland ook binnenland is.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: PCR -testen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik weet niet wat voor werk Kokka doet, maar blijkbaar is het nodig dat hij daar in persoon verschijnt, en dan zijn die kosten voor de werkgever, net als dat vliegticket naar Noorwegen.

En als u van uw baas naar het buitenland moet, idem dito. Er zullen weinig Nederlanders zijn die als woon/werkverkeer naar Beieren of Tsjechië reizen.

En misschien moeten de Slowaken of Polen nog wel meer, maar wat doet dat er toe?

Gesloten