LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
thecure
Berichten: 2704
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door thecure »

BreejKC schreef:
20 jan 2019 14:24
Maar voor dat stukje negatief krijgt men dan niets, wat je bij een meterstand voor teruggeleverde stroom straks wel krijgt, al zal het waarschijnlijk minder zijn als bij de huidige salderingsregeling. En er piept dan niemand dat je die meter niet wilt verwisselen, eerder een 'dank je voor de gratis teruglevering', al zal je dat bedankje nooit krijgen. Die oude meter blijft dan gewoon hangen, daar komt geen politieagent aan te pas.
Aha, je hebt het nu over overcapaciteit, dus dat de panelen meer opwekken dan het verbruik.
Die situatie zal bij particulieren niet veel van toepassing zijn. Meestal wordt de installatie afgestemd op het gemiddelde verbruik .

Dit omdat je met de salderingsregeling ook maar mag salderen tot het verbruik. Daarboven krijg je de kale kWh prijs.

Dus meer opwekken (panelen aanschaffen) dan het verbruik wordt nooit geadviseerd omdat deze extra panelen niet meer terugverdiend worden.

Maar wie weet wordt het met de subsidie regeling wel aantrekkelijk om meer op te wekken dan het verbruik.

Maar als de installatie afgestemd is op het verbruik ben je echt beter af met de ferraris omdat je dan zeker bent van dezelfde tarief voor afname en teruglevering

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door 16again »

thecure schreef:
20 jan 2019 21:03
Maar wie weet wordt het met de subsidie regeling wel aantrekkelijk om meer op te wekken dan het verbruik.
Wat denk je zelf?
-Bedrijven betalen 5....7 cent per kwh
-Energie wordt per uur verhandeld. Op hoogtijdagen (veel zon en wind, weinig vraag) kan de spot price zelfs negatief uitpakken

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij was er verleden jaar zelfs een dag met heel veel wind en heel veel zon, dat het net al die teruglevering eigenlijk niet aankon en dat de energieopwekkers flink moesten terug schakelen.

thecure
Berichten: 2704
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door thecure »

Yep, maar onze vriend Wiebes wil een nieuwe regeling waar je bovenop de kWh prijs subsidie krijgt.
Het is maar net hoeveel die subsidie gaat worden. Ook kunnen ze die naar wens aanpassen mocht het teveel gaan kosten.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

BreejKC schreef:
20 jan 2019 14:24


Hoe ze dat in de praktijk gaan doen? Simpelweg met wet- en regelgeving. Die zijn ze nu aan het maken. In Den Haag weten ze echt wel hoe die oude ferrarismeters werken bij teruglevering.

Om in een nieuwe situatie de ongelijkheid tussen de teruggedraaide ferrarismeters, waardoor in principe dezelfde vergoeding als het verbruik, en mogelijk een lagere vergoeding bij meterstanden van teruglevering te ondervangen, regelt men dan dat teruggedraaide meterstanden van een ferrarismeter helemaal niet meer geaccepteerd zullen worden. Dan krijg je voor je teruglevering dus helemaal niets, nada, noppes. Reken maar dat ze zoiets in die nieuwe wet-en regelgeving dan helemaal dichttimmeren. (Ik hoop niet dat ze vanuit Den Haag hier meelezen, anders heb ik ze misschien op een idee gebracht).

Maar zolang het verbruik (minimaal) hoger is dan de teruglevering, krijg je bij een Ferrarismeter toch net zoveel terug (per kWh) als je betaalt?? Of begrijp ik je uitleg niet?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door BreejKC »

Nu is het zo, als je teruglevering lager is als je verbruik wordt het verbruik gesaldeerd met je teruggeleverde stroom. Vb: als je verbruik, ondanks je zonnecellen, bijvoorbeeld 2000 Kwh is en je teruglevering is 1.500 Kwh, dan betaal je maar 500 Kwh aan je energieleverancier.

Inderdaad realiseer ik me nu dat ik het over overcapaciteit heb (meer teruggeleverd als verbruikt), waardoor een ferrarismeter een lagere meterstand geeft als daarvoor. Over dat stuk negatief saldo zou je dan, in de nieuwe situatie, naar ik denk, niets meer terug ontvangen, terwijl dat met de slimme meter, met een apart telwerk voor de teruggeleverde stroom, wel zo is.

Met het goedkoper worden van de zonnecellen en de BTW teruggaaf regeling daarvoor, wordt het dus steeds aantrekkelijker grotere aantallen zonnecellen te nemen als strikt noodzakelijk is voor je persoonlijke energiebehoefte. Juist dat stukje extra investering zou je dan, als je zelf overcapaciteit gecreëerd hebt, met een ferrarismeter niet meer terugverdienen, wat op zich dus jammer is, de duurzaamheid en milieudoelstelling in het achterhoofd houdend.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door 16again »

BreejKC schreef:
21 jan 2019 09:57
Inderdaad realiseer ik me nu dat ik het over overcapaciteit heb (meer teruggeleverd als verbruikt), waardoor een ferrarismeter een lagere meterstand geeft als daarvoor. Over dat stuk negatief saldo zou je dan, in de nieuwe situatie, naar ik denk, niets meer terug ontvangen, terwijl dat met de slimme meter, met een apart telwerk voor de teruggeleverde stroom, wel zo is.
Maar als alle teruggeleverde kilowatturen tegen een lager tarief worden afgerekend, kun je nog steeds beter uit zijn met Ferrarismeter.

NB:Door een electrische auto te nemen kun je weer netto verbruiker worden.

thecure
Berichten: 2704
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door thecure »

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... -schroeven

Goed nieuws! Wiebes ziet nu zelf ook in dat de subsidie erg complex is.
In ieder geval kunnen we nu een jaar langer salderen.

Gesloten