LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Investeren in een vakantiewoning

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door Radar »

De aanschaf van een vakantiewoning lijkt een goede investering. EuroParcs en Droomparken verkopen deze woningen, waarna je er geen omkijken meer naar hebt. Ze verhuren de woning en je krijgt jaarlijks een gegarandeerd rendement. Te mooi om waar te zijn?

Lees meer: http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... tiewoning/

Maandag 11 april 2016 in Radar, 20:30 uur op NPO 1

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Lijkt me helemaal niet te mooi om waar te zijn maar gewoon een logische business case. Je investeert in een woning, die wordt verhuurd en een deel van de opbrengst is voor de investeerder. Je kunt hoogstens gaan bakkeleien over het percentage van de opbrengst. Maar die discussie is heel simpel te stoppen: koop een vakantiewoning buiten een park en doe de exploitatie helemaal zelf. Maar dan heb je ook het werk van de exploitatie.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door harkja »

Eigenlijk hoef je over dit soort investeringen altijd maar één vraag te stellen: Waarom zou een partij die jaarlijks 7 tot 10 procent kan verdienen jou erbij halen om van de winst mee te genieten? Het antwoord luidt: omdat jij er vroeg of laat wordt ingeluisd.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door prem »

Met zo'n redenering zou nooit iemand nog een bedrijf starten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb het idee dat veel mensen die in zulke projecten stappen dit doen zonder dat ze zich vooraf goed hebben laten informeren over de specifieke eigenschappen van recreatiewoningen. En vooral waarin zulke investeringen afwijken van een gewone belegging of van ander onroerend goed.

Omdat hier behoorlijke verschillen tussen zitten, zijn veel mensen teleurgesteld, en hebben ze soms ook een veel slechter rendement dan ze vooraf hadden verwacht.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door witte angora »

harkja schreef:Eigenlijk hoef je over dit soort investeringen altijd maar één vraag te stellen: Waarom zou een partij die jaarlijks 7 tot 10 procent kan verdienen jou erbij halen om van de winst mee te genieten? Het antwoord luidt: omdat jij er vroeg of laat wordt ingeluisd.
Dat is één ding. Als het bedrijf jou meer rendement voorspiegelt dan ze aan rente aan de bank moeten betalen, moet je je al gaan afvragen wat er gaande is. Waarom lenen ze dan niet van de bank.

Daar komt bij dat al het onderhoud aan het huisje voor rekening en risico van de huiseigenaar is. Als de verhuur tegenvalt, dan zou het rendement negatief kunnen zijn.

Wat er mijn inziens gebeurt, is dat zo'n investeerder een project opzet dat voor zichzelf zo gunstig mogelijk is. De investeerder heeft weinig kosten (in ieder geval niet aan de huisjes), en loopt daarmee in verhouding weinig risico. De kosten voor onderhoud van het park zijn ook gedekt; daar mogen de huiseigenaren ook aan meebetalen. Daarentegen is er wel altijd zicht op inkomsten, ook als de verhuur tegenvalt.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door harkja »

prem schreef:Met zo'n redenering zou nooit iemand nog een bedrijf starten.
Heeft u de uitzending bekeken en alleen met eerlijk zaken doen, kun je best nog een bedrijf beginnen 8)

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door olaf79 »

harkja schreef:Eigenlijk hoef je over dit soort investeringen altijd maar één vraag te stellen: Waarom zou een partij die jaarlijks 7 tot 10 procent kan verdienen jou erbij halen om van de winst mee te genieten? Het antwoord luidt: omdat jij er vroeg of laat wordt ingeluisd.
Dat is overdreven. Het rendement is een afspiegeling van het risico dat je loopt. Een park kan veel goedkoper met particuliere investeerders gerealiseerd worden dan via een lening bij de bank en zelf financieren is vaak ook erg lastig.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door harkja »

olaf79 schreef:
harkja schreef:Eigenlijk hoef je over dit soort investeringen altijd maar één vraag te stellen: Waarom zou een partij die jaarlijks 7 tot 10 procent kan verdienen jou erbij halen om van de winst mee te genieten? Het antwoord luidt: omdat jij er vroeg of laat wordt ingeluisd.
Dat is overdreven. Het rendement is een afspiegeling van het risico dat je loopt. Een park kan veel goedkoper met particuliere investeerders gerealiseerd worden dan via een lening bij de bank en zelf financieren is vaak ook erg lastig.
Dat is de slechtste belegging die je kunt doen je wordt alleen maar gefopt ik spreek uit ervaring. In de zomer lekker altijd naar dezelfde plek met vakantie en de parkeigenaar verhoogt jaarlijks de kosten etc. Weet je aandelenlease was ook een prima belegging heel vroeger totdat het eind resultaat bekend werd en duizenden mensen nog aan het procederen zijn. Kijk de uitzending eens terug en je ziet hoe je genaaid wordt in het pak :D (House Vision)

Wil Brand
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2016 18:49

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door Wil Brand »

De markt van recreatiewoningen ligt onder vuur. In januari publiceerde de Telegraaf een artikel met als kop “vakantiehuis vaak domper”. In februari plaatste Pretwerk.nl een artikel, waarin hoge rendementsbeloften kritisch onder de loep genomen en genuanceerd worden.
En gisteren de uitzending van Radar, waarin kopers van Europarcs en Droomparken vertelden over hun negatieve ervaringen. Jammer dat partijen als Europarcs en Droomparken de markt van recreatiewoningen in een negatief daglicht stellen.

Gelukkig zijn er ook veel goede, eerlijke makelaars die hun klanten serieus nemen en respectvol behandelen.
Als makelaar heb je de plicht potentiële kopers goed te informeren: mensen die geld willen investeren in een vakantiewoning zijn geen professionele beleggers. Geef belangstellenden de tijd om de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen, zodat ze een weloverwogen beslissing kunnen nemen. Je hebt als makelaar meer aan tevreden kopers, die als ambassadeurs voor je bedrijf werken. Ontevreden kopers vertellen hun verhaal aan iedereen die het maar horen wil, en dat kan nooit goed zijn voor je bedrijf. Ga als makelaar niet voor korte termijn succes, maar ga voor de langere termijn!

Het imago dat van recreatieparken geschetst werd, verdiend ook enige nuance. De “dictatuur” zoals bij Europarcs en Droomparken geldt zeker niet voor elk park. Op de meeste parken is een Vereniging van Eigenaren actief, die namens de eigenaren contracten sluit met een verhurende partij en contracten voor onderhoud e.d. Als eigenaar kun je dus meebeslissen over belangrijke zaken. Wanneer je op zoek gaat naar een bestaande woning, zijn een heleboel zaken al duidelijk: het parkreglement en de statuten van de VvE zijn in te zien. Als de makelaar je vooraf hierover informeert, ook over de behaalde rendementen, wanneer je de woning voor verhuur beschikbaar stelt, weet je waar je aan toe bent, als je de koopbeslissing neemt.

De rendementen zijn inderdaad niet zodanig, dat je slapend rijk wordt! Maar is dat je streven? Of wil je genieten van je spaargeld, door een vakantiehuis te kopen om lekker te relaxen in een omgeving die rust uitstraalt en waar de stilte bijna hoorbaar is? Als je dat weet te combineren met verhuur, zodat de kosten gedekt zijn, is de koop van een vakantiewoning zo gek nog niet.

Wil Brand
BuitenLeven Recreatiemakelaar
Laatst gewijzigd door Wil Brand op 12 apr 2016 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door witte angora »

Toen ik dit las...
Wil Brand schreef:Gelukkig zijn er ook veel goede, eerlijke makelaars die hun klanten serieus nemen en respectvol behandelen.

Zag ik dit al aankomen...
Wil Brand schreef:Wil Brand
BuitenLeven Recreatiemakelaar
Verder klinkt je verhaal wel logisch en plausibel, daar niet van. Maar het is toch een beetje reclame maken voor jezelf en je bedrijf.

mh73

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door mh73 »

Maar die handtekening zetten ze toch echt zelf onder dat contract.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Waarom zien we dan helaas meneer Brand nooit in dat afgrijselijke 'House Vision'? Af en toe zie ik een stukje voorbij komen. Word er altijd een beetje misselijk van. Al die mensen die geld te veel hebben. Het is één grote commercial en ik vind dat er om de minuut dan ook 'commercial' in het beeld moet verschijnen. Het heeft niets meer met objectieve voorlichting te maken.

FransRos
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2009 19:41

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door FransRos »

Ik heb twee huisjes op een park haal daar gemiddeld 5000 euro per jaar per huis binnen ., uiteraard netto
daar kan geen bank tegenop

flageolet
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 feb 2009 17:55

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door flageolet »

Ik vond het heel moedig van deze 2 dames dat ze hun verhaal in de uitzending wilden doen. Duidelijk met als doel andere mensen te behoeden voor zulke nare ervaringen. Het zal zeker zo zijn, dat er ook bonafide parken zijn, maar het is inmiddels bekend dat dit recreatie-conglomeraat ( Droomparken, Europarcs, Topparken enz.) het imago van de branche zeer hebben geschaad. En vaak moeten voor deze verkooppraktijken eerst bestaande parken en campings met alle recreanten erop verdwijnen. Dat realiseren mensen die een chalet komen kopen zich vaak niet eens. Ellende in het kwadraat. Ik heb met pijn in mijn buik naar de uitzending gekeken. Ik feliciteer deze dames met hun bevochten vrijheid.

hagemeyer
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2016 04:23

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door hagemeyer »

Ik bezit al 8 jaar een chalet in een vakantiepark in Beekbergen van Droomparken.
Ik heb dit voor eigen plezier in gebruik en behoor dus niet tot de categorie beleggers met verhuurcontracten, die hun ongenoegen uitten op het betreffende Radar programma.
Van wat ik over de laatste 8 jaren heb gezien en gehoord in dit park, kan ik dit soort beleggingen afraden.
Het probleem is dat de vakantieparken geen borg aan de huurders willen vragen, waardoor de beleggers opdraaien voor alle schade en voor vermissing van huisraad, hetgeen heel veel voorkomt.
Verder is het zo, dat de Belastingdienst (en daardoor ook de vakantieparken) deze vorm van beleggen met verhuurcontracten als een onderneming beschouwt, met als gevolg belastingaanslagen en een bij te houden boekhouding.
Dit wordt de adspirant-kopers niet verteld en kwam eigenlijk ook niet uit de verf in het Radar-programma.
Zij, die niettemin op deze manier willen beleggen, raad ik aan om eerst een aantal eigenaren op het gekozen park te spreken over de parkkosten etc. die per park sterk uiteen kunnen lopen.
Het park, waar ik mijn chalet heb (De Valouwe), heeft een Huiseigenarenvereniging, die voortdurend in contact is met de leiding van dat park. Dit heeft veel voordelen opgeleverd en kosten bespaard, helaas ook wel eens via de rechter, altijd met goed gevolg voor de huiseigenaren van dat park.
Theo Hagemeyer.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door kweenie »

FransRos schreef:Ik heb twee huisjes op een park haal daar gemiddeld 5000 euro per jaar per huis binnen ., uiteraard netto
daar kan geen bank tegenop
Hangt er vanaf hoeveel de huisjes hebben gekost :wink:

Ook is het de vraag hoeveel je nog voor (toekomstig) groot onderhoud/renovatie zou moeten reserveren en vooral ook hoeveel de huisjes zouden opbrengen bij een toekomstige verkoop. Volgens mij gaat het bij veel mensen ook mis als ze hun kapitaal weer liquide willen maken, dan kan het zijn dat het lang duurt voor je huisje verkocht is of het kan zijn dat je een veel lagere verkoopopbrengst krijgt dan verwacht.

Romanti
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2016 13:59

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door Romanti »

Ik heb zeer goede ervaringen met Europarcs bijna 2 jaar geleden een vakantie woning gekocht op Bospark Reestervallei in IJhorst
voor de volledige verhuur met een rendement garantie voor 5 jaar van 6,2 %
Tot op heden heb is elke maand netjes op tijd mijn verhuur opbrengst gekregen en na aftrek van de kosten welke voor mijn rekening zijn zoals gemeente belasting en verzekering is er een netto rendement behaald van 6,22 %
Hoe het aan het eind van de looptijd zal zijn is nu koffie dik kijken dus het heeft geen zijn om hier op voorhand negatief over te zijn
Voor mij alle lof voor de organisatie etc van Europarcs

Rob de Man

flageolet
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 feb 2009 17:55

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door flageolet »

"Zij, die niettemin op deze manier willen beleggen, raad ik aan om eerst een aantal eigenaren op het gekozen park te spreken over de parkkosten etc. die per park sterk uiteen kunnen lopen".

Goede tip, maar dat zegt ook nog niet alles, want van het ene op het andere jaar gebeurt het dat de parkkosten zonder onderbouwing zomaar ineens worden verdubbeld. En dan dus ook weer: advocaten inhuren. Toen ik de uitzending bekeek, dacht ik wel: hoe is het mogelijk dat deze ondernemers er zo'n eigen waardenstelsel op na houden? Hoe zijn ze zo immoreel geworden, of word je zo geboren? Enfin, die vragen voeren te ver.

steinvoorte
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2016 13:18

Re: Investeren in een vakantiewoning

Ongelezen bericht door steinvoorte »

Beste Radar,

Onlangs waren wij ook de gelukkige eigenaar van een vakantiewoning van de firma Europarcs.
Tot het moment kwam dat we onze woning wilden gaan verkopen.
We werden aan alle kanten op de meest laaghartige wijze tegen gewerkt, en onder druk gezet.
Deze lui deugen dus echt niet! Ga er nooit mee in zee!
Hebben uiteindelijk nog net onder de prijs kunnen verkopen aan een derde partij want de "heer"Vos
Wilde het hele bezit wel overnemen voor een belachelijk laag prijsje.
Het verhaal van die parkkosten kunnen we bevestigen[stijging ieder jaar abnormaal]
De verkoop was dus een regelrechte nachtmerrie,zijn blij dat het achter de rug is en denken er maar niet te veel aan terug, totdat jullie
programma op tv kwam, achten we het nu toch noodzakelijk om ook een reactie te plaatsen, en hopen daarmee verdere slachtoffers te voorkomen door waarschuwing te plaatsen!!
Hopelijk kunnen deze moreel zeer laag ingestelde lui ooit worden gestopt!!!
Laatst gewijzigd door Radar op 14 apr 2016 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aangepast voor duidelijkheid / leesbaarheid

Gesloten