LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
klaasdbc
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2016 13:05

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door klaasdbc »

Ga zo door Antoinette, prima uitzending.
Dat het zorgschip ergens zal stranden is helder.
Zijn de doelen die 10 jaar geleden bij de stelselwijziging zijn geformuleerd gehaald?

Het is aan de politiek om de huidige en toekomstige problemen op te lossen, al heb ik daar eerlijk gezegd niet veel vertrouwen in.
Alle artsen in loondienst zou een stap in de goede richting betekenen en sturen op kwaliteit.

Als ik me goed herinner was er in de jaren 70 en 80 al een systeem, LMR van de SIG, waarin o.a. de diagnose- en behandelgegevens van alle ziekenhuisopnames werden geregistreerd. De rotte appels kwamen hierin al bovendrijven. De verstrekte gegevens waren vaak geflatteerd of te laat.
Maar duidelijk was dat sommige medici niet stonden te trappelen om inzicht te geven in hun handelen.
Nu er terecht weer geroepen wordt om meer inzicht in de kwaliteit van het medisch handelen, zal dat probleem weer opduiken. Verzin daar maar eens een oplossing voor.

Wil het zorgschip niet in een politieke/populistische storm vastlopen dan moet er meer gedaan worden aan preventie, moet het eigen risico in sommige gevallen omhoog en moeten de witte jassen niet betaald worden per verrichting, maar op resultaat.

Daar is heel wat Radarpower voor nodig.

Klaasdbc

mh73

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door mh73 »

VCampen schreef:Dan is er ook nog een hoge eigen bijdrage ingesteld die de meeste mensen niet kunnen betalen dus maken ze daarom geen gebruik van de zorg.
... die de meeste mensen niet kunnen betalen omdat ze te beroerd zijn om een paar tientjes per maand opzij te zetten óf omdat ze het besteden aan sigaretten, drank of de snackbar op de hoek.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

mh73 schreef:
VCampen schreef:Dan is er ook nog een hoge eigen bijdrage ingesteld die de meeste mensen niet kunnen betalen dus maken ze daarom geen gebruik van de zorg.
... die de meeste mensen niet kunnen betalen omdat ze te beroerd zijn om een paar tientjes per maand opzij te zetten óf omdat ze het besteden aan sigaretten, drank of de snackbar op de hoek.
En eigenlijk zouden het mensen die er een dergelijke levensstijl op nahouden juist extra moeten kosten, IMHO, terwijl ze verreweg het minst bijdragen.

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door VCampen »

angel1978 schreef: Dit is volslagen kul en dat weet je zelf ook wel.
Hier ben ik gestopt met lezen. Je onderbouwt jouw mening met ‘dat weet je zelf ook wel’.
Blijkbaar weet ik niet wat jij allemaal wél schijnt te weten.
Als je met mij in gesprek wilt dan moet je eerst je toon en je taalgebruik aanpassen.
mh73 schreef:
VCampen schreef:Dan is er ook nog een hoge eigen bijdrage ingesteld die de meeste mensen niet kunnen betalen dus maken ze daarom geen gebruik van de zorg.
... die de meeste mensen niet kunnen betalen omdat ze te beroerd zijn om een paar tientjes per maand opzij te zetten óf omdat ze het besteden aan sigaretten, drank of de snackbar op de hoek.
Dit zijn vooroordelen.
Jij schijnt te denken dat mensen niet rond kunnen komen van hun inkomen omdat ze teveel roken, drinken of te vet eten.

mh73

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door mh73 »

VCampen schreef:
mh73 schreef:
VCampen schreef:Dan is er ook nog een hoge eigen bijdrage ingesteld die de meeste mensen niet kunnen betalen dus maken ze daarom geen gebruik van de zorg.
... die de meeste mensen niet kunnen betalen omdat ze te beroerd zijn om een paar tientjes per maand opzij te zetten óf omdat ze het besteden aan sigaretten, drank of de snackbar op de hoek.
Dit zijn vooroordelen.
Jij schijnt te denken dat mensen niet rond kunnen komen van hun inkomen omdat ze teveel roken, drinken of te vet eten.
Jij schijnt te denken dat het niet zo is. De waarheid zal ergens in het midden liggen, niet?

