Reis geboekt - Overheidsregels veranderd

WalterCraanen
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jul 2018 16:53

Reis geboekt - Overheidsregels veranderd

Ongelezen bericht door WalterCraanen »

Hallo,
Ik heb op 30 okt 2020 een reis geboekt naar Spanje (Gran Canaria van 19-06-2021 tot/met 26-06-2021) onder de voor mij toen acceptabele voorwaarden (bleek ook negatieve corona uitslag bij te zitten, hmm wist ik niet).
NU ruim na die datum wordt er gezegd (verplicht gesteld) door de overheid dat je 10 dagen na terugkomst in quarantaine moet. (of 5 dagen na negatieve corona test).
Maar.... onder deze voorwaarden had ik NOOIT de reis geboekt. Ik kan niet 10 dagen van mijn werk inleveren...
De voorwaarden/spelregels zijn door de overheid veranderd ná mijn boekingsdatum. Ik vind, dat wanneer de voorwaarden tijdens het spel veranderd worden, je recht hebt op kosteloze annulering (en terugstorting van reeds betaalde bedragen).
De reisorganisatie zegt dat zij hun reis uitvoeren, omdat het vliegtuig vertrekt en de accommodatie openstaat voor ontvangst..

Heb ik recht op kosteloze annulering en terugstorting van reeds betaalde bedragen en zo ja .. hoe pak ik dat dan aan, want de annuleringsverzekering dekt dit voorval niet.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Reis geboekt - Overheidsregels veranderd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En nee, u hebt geen recht op kosteloze annulering. De reisorganisatie kan hun verplichtingen nakomen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Reis geboekt - Overheidsregels veranderd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Overheidsmaatregelen staan los van de boeking.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Reis geboekt - Overheidsregels veranderd

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind het ook een beetje voorbarig gezien de toen en nu aanwezige corona situatie om er vanuit te gaan dat je in juni zomaar naar het buitenland op vakantie zou kunnen. Dat je dan toch dat risico wilt nemen is je eigen keus geweest.

Overigens zijn er een hoop mensen die al een tijdje permanent thuis (moeten) werken. En voor wie die quarantaineplicht geen probleem is. Als je werk hebt waarbij je echt niet vanuit huis kunt werken, dan snap ik sowieso niet dat je met een vliegvakantie het veel grotere risico wilt nemen dat je besmet raakt en twee weken thuis moet blijven.

rvjapio
Berichten: 994
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Reis geboekt - Overheidsregels veranderd

Ongelezen bericht door rvjapio »

Corona is geen spel. Daar gaat u dus - geheel op eigen verantwoordelijkheid - de mist in.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Reis geboekt - Overheidsregels veranderd

Ongelezen bericht door scontra »

WalterCraanen schreef:
03 mei 2021 12:16
Hallo,
Ik heb op 30 okt 2020 een reis geboekt naar Spanje (Gran Canaria van 19-06-2021 tot/met 26-06-2021) onder de voor mij toen acceptabele voorwaarden (bleek ook negatieve corona uitslag bij te zitten, hmm wist ik niet).

In de komende weken kan er nog zoveel veranderen !
De Overheid komt bijna dagelijks met aanpassingen op het beleid.
Of de voorwaarden, waaronder u op reis zou kunnen gaan, dan nog dezelfde zijn als dat ze nu zijn, valt zeer te betwijfelen.
Hou er wel rekening mee dat, mocht u toch op reis gaan, de spelregels zelfs tijdens de reis nog kunnen veranderen.

Pak de koffers, of de weekendtas (voor een weekje weg) en beslis op het allerlaatste moment of u wel of niet aan de reis gaat beginnen.
Zolang de reisorganisatie de reis niet annuleert is de keuze aan u.

