LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belvilla rekent hoge onredelijke annuleringskosten (Covid-19)

karin.blomjous
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2020 19:31

Belvilla rekent hoge onredelijke annuleringskosten (Covid-19)

Ongelezen bericht door karin.blomjous »

In 2019 heb ik voor mijn moeder een boeking gedaan bij Belvilla. Ze wilde graag met haar kinderen en kleinkinderen een weekend weg. Aan mij heeft ze gevraagd of ik de boeking wilde doen. Dit heb ik gedaan. De totale kosten waren 1600,- Euro. We hebben netjes de aanbetaling van ruim 500,- Euro voldaan. Nu is er Corona gekomen en het zag het er naar uit dat de reis niet door kon gaan (3 samengestelde gezinnen). Meerdere keren gebeld en gevraagd hoe we dit konden oplossen. Ons eerste voorstel was om de reis te annuleren en gelijk een boeking te doen in 2021. Dit was wel mogelijk, maar dan moest ik 400,- Euro omboekingskosten betalen. De medewerker gaf aan dat we niets moesten annuleren, want dan moesten we annuleringskosten betalen, maar dat we moesten afwachten tot er meer duidelijkheid kwam vanuit de regering.

In de week dat er diverse betalingsherinneringen kwamen heb ik op 22 april een mail gestuurd, waarbij ik uitstel op betaling heb gevraagd, totdat er meer duidelijkheid was van uit de regering. Hier kreeg ik geen antwoord op. Op 13 mei nog maar eens een mail gestuurd en weer geen antwoord ontvangen van Belvilla. Tot ik gisteren een mail kreeg met een automatische annulering. Ik moest totaal ruim 1000,- Euro aan annulering kosten betalen! Ik ben gelijk gaan bellen met Belvilla, maar dat is in deze periode niet makkelijk. In de ochtend gebeld, maar daar kwam ik er na 1,5 wachten niet door. In de middag nog een keer geprobeerd en ja hoor ik krijg een medewerker te pakken. Ik vraag om uitleg. Hij geeft aan dat ik te laat was met betalen en daardoor de boeking is geannuleerd. Ik geeft aan dat ik al meerdere keren contact heb gehad om tot een oplossing te komen, maar geen reactie heb ontvangen. Maar voor hem is het simpel. Ik had gewoon moeten betalen. Maar ik ben altijd in contact gebleven met Belvilla en heb vanaf 22 april (mail met vraag om uitstel tot betaling) geen enkele reactie meer gehad. Ik werd natuurlijk boos, omdat ik tot een oplossing probeer te komen, maar deze meneer van Belvilla gaf aan dat er geen mogelijkheden meer zijn en dat annuleringskosten gewoon betaald moeten worden. Ik had met Belvilla tot diverse oplossingen willen komen, maar ik heb gewoon niet de kans gekregen om mijn voorstellen te bespreken. Zijn er meer mensen die dezelfde ervaring hebben als ik? Hoe nu verder? Ik ga natuurlijk niet akkoord met deze kosten. Waar kan ik nog terecht? Ik heb helaas geen rechtbijstandsverzekering (mijn moeder wel) kan ik daar nog wat mee?

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Belvilla rekent hoge onredelijke annuleringskosten (Covid-19)

Ongelezen bericht door rvjapio »

Dat is een lastige. In de voorwaarden stelt Belvilla:

2.4 Te laat. Als wij de reissom (en borg) niet binnen de betaaltermijn ontvangen, zelfs niet na een
betaalherinnering, dan zullen wij de reisovereenkomst beëindigen en de annuleringskosten en
eventuele incassokosten in rekening brengen. (ANVR vw 10.2).

U geeft aan dat die herinneringen er zijn geweest, maar dat niet is gereageerd op uw weerwoord. Zonder dat kan je volgens mij stellen dat Belvilla op oneigenlijke gronden zelf heeft geannuleerd.

Ze geven ook aan dat hun voorwaarden afwijken van de ANVR waarbij ze zijn aangesloten, zoals vermeld bij de boeking.
Ik stel voor om die ook nog eens na te lijken (staan onderaan op hun website) en dan een helder verhaal nog eens zowel naar de ANVR te sturen als naar het hoofdkantoor van Belvilla.

Klantenservice Belvilla
Postbus 2051
5600 CB Eindhoven
Nederland

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Belvilla rekent hoge onredelijke annuleringskosten (Covid-19)

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

€500,- aanbetalen + €1000,- boete is maar €100,- minder!