En ik bedoel trouwens niet dat ze te weinig geld hebben omdat ze te vet eten, maar dat eten halen nou eenmaal duurder is dan zelf koken. :wink:

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

VCampen schreef:Dit zijn vooroordelen.
Jij schijnt te denken dat mensen niet rond kunnen komen van hun inkomen omdat ze teveel roken, drinken of te vet eten.
Maximale zorgtoeslag is € 83. Ik heb een restitutiepolis voor minder.. En zelfs zonder extra eigen risico moeten ze dan zo'n €15 zelf betalen.
Waarom kan iemand die zoveel zorgtoeslag ontvangt het dan niet betalen?

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door VCampen »

@Julie4444
Ik weet inmiddels dat je favoriete onderwerp is: rondkomen van €15,- per maand inclusief uitjes.
Daar wil ik het niet over hebben.

Een zorgtoeslag is al helemaal niet de oplossing voor een verplichte zorgverzekering.
De zorgverzekeraar heeft de politiek zover gekregen dat de belastingbetaler al dat geld afdraagt aan de zorgverzekeraar.
Dat hoort niet. Het is diefstal.
De zorgverzekeraar heeft zichzelf blijkbaar de markt uitgeprijst en moet zelf met een beter aanbod komen voor mensen met een lager inkomen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

VCampen schreef:@Julie4444
Ik weet inmiddels dat je favoriete onderwerp is: rondkomen van €15,- per maand inclusief uitjes.
Daar wil ik het niet over hebben.
Is het niet hoor, maar ik leef wel onder de bijstandsnorm met mijn partner. Ik zie dus dat dit gewoon mogelijk is, en wij doen het zonder toeslagen. Waarom anderen dan blijven stellen dat dit onmogelijk is zonder onderbouwing is mij een raadsel.

Jij zegt dat er mensen zijn die dit niet kunnen betalen en gaat in tegen Mh73 wanneer zij daar een uitspraak over doet. Echter heeft zij m.i. voor een groot deel gelijk (ja, tuurlijk zijn er een paar uitzonderingen).
VCampen schreef:Een zorgtoeslag is al helemaal niet de oplossing voor een verplichte zorgverzekering.
De zorgverzekeraar heeft de politiek zover gekregen dat de belastingbetaler al dat geld afdraagt aan de zorgverzekeraar.
Dat hoort niet. Het is diefstal.
De zorgverzekeraar heeft zichzelf blijkbaar de markt uitgeprijst en moet zelf met een beter aanbod komen voor mensen met een lager inkomen.
Ik ben met je eens dat ik liever zou zien dat de verzekeraar uit de ketting gehaald wordt. Echter vraag ik me af of zij, zoals de politiek als doel voor ogen had, de zorg goedkoper maken. Cijfers hierover zouden hierbij handig zijn. Tot die er zijn heb ik geen oordeel daarover, alleen een mening.

Wat mensen met lagen inkomens betreft: zij betalen verreweg het minst en als ze gewoon een paar tientjes buiten de zorgtoeslag om per maand opzij zetten is het inclusief eigen risico voor de overgrote meerderheid gewoon betaalbaar.

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door VCampen »

Julie4444 schreef:Wat mensen met lagen inkomens betreft: zij betalen verreweg het minst en als ze gewoon een paar tientjes buiten de zorgtoeslag om per maand opzij zetten is het inclusief eigen risico voor de overgrote meerderheid gewoon betaalbaar.
De zorgpremie is op die manier misschien betaalbaar maar wat hebben ze er verder aan?
Ze kunnen de eigen risico bijdrage niet ophoesten dus is zorg buiten bereik.

mh73

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door mh73 »

VCampen schreef:
Julie4444 schreef:Wat mensen met lagen inkomens betreft: zij betalen verreweg het minst en als ze gewoon een paar tientjes buiten de zorgtoeslag om per maand opzij zetten is het inclusief eigen risico voor de overgrote meerderheid gewoon betaalbaar.
De zorgpremie is op die manier misschien betaalbaar maar wat hebben ze er verder aan?
Ze kunnen de eigen risico bijdrage niet ophoesten dus is zorg buiten bereik.
Lees jij eigenlijk wel voordat je reageert? Een groot deel zou het best kunnen betalen als ze ervoor zouden sparen. Een gemiddelde roker betaalt 1300 euro per jaar aan sigaretten. Moet jij eens kijken hoeveel minima er roken.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hier ben ik gestopt met lezen. Je onderbouwt jouw mening met ‘dat weet je zelf ook wel’.
Nee, de onderbouwing kwam nog. Maar jij had al geen interesse meer in lezen.
Blijkbaar weet ik niet wat jij allemaal wél schijnt te weten.
Vreemde verhaspeling van iets wat ik gezegd heb en daardoor compleet uit zijn verband gerukt en onwaar.
Als je met mij in gesprek wilt dan moet je eerst je toon en je taalgebruik aanpassen.
Pffff. Pot verwijt de ketel. Jouw toon is allesbehalve vriendelijk en je verwacht dat anderen je met alle egards behandelen?
Je hebt helemaal geen zin in een discussie volgens mij. Dat heb je al heel vaak laten zien.
Jij schijnt te denken dat mensen niet rond kunnen komen van hun inkomen omdat ze teveel roken, drinken of te vet eten.
Denk jij nu voor een ander? Pot verwijt de ketel wederom?
mh73 schreef:Lees jij eigenlijk wel voordat je reageert?
;)