Let wel, Corona breekt alle wetten en daar is niemand hoofdelijk aansprakelijk voor.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Reis geboekt - Overheidsregels veranderd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

kweenie schreef:
03 mei 2021 12:43
dan snap ik sowieso niet dat je met een vliegvakantie het veel grotere risico wilt nemen dat je besmet raakt en twee weken thuis moet blijven.
Is dat risico nou daadwerkelijk zoveel groter? Volgens mij valt het op Gran Canaria alleszins mee en lopen er hier meer besmette mensen rond dan daar. Daarbij zul je daar veelal buiten vertoeven.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Reis geboekt - Overheidsregels veranderd

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
03 mei 2021 13:27
kweenie schreef:
03 mei 2021 12:43
dan snap ik sowieso niet dat je met een vliegvakantie het veel grotere risico wilt nemen dat je besmet raakt en twee weken thuis moet blijven.
Is dat risico nou daadwerkelijk zoveel groter? Volgens mij valt het op Gran Canaria alleszins mee en lopen er hier meer besmette mensen rond dan daar. Daarbij zul je daar veelal buiten vertoeven.
Collega van me heeft er anders vorig jaar 6 van de 7 dagen op de hotelkamer vast gezeten, omdat de locale autoriteiten de boel in lockdown gooiden.

Vakantie boeken blijft de komende tijd een gok, en altijd onderhevig aan veranderende omstandigheden qua lokale maatregelen.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Reis geboekt - Overheidsregels veranderd

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De overheidsregels staan los van uw overeenkomst met de reisorganisatie.

De reisorganisatie hoeft u dus geen geld terug te geven.

En ook de overheid hoeft u geen geld terug te geven: er is nooit beloofd dat overheidsregels niet zouden worden aangepast. Daarbij is het niet de overheid maar uw werk(gever) die het u onmogelijk maakt om na de vakantie in quarantaine te gaan.

Wij gaan zelf eind juni lekker een week naar een huisje in Nederland.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Reis geboekt - Overheidsregels veranderd

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Het is niet zo dat deze regel opeens komt. De regering is langer bezig met deze regel aan het maken. Sterker nog, aan de hand van een andere wetgeving die al jaren bestaat hadden ze het al kunnen verplichten, al zat daar meer werk aan. Ook geldt een negatieve advies om op vakantie/naar het buitenland te gaan.

De regels kunnen aangepast worden, maar op dit moment moet je voor vertrek (in Nederland en voor vertrek in het buitenland) een PCR test laten doen. Als je in het buitenland positief test, dan mag je Nederland niet in. Ik heb niet gehoord dat deze regel afgeschaft gaat worden. Dus de kans is groot dat je een negatieve test moet hebben, plus quarantaine. Hierdoor loop je grote risico's met je werkgever.

Neem deze nieuwsartikel door https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ronacrisis .

Dit is een nieuwe situatie, waardoor er geen rechtelijke uitspraken zijn.
Het vervolg kan zijn dat je geen loon krijgt over de dagen dat je niet kan werken. Als je voor een langere tijd niet kan komen werken loop je zelfs het risico om ontslagen te worden.

De enige kans om niet in quarantaine te hoeven is om een rechtzaak tegen de staat aan te spannen. De kans dat je wint is zeer klein.

Dirkie
Berichten: 2921
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Reis geboekt - Overheidsregels veranderd

Ongelezen bericht door Dirkie »

