LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Investeren in een vakantiewoning

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
chaleteigenaren
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2014 14:02

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door chaleteigenaren »

Ik ben voorzitter van de Belangenvereniging van chalet eigenaren op resort Brunssumerheide (voorheen Landgoed Brunssheim). Aan alle verhalen zitten twee kanten. Een ding staat in ieder geval vast en dat is dat op dit moment Europarcs op geen enkele manier medewerking wil verlenen aan het promoten van een Belangen vereniging, zij praten liever met de individuele eigenaren. Het is voor ons heel erg moeilijk om individuele eigenaren te benaderen (velen hebben het chalet alleen gekocht voor de verhuur en komen vrijwel nooit op het park).
Wij werken samen met Belangenverenigingen van Hommelheide (nu resort Limburg) en Ruighenrode (nu resort de Achterhoek) en de Federatie Droomparken. Heeft u al gekocht op een van deze parken neem eens een kijkje op onze website www.eigenarenbrunssheim.nl of stuur een email naar [email protected].

Ruud_Groningen
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2016 14:16

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door Ruud_Groningen »

Aan alle verhalen zitten inderdaad 2 kanten.

Kopen op zo'n mooi park is geen enkel punt, probeer dit dan wel eerst via een particulier die nog gebruik maakt van de oude, bij de notaris vastgelegde regeling (CBS-geindiceerd, dus gaat met de inflatie omhoog). Als je via het park koopt dan betaal je het dubbele. Ik kwam hier zelf achter, makelaars weten het vaak niet eens. Zo heb ik deze zomer een chalet gekocht op resort de Achterhoek, via een particulier, en ik betaal net iets minder dan 900 parkkosten per jaar. Mijn buurman, die via Europarcs heeft gekocht betaalt ruim 1500 per jaar. En toch is ook deze buurman zeer tevreden. Het park wordt prima onderhouden, en er vindt een behoorlijke upgrade plaats. Ons chalet mag zich in zeer grote belangstelling verheugen van familie en vrienden aan wie wij conform de bepalingen buiten het park om mogen verhuren. Niet te vaak, anders worden wij 'ondernemer'. Zo zijn wij ook nog eens ruim uit de kosten. Kan ik iedereen aanbevelen! Zit er zelf aan te denken om een 2e chalet te kopen (van een particulier uiteraard).

Verder heb ik geen slechte ervaringen met het beheer en met de familie Vos. Het zijn echte woonwagenbewoners (van origine), dus hartelijk, recht door zee, maar ook vlijmscherp in het zakendoen. En ze gebruiken soms trucjes. Beschouw het als de scharensliep van weleer. Je bent er zelf bij, maar soms trap je er in en betaal je per geslepen mes meer dan de nieuwprijs... Het is allemaal op het kantje: een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn...

vrgr Ruud

pyngi
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2017 16:36

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door pyngi »

Kan er iemand nu uiteindelijk zeggen of het verhaal van Droomparken enz... op DIT moment nog negatief is?
Of zijn er zoals overal 'goede' en minder' goede verhalen?
Graag reactie want enige tijd terug gekocht als brave burger uit Vlaanderen? Waar moet ik op letten?

jobvanstaalduinen
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 nov 2015 14:48

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door jobvanstaalduinen »

Je moet altijd zelf een berekening maken (of laten maken) van het rendement. De voorgeschotelde netto garantie rendementen "vergeten" meestal structureel een aantal belangrijke kostenposten. De belangrijkste daarvan zijn:
a. Onroerend goed belasting
b. Waterschapslasten
c. Rioolrechten
d. Verzekering van de woning.
d. Afschrijving inboedel (in 5 à 10 jaar)
e. Onderhoudkosten van de woning en inboedel
f. Afschrijving van de woning als het om chalets gaat (minimaal 5% per jaar)
Als je rekening houdt met al deze kosten mag je blij zijn als je rendement ergens tussen de 1 en 2 % zit.

dmooij
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2009 10:46

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door dmooij »

Wij hebben al een aantal jaren een prachtig huis op Resort Limburg, van Europarcs, in Susteren. We hebben niets te klagen over het rendement - alhoewel dat steeds minder wordt....
Maar wees gewaarschuwd! Europarcs lokt kopers binnen met fantastische beloften over rendement, maar ze zijn zelf bezig met het maximale eruit te melken wat er in zit - en raad eens wie de melkkoe is? De eigenaar.
Ieder jaar wordt je gedwongen om meer duur betaalde diensten af te nemen: tuinonderhoud, grote schoonmaak, kabeltelevisie, onderhoud gasinstallatie, onderhoud jacuzzi, en daarnaast betaal je ook mee aan noodzakelijk onderhoud, parkbeheer, milieuheffing, reclame en nog zo wat.

Als je met iets niet accoord gaat - omdat je het liever (en beter!) zelf doet, of domweg omdat je de prijs te hoog vindt: jammer dan. Dan stopt het park met het verhuren van je huis.

Ze hebben al jarenlang bezuinigd op allerlei diensten, zoals parkonderhoud, schoonmaak en technische dienst, en de kwaliteit van deze diensten heeft daarmee gelijke tred gehouden.

Denk maar drie keer na voordat je in de val trapt die Europarcs heet!

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door Moneyman »

dmooij schreef:Als je met iets niet accoord gaat - omdat je het liever (en beter!) zelf doet, of domweg omdat je de prijs te hoog vindt: jammer dan. Dan stopt het park met het verhuren van je huis.
En kan je dan niet gewoon zelf verhuren?

stofzuigertje

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Oude rommelige parken geven meer rendement!