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

VCampen schreef:
Julie4444 schreef:Wat mensen met lagen inkomens betreft: zij betalen verreweg het minst en als ze gewoon een paar tientjes buiten de zorgtoeslag om per maand opzij zetten is het inclusief eigen risico voor de overgrote meerderheid gewoon betaalbaar.
De zorgpremie is op die manier misschien betaalbaar maar wat hebben ze er verder aan?
Ze kunnen de eigen risico bijdrage niet ophoesten dus is zorg buiten bereik.
Om het volledige eigen risico te betalen moeten ze ongeveer €30 opzij zetten. Dat is met bijstand absoluut mogelijk. Dus maandelijks €45 van de uitkering spenderen aan zorg is onbetaalbaar?

Zoal Mh73 aangeeft: binnen die socio-economische groep wordt het meest gerookt en de gemiddelde roker geeft toch zeker dat of meer per maand uit aan het roken.

Als ze geld hebben om te roken hebben ze dus ook geld on het eigen risico te betalen, wat door veel mensen sws niet volledig gebruikt wordt.

Overigens lijkt het er idd op dat je niet leest alvorens je reageert.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door john18 »

Julie4444 schreef: als ze gewoon een paar tientjes buiten de zorgtoeslag om per maand opzij zetten is het inclusief eigen risico voor de overgrote meerderheid gewoon betaalbaar.
Dit is inderdaad een probleem met veel mensen tegenwoordig. Ze leven nu en kijken niet verder. Veel mensen maken geen potje om tegenvallende kosten op te vangen. Dit zie ik regelmatig gebeuren. Gaat b.v. de vaatwasser kapot dan gaat men in het rood staan of lenen om het te laten maken of vervangen. I.p.v. Tijdelijk zelf afwassen en sparen ervoor. Het enigste waar ik schuld voor heb gemaakt was voor mijn hypotheek. En zette elke maand geld apart als dat ging.

Maar ik ben wel van mening dat de ziekte kosten steeds hoger worden. Elke jaar meer eigen risico.
Elke jaar wordt er minder vergoed{meer eigen bijdrage} of je moet je bij verzekeren.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door angel1978 »

john18 schreef:
Julie4444 schreef: als ze gewoon een paar tientjes buiten de zorgtoeslag om per maand opzij zetten is het inclusief eigen risico voor de overgrote meerderheid gewoon betaalbaar.
Dit is inderdaad een probleem met veel mensen tegenwoordig. Ze leven nu en kijken niet verder. Veel mensen maken geen potje om tegenvallende kosten op te vangen. Dit zie ik regelmatig gebeuren. Gaat b.v. de vaatwasser kapot dan gaat men in het rood staan of lenen om het te laten maken of vervangen. I.p.v. Tijdelijk zelf afwassen en sparen ervoor. Het enigste waar ik schuld voor heb gemaakt was voor mijn hypotheek. En zette elke maand geld apart als dat ging.

Maar ik ben wel van mening dat de ziekte kosten steeds hoger worden. Elke jaar meer eigen risico.
Elke jaar wordt er minder vergoed{meer eigen bijdrage} of je moet je bij verzekeren.
Natuurlijk worden de ziektekosten steeds hoger.

* We worden steeds ouder en hebben steeds meer (dure) zorg nodig.
* Er komen steeds weer nieuwe 'dure' behandelingen waarbij er elke keer weer een beslissing genomen moet worden of deze wel of niet betaald moeten worden.
* Personeel ( de grootste kostenpost in bijna elke branche ) wil ook steeds meer loon waardoor de kosten stijgen.

Al die kosten moeten worden doorberekend, waardoor de kosten blijven stijgen.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door john18 »

Ik las net dat gemeentes sinds zij de zorgtaken kregen toegewezen, dat de gemeentes meer eigenbijdrage zijn gaan vragen. En dat ze 362miljoen op de zorgbudget van de overheid over hielden.

mh73

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door mh73 »

john18 schreef:Ik las net dat gemeentes sinds zij de zorgtaken kregen toegewezen, dat de gemeentes meer eigenbijdrage zijn gaan vragen. En dat ze 362miljoen op de zorgbudget van de overheid over hielden.
Dat het daar niet helemaal goed gaat is duidelijk, maar is wel weer een ander zijpad naar mijn idee. Dit betreft jeugdzorg en thuiszorg aan gehandicapten en ouderen.

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door VCampen »

mh73 schreef:Lees jij eigenlijk wel voordat je reageert?
Julie4444 schreef:Overigens lijkt het er idd op dat je niet leest alvorens je reageert.
Ik lees zeker wel met heel veel verbazing elke keer weer jullie reacties.
Er is wat mij betreft weinig inhoud bij en ook de wil om een open discussie aan te gaan ontbreekt bij jullie.
Het onderwerp in deze topic is: tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt daar beter van?
Langs een omweg maken jullie van elk topic weer een aanval op de zwakkeren in de samenleving van of een aanval op de topicstarter of forumlid van. Ik vind het laf en weinig interessant. Ik denk dat dat mijn ‘probleem' is.
En NEE ik heb geen behoefte aan dergelijke 'inhoudelijke' communicatie.
Wat angel1978 betreft die leest misschien wel maar begrijpt niet wat er wordt geschreven, het gaat hem/haar enkel om het trappen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door vroem »

Ik lees dat er zaken erbij gehaald worden waarbij de feiten heel simpel niet kloppen:
wat betreft tandarts voor volwassenen: dat is al medio jaren 90 uit het toenmalig ziekenfondspakket gehaald, ver voor invoering basisverzekering dus, waarbij gelijktijdig de twee verschillende tariefstructuren die er waren voor ziekenfonds of particulier vervangen werd door het UPT tarief, waar we in essentie nog steeds mee werken.

Als je discussieert en je blijkbaar zelf een mening gevormd hebt, zorg in ieder geval dat je je feiten goed hebt en je mening dus op correcte gegevens gebaseerd is...(is algemeen bedoelt, niet specifiek voor de een of ander)

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door angel1978 »

VCampen schreef:
mh73 schreef:Lees jij eigenlijk wel voordat je reageert?
Julie4444 schreef:Overigens lijkt het er idd op dat je niet leest alvorens je reageert.
Ik lees zeker wel met heel veel verbazing elke keer weer jullie reacties.
Er is wat mij betreft weinig inhoud bij en ook de wil om een open discussie aan te gaan ontbreekt bij jullie.
Het onderwerp in deze topic is: tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt daar beter van?
Langs een omweg maken jullie van elk topic weer een aanval op de zwakkeren in de samenleving van of een aanval op de topicstarter of forumlid van. Ik vind het laf en weinig interessant. Ik denk dat dat mijn ‘probleem' is.
En NEE ik heb geen behoefte aan dergelijke 'inhoudelijke' communicatie.
Wat angel1978 betreft die leest misschien wel maar begrijpt niet wat er wordt geschreven, het gaat hem/haar enkel om het trappen.
Precies wat ik zeg: je hebt geen enkele interesse in welke discussie dan ook.

Je dumpt ergens in een topic je mening en dat is het dan ook. Reageren op inhoud van een ander is er niet bij.

[quote[In Radar Extra maakt Antoinette Hertsenberg de balans op. Wat heeft het nieuwe zorgstelsel ons gebracht? Zijn de hoge verwachtingen van het stelsel uitgekomen? En is de zorg effectiever en kwalitatief beter geworden?[/quote]

Hier de inhoud van de initiële post waar dit topic en dus ook de topictitel aan gekoppeld is. Voor zover ik kan zien zijn de meeste reacties hier dus behoorlijk ON-topic.

mh73

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door mh73 »

Het zorgstelsel zoals dat nu is vergelijken met het zorgstelsel zoals dat vroeger was gaat natuurlijk sowieso niet. Want we weten niet hoe dat zich had ontwikkeld. Ook dan was er bezuinigd, ook dan was de zorg uitgekleed.

Gesloten