LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vakantie in mei afbetalen?

kroontje58
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2020 18:31

Vakantie in mei afbetalen?

Ongelezen bericht door kroontje58 »

We hebben vorig jaar al een reis geboekt naar Italië bij Kras, die zijn vertrek heeft op 4 mei 2020, we hebben in november een eerste aanbetaling gedaan, en met de huidige situatie, 4 mei vertrekken naar Italië, dat is niet reëel meer als we dat nog zouden verwachten. Kras echter heeft voor deze week toch nog een verzoek gedaan om het restant van de reissom alsnog te betalen. Dit restant gaat echter toch nog over meer dan € 2.600,00 euro....dat is toch een hele boel geld, met de wetenschap dat het toch nooit door zal gaan. Wat zijn onze mogelijkheden.
Alvast bedankt...

Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Vakantie in mei afbetalen?

Ongelezen bericht door Radar »

Verplaatst naar corona reizen ^FG

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vakantie in mei afbetalen?

Ongelezen bericht door berndv »

kroontje58 schreef:
17 mar 2020 18:44
Wat zijn onze mogelijkheden.
de reisorganisatie bellen? Als ze voornemens zijn om de reis met de huidige info door te laten gaan, bestaat de verplichting nog steeds om te betalen. Op zich is kras gewoon aangesloten bij de Nederlandse garantiefondsen, dus naar mijn idee is het op zich niet heel risicovol om te betalen.
https://www.kras.nl/informatie/garantie

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vakantie in mei afbetalen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan kijken of er grond is om de betaling op te schoren. De grond moet dan zijn dat de vakantie in mei waarschijnlijk niet zal kunnen doorgaan vanwege Corona. Ik zou deze vraag stellen op rechtenforum.nl. Ik heb op dit moment zelf geen tijd om me in opschorting te verdiepen. Er zijn diverse varianten op.

geengast
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Vakantie in mei afbetalen?

Ongelezen bericht door geengast »

U heeft een overeenkomst met Kras. Deze moet u nakomen totdat de overeenkomst door Kras wordt opgezegd. Waarschijnlijk ontvangt u vervolgens (bij annulering door Kras) vouchers om een nieuwe vakantie te boeken. De betalingsverplichting kunt u niet opschorten zo lang de overeenkomst loopt.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vakantie in mei afbetalen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt ook met Kras overleggen hoe zij er in staan. Dat is de partij met wie je te maken hebt.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vakantie in mei afbetalen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
19 mar 2020 09:04
Je kan kijken of er grond is om de betaling op te schoren. De grond moet dan zijn dat de vakantie in mei waarschijnlijk niet zal kunnen doorgaan vanwege Corona. Ik zou deze vraag stellen op rechtenforum.nl. Ik heb op dit moment zelf geen tijd om me in opschorting te verdiepen. Er zijn diverse varianten op.
Opschorting is zeker een mogelijkheid. Er moet sprake zijn van "omstandigheden die goede grond geven te vrezen dat de wederpartij haar daartegenover staande verplichtingen niet zal nakomen". Dat valt zeker te beargumenteren.

Ik zou aangeven dat je de betaling opschort tot er duidelijk is of de vakantie doorgaat of niet.
Artikel 6:262 BW
1 Komt een der partijen haar verbintenis niet na, dan is de wederpartij bevoegd de nakoming van haar daartegenover staande verplichtingen op te schorten.
2 In geval van gedeeltelijke of niet behoorlijke nakoming is opschorting slechts toegelaten, voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt.

Artikel 6:263 BW
1 De partij die verplicht is het eerst te presteren, is niettemin bevoegd de nakoming van haar verbintenis op te schorten, indien na het sluiten van de overeenkomst te harer kennis gekomen omstandigheden haar goede grond geven te vrezen dat de wederpartij haar daartegenover staande verplichtingen niet zal nakomen.
2 In geval er goede grond bestaat te vrezen dat slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal worden nagekomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt.
Houd er wel rekening mee dat opschorting slechts een bevriezend effect heeft, en niets zegt over de vraag of er uberhaupt al dan niet betaald moet worden. Oftewel: eigenlijk heeft opschorting alleen nut als je weet dat je, als de reis niet doorgaat, de resterende som niet meer hoeft te betalen.
geengast schreef:
19 mar 2020 09:15
U heeft een overeenkomst met Kras. Deze moet u nakomen totdat de overeenkomst door Kras wordt opgezegd. [...] De betalingsverplichting kunt u niet opschorten zo lang de overeenkomst loopt.
Dit is, zoals je hierboven kunt zien, onjuist.

Sil Via
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mar 2020 08:16

Re: Vakantie in mei afbetalen?

Ongelezen bericht door Sil Via »

Wij zouden op 25 april vertrekken naar Jordanië. We hadden losse vliegtickets geboekt. Deze zijn reeds geannuleerd door de vliegmaatschappij. Ik kon het verblijf en vervoer, excursies nog annuleren tegen 30% kosten. Volgens de reisorganisatie moesten zij deze kosten aan Jordanië afdragen. Echter had Jordanië op moment van annuleren reeds de grenzen gesloten. Dus was mijn vraag of ik dan alsnog het geld terugkreeg als dit 25 april nog steeds zo blijkt te zijn. Maar zo werkt het niet helaas....

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vakantie in mei afbetalen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sil Via schreef:
19 mar 2020 10:32
Wij zouden...
Misschien handig om jouw verhaal in jouw topic te houden?
viewtopic.php?f=161&t=193014&p=2738211#p2738211

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vakantie in mei afbetalen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
19 mar 2020 10:13
Houd er wel rekening mee dat opschorting slechts een bevriezend effect heeft, en niets zegt over de vraag of er uberhaupt al dan niet betaald moet worden. Oftewel: eigenlijk heeft opschorting alleen nut als je weet dat je, als de reis niet doorgaat, de resterende som niet meer hoeft te betalen.
Ik zou zegen dat opschorting juist zijn nut heeft wanneer je in onzekerheid verkeerd. Wanneer je zeker weet dat de reis niet doorgaat kun je ontbinden. De reisorganisatie zal het geld willen innen en je vervolgens straks misschien een voucher willen geven die een jaar geldig is. En laat je als klant nu liever gewoon je eigen geld willen hebben. Opschorting stelt ook je belangen veilig voor het geval dat de reisorganisator failliet gaat. Die kans acht ik klein, maar toch, het zou kunnen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vakantie in mei afbetalen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
19 mar 2020 10:59
Moneyman schreef:
19 mar 2020 10:13
Houd er wel rekening mee dat opschorting slechts een bevriezend effect heeft, en niets zegt over de vraag of er uberhaupt al dan niet betaald moet worden. Oftewel: eigenlijk heeft opschorting alleen nut als je weet dat je, als de reis niet doorgaat, de resterende som niet meer hoeft te betalen.
Ik zou zegen dat opschorting juist zijn nut heeft wanneer je in onzekerheid verkeerd. Wanneer je zeker weet dat de reis niet doorgaat kun je ontbinden.
Precies. Dat is ook wat ik schrijf. Als je ontbindt, hoef je niet meer te betalen en heeft de opschorting dus (nu al) nut.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vakantie in mei afbetalen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat haalde ik niet uit je laatste zin. Ik las deze als: opschorting heeft alleen zin als je weet dat de reis niet doorgaat en de resterende som niet hoeft te betalen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vakantie in mei afbetalen?

Ongelezen bericht door berndv »

alfatrion schreef:
19 mar 2020 10:59
Opschorting stelt ook je belangen veilig voor het geval dat de reisorganisator failliet gaat. Die kans acht ik klein, maar toch, het zou kunnen.
dat argument zou je inderdaad kunnen gebruiken, mits de reisorganisatie niet is aangesloten bij de SGR. Dat is Kras wel, dus bij een eventueel faillissement krijg je je betaalde gelden terug uit het garantiefonds. Dus in het geval van ts kan je dat niet als argument opvoeren.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vakantie in mei afbetalen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bij Kras zou ik als argument gebruiken dat een voucher ga krijgen die maar een jaar geldig is en moet besteden bij Kras in plaats van mijn geld terug.

Gesloten