WalterCraanen schreef:
03 mei 2021 12:16
Hallo,
Ik heb op 30 okt 2020 een reis geboekt naar Spanje (Gran Canaria van 19-06-2021 tot/met 26-06-2021) onder de voor mij toen acceptabele voorwaarden (bleek ook negatieve corona uitslag bij te zitten, hmm wist ik niet).
Dus het is maar de vraag of U de voorwaarden van de reis (en dus niet van de overheid) wel goed gelezen hebt
NU ruim na die datum wordt er gezegd (verplicht gesteld) door de overheid dat je 10 dagen na terugkomst in quarantaine moet. (of 5 dagen na negatieve corona test).
Daarmee zijn de voorwaarden van de reis niet gewijzigd alleen de overheid heeft regels veranderd
Maar.... onder deze voorwaarden had ik NOOIT de reis geboekt. Ik kan niet 10 dagen van mijn werk inleveren...
De voorwaarden/spelregels zijn door de overheid veranderd ná mijn boekingsdatum. Ik vind, dat wanneer de voorwaarden tijdens het spel veranderd worden, je recht hebt op kosteloze annulering (en terugstorting van reeds betaalde bedragen).
De reisorganisatie zegt dat zij hun reis uitvoeren, omdat het vliegtuig vertrekt en de accommodatie openstaat voor ontvangst..
En daar heeft de reisorganisatie gelijk in. Zij hebben hun voorwaarden niet gewijzigd, de overheid heeft andere voorwaarden gewijzigd
Heb ik recht op kosteloze annulering en terugstorting van reeds betaalde bedragen en zo ja .. hoe pak ik dat dan aan, want de annuleringsverzekering dekt dit voorval niet.
U heeft in deze Corona periode een gok genomen door een reis te boeken. En dat valt helaas deze keer in uw nadeel uit.
Zo heb ik erop gegokt dat men na een jaar mijn Coronavoucher zou gaan uitbetalen in plaats van deze in te zetten voor een nieuwe reis. En ik heb geluk gehad want deze is vorige week (1 maand voor de verval datum) uitbetaald.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Reis geboekt - Overheidsregels veranderd

Ongelezen bericht door Jablan »

WalterCraanen schreef:
03 mei 2021 12:16
Ik heb op 30 okt 2020 een reis geboekt naar Spanje (Gran Canaria van 19-06-2021 tot/met 26-06-2021) onder de voor mij toen acceptabele voorwaarden (bleek ook negatieve corona uitslag bij te zitten, hmm wist ik niet).
NU ruim na die datum wordt er gezegd (verplicht gesteld) door de overheid dat je 10 dagen na terugkomst in quarantaine moet. (of 5 dagen na negatieve corona test).
Maar.... onder deze voorwaarden had ik NOOIT de reis geboekt. Ik kan niet 10 dagen van mijn werk inleveren...
De voorwaarden/spelregels zijn door de overheid veranderd ná mijn boekingsdatum. Ik vind, dat wanneer de voorwaarden tijdens het spel veranderd worden, je recht hebt op kosteloze annulering (en terugstorting van reeds betaalde bedragen).
De reisorganisatie zegt dat zij hun reis uitvoeren, omdat het vliegtuig vertrekt en de accommodatie openstaat voor ontvangst..
Heb ik recht op kosteloze annulering en terugstorting van reeds betaalde bedragen en zo ja .. hoe pak ik dat dan aan, want de annuleringsverzekering dekt dit voorval niet.
Nee, je hebt alleen recht op de normale annuleringsvoorwaarden (6 weken voor vertrek annuleren = x % van de reissom betalen). Wat je wel kunt doen: op je werk overleggen en als je dan teveel verlof moet opnemen, afspreken hoe je dat weer inloopt of hoeveel je onbetaald verlof gaat kosten.

Methusalah
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Reis geboekt - Overheidsregels veranderd

Ongelezen bericht door Methusalah »

Het was gewoon niet handig om te boeken. Er was niet zo veel inzicht nodig om te bedenken dat het een en ander nog wel ging veranderen. Dus als ik eerlijk ben dat was erg naïef van je.

Maarre, quarantine doe je thuis. Je kan dus niet thuiswerken begrijp ik?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Reis geboekt - Overheidsregels veranderd

Ongelezen bericht door scontra »

Vers uit de pers !!!! (nee, niet de citruspers :wink: )


Volgende week komt het R.I.V.M. met een reisadvies voor de komende zomer.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Reis geboekt - Overheidsregels veranderd

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nijogeth schreef:
03 mei 2021 13:27
kweenie schreef:
03 mei 2021 12:43
dan snap ik sowieso niet dat je met een vliegvakantie het veel grotere risico wilt nemen dat je besmet raakt en twee weken thuis moet blijven.
Is dat risico nou daadwerkelijk zoveel groter? Volgens mij valt het op Gran Canaria alleszins mee en lopen er hier meer besmette mensen rond dan daar. Daarbij zul je daar veelal buiten vertoeven.
Het risico op besmettingen niet, maar het risico op wijzigende omstandigheden en regelgeving (hier, daar, elders) is levensgroot.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Reis geboekt - Overheidsregels veranderd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, dat klopt. Maar dat is niet waar ik op reageerde.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Reis geboekt - Overheidsregels veranderd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hoe is het trouwens met uw opstalverzekering afgelopen? Heeft u al een andere kunnen vinden? U stelt wel vragen, maar geeft geen reactie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Reis geboekt - Overheidsregels veranderd

Ongelezen bericht door kweenie »

Nijogeth schreef:
03 mei 2021 13:27
kweenie schreef:
03 mei 2021 12:43
dan snap ik sowieso niet dat je met een vliegvakantie het veel grotere risico wilt nemen dat je besmet raakt en twee weken thuis moet blijven.
Is dat risico nou daadwerkelijk zoveel groter? Volgens mij valt het op Gran Canaria alleszins mee en lopen er hier meer besmette mensen rond dan daar. Daarbij zul je daar veelal buiten vertoeven.
Ja, het risico is behoorlijk wat groter als je twee keer met z'n allen in het vliegtuig gaat en dat waarschijnlijk ook waarschijnlijk veel vaker dicht bij elkaar zit in het hotel, bv rond etenstijd.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Reis geboekt - Overheidsregels veranderd

Ongelezen bericht door Revoked »

scontra schreef: Volgende week komt het R.I.V.M. met een reisadvies voor de komende zomer.
Die hebben zich allang buitenspel gezet. Ze doen daar niet aan thuiswerken èn in het gebouw draagt niemand een mondkapje... En met al die veranderende regels verleggen ze, wellicht met opzet, de focus van het inenten. Dáár moet wat vaart in komen, dan is het na de zomer klaar met dat gedoe.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Reis geboekt - Overheidsregels veranderd

Ongelezen bericht door sjohie »

Revoked schreef:
04 mei 2021 06:42
scontra schreef: Volgende week komt het R.I.V.M. met een reisadvies voor de komende zomer.
Die hebben zich allang buitenspel gezet. Ze doen daar niet aan thuiswerken èn in het gebouw draagt niemand een mondkapje... En met al die veranderende regels verleggen ze, wellicht met opzet, de focus van het inenten. Dáár moet wat vaart in komen, dan is het na de zomer klaar met dat gedoe.
Het zal de ergste maatregelen wel doen laten verdwijnen, maar denken dat we na deze zomer er mee klaar zijn, is aan kinderlijke naïviteit grenzend wishful thinking. Net zoals de meeste virologen vorig jaar om deze tijd zeiden dat we er na de zomer van 2020 niet vanaf zouden zijn, hoeveel men dat ook hoopte/dacht na die 1e golf, is er ook geen viroloog die zegt dat het nu, na ronde 2, wel zo zal zijn, hoe graag iedereen dat zou willen.

SARS-CoV-2 is here to stay, maar we zullen er vermoedelijk na verloop van tijd mee leren leven, en het naar alle waarschijnlijkheid kunnen reduceren naar een impact vergelijkbaar met de jaarlijkse griep. Dus groepsimmuniteit door mild ziektebeeld en vaccinaties, en mogelijk iets van een jaarlijkse booster vaccinatie voor de kwetsbaren onder ons.

Dat zal volgens mij betekenen dat de meeste vakanties dit jaar, in een vorm of andere, door corona beïnvloed zullen gaan worden. En daar zal je als vakantieganger, rekening mee moeten houden. Dus niet zoals TS denken dat net als altijd, je máánden van te voren boekt, en er helemaal niks veranderd.

Gesloten