Ik vind dit onredelijke eisen en een rechter zal dit vermoedelijk seponeren.
Wel is het van belang waar deze Villa is, België zit dicht maar NL kan gewoon meestal nog.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Belvilla rekent hoge onredelijke annuleringskosten (Covid-19)

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt namens je moeder een overeenkomst, dus je zou haar rechtsbijstandsverzekering kunnen aanspreken. Je kan altijd naar de kantonrechter, met of zonder jurist, via de deurwaarder. Hier zou ik me dan beroepen op je wettelijk opschortingsrecht.

Je kan ook altijd een brief proberen, ala:
Geachte heer, mevrouw,

Op [datum] heb ik met u een overeenkomst gesloten voor [doel]. Ik heb goede grond om te vrezen dat u uw verplichtingen uit deze overeenkomst niet zal nakomen, omdat: [redenen]. Ik beroep mij daarom op mijn wettelijk opschortingsrecht zoals geregeld in artikel 6:262 en 6:263 BW. Dit recht kan niet middels de algemene voorwaarden worden uitgesloten of beperkt.

De partij die als verplicht is om als eerste te presteren, mag op grond van dit recht zijn prestatie opschorten, indien na het sluiten van de overeenkomst te hare kennis gekomen omstandigheden haar goede grond geven te vrezen dat de wederpartij haar daartegenover staande verplichtingen niet zal nakomen.

Gelet op het voorgaande ben ik van mening dat ik u geen annuleringskosten verschuldigd bent.

Met vriendelijke groet,
[Uw naam]

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belvilla rekent hoge onredelijke annuleringskosten (Covid-19)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor wanneer en waar hebt u eigenlijk geboekt?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Belvilla rekent hoge onredelijke annuleringskosten (Covid-19)

Ongelezen bericht door tttlocke »

Het valt inderdaad op dat met de regelmaat van de klok in dit soort topics niet vermeld wordt wanneer de reis had moeten plaatsvinden. :?

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Belvilla rekent hoge onredelijke annuleringskosten (Covid-19)

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Waar staat het geboekte vakantiehuis?

In Nederland mag het vakantiehuis gewoon verhuurd worden, dus kan Belvilla probleemloos de overeenkomst nakomen. Dat is zelfs nooit ter discussie geweest!

In onder andere België mag de verhuurder momenteel het verblijf nog niet ter beschikking stellen aan huurders, en kan de verhuurder dus niet de overeenkomst nakomen.

De locatie van het vakantieverblijf is daarmee van groot belang om te bepalen welke rechten gelden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Belvilla rekent hoge onredelijke annuleringskosten (Covid-19)

Ongelezen bericht door tttlocke »

Komkommertijd schreef:
23 mei 2020 11:31
Ik vind dit onredelijke eisen en een rechter zal dit vermoedelijk seponeren.
Pas maar op dat de moderatie jou niet gaat seponeren. :mrgreen:

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Belvilla rekent hoge onredelijke annuleringskosten (Covid-19)

Ongelezen bericht door omega19 »

breien schreef:
23 mei 2020 19:34
Volledig terecht van Belvilla.
U had de rekening gewoon moeten betalen. Belvilla heeft het weekendje weg niet geannuleerd. De annulering was omdat u verzuimde te betalen.
Het weekendje weg kon normaal doorgaan omdat de accommodatie beschikbaar was.
Je weet helemaal niet of de accommodatie beschikbaar was omdat je de plaats en datum niet kent.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Belvilla rekent hoge onredelijke annuleringskosten (Covid-19)

Ongelezen bericht door omega19 »

Onjuist
Belvilla heeft in hun Q&A aan dat ze pas 3 dagen voor de betreffende weekend beginnen met annuleren.
Dat lijkt me sws onredelijk, maar betekent ook dat voor die tijd niet zeker is of de accomodatie wel of niet beschikbaar is
Het hangt immers niet alleen van belvilla af maar ook van de regelgeving in het betreffende land

Thess
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2020 17:01

Re: Belvilla rekent hoge onredelijke annuleringskosten (Covid-19)

Ongelezen bericht door Thess »

Wij hebben een vergelijkbare ervaring, helaas….

Belvilla niet Belpersona



Wij, een klein zanggezelschap van 7 vrouwen, zouden het eerste weekend van juni meedoen aan het korenfestival in Hengelo. Omdat we niet in de buurt wonen, hadden we via Belvilla een groot huis geboekt.