Ja, via AirBNB verhuren mag en na verf en nieuwe keuken + badkamer nog meer Ikea gehaald voor inrichting!
Ja, de Ikea en Hornbach deden goede zaken maar nu is alles zonder loonbelasting persoonlijk voor elkaar gemaakt.

Onderhoud is al snel een uurloon bij vakman die gemiddelde forum bezoeker niet netto haalde.
Zelf opknappen, in rustige periode er zelf zitten en bijhouden en de goede maanden in zomer + Herfst , Carnaval en Mei vakantie periode verhuren!
De rest van jaar mag ik er dan gratis zitten en tussendoor dingen vervangen en reinigen.

Ja, ik heb meer rendement door deze manier van na lange leegstand en verwaarloost kopen en zelf opkanppen, ik zit boven de 38% rendement na aankoop, na vele klussen en dus materialen +€15,- uurloon netto voor mezelf kom ik altijd nog op 11,7% netto dit eerste jaar.....
Na 3 jaren is de keuken en badkamer afgeschreven en heb ik nog meer....
Wel de eerste 5 winter maanden 0% rendement gehaald!

Hoe bereken ik nu het echte rendement?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door scontra »

Radar schreef:De aanschaf van een vakantiewoning lijkt een goede investering. EuroParcs en Droomparken verkopen deze woningen, waarna je er geen omkijken meer naar hebt. Ze verhuren de woning en je krijgt jaarlijks een gegarandeerd rendement. Te mooi om waar te zijn?

Lees meer: http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... tiewoning/

Maandag 11 april 2016 in Radar, 20:30 uur op NPO 1
Blijkbaar wel.
Als er een dergelijk (hoog) gegarandeerd rendement te behalen is dan vraag ik mij af waarom de betreffende parken deze investering zelf niet doen.
Vaak wordt vergeten dat onderhoud, aanpassingen in de toekomst, meestal geen eigen grond, de vele ontwijkingsclausules etc. etc. nog van het rendement moeten worden betaald en geherinvesteerd.
Het afgelopen decennium zijn er heel veel kopers stuk gelopen op hun investering, met name degene die het e.e.a. hebben gefinancierd met geleend geld.
Er zijn in de afgelopen jaren veel vakantiewoningen voor dumpprijzen op de markt gekomen en waren bijkans nog niet verkoopbaar.

stofzuigertje

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het afgelopen decennium zijn er heel veel kopers stuk gelopen op hun investering, met name degene die het e.e.a. hebben gefinancierd met geleend geld.
Er zijn in de afgelopen jaren veel vakantiewoningen voor dumpprijzen op de markt gekomen en waren bijkans nog niet verkoopbaar.
Ja , mijn aankoop ver onder de ooit betaalde toen het nog nieuw was......
Ik heb voordelige onverhuurbare aankoop gedaan en na opknappen daalde de leegstand op dat park.

Een groot aantal is alleen ver onder normale prijs aan oost Europese werkers met moeite kwijt te raken ter voorkoming verlies gezien de park lasten!
Mijn huisje is klaar en kreeg ongevraagd diverse andere aangeboden.

Die kan ik nu nog voordeliger kopen omdat zodra ze er vanaf zijn geen park kosten meer hebben!
Klussers kunnen eventueel met uitkering werkloos dit doen, ze blijven dan beschikbaar voor arbeidsmarkt en doen ervaring op!
Tussendoor een nutteloze sollicitatie, of zien jullie mijn al als nieuwe burgemeester van Amsterdam?
Ik niet, maar solliciteren is niet verboden helaas!
Dat moet voor de maandelijkse uitkering en die verplichting zal veel overlast opleveren!

mikvoerman
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2018 14:00

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door mikvoerman »

Meneer Hagemeyer, ik heb ook ineteresse in een huisje op landgoed de Valouwe, kan ik U benaderen voor wat extra inforamtie, ik ga niet verhuren. Zou graag weten of ik er goed aan doe om hier een huisje te kopen voor eigen gebruik.

Joshua66
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2019 08:53

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door Joshua66 »

Wie kan ons helpen met tips onder het koopcontract unit te komen binnen de drie dagen bedenktijd van de vakantie Woning???

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als je hulp wilt, zou ik beginnen met een correcte en duidelijke beschrijving van je casus. Of ga naar een advocaat.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door Obelix1 »

De grond jongens ....de grond. Erfpacht natuurlijk p/j op contract basis.
Denk daar maar eens heeeeellll goed over na!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door renewouters »

Joshua66 schreef:
24 nov 2019 09:09
Wie kan ons helpen met tips onder het koopcontract unit te komen binnen de drie dagen bedenktijd van de vakantie Woning???
Een jurist.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees hier over die bedenktijd.

https://www.makelaarsland.nl/makelaar/w ... uis-kopen/

Als u daar nog binnen zit, let op het weekend en werkdagen, dan kunt u per omgaande schriftelijk gebruik maken van die bedenktijd. Stuur het ook per mail.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Beetje dom, gelijk tekenen en spijt krijgen.

Vaak is weekje over denken en eventueel nog tekenen, ze zeggen dat je te laat bent maar ze lopen niet zo hard.
Ik heb gezien dat ze meerdere weken nodig hadden, soms moet je een huis ernaast nemen.

Zelf tevreden met oude zooi, die moeilijk verkoopbaar was en ver onder de oorspronkelijke prijs.
Na flink klussen weer goed verhuurbaar en heb er nu 4 op een rij!

Gesloten