LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorwaarden voucher TUI

Princess73
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2020 16:03

Voorwaarden voucher TUI

Ongelezen bericht door Princess73 »

Beste meneer, mevrouw,

Wij hebben een reis geboekt bij Tui. Nu blijkt dat in de voorwaarden die zij stellen staat, dat als je een reis boekt en het voucher inlevert. Je bij annulering wederom een voucher krijgt, maar deze valt niet meer onder de garantie van SGR. Mag dit?

Tenslotte ligt op deze manier het risico volledig bij de consument.

Het is zo niet bevorderlijk om nog een reis te boeken binnen het jaar.

Als ik het voucher niet wil accepteren en zeg binnen 6 mnd dat ik geld terug wil, begrijp ik dan goed dat zij tot het 6-4-2021 (= geldigheidsdatum voucher) mogen wachten met uitbetaling?

Mvg
Princess 73

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Voorwaarden voucher TUI

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u nu een voucher hebt met SGR, dan kan deze na een bepaalde tijd uitbetaald worden.
Wat verder in de toekomst gaat gebeuren is maar afwachten. Stel dat alles weer op z’n pootjes komt, u boekt weer een reis en u gaat annuleren, dan krijgt u wederom een voucher. Stel dat u nu weer opnieuw boekt en blijkt dat de sluitingen langer blijven duren en de vlucht kan daardoor niet doorgaan, dan zal op dat moment verder gekeken worden. Niemand kan in de toekomst kijken en elke dag kunnen voorwaarden veranderen.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Voorwaarden voucher TUI

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nou deze keer zal ik maar niet schrijven dat dat bericht waarde toevoegt aan het forum....
Princess73 schreef:
22 apr 2020 16:20
Wij hebben een reis geboekt bij Tui. Nu blijkt dat in de voorwaarden die zij stellen staat, dat als je een reis boekt en het voucher inlevert. Je bij annulering wederom een voucher krijgt, maar deze valt niet meer onder de garantie van SGR. Mag dit?
Nee, alle vorderingen tot terugbetaling vallen onder de SGR garantieregel, dus ook die tweede voucher.
Princess73 schreef:
22 apr 2020 16:20
Het is zo niet bevorderlijk om nog een reis te boeken binnen het jaar.
Ik zou nu sowieso geen reis boeken, maar wachten totdat het einde van de crisis in zich is.
Princess73 schreef:
22 apr 2020 16:20
Als ik het voucher niet wil accepteren en zeg binnen 6 mnd dat ik geld terug wil, begrijp ik dan goed dat zij tot het 6-4-2021 (= geldigheidsdatum voucher) mogen wachten met uitbetaling?
Nee, wettelijk gezien moet terugbetaling in ieder geval binnen 14 dagen plaatst vinden. Na deze termijn treed verzuim van rechtswege in werking en kunt u dus uw vertragingsschade verhalen.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Voorwaarden voucher TUI

Ongelezen bericht door geengast »

SGR garandeert inderdaad enkel vouchers die voor 1 juni zijn uitgegeven.
Dus als u nu -met voucher- een reis boekt voor augustus en deze wordt in juli vanwege corona geannuleerd, zou dat nieuwe voucher niet door SGR gedekt zijn.

Maar als het zo lang gaat duren, denk ik dat SGR zijn dekking voor latere vouchers ook zeker wel oprekt.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Voorwaarden voucher TUI

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ik denk dat alfatrion bedoelt dat ieder voucher uitgegeven in plaats van geld terug voor een reis die niet doorgaat, ongeacht wie geannuleerd heeft, ongeacht of het voor of na het coronatijdperk gebeurde, onder de standaar SGR-regeling, dus dekking, valt als de oorspronkelijke reis daaronder valt. Dat denk ik. Maar helemaal zeker ben ik er niet van.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Voorwaarden voucher TUI

Ongelezen bericht door geengast »

Hier het commentaar van SGR:

SGR sluit in de garantie waardebonnen en reischeques (die niet hebben geleid tot een boeking bij een SGR aangesloten reisorganisatie) uit van vergoeding. Maar door de crisissituatie als gevolg van het Coronavirus (Covid-19) worden reisorganisaties en reizigers geconfronteerd met annuleringen. Deze situatie heeft ertoe geleid dat SGR tijdelijk – en onder melding van aanvullende voorwaarden – de voucher opneemt binnen de dekking van SGR. De dekking geldt alleen als de voucher voldoet aan de door SGR voorgeschreven voorwaarden. De garantie die SGR biedt met de voucher is tijdelijk van karakter en vervalt op 1 juni 2020.

Dus vouchers na 1 juni 2020 worden uitgegeven zijn (vooralsnog) NIET gedekt door SGR.
Maar nogmaals, indien nodig zal SGR die termijn waarschijnlijk verlengen.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Voorwaarden voucher TUI

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:
23 apr 2020 20:32
Ik denk dat alfatrion bedoelt dat ieder voucher uitgegeven in plaats van geld terug voor een reis die niet doorgaat, ongeacht wie geannuleerd heeft, ongeacht of het voor of na het coronatijdperk gebeurde, onder de standaar SGR-regeling, dus dekking, valt als de oorspronkelijke reis daaronder valt. Dat denk ik. Maar helemaal zeker ben ik er niet van.
Juist.
Artikel 3 SGR garantieregeling
1. SGR heeft ten doel het doen van uitkeringen aan of voor consumenten die pakketreisovereenkomsten, gekoppelde reisarrangementen, overeenkomsten van vervoer of overeenkomsten van verblijf hebben afgesloten met een deelnemer of door bemiddeling van een deelnemer, indien deze consumenten geldelijke schade lijden in gevallen dat de betrokken deelnemer wegens financieel onvermogen niet presteert.

(...)

4. Voor uitkering komt in aanmerking de consument die een pakketreisovereenkomst, gekoppeld reisarrangement, overeenkomst van vervoer of overeenkomst van verblijf heeft gesloten met een deelnemer of door bemiddeling van een deelnemer en heeft betaald aan de deelnemer en tevens in het bezit is van een boekingsbevestiging en factuur en het daarop betrekking hebbende betalingsbewijs.

(...)

8. Uitkeringen zullen worden gedaan in de volgende gevallen:
a. Een deelnemer is wegens financieel onvermogen in gebreke te presteren indien en voor zover een andere handelaar niet jegens de consument tot nakoming verplicht is;

(...)

https://www.sgr.nl/reisorganisaties/garantieregeling/
Je hebt recht op een uitkering ter hoogte van de reissom indien a) de organisator is aangesloten bij SGR, b) er boeking is gedaan, c) de organisator niet kan presteren als gevolg van financieel onvermogen. De terugbetalingsverplichting die ontstaat als gevolg van ontbinding vanwege Corona voldoet hieraan. Als je 1000 euro terug krijgt dan is die 1000 euro gedekt. Als je vervolgens een reis boekt van 800 euro, dan is er nog 200 euro over die gedekt wordt vanwege de eerste boeking, die andere 800 euro wordt gedekt ook vanwege de eerste boeking.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Voorwaarden voucher TUI

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zo staat het bij SGR.
TUI en Corendon denken er anders over.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Voorwaarden voucher TUI

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hoe TUI en Corendon er over denken doet er niet toe. Als zij vanwege financieel onvermogen niet kunnen betalen dan zal een eventuele geschil zich afspelen tussen SGR en de reiziger en zal TUI en Corendon echt niet opgeroepen worden om hun mening te geven (en als ze wel opgeroepen worden dan komen ze niet).

Gesloten