Door Corona werd het festival afgelast. Dat hebben we Belvilla laten weten. Zij hebben dit als annulering opgenomen en ons de rekening van de annulering gestuurd.

Wij wilden, indien mogelijk, wel in het huis verblijven en dus hebben we verzocht de annulering ongedaan te maken.

Dat kon dus niet. Computer says : “no”.

Wij waren verbijsterd.

We moesten dan maar een nieuwe boeking plaatsen. Maar de annuleringskosten zouden niet worden verrekend!! Dat kon de computer allemaal niet aan (of zo).

We hebben alle mogelijke manieren getracht tot een oplossing te komen, maar contact krijgen was bijzonder ingewikkeld. Uren in de wacht, op mail wordt amper gereageerd en steeds met wisselende namen, Tamara, toen Sandra van team Tamara (??) en opeens een Petra?

Wat we ook probeerden, nul op rekest.

We moeten kosten betalen en mogen niet naar het huis.

Wij weten niet meer zo goed wat we moeten doen.

Want de kosten zijn bijna de helft van de huur, maar belangrijker: we wilden gewoon afnemen.



Wat moeten we doen??

Joannne Verhoeven
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2020 19:41

Re: Belvilla rekent hoge onredelijke annuleringskosten (Covid-19)

Ongelezen bericht door Joannne Verhoeven »

Ik zit thuis achter de laptop. Ik had op zonnig Mallorca moeten zitten. Helaas dat kon niet doorgaan. Keurig op tijd kreeg ik van de vliegmaatschappij te horen dat de reis niet door ging en ik een voucher kreeg.De autoverhuurder meldde dat onze annulering kosteloos afgewikkeld was. Belvilla liet niets van zich horen en bleef onbereikbaar. Ja we kregen een verzoek om naast de gedane aanbetaling van 650 euro de overige 1.441 euro maar even af te storten. Netjes per mail laten weten dat dit niet verstandig was aangezien er al een negatief reisadvies was, je Spanje derhalve niet binnenkomt en er niet gevlogen wordt. Daarna nog maar eens gemaild want bellen is na twee maal twee uur in de wacht gezeten hebben geen optie. Nu lees ik het verhaal van mevrouw Kooijman dus ik denk dat ze me nu ook nog een som willen laten betalen alsof ik zelf geannuleerd heb.Kijk dat ze het druk hadden snap ik, maar een beetje bedrijf heeft na een paar weken chaos de zaak wel op orde zou je denken. Hier is meer aan de hand. Dit is een bedrijf dat willens en weten mensen oplicht en misbruik maakt van de situatie rondom Corona. Gelukkig zit het hoofdkantoor in mijn stad dus ik loop van de week eens even binnen om mijn geld op te halen. Dit type bedrijven moeten we in dit land niet willen. We zijn geen bananenrepubliek. Niettemin wordt het tijd voor de Consumentenbond, Kassa en Radar en overige media om dit bedrijf aan de schandpaal te nagelen. IK doe mee wie nog meer? Wellicht is er onder ons gedupeerden een jurist die namens ons deze flessentrekkers aan wil pakken. Ik stort mijn 650 euro liever op de rekening van de Voedselbank dan dat Belvilla er beter van wordt.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Belvilla rekent hoge onredelijke annuleringskosten (Covid-19)

Ongelezen bericht door alfatrion »

breien schreef:
23 mei 2020 19:34
Volledig terecht van Belvilla.
U had de rekening gewoon moeten betalen. Belvilla heeft het weekendje weg niet geannuleerd. De annulering was omdat u verzuimde te betalen.
Het weekendje weg kon normaal doorgaan omdat de accommodatie beschikbaar was.
breien schreef:
24 mei 2020 17:18
Belvilla verzocht om het restant te betalen. Dus op dat moment was de accomodaties nog steeds beschikbaar. Dat weet men wel. Zo lang Belvilla zelf niet annulerrt moet men er van uit gaan dat de accommodatie beschikbaar is en het restant betalen.
Dit doet gewoon pijn aan mijn ogen, zo vol staat het met onjuistheden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Belvilla rekent hoge onredelijke annuleringskosten (Covid-19)

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Topic starter die niet de plaats en zo vermeld hier en ook niet terug kwam voor aanvullende info is nog erger voor mijn ogen!

Gesloten