Vreemde voucherregeling bij Slangenreizen

robert.wijnen

Vreemde voucherregeling bij Slangenreizen

Ongelezen bericht door robert.wijnen »

Benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft:

In 2019 boekte ik een busreis naar Londen bij Slangenreizen twv € 800,- euro die plaats zou vinden in april 2020.

Natuurlijk werd de reis geannuleerd op 30 maart 2020 en ontving ik een voucher. Op dat moment is mij dus GEEN keuze gegeven of ik een voucher wilde of mijn geld terug. In die zin ben ik dus nooit akkoord gegaan met een voucher. Nou heeft de voucher natuurlijk wel voordelen want het is afgedicht door de SGR.

Een voucher dus, en volgens de regels van de voucher, kun je pas na 6 maanden je geld terugvragen. Dus heb ik maar netjes gewacht tot de 6 maanden waren verstreken. In de voorwaarden van het SGR staat dat de reisaanbieder dan binnen 6 maanden het bedrag moet terugbetalen.

Toen ik telefonisch Slangenreizen benaderde sprak ik mijn ongenoegen uit dat ik eerst 6 maanden moest wachten voor ik mijn terugbetaling kon vragen want ik heb natuurlijk al lang door dat Slangenreizen zal wachten met betalen tot op de 364e dag. De medewerkster zei daarop: "ja daar kunt u inderdaad wel op rekenen".

Nu ben ik onlangs getroffen door een hartaanval en loop daardoor tegen nogal wat extra kosten aan, mooi dat ik nog 800 euro tegoed had. Ofschoon de ACM en de consumentenbond in de voucherregeling hebben verzocht dat partijen "coulant" om moeten gaan met de regeling krijg ik gewoon te horen dat ik binnen nu en 6 maanden mijn geld terug krijg.

Stugger nog, op mijn gestuurde emailreactie, kreeg ik min of meer een soort van waarschuwing:
Wanneer ik ervoor zou kiezen het voucher NIET te accepteren gelden de voorwaarden van het SGR niet meer en dus ook niet de garantie dat ik mijn geld terugkrijg. Uitbetaling in dat geval zou exact even lang duren maar dan zonder garantie.

Waar slaat die 6 maanden regeling dan op vraag ik me af, het bedrijf is sowieso verplicht na 12 maanden over te gaan tot uitbetaling. Is het bedrijf failliet dan betaald de SGR. Kortom: de 6 maanden slaan simpelweg nergens op wanneer je op voorhand al weet dat het er 12 zijn.

Ik vind dat enige vorm van menselijkheid en sociaal gedrag ver te zoeken zijn.

In eerste instantie had er volgens mij een keuzemogelijkheid dienen te zijn: geld terug of een voucher. En dan daarna geen vreemde regeling waarbij je pas na 6 maanden je geld terug kunt claimen terwijl de leverende organisatie daarna nog 6 maanden krijgt om te vergoeden.

mahadma

Re: Vreemde voucherregeling bij Slangenreizen

Ongelezen bericht door mahadma »

Als iedereen zijn/haar geld terug gaat eisen, dan hebben de meeste bedrijven zéér binnenkort failliet en krijgt niemand meer wat.

JWBruens

Ongelezen bericht door JWBruens »

Ook dit bedrijf zal volgend jaar massaal afgestraft worden.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

JWBruens schreef:
07 okt 2020 14:47
Ook dit bedrijf zal volgend jaar massaal afgestraft worden.
Net als de horeca nu door maatregelen van de overheden? Of hoe bedoelt u dat?

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Ik denk dat JWBruens bedoelt dat mensen nu opeens massaal niet meer bij dat soort bedrijven zal gaan boeken, omdat ze hier op het forum en op andere fora veelvuldig genoemd worden. Net als dat mensen nu niet meer in zee gaan met dropshippers, of malafide rioolontstoppers laten komen.

Ik denk dat uw voorspelling niet op gaat. Ik zou ook niet weten waarom die wel op zou moeten gaan. De oplossingen verdienen niet de schoonheidsprijs, maar wat schiet de maatschappij er mee op als ze kapot gaan? Er zullen vast een aantal partijen omvallen door de crisis waar we in zitten, maar ongeacht hoe ze hun processen ook inrichten, ik gun het ze niet. Ik gun het ze om hun processen op orde te krijgen. Faillisementen kennen alleen maar verliezers, daar wint niemand iets aan, hooguit de concurrentie, die er meer klandizie bij krijgen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat denk ik inderdaad ook. Bijna alle bedrijven in de reisbranche krijgen nu negatieve kritiek. Met die logica, zou je nu een nieuw bedrijf in die branche moeten opstarten en dan zou je direct alle klanten kapen van de bestaande bedrijven.

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

feitelijk gezien kunt u nu al uw vordering op dit bedrijf innen, u kunt ze schriftelijk manen dat u binnen 15 dagen uw geld terug wilt, mochten ze geen gehoor geven aan uw oproep zet er dan een deurwaarder op, meld ze dit ook in uw aangetekend schrijven!!!!

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

PietertjeTwee schreef:
07 okt 2020 15:51
Maar het is heel goed mogelijk dat je door de voucher te accepteren van dat recht afstand hebt gedaan.
Het gaat om dwingend recht. Een afspraak die inhoudt dat je afstand doet van je recht is te vernietigen. Als er een voordeel tegenover staat, dan zou dat anders kunnen zijn. Maar afgezien daarvan is zo'n voucher afspraak niets meer dan een gentlemen agreement. Dat is als het hier gaat om een afspraak en niet om een voucher je gewoon is opgedrongen.

Plaats